Oireita

Mulla alkavat supparit ennen synnytyksen alkua tuntuivat menkkajomotuksena alaselässä, "helppoa kipua" ja lievänä kohdunsuulle tuikkimisena sekä kuin ois tullut minisähköiskuja kohdunsuulle..
Kun aloin avautumaan 1-2 cm 12 h päästä noista helpoista kivuista niin sitten kipu yltyi vasta vähitellen mahapoltoiksi, 5 cm kun olin avautunut hitaasti niin sitten vasta kipu levisi reisiin ja sitten koko jalkoihin.
Tossa vaiheessa sain ekan epiduraalin, synnytystä oli kestänyt jo 16-17 h ;)
Toi hidas avautumisvaihe on kyllä niin pepusta! Kroppa väsyy siinä ja mieli.
Kun poika syntyi ja punnittiin olin jo niin sekaisin 18 h:n synnytyksen jälkeen että kuulin pojan painoksi 10 kg ;D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Nälkä! Mä oon vedelly kohta paketillisen ruispaloja ja silti maha naukuu lisää.

Ei tullut tänään syötyä muutamaa eineslihapullaa kummempaa lämmintä ruokaa vaan menty välipalasysteemeillä koko päivä. Lisäksi hotkaisin pari appelsiinia ja ompun. Hiilaripupellus kostautuu pohjattomana nälkänä taas.

Tänään mies kommentoi et mun maha on valahtanut! Ihmekös siis että selkä/lonkkakivut on selvästi pahentuneet! Sama oli esikoisesta mutta pari viikkoa myöhemmin. Sitten kun vauva laskeutui lisää niin helpotti taas... Sitä odotellessa!!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Viimeyö nukuttu hyvin, aamulla sit alko supistukset vaan sängyssä maatessa. Varmaan puoltoista tuntia supistuksia allekin viiden minuutin välein. Hetken ehti miettiä, et joks koht tulee lähtö, mut ei kuitenkaan. Ei tee kipeetä, vaikka kyllä selkeesti tuntuu, etenkin ihan alamahalla. Saan siis ootella vielä ainakin tovin pidempään :) Lähinnä jännä huomaako oikeiden ja harjotussupistusten eron. Oma äiti ei meitä kumpaakaan saadessä tuntenu mitään menkkakipuja ihmeempää ja oli nukkunu ponnistusvaiheen alkuun asti..käsittämätöntä miusta!

Mulla on alkanut ahdistaa hengittäminen. Tai siis, mulla tulee useita kertoja päivässä olo, että en saa tarpeeksi happea, vaikka kuinka koittaisin vetää kunnolla henkeä. Pahiten se tuntuu istuessa. Kävellessä ja seisaaltaan ollessa ei sellasta oikeestaan tuu. Mut käski terkka käymään vastaanotolla alkuviikosta ku soitin neuvolaan tästä oireesta valitin. No, pissa puhdas, verenpaine hyvä ja vauvan sydänääne hyvät. Sf mitta normaali 26 (sillon oli 31+4). Lisäksi piti käydä lääkärissä. Lääkäri kuunteli mun keuhkot ja sydämen, ne oli ok. Lisäksi kattoi jollain laitteella veren happipitoisuuden, sekin normaali. Ja tunnusteli mun jslan, jossa ollu kipua parina päivänä. Mitään vikaa ei löytynyt. Mut eipä ole olo parantunut myöskään. Tänään piti kesken esikoisen pukemisen pistää hetkeksi maate ku tuntu etten saa happea ja tuli todella huono olo..

Selkä ei o muutamaan päivään onneks juur vaivannu. Mut olo on tukala ja tuntuu et poksahdan koht. Lepäämään ei pysty tarpeeksi kun 1v10kk on hoidettava . No, enää max 10vko jäljellä. Tänään siia rv 32+0

Nii ja nenäverenvuoto jatkuu edelleen vähintään joka toinen päivä.

Supistaa supistaa supistaa... Kävin koiran kans lenkillä ja alkoi supistella aika kipeästikin :( ne sitten jatkui koko illan. Välillä tiheämmin ja välillä harvemmin. Nyt tulin jo nukkumaan ja otin panadolia. Ollaan siis miehen isän perheen luona kylässä joten kurja kun täällä alkoi... Onneks täältä on vaan tunnin ajomatka omalle synnärille ja 15 min lähimpään :)

Spiraali mäkin täällä makoilen supistusten kourissa jo ties kuinka monetta tuntia. Kävin suihkussa ja oon koittanu juoda paljon mut aina vaan supistaa. Supistukset on oikeesti yllättävän kivuliaita verrattuna normaaliin mutta tulee onneks vaan reilun vartin välein eli eipä tässä vielä olla synnyttämässä kuitenkaan!

Huh, onpa teillä supistuksia :( ittellä ei oo juuri näkynyt(tuntunut), mutta muuten täällä unettomana :(

Uusi oire: kun vaihdan yöllä liitoskivuissani asentoa, niin lantioluut posahtaa kuin pois paikoiltaan :D Tosi häijyn tuntuista!!!!
Ja toinen uusi oire on sen puolen lantion puutuminen minkä päällä makaan nukkuessa..
Viime yö siis oli melko.. Hirveä :S
En siis saa millään tavalla enää vaihdettua asentoa ilman kipua ja jännitystä.
Päivällä mulla ei ole kipuja, onneksi!!!!

Ja huomasin juuri, että pojan eilisen erittäin aktiivisen möyrypäivän takana taisi olla laskeutuminen!
Ei siis ihme että mun lantio paukkuu ja puutuu.
Esikoisesta laskeutui vasta viikko ennen syntymää, ois tää kyl kiva jos oikeesti vois nyt sit hengittää loppuajan kevyemmin :)

Mulla tuli yöllä lonkat niin kipeiksi että ei meinannut päästä kävelemään vessaan. Keräsin sen jälkeen kasan tyynyjä selän alle ja nukuin selällään. Siitä taas tuli alaselkä kipeäksi.

Eilen tuntui aika kova painon tunne peräpäässä. Ja kaikki vähänkin räväkämmät liikuskelut tuntuu mahassa. Painon tunnetta on ollut aikaisemminkin eli eikai välttämättä johdu laskeutumisesta. Tosin tuntuu että on tää jossain kohtaa ollut ylempänäkin kun muutama viikko siiten oli pahimmat hengenhaukkomiset ja närästykset. Toisaalta hikat on välillä tuntunu ylhäälläkin eli en kyllä yhtään tiedä tiedä miten toi tuolla kieppuu :)

Loppui onneksi supistelut yöllä.

Mutta liii-saaa mulla on kans tota lantion puutumista. Just se alin lonkka aina puutuu ja poksumista myös kääntyessä... Häpyliitos poksuu?! Inhottavan tuntuista! Ja tuo vasen pakara sädettää kipua reiteen ja selkään joten kaipa sen on jo jonkin verran laskeutunut jo.. Painoakin tullut nyt parissa viikossa kilo :o

Mahan kutinaa ollut jo pari kuukautta, mutta nyt uutena oireena ylämaha särkyä.. Vauva liikkuu hyvin, mutta täytyy kyllä viimeistään maanantaina soittaa neuvolaan tai suoraan äippäpolille.
Oireethan saattais viitata raskausmyrkytykseen tai kutinan peruseella raskaushepatoosiin..
Viikko sitten neuvolassa pissa ja verenpaine ok..

Meidän neuvolasta sanottiin että raskausmyrkytys oireilis päänsärkynä ja kämmenien ja jalkapohjien kutinana, mahasta ei kyl puhuttu mitään... Mut jos sitä epäilee, paras ois ku pääsis jonnekin mittaamaan verenpaineen.
Ylämahan särkyhän vois liittyy suolistoonkin jotenkin ku se joutuu siellä ahdinkoon. Mulla on taas kyljessä kipu joka ei ilmeisesti lähde ennenkun tää toveri on saatu ulos, sille ei siis mitään ihmeempää selitystä löydy. Maksakin sijaitsee eri puolella :).
Mun selkä meni taas ihan rikki ku käpystin pitkän aamulenkin koirien kanssa. Oli kyl aika pitkä retki ihan jo päätellen noista koiranraadoista joita täällä lojuu ympäri kämppää :D. Mulla on alkanu myös niist selkäkivuista seuraamaan mahaoireita, supistelua ja kivistystä, tai siis siit rasituksesta. Eka sattuu selkä, sit koko keskivartalo.

Raskausmyrkytysoireita on tosi monenlaisia, ja joillain se ei oireile lainkaan, joten kannattaa ehdottomasti käydä näyttämässä. Hyvä puoli on se, että usein kyse on jostain ihan muusta - mun raskausmyrkytysepäily olikin sekalainen kokoelma muita oireita. Ylävatsakivuille ei löytynyt selitystä, mutta nehän voi olla mitä vaan. Kylkiluiden väliset rustot voi ärtyä vauvan potkuista, suolisto voi kipuilla tai lihakset väsyä mahan painoon.

Unohdin kuinka kipeäksi liitos tulee kun käy makaamaan - en unohda toista kertaa, eipä paljon maata sohvalla kun sieltä ei pääse ylös kuin tuskan huudon kera :D

Ompeleminen on muuten yllättävän vaikeaa kun on tällainen norsu - levitin kankaat lattialle enkä meinannut päästä enää ylös, saati ylettyä mihinkään mikä ei ole valmiiksi ihan vieressä.

Kässänopettaja kyllä aikanaan tähdensi, että sivistynyt nainen tekee kaiken pöydän ääressä eikä koskaan lattialla, mutta mä en todellakaan ole sillä tavalla sivistynyt nainen (tai omista riittävän suurta pöytää...)

Takaisin