Oireita

Kohdun kasvukipuja taitaa noi nippailut nivusissa ja alavatsalla olla. Itselläniki niitä ollu, lähinnä kävellessä pidempiä matkoja ja aivastaesa :)

Mulla on ollut 2 keskenmenoa, eikä niissä kummassakaan muistaakseni tuon kaltaisia kipuja ollut. Ekassa oli kovia kuukautisia edeltäviä muistuttavia kipuja.Tokassa ei ollut kkipuja, ellei lasketa sitä, että alaselkää välillä kolotteli, vaikka en kyllä ole varma, enteilikö keskenmenoa vai oliko kipeytynyt lenkkeilystä huonoilla kengillä..

Onko tääl muuten kellään ollut oireena kohonnut ruumiinlämpö? Jos on,niin ootteko silti harrastaneet jotain urheilua?
Mulla mittari näyttää vähintään 37.1 kokoaajan ja välillä ollu jopa 37,5. Kävin just maanantaina varhaisultrassa ja siellä mainitsin lämpöilystä, mut gyne piti sitä ihan normaalina raskausoireena. Tänään kuukautisista laskettuna rv 8+0 ja ultran mukaan 7+4

minttu85 mulla on ollu jo ainakin kuukauden 37 tai vähän päälle mittarissa, mutta en oo siitä huolestunu. Oon eläny ihan normaalisti, liikkunu ja tehny mitä huvittaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla ei oo ollu nyt oloja viiteenpäivään, kun lopetin B6-vitamiinin käytön!

Suututtaa, kun se on ollu syynä miu oloihin tai niitte jatkuvuuteen!! Vaikka sen piti auttaa oloja. Huomasin, kun aina sen vitaamiinin jälkeen ½-1h niin oli ihan kaameet olot ja otin aina sen aamulla. Mut testasin et otan illalla ni mitkä olot yöllä! Sen jälkeen en oo ottanu ja ei oo ollu olojakaa!

Iltaisin ja öisin on maha kipeä usein, outoa. Päivisin on ihan ok.
Täällä on varmaan muilla aika vähäisiä oireet kun ei enään ihan hirveesti oo tullu "valitusta" tänne, heh.

Itsellä pahoinvointi jatkuu, on turvotusta, sitten noi mahakivut välillä, ja niin, usein on maha myös sekasin.. Eli täältä löytyy sit oireita muittenki puolesta! :)

Ainiin! Ne mielialanvaihtelut on nykyään ihan älyttömiä, eilenki suutuin miehelle kun vähän meni joku leipä väärään kurkkuun niin loukkaannuin kun se ei heti tullu paniikissa apuun ja tekemään heimlichin otetta...!
Pari päivää sitte suutuin kun se ei ollut yhtä huolissaan kun mä meidän kissan hyvinvoinnista.... Ja eilen se sanokin et nää meidän riidat on nykyään niin vähäjärkisten juttuja että ei tällasista asioista pitäs mitään riitää pystyä kehittämään, et hänellä on välillä ihan epätodellinen olo.. :D

Välilläon myös hirvee läheisuuden tarve, ja välillä mua inhottaa kun mies silittää mun poskea tai yrittää nukkuessa tulla liian viereen.... Tää on niin kummallista!!

Nukuttaa kokoajan kamalasti, yöllä heräilen edelleen pissahätään ja tissien sattumiseen. Sitten kun on nälkä, tunne on uskomaton, ihanku ei ois saanu viikkoon ruokaa! Aina ihan järkky nälkä ja ruokaa ois saatava heti tässä nyt!! :excited001
Tänään 9+0 =)

Kipeäksi tultiin, sen mukana päänsärky, ällötys, ja kuuma ja tukala olla kokoajan :/ Yäkkkkkkk, tein eilen risoton - ei puhettakaan että sitä nyt vetäisin.. Ranut ja nugetit uunissa..

Kumma juttu, tässä raskaudessa en ole ravannut kokoajan pissillä? Viime raskaudessa jo ennen testiä kerran yössä.. Nyt herään ehkä vähän aiemmin aamusta vessaan..
Joko mulla on esikoisen vauva-ajan univelat ulosotossa, tai sitten hyvin koulutettu rakko ;D

Mulla on se kuvotus vähän vähentynyt. Edelleen olen aivan järkyttävän väsynyt kokoajan. Vatsantoiminta hidastunut, kovalla siis on... Ja turvottaa edelleen! Huh... Varsinkin illat on ihan järkkyjä. Hyvä et alushousut mahtuu päälle kun tuntuu et nekin painaa alavatsan kohdalta... Eiköhän nää pahimmat oireet ala parissa viikossa kaikilla vähentyä, toivottavasti. Sit aletaan keskittyä mahan kasvattamiseen vauvan avulla eikä ilman muodossa :)

Mun väsymys helpottaa nyt kun 10 vkoa on täynnä, eläköön! Selvisin torstaista ja perjantaista ilman päiväunia. Väsytti, mutta en ollut täysin aivokuollut. Toivottavasti teillä muillakin on vähän iisimpää kohta!

Mua vaivaa väsymys edelleen ja kova sellanen, onneks voin välillä ottaa päiväunet, kun oon esikoisen kanssa hoitovapaalla, silloinkun hänkin nukkuu..
Sit lisäksi on tullut hirveet heikotukset, jos en syö jotain vähintään 2h välein.. Tuntuu et pyörryn ja huimaa. Huomenna eka neuvola, sittenpähän näkee, onko hemoglobiini laskenu tai verenpaineetko heittää..
Nii ja lisäksi alkanu itkettää välillä ihan kaikki! En yleensä itke esim. jos joku leffa päättyy ikävästi, mut nyt tuntuu et itken tyyliin mistä vaan :D Nii ja nyt on maha aivan sekasin :/ Tiedä johtuuko jostain pöpöstä vai tästä raskaudesta, mut ei voi kovin kauas vessasta lähtee.. :(

Käväsin viime viikolla neuvolassa ja nyt olis viikkoja 9+4. Välillä olo on ihan siedettävä, välillä taas ei. Viimeksi tänään istuin valmiiseen ruokapöytään muka kauheessa nälässä ja sitten tuli itku, kun en voinukkaan syödä mitään ku niin ällötti. Hb ja verenpaine on vähän alakantissa kumpikin, joten niistä ehkä johtuu niin pahat olotkin ku väsymyskin. Päiväunista voi vaan haaveilla kun kaikki muksut ei enää unia nuku, eikä niitä voi keskenään jättää mähinöimään. Vatsa on täälläkin sekasin ja varsinkin illalla jotenkin polttelee ja sattuu. Jospa tämä taas tästä.

Neljän suora, mä niin ymmärrän ton että istuu ruokapöytään eikä sit teekkään mieli sitä ruokaa, vaan ällöttää.
Itse ostan usein kaupasta onnessani jotain mik siellä vaikuttaa herkulliselta ja sit kotona sitä ei teekkään yhtään mieli.
Kauhulla ootan ens vkon ravintolassa syömistä, kun mitä jos tilaan jotain enkä sitten haluukkaan sitä kun ruoka tulee eteen!! Ja seurassa vielä ihmisiä jotka ei tiedä raskaudesta :)

Yöt on mulla edelleen tosi katkonaisia, käyn pissalla suunnilleen 4 kertaa ja välillä ei tuu muuten vaan uni, ja sitten taas välillä on maha kipeä (osaksi varmaan ainakin ilmavaivojen takia jotka vaivaa erityisesti iltaisin/öisin).
Muutenkin maha on turvonnut, "kireä" ja nipistelevä.

Mulla on kans yöt hankalia. Vessassa käyn ehkä kerran, mutta uni ei meinaa tulla uudestaan. Saatan jopa tunnin valvoa keskellä yötä ja miettiä mitä kummallisimpia asioita. ja sit nään vielä mitä kummallisempia unia. Aamulla ihan hoo moilasena miettii, et mistä nuokin unet on putkahtanu.

Nyt alkaa tuo armoton väsymys hellittää jo, mut illalla menen nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Harvoin jaksan valvoa myöhempään. Mietin vaan, että kuinka väsynyt sitä olis, jos pitäs vielä töissä käydä.

Pääsin onneksi päänsärystä ja tolkuttomasta väsymyksestä kun lopetin d-vitamiinin ylensyönnin. Tuntuu että pahoinvointikin vähentynyt. Saattoipa olla jopa kyse yliannostuksesta mutta mistä sitä näin taviksena voi tietää paljonko sitä näin raskaana ollessa tarvitaan kun ei mistään tunnu saavan faktaa. Olen myös huolissani kivuista joita saan jos en mene pissalle sillä samalla sekunnilla kun tunne tulee. Pidättäminen aiheuttaa viiltävän kivun alavatsaan ja saattaa jatkua monta tuntia vielä vessassa käynnin jälkeen. Voiko olla virtsaputkentulehdus, kasvavan kohdun aiheuttamaa kipua vai jotain vakavampaa? :( näin ensikertalaisena ei tiedä mikä kuuluu asiaan ja mistä olisi syytä huolestua tosissaan.

Lälly: Joo ite mietin samaa kysymystä heti, kun näin plussan. Ite söin 50mikrog. päiväs deevitskuu, mut lopetin ko neuvolassa sanoi, ettei voi suositella enempää, kuin se 10mikrog. per päivä ja netistäkään en löytänyt mitään muuta annosta raskaana oleville, kun sen 10mikrog. per päivä. Eikä tietenkään voi suositella enempää, kun se kymppi on se virallinen suositeltu raja. Mutten tosiaan löytänyt netistäkään mitää suosituksesta poikkeavaa annosta niin lopetin suosiolla, kun en varmaksi tiiä miksen saisi syyä sitä 50-60mikrog. päivässä. Ei neuvolatätikään mitään sanonut, kun kysyin että miksei saa syyä enempää, et onko haittaa. Miulla onkin raskaus ja imetys Multivita mis on se D-10mikrog. valmiina. Et sil mennään..

Mä syön 60 ug D-vitamiinia enkä aio vähentää tohon mitättömään kymppiin. Turvallisesti uskaltaa EFSA:n suositusten mukaan syödä 100 ug:
  • D-vitamiinin yliannostus ravinnon tai lisien kautta on erittäin harvinaista. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA antoi loppuvuodesta 2012 uudet suositukset D-vitamiinin turvallisen käytön ylärajasta. Alle yksivuotiaiden suurin sallittu päiväannos on 25 mikrogrammaa, ja yli yksivuotiailla turvallisen käytön ylärajana pidetään 50 mikrogrammaa. Aikuisilla ja yli 10-vuotiailla suurimpana sallittuna päiväannoksena pidetään 100 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Tieteellisen kirjallisuuden mukaan aikuisilla ei ole todettu myrkytysoireita, jos D-vitamiinilisän päiväannos on alle 250 mikrogrammaa. Tämän annoksen vaaleaihoinen ihminen saa noin puolen tunnin aurinkokylvystä etelässä. Auringonvalolle altistumisen ei ole raportoitu aiheuttavan D-vitamiinimyrkytystä.
  • Auringosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi yksinkertaisesti lopettamalla D-vitamiinin tuotannon.
  • Ruoasta, auringosta ja D-vitamiinilisistä saatu yhteenlaskettu D-vitamiiniannos on turvallinen, kun muistaa tarkkailla, ettei D-vitamiinilisistä saa ohjearvoja ylittävää määrää D-vitamiinia.

Mun neuvolantäti sanoi, että 50 mikrogrammaa on yläraja. Oon ite syönyt vaan 15.
Lisäksi huomasin eilen, että mun vitskuissa on kuin onkin a-vitamiinia vaikka luulin tarkistaneeni, ettei ole. Argh! Oon siis syönyt 60% RDI-arvosta. (Tää on iLife Nainen, purkissa lukee että raskaana oleville ja imettäville.)

Luin muuten joskus uutisen tutkimuksesta, jossa toukokuussa syntyneillä on eniten MS-tautia. Jäi mieleeni kun omakin syntymäpäivä osuu toukokuulle. Sattumoisin palasi nyt uudelleen mieleen. Yksi taustalla oleva tekijä on tutkijoiden mukaan D-vitamiinin saanti.

AMK-päättötyöstä ( http://publications.theseus.fi/bits...Kirsi_Pyykko_Anita_Soini_Salla.pdf?sequence=1 )napattu sitaatti tutkimuksesta:

Tutkimuksia on tehty syntymäkuukauden vaikutuksista MS-taudin ilmentymiseen. Skotlannissa, missä MS-taudin levinneisyys on korkea, on havaittu, että marraskuussa syntyneet sairastuvat huomattavasti vähemmän MS-tautiin kuin toukokuussa syntyneet. Tällä on katsottu olevan yhteisvaikutusta perimän, geenien ja ympäristötekijöiden kanssa, mitkä liittyvät ilmastoon. Tällainen yhteisvaikutus voi olla jo raskauden aikana tai heti syntymän jälkeen. Tähän on katsottu liittyvän myös äidin raskauden aikainen liian vähäinen D-vitamiinin saanti. Koe-eläimillä saatujen tutkimusten valossa liian vähäisellä D-vitamiinin saannilla on katsottu olevan haittaa aivojen kehitykselle.(Willer ym. 2004.)

Mulla oli parhaimmillaan 70mikrogramman annostus päivässä mutta onneksi huomasin ajoissa että se oli minulle selvästi liian iso annostus. En syönyt ennen raskautta lainkaan D-vitamiini lisää. Plussattuani aloin popsimaan myös tuota raskaus ja imetys multivitaa sekä lisänä pelkkää D-vitamiinia. Kerkesin syömään näin 3viikkoa kunnes alkoi tajuton väsymys. Toki se kuuluu melkein jokaiseen raskauteen mutta itse en kyennyt enää käymään edes töissä ja nukuin helposti 16h putkeen ja herätessä silti olo oli väsynyt. Myös pahoinvointi oli ihan omaa luokkaansa, kun oli lähellä etten joutunut tiputukseen. Lopetin pelkän D-vitamiinin syönnin ja olo koheni viikossa. Eli pakko sanoa, että oli mitä tutkimustuloksia tahansa niin kyllä ensisijaisesti kuuntelen omaa kehoani enkä oman hyvinvoinnin kustannuksella syö enempää kuin pystyn, vain koska yksi tutkimustulos osoittaa että niin voisi periaattessa tehdä.

Takaisin