Vitsit, tuskailin juuri miehelle, miten jotenkin yht'äkkiä on alkanut olemaan "koko ajan raskaana oleva olo", ja nyt kun tulin tänne lukemaan teidän muiden kuulumisia olotilojen osalta, huomaan, että moni muukin on ilmeisesti tässä toisen kolmanneksen taittuessa kohti viimeistä kolmannesta alkanut kärsimään monenmoisista "pikkuvaivoista".

Ihanintahan tässä taitaa olla se, ettei ainakaan toivoa vaivojen helpotuksesta taida kauheasti olla, ennen kuin nyytti on vihdoin elokuussa sylissä... No, aika paljonhan sitä on tuon asukkaan vuoksi valmis sietämään.
Jonnukka, oliko sulla tuon verivirtsaisuuden ja kramppien lisäksi muuten samankaltaisia oireita kuin "tavallisessa" virtsatietulehduksessa, jos olet moisesta kärsinyt ennen raskautta? Täällä käytiin myös vappuaattona antamassa näyte, kun mulla oli muutaman päivän inhottavaa kipumaista painontunnetta aina virtsasuihkun katketessa. Silloin näyte oli kuitenkin puhdas. Nyt jotenkin tuntuu, etten oikein erota enää, mikä tuntuu epänormaalilta ja mikä ei, kun lähtökohtaisesti koko ajan on jonkinlainen painontunne ja jatkuva pissahätä. Alavatsaan yleensä myös kevyesti sattuu kun rakko alkaa olla täynnä ja tunne jatkuu ainakin hetken myös vessakäynnin jälkeen... Kai vauva sitten vaan painaa niin huolella rakkoa, että paikat ovat hellinä jatkuvasti, mutta pelkään saavani tulehduksen ilman, että edes huomaan sitä, kun olen niin tottunut näihin epämukaviin olotiloihin.

Painetta ei hirveästi helpota myöskään se, että vauva tuntuu viihtyvän erityisen hyvin ihan kohdun alaosassa, mikä näkyy myös mahani muodossa.
Menin viikonloppuna nukkumaan kaksi yötä ohuella patjalla lattialla, mikä oli selvästi todellinen epic fail. Eilisillasta lähtien alaselkä on nimittäin jomotellut oikealta puolelta niin huolella, että välillä liikkuessa saa irvistellä. Jotenkin myös tuntuu, kuin kipu seistessä ja kävellessä säteilisi myös alavatsan puolelle. Onneksi on tässä pari vapaapäivää ja ehdin levätä vaaka-asennossa, josko tämä tästä vielä helpottaisi. Tukivyönkin löydin kirpparilta jo muutama kuukausi sitten, josko sitä vihdoin ryhtyisi käyttämään.
Minullekin on ilmestynyt linea negra, tai oikeastaan lähinnä se navan yläpuolelta kohti rintoja lähtevä viiva, sillä navan alla oleva viiru minulla on ollut niin kauan kuin muistan. Nyt sekin on kyllä tummentunut ja yhä selvästi vahvempi kuin yläpuolinen juova. Nännit ovat tummentuneet entisestään ja vihlovat yhä satunnaisesti aika ikävästi. Kaikkein ihastunein olen kuitenkin rintojen väliin pesiytyneisiin näppylöihin...

Ja tästäkin valitusvirrestä huolimatta koen, että minulla on ollut tosi helppo raskaus.