Oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voiko oikeasti olla, että tunsin aamulla ekaa kertaa pienen liikkeet?! Mulla on 13+3, ja se siis tuntui ihan erilaiselta, mitä esim ilma vatsassa. Ja tuntui vielä just siinä kohtaa missä kuuluu syke parhaiten dopplerilla. Kuulostan varmaan ihan idiootilta sillä tää on mun ensimmäinen:hilarious:

Miks ei vois tuntua? Toiset on nii tarkkoja kehon tuntemuksista ja tuuthan sä viikkojen aikana huomaamaan voimistuuko ne tuntemukset vai pysyykö samoina. :) en mäkää esikoista oottaessa ollu sata varma sillo mut sit ku ne samat tuntemukset vaa voimistu ni varmistuin et liikkeitä ne oli. <3

Miks ei vois tuntua? Toiset on nii tarkkoja kehon tuntemuksista ja tuuthan sä viikkojen aikana huomaamaan voimistuuko ne tuntemukset vai pysyykö samoina. :) en mäkää esikoista oottaessa ollu sata varma sillo mut sit ku ne samat tuntemukset vaa voimistu ni varmistuin et liikkeitä ne oli. <3

Mulla neuvolasta sanottiin että vasta rv 18 on kaikkein aikaisin milloin ensisynnyttäjä voi tuntea vauvan liikkeet, ja mä tyhmänä uskoin:hilarious:
Oli muutenki ihan outo sijainen. Samalla sanoi että vasta rv 25 jälkeen vatsa alkaa kasvaao_O
Mutta liikkeistä vielä sen verran että äsken tuntui taas sama mikä aamulla:Heartred uskon että ne on liikkeitä :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Mulla tuntu esikoisesta tosi aikasin, joskus rv14. Aluks en tajunnu mistä kyse mut hitaana hämäläisenä sit jossai vaiheessa viikkoa/kahta myöhemmin alko uskoo et liikkeitä ne on. Ku silloinki kaikki toitotti ettei vois tuntua. Tossa sen mukamas "pierun liike" nukkuu vieressä ja ikää on 4v :laughing025

Täälläki tuntunu hauskaa tuttua kutinaa, varsinki kahvikupposen jälkeen tänään.. eiku eilen(kello onki noin paljon). Kyllä pierun tunnistaa et vähä erilainen kun tää tunne. Toivotaa et nopee vahvistuu tuntemukset ;) <3

Jenksu ja Bebe 15+0

Mulla ainaki näkyy jo maha vaikka vasta 14+3 menossa :D itteasiassa yks kaveri perjantaina arvas mahasta et meille tulee vauva. Hälle en ollu aikasemmin kertonu tulokkaasta.

Moni sovelluski kyllä näyttää et maha alkaa kasvamaan kunnolla vasta rv20 jälkeen. Ihan humpuukia.
Vatsan kasvuun, kuten liikkeisiinki, vaikuttaa hyvin paljon oma kropppa, istukan sijainti, kohdun asento, vatsalihakset ym ym

Oireet rv 13+3:
Tissit kipeytyneet uudelleen, nännit tosi herkät ja iho hilseilee ikävästi nännien kohdalla, pitää rasvata, sekin sattuu. Vihloilee ajoittain aika runsaastikin mahan seutuvilla, mitä nyt luin näitä juttuja, niin kasvukipuja lienee. Pohkeet aivan sairaan turvonneet. Maha toimii tooodella hitaasti taas. Ja turvotus mahassa, maha näkyy jo selvästi, mutta koitan nyt vielä vähän aikaa piilotella. Närästää monesti varsinkin iltaisin voimakkaasti (rennietä kuluu, ilman en pärjää) ja päänsärkyjä alkanut olla usein. Migreeniin asti myös, on siihen taipuvaisuutta, ja sehän onkin ihanaa, kun ei migreenilääkkeitä saa ottaa.

Selkä särkee todella paljon. SI-nivelet brakaavat, sanoi fyssari. Siksi pitää hankkia SI-vyö tukemaan lantiota, tai muuten ollaan ongelmissa. Mulla on muutenkin tukivyö, mutta toinen ns. korsetti ei enää mahdu ja tää toinenkin rupee olee siinä ja siinä, että ylettyykö mun ympäri enää. Tukivyön avulla pystyn kävelemään ja seisomaan, muuten on todella tuskaista. Pahimmillaan kivut (jo ennen raskautta) tuon selän ja nikamaongelmien takia oli niin että max. 5 minsaa pystyi seisomaan, kun jo alkoi sattumaan, ja 200 metriä pystyi kävelemään kivutta. Nyt on kuitenkin hetkiä, kun ei satu, vaikkei tukivyötä olisikaan. Se on ihan kiva, mutta kauhulla odotan tulevaa, kun maha kasvaa ja nivelet joutuu joustamaan....

Mulla kans särkee selkään. Säteilee pakara-takareisi akselille kans. Nikamalukko rintarangassa tekee kans oman lisänsä. Jumppapalloilla saatu jotai lukkoja auki mut alaselän kääntöä kun ei voi tehdä niin ei auta ku elellä heinäkuuhun lukkojen kanssa ja odottaa et pääsee rusauttelee paikat paikoilleen. Foamroller on kyl kans bestis. Ekassa raskaudessa oli pohjekramppeja, ne hiipiny takas. Onneks ei samassa mittakaavassa.

Mullaki tissit kipeet. Nännit hilseilee. Bepanthenia niihi laittanu mut pitäis varmaa hakee sit villarasvaa, kun se imettäessäkin sopii mukavammin :)

Mulla nuo pääkivut on ollu melkeen joka päiväisiä. Tälläkin hetkellä sattuu päähän hitosti.

Mulla kans särkee selkään. Säteilee pakara-takareisi akselille kans. Nikamalukko rintarangassa tekee kans oman lisänsä. Jumppapalloilla saatu jotai lukkoja auki mut alaselän kääntöä kun ei voi tehdä niin ei auta ku elellä heinäkuuhun lukkojen kanssa ja odottaa et pääsee rusauttelee paikat paikoilleen. Foamroller on kyl kans bestis. Ekassa raskaudessa oli pohjekramppeja, ne hiipiny takas. Onneks ei samassa mittakaavassa.

Mullaki tissit kipeet. Nännit hilseilee. Bepanthenia niihi laittanu mut pitäis varmaa hakee sit villarasvaa, kun se imettäessäkin sopii mukavammin :)
Jos säteilee pakaraan ja takareiteen, niin melko varmuudella se SI-nivel, löystyy liikaa. Kantsii tilata jostain se SI-tukivyö, googleta. Auttaa merkittävästi.

MUOKS: Myös syvien vatsalihasten harjoittaminen tärkeää, siihen pitäs jotain ohjeita saada neuvolasta, mutta myös fyssareilta löytyy paljon ohjeita. Itse tosi huono tekemään, mut nyt on pakko ryhdistäytyä. Esim. virtsankarkailu voi tulla pysyväksi ongelmaksi, niin ei kovin innosta kulkea vaipassa loppuelämää. :bored:

Muokattu viimeksi:
Ihanaa kun pahin kuvotus ja pahaolo on väistynyt ja ruokakin (tietty) maistuu jälleen. Tuntee itsensä ihan ihmiseksi. :rolleyes:
Ainut tää hirvee pääkipu vähän häiritsee elämää...:sad001

(14+6)

Mulle on nyt iskenyt selän ja mahan kutina, oikeen iho hilseilee ku niin kuiva, rasvaarasvaa. En oo ikinä kärsi kuivasta ihosta :( ja tissit kipeenä ekaa kertaa koko raskaudessa. Ja mulla on tota iskias kipua jonka kans tuun kohta hulluksi :D kauhia valivali :"D

Nänneihin sattuu. Siis ihan tosissaan, kirvelee ja polttaa rasvasta huolimatta. Pitää vissiin tunkea kohta jotain pumpulia rintsikoihin... ilman kun ei voi olla näillä utareilla. Perkele. Naama oli aamulla suihkun jälkeen niin kuiva, että hilseili.. Ilmeisesti aika monella tota. Tänä aamuna unohtui, mutta yleensä tapanani on suihkussa käyttää peseytymisen jälkeen oliiviöljyä koko kroppaan, ei tarvitse kuin pienet pisarat ja veden kanssa ihoon hierottuna tulee hyvä. Ei siis mitään Johnsonin syöpää aiheuttavia baby oileja, vaan ihan oliiviöljyä.
Tämä muuten huomioksi; noiden Johnson&Johnsonin talkkien, kalkkien ja muiden tuotteiden on todettu altistavan syöville, ja asiasta on myös oikeuskäytäntöä, jossa voittajaksi selviytyi tuotteista kärsinyt asiakas. Voin etsiä linkkejä jostain jos joku tarvii, mutta itse en käyttäisi noita tököttejä, vaikka maksettaisiin, en itselle, saati vauvalle.

Mä käytän vaan ainun talkkia jos talkkia käytän. Enemmän suosin perunajauhoja :D lisäks moni talkki kuivattaa ihoa aika paljon ettei sitä kannata käyttää koko ajan. Näin ainaki vanhuksilla meijän hoitolaitoksessa :)

Mä en meinaa välillä muistaa ollenkaan että oon raskaana kun ei oo ollut viikkoihin mitään oiretta. Ihan välillä tulee joku pieni venytyksen tunne mahaan mutta ei muuta. Eipä alkuraskaudessakaan kauheesti ollut oiretta mutta sillon sentään jotain yökötyksen tunnetta ja hajujen ällöttämistä kun nyt ei mitään. Mun puolesta vois jatkuu kyl tälleen :grin

Mulla neuvolasta sanottiin että vasta rv 18 on kaikkein aikaisin milloin ensisynnyttäjä voi tuntea vauvan liikkeet, ja mä tyhmänä uskoin:hilarious:
Oli muutenki ihan outo sijainen. Samalla sanoi että vasta rv 25 jälkeen vatsa alkaa kasvaao_O
Mutta liikkeistä vielä sen verran että äsken tuntui taas sama mikä aamulla:Heartred uskon että ne on liikkeitä :rolleyes:

Liikkeiden tunteminen on kyllä tosi yksilöllistä. Ärsyttää, kun toitotetaan, että millä viikolla etenkin ensisynnyttäjät voi niitä aikaisintaan tuntea. Itse tunsin esikoisesta 15. viikolla ja tästä toisesta 14. viikolla. Molemmissa ollut vielä istukka edessä, jonka pitäisi vielä vaimentaa tuntemuksia. Harmittaa, että joillakin voi mennä ekat tuntemukset täysin ohi, kun terveydenhuollossa ja oppaissa toitotetaan, ettei niitä liikkeitä voi tuntea kuin vasta tietyillä viikoilla. Kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin.

Mulla vihloo oikealla puolen kohtua ajoittain, mutta ei samalla tavalla kuin ne varsinaiset kohdun kasvukivut, ei siis yhtään niin veemäisesti. Tai ihmettelen, kun on vain oikealla puolella... vaikea silti uskoa liikkeiksi (13+5). Jotain kummaa.

Ai että maha alkaa kasvaa vasta viikolla 25?? :laughing025

Mulla vihloo oikealla puolen kohtua ajoittain, mutta ei samalla tavalla kuin ne varsinaiset kohdun kasvukivut, ei siis yhtään niin veemäisesti. Tai ihmettelen, kun on vain oikealla puolella... vaikea silti uskoa liikkeiksi (13+5). Jotain kummaa.

Ai että maha alkaa kasvaa vasta viikolla 25?? :laughing025

Mulla on nyt tänään tiistaina 13+6 (oli pakko selventää kun kello on 1.45 :hilarious:)
Ja mua on myös vihlonut toiselle puolelle kohtua. Veikkaan kiinnikkeitä :)

Samanlaista liikehdintää oon tuntenut kohdussa nyt päivittäin kerran/pari. Oon nyt ihan varma että ovat pikkuisen liikkeitä:smug:

Onks porukalla pahoinvointi helpannu? Mulla ei niin sitten millään. Tänään viimeks oksentanu. :( paino tippunu pari kiloo ja hb 116 enää. Mulla siis hetki si ollu 145, mä käyn aina vertakin luovuttaa enkä ikinä esim. ota niitä rautatabuja sen takia, että mun korjaantuu hyvin hb ilmankin. Mulla on ihan lapsena jo ollu aina vähintään hb 120 pintaan ja nyt kyllä vähän pihatöitä tehdessä puuskuttaa. Ei auttanu muu ko alottaa rautakuuri.

Mulla on tän viikon aikana alkanut helpottamaan yrjötys. Nyt 13+3.
Toivottavasti sulla Mindie olo kohenee :)

Mulla alko pahoinvointi eilen uuestaan :( en oo oksentanu mutta yökkäilee ja etoo paljon.
Hoksasin äsken et ostin eilen normijuustoa ku aattelin et nyt kestän sitä ku oon voinu syyä normi maitorahkaaki, mut ei näköjään. Pitää jättää taas juusto pois kokonaan.

Mulla mindie helpottui pahoinvointi rv 16 jälkeen. Oon ruvennut juomaan teetä aamuisin samantien heräämisen jälkeen ni enpä oo oksentanu!

Takaisin