Oireita

Lisäravinteena saatavan D-vitamiinin määrä tietty riippuu siitä kuinka paljon sitä muuten saa. Eli jos syöt tosi paljon D-vitamiinipitoista ruokaa voi annos olla jo lähellä myrkytysoireiden rajoja. Mutta muuten en kyllä vetäisi yhteyksiä sen kanssa että alkuraskaudessa on huono olo D-vitamiinin syöntiin.

Mä olen syönyt D-vitamiinia jo ennen raskautta enkä ole huomannut kuin positiivisia vaikutuksia. Toki tässä on monta muutakin asiaa muuttunut syömisessä joten en tiedä kummasta johtuu enemmän.

Hei onko kellään kokemusta niistä pahoinvointirannekkeista? Meinasin käydä ne kokeiluun, jos tämä ällö-olo helpottais. Ja jos on muita toimivia kikkoja, jotka pahoivointiin auttaa, niin otan ilolla vastaan!

Voisiko tuon pätemisen jättää jollekin muulle foorumille? Tämä keskustelu kuitenkin käydään jokaisen henkilökohtaisista oireista, enkä mielestäni pyytänyt analyysia tilanteessani. Jos koen siihen aihetta, puhun varmasti siitä lääkärini kanssa.

Yksi konsti poistaa ällötystä on hymyily... Toimii ainakin jossakin määrin. Ite olen huomannu sen toimivan hampaita pestessä kun jo pelkkä hammasharja oksettaa. Olen varmaan toooosi fiksunnäkönen ku alotan hammaspesun hymyilemällä harjalle ja välillä täytyy ihan ottaa harja pois suusta ja taas hymyillä :) Konstit on monet, ettei yrjänä vaan tulis kylään. Joskus olen kokeillu painella tota ranteen sisäsyrjää, mutta en tiiä auttaako itse painelu vai keskittyminen johonkin muuhun ku oloonsa.

Eiköhän tuon D-vitamiinin kanssa kannata pitää ihan tolkku päässä. Suomessa ei vitamiinia ole vielä tutkittu niin paljoa, että voitaisiin/uskallettaisiin suositella ylittää noita nykyisiä suosituksia. D-vitamiinihan on kuitenkin rasvaliukonen vitamiini eli jos sitä hirveetä määriä syö niin se kertyy elimistöön. Itse käytän suositeltua 10mikrog ja pyrin lisäksi käyttämään maitotuotteita ja rasvoja joihin Deetä on lisätty sekä kalaa.

Sitähän mäkin tossa koitin sanoa että paha tietää kuinka paljon kelläkin ruuassa sitä D:tä tulee, että kyllä isolla purkista otetulla annoksella voidaan mennä jo ylärajoille jos D:tä on ruuassakin jo. Sori jos muotoilin sanomani tökerösti.

D- ja B-vitamiinien saannista on kuitenkin tosi tärkeä huolehtia, itse tiedän etten saa niitä ravinnosta tarpeeksi ilman nappeja.

Mukelo, mulla on ollu nyt kolme viikkoa Sea Band rannekkeet käytössä, ja kyllä näistä varmaan jotain apua on, ainaki sen perusteella että kerran kun unohin suihkun jälkeen laittaa takaisin niin parin tunnin päästä oli tosi huono olo.
Nytkin tietty pahoinvointia on, mutta ehkäpä sitä olis enemmän ilman näitä. Kannattaa kokeilla :)
Auksi tuntu että "puristaa" mut enää en huomaakkaan näitä.

Hei onko kellään kokemusta niistä pahoinvointirannekkeista? Meinasin käydä ne kokeiluun, jos tämä ällö-olo helpottais. Ja jos on muita toimivia kikkoja, jotka pahoivointiin auttaa, niin otan ilolla vastaan!

Miulla autto heti, kun kävin illalla myöhään hermot kireellä ostamassa semmoset niin sain yöt sen jälkeen nukuttua paljon paremmin. Mutta vinkkinä: laastari/teippi ja kuula tai helmi toimii yhtälailla. Itse olisin kans käyttänyt tee-se-itse niksiä jos oisin niissä oloissa tajunnut. Kalliithan ne on, 20e pkt.

EDIT: En tienny oisko tälle pitäny oma topic olla, koska ei tää raskausoire oo.. Mut siis. Miulla on nyt 3pvää ollut aivan mahtava migreenikohtaus! Eikä paratabsit auta yhtään ja muutapa ei sitten saakaa syyä, että jippii. Onkos muilla migreeniä ollut nyt raskausaikana? Miten ootte helpottaneet oloa?

Miulla ei kyl migreeni oo ikin menny ohi ku lääkkeillä... :( Mut ois kiva kuulla jos joitai niksei ois mitä en oo kokeillut..

Last edited by a moderator:
Annamanna: Kantsii varmaan soitella lääkärille, niin osaa neuvoa mitä uskaltaa ottaa. Eilen neuvolassa mulle sano lääkäri, että ekan kolmanneksen aikana ei mielellään mitään tabui, mutta sullahan on se nyt ohi, niin jospa oisi turvallisempaa jo ottaa ihan migreenilääke niin pääset eroon vaivasta :)

Luin netistä tosta lääkkeestä, ettei suositella ollenkaan raskausaikana.. :/ Tai muutenkaan mitään migreenilääkkeitä.

Migreenistä... Mulla alotettiin viikolla rv8 estolääkkeenä Propral, minkä pitäis olla täysin turvallinen. Ihan lopussa voi aiheuttaa sikiön pienipainoisuutta tai ennenaikaisen synnytyksen. Ajattelin koettaa lopettaa tossa rv15 tienoilla kun niihin aikoihin esikoisen kanssa alkoi helpottaa. Kohtauksiin nyt mulla on paratabs, panacod (jota 2poretbl kun otan niin usein auttaa), primperan ja äärihädässä Sumatriptan (mikä normaalistikin kohtauksiin). Sitä olen ottanut kerran, ennen kun Propral aloitettiin. Se on turvallinen (sumtr.) jos ottaa 3-4 kertaa alkuraskaudessa. Tai siitä määrästä on tutkimuksia jonkin verran. Mutta siis pimeä huone, kylmäpussi otsalle, hiljaisuus ja unta palloon sekä lääke suuhun. Toistaiseksi on vältetty sairaalareissu mitä esikoisen kans oli riittävästi..... Tsemppiä muille migreenikoille!

Toisella kolmanneksella voi käyttää myös harkiten tulehduskipulääkkeitä jos ne yhtään auttaa. Panadol 1g+ Burana 800mg?

Mun hormonioireet ovat selvästi helpottaneet, mikä lienee normaalia, kun istukka ottaa osavastuun hormonituotannosta. Tilalle on tullut kohdun kasvuun liittyviä mekaanisia oireita: tuntuu että vatsassa on ahdasta ja tukalaa, närästää, etenkin istuminen on hankalaa. Mun vyötärönympärys ei ole juuri kasvanut, mutta alan jo toivoa että kasvaisi, koska muuten mun vatsalaukku tunkee kohta kurkusta ylös. Liian hyvät vatsalihakset...?

Oliko niitä närästysvinkkejä? Mulla ei oikein ole kokemusta.

Vastaanpa itselleni kun löysin täältä vanhan ketjun aiheesta. Suositeltuja luonnonkonsteja: vesi, maito, kaurahiutaleet, perunajauho+vesi, mantelit (pureskeltava hyvin). Lääkkeitä: Rennie, Gaviscon. Kansanperinnettä: kun närästää, lapselle kasvaa tukkaa. Tulossa vissiin karvainen lapsi.

Karvainen lapsi :) Kokemusta on närästyksestä valitettavasti tosi paljon ekasta kerrasta. Ajelin yks aamuyö yliopiston apteekkiin ja suutuin niin pirusti kun se myyjä ei suostunut myymään mulle mitään kun olin raskaana, Rennie auttoi aina 5min... Eikä tämä sylissä keikkuva kaunokainen onneks mikään karvainen ole :) Eli siis en tiedä mikä auttaa, noista sun mainitsemista ei mulla auttanut mikään...

Todella inhottavaa,että joillakin tuota migreeniä,itsellä vuosia sitten oli tuo vaiva,nyt ei enää. Itselläni kanssa närästystä,ei kuitenkaan vielä niin kivuliasta,että olisi tarvinnut rohtoja ottaa. Ja pikkuhiljaa vissiin alkaa pahoinvointi laantua,kestihän sitä jo tarpeeks kauan. Onko muilla nenä tukossa öisin? Mietein että kuuluuko sekin tähän raskauteen vai johtuuko jostain muusta. Monet hajut haisee tosi pahalle,sellasetkin jotka ennen haissut hyvälle,esim. pyykinpesuaineen ja käsisaippuan olen joutunut vaihtamaan toisen tuoksuisiin,kun ällötti niiden tuoksu. Hassua! Kaverini kertoi hänellä olleen ihan sama juttu. Sitten voisin syödä mandariineja vaikka kuinka paljon ja aivan ihanaa on lämmin ruisleipä jossa tomaattia ja juustoa. :)

Liikkuminen ei vaan enää meinaa sujua. Tänään sain oltua puolituntia salilla ja iski kauhean tuskainen olo ja maha meni ihan sekaisin. Vessassa oli hetken sellainen olo että kohta tulee molemmista päistä mutta oksu sentään pysyi vielä loitolla. Tätä on iskenyt muutaman kerran ja normaalistikin on niin kurja olo liikkuessa. Koko ajan paleltaa, esim. pumpin tauoilla on pakko vetää takkia päälle vaikka olisi just hiki valunut. Toisaalta jos on koko ajan takki päällä tulee tuskainen olo. Syke tuntuu nousevan pienimmästäkin ja pakko senkin takia rajoittaa.

Muuten taas tuntuu että ainakin päivisin olo on tasaantunut etomisen suhteen. Iltaisin iskee kyllä edelleen ja pahin hetki on nukkumaan mennessä. Olen koittanut kokeilla vähän eri tyyppisiä iltapaloja mutta ei niillä kauheasti tunnu olevan vaikutusta. Wetabixit pitää ehkä parhaiten yöllä huonon olon pois mutta heti niiden syömisen jälkeen tuntuu ällöltä.

Mahassa on nyt tuntunut enemmän kiristelyä ja nipistelyä. Mutta se tuntuu melkein mukavalta, tietää että siellä joku kasvaa ja tarvii isompaa uimahallia :)

Mulla myös niinkun Jenskulilla mandariinit ja ruisleipä on ihan herkkua!
Hyvä toi kauppalista mitä tein eilen, siinä luki "mandariineja, mandariinijugurttia, mandariinimehua..." :)

Ja Nipsumukilla sama kun mulla, eli iltasin pahin olo, päivällä on jo enimmäkseen suht ok.
Myös toi liikunta on usein aika tuskasta, just kun syke nousee niin helposta, jopa kun rappusia kiipeää ylös niin hengästyy, olo on kun sydänvikasella eläkeläisellä. Lisätään tähän vielä, että öisin alkanu lonkat särkemään kun oon kyljellään, ja mähän nukun just kyljellään aina joten vähän hankalaa.

Apua missähän kunnossa mä oon loppuraskaudessa kun nyt jo näin...!

Mulla on noihin yöllisiin lonkkasärkyihin auttanu paljon sellanen kiintee muotoiltu tyyny polvien välissä. Ihan taitaa jostain cittarista tai vastaavasta saada! Nukun siis AINA kyljellään ja on jo monta vuotta särkeny lonkkia aamusin, mutta nyt kun nivelet vielä löystyy tai on jo löystyny niin särky ois varmasti vielä pahempi ilman tyynyä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Just niin! Lonkkakipuihin se tyyny sinne polvien väliin! Viimeks mulla poksahti SI-nivel loppuraskaudessa löystymisen seurauksena ja nukuin loppuajan ainakin 6:n eri tyynyn vuoraamana :) Pitääkin nyt jo ottaa käyttöön niin ei lonkat "roiku" kyljellään nukkuessa miten sattuu!

Täytyy kokeilla tota tyynyä jalkojen välissä yöllä! :)

Voi luoja tätä väsymystä! Mä en ole ikinä pirteä, vaikka nukkuisin kuinka paljon :( Väsyttää ja heikottaa, sekä silmät on tosi raskaat, ei meinaa pysyä auki.
Tämä väsymys on siis pahentunu nyt kun pahoinvointi on vähän helpottanut.

Voiskohan syynä olla mun todella matala verenpaine..... Tai sit se on vaan tätä raskautta!

Takaisin