oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös selkeä viiva halkoo mahaa. Ei kovin tumma, mutta empä ole minäkään..

Asiasta kukkaruukkuun, voisin lisätä oman valitusvirteni tänne. Elikkä muutoin raskaus ollut melkoisen vähäoireinen (fyysisesti ainakin, voi isäriepua) mutta nyt viimeiset pari viikkoa on ollut virtsatulehduksen oireita. Alkuun luulin että vatsa se vain painaa rakkoa mutta viime viikolla verivirtsaisuus ja yölliset krampit saivat kääntymään tohtorin puoleen.
Nyt sitten Kefexiniä 3 x päivässä ja tänään ensimmäinen melkein oireeton päivä :dance011
Krampit/supparit säikäyttivät kyllä pahan päiväisesti, onneksi vauvalla kuitenkin kaikki ok.

Vitsit, tuskailin juuri miehelle, miten jotenkin yht'äkkiä on alkanut olemaan "koko ajan raskaana oleva olo", ja nyt kun tulin tänne lukemaan teidän muiden kuulumisia olotilojen osalta, huomaan, että moni muukin on ilmeisesti tässä toisen kolmanneksen taittuessa kohti viimeistä kolmannesta alkanut kärsimään monenmoisista "pikkuvaivoista". laughing7 Ihanintahan tässä taitaa olla se, ettei ainakaan toivoa vaivojen helpotuksesta taida kauheasti olla, ennen kuin nyytti on vihdoin elokuussa sylissä... No, aika paljonhan sitä on tuon asukkaan vuoksi valmis sietämään. :happy8

Jonnukka, oliko sulla tuon verivirtsaisuuden ja kramppien lisäksi muuten samankaltaisia oireita kuin "tavallisessa" virtsatietulehduksessa, jos olet moisesta kärsinyt ennen raskautta? Täällä käytiin myös vappuaattona antamassa näyte, kun mulla oli muutaman päivän inhottavaa kipumaista painontunnetta aina virtsasuihkun katketessa. Silloin näyte oli kuitenkin puhdas. Nyt jotenkin tuntuu, etten oikein erota enää, mikä tuntuu epänormaalilta ja mikä ei, kun lähtökohtaisesti koko ajan on jonkinlainen painontunne ja jatkuva pissahätä. Alavatsaan yleensä myös kevyesti sattuu kun rakko alkaa olla täynnä ja tunne jatkuu ainakin hetken myös vessakäynnin jälkeen... Kai vauva sitten vaan painaa niin huolella rakkoa, että paikat ovat hellinä jatkuvasti, mutta pelkään saavani tulehduksen ilman, että edes huomaan sitä, kun olen niin tottunut näihin epämukaviin olotiloihin. :confused: Painetta ei hirveästi helpota myöskään se, että vauva tuntuu viihtyvän erityisen hyvin ihan kohdun alaosassa, mikä näkyy myös mahani muodossa.

Menin viikonloppuna nukkumaan kaksi yötä ohuella patjalla lattialla, mikä oli selvästi todellinen epic fail. Eilisillasta lähtien alaselkä on nimittäin jomotellut oikealta puolelta niin huolella, että välillä liikkuessa saa irvistellä. Jotenkin myös tuntuu, kuin kipu seistessä ja kävellessä säteilisi myös alavatsan puolelle. Onneksi on tässä pari vapaapäivää ja ehdin levätä vaaka-asennossa, josko tämä tästä vielä helpottaisi. Tukivyönkin löydin kirpparilta jo muutama kuukausi sitten, josko sitä vihdoin ryhtyisi käyttämään.

Minullekin on ilmestynyt linea negra, tai oikeastaan lähinnä se navan yläpuolelta kohti rintoja lähtevä viiva, sillä navan alla oleva viiru minulla on ollut niin kauan kuin muistan. Nyt sekin on kyllä tummentunut ja yhä selvästi vahvempi kuin yläpuolinen juova. Nännit ovat tummentuneet entisestään ja vihlovat yhä satunnaisesti aika ikävästi. Kaikkein ihastunein olen kuitenkin rintojen väliin pesiytyneisiin näppylöihin... laughing6 Ja tästäkin valitusvirrestä huolimatta koen, että minulla on ollut tosi helppo raskaus. :grin

ja minäkun niin tahtoisin sen linea negran niin ei sitä vaan ole näkynyt.voikohan se tulla ihan missä vaiheessa vaa? :smile

Kaleidoskooppi ja IceCream: Mulla tuli linea negra ihan alussa jo ihan tummana alhaalta rintojen väliin asti. Iho on muutenkin tumma. En kyllä tiedä, voiko vielä ilmaantua :)

Kaikenmoista pikkuvaivaa alkaa olla täälläkin, närästystä, ummetusta ja suonenvetoa urakalla. Oikein mitään ei taas voisi syödä eli sikäli alkaa muistuttaa alkukolmannesta, varsinkin liha ja kaikki vähänkin teollinen närästää.

Maha on ollut niin kauan jo iso ja tiellä, että olen jo tottunut menemään kyykkyyn jalat harallaan ja kävelemään vähän vaappumalla :)

Ei ole linea negraa täällä, ei ollut myöskään esikoista odottaessa. Olen kyllä hyvin vaalea luonnostani, liekö sillä merkitystä. Myöskään rinnat eivät ole muuttaneet merkittävästi väritystään kummassakaan raskaudessa.

Mulla kanssa linea negra ruvennut näkymään. Ensin navan alapuolella ja nyt on ilmestynyt haalea viiva myös navan yläpuolelle. Myös esikoisesta viiva tuli näkyviin ja olikin tosi tumma synnytyksen jälkeen kunnes hiljalleen vaaleni pois!

Mulla kans loppupeleissä on ollut suht helppo raskaus; pahoinvointia oli vissiin viikko/puoltoista alussa, jonkin verran närästystä (nyt tosin vähän pahentunut) ja sellai perussettiä, kipuiluja nivusissa, painon tunnetta vatsassa jne jne, mut ei mitään suurempaa. Mut nyt alkaa täälläkin tuntumaan oikeesti olo siltä et on raskaana, liikkuminen hankaloituu päivä päivältä, harkkasuppareita tulee itseasiassa melko paljon tälleen työpäivien aikaan (kotona ei yleensä tule ollenkaan, ehkä kaks päivässä jos sitäkään). Siirtyminen sohvalla toiseen asentoon kestää viikon, samoin sängyssä kyljen kääntäminen. Itsekin marisin miehelle eilen että alkaa oikeesti olo pikkuhiljaa hankaloitumaan ihan huomattavasti. Tämä totesi hyvinkin vitsikkäästi, et "onneks se tuosta vaan helpottuu koko ajan", hirnahti pari kertaa kun mulkaisin pahasti, ja korjaili sit et "no tarkotinki et sit kun vauva syntyy". Meinasin heittää kaukosäätimellä päähän.

Mulla on ollu nyt raskauden aikana jo kolme virtsatulehdusta. Täysin oireettomia eli itte en oo niitä edes tajunnut, mutta ovat alusta asti tän takia nyt sitä virtsaa seuranneet ja kolmannen tulehduksen tosiaan just viikko sit sain antibioottikuurilla aisoihin (kait, kun ei tosiaan oireita oo ollu muutenkaan). Eipä niissä, niitä seuraillaan ja voi olla kuulema yleistäkin (?), mut yks juttu mulla jäi päähän soimaan / kaivertamaan viimeiks neuvolassa: neuvolan täti sanoi siellä olevalle harjoittelijaneitoselle, et nyt on menossa kolmas virtsatulehdus, ja raskauden aikaiset virtsatulehdukset saattaa joskus kieliä ennenaikaisesta synnytyksestä". ???? Voiko olla et kuulin väärin, vai onko joku muu joskus kuullut muka jostain tuollasesta? Toivon kyllä et kuulin väärin, ja aion myös olla kyllä vielä reipas tyttö ja tarkistaa asian ens viikolla seuraavassa neuvolassa. :)

Linea negraa ei ole tässä masussa näkynyt.

miko_84, ymmärtääkseni hoitamattomat virtsatietulehdukset saattavat aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, jos oikein huono tuuri käy. En siis usko, että sinulla sen takia on sen suurempaa riskiä! :happy11

Kaleidoskooppi; oli tavalliset tulehdusmerkit ja siihen päälle nuo yölliset krampit. Virtsasessa tosiaan lopussa aina semmoinen terävä kipu. Sitä on näin ensisynnyttäjänä varsinkin aika pihalla että mikä kuuluu normaalioireisiin ja mikä taas ei.

Onneksi ne siellä neuvolassakin pitää sen verran hyvää huolta ettei jää huomaamatta vaikka muuten olis oireeton :)

Täällä myöskin virtsatulehdus vaivaa... :P olen jo antibiootteja syönyt, mut ei lähde bakteerit pois... Lääkäri nyt tänään miettii mitä kannattaa tehdä... Toivottavasti ei vaan nousis munuaisiin!!

Täällä taas on yksi, joka taitaa nauttia eniten tästä viimeisestä kolmanneksesta... nyt jopa välillä unohdan olevani raskaana (jos tavallista kireämpää ja lyhyempää pinnaa ei lasketa). Oksensin ensimmäisen kerran jo kp 24, onneksi oksentelu ei ihan päivittäistä ollut raskaustestin tekemisenkään jälkeen :)

Asutaan miehen kanssa vielä lauantaihin asti eri paikkakunnalla ja talvi nähtiin tosiaan vain viikonloppuisin... ja vasta nyt ihan viime viikkoina on tuntunut ikävältä olla yksin kämpillä. Väsymys oli aiemmin niin valtaisaa, että olin vain tyytyväinen kun sai rauhassa nukkua illat, tehdä töitä ja olla siivoamatta :D

Linea negraa ei täällä näy, tummaa karvaa kylläkin. Myös säärikarvat ja kulmakarvat elelee kukoistuskauttaan! Hiuksia en ole suostunut raskausaikana värjäämään kertaakaan ja odottelin sitä perinteistä maantienharmaata juurikasvua. Eipä ole näkynyt :) Hiukseni ovat vahvemmat, tummemmat... ja selvästi punertavat nyt! :D Luulin aluksi kuvittelevani, mutta pyysin miestä kertomaan minkä värisiltä hiukseni näyttävät ja kyllä se tummanpunertava sieltä tuli! Aiemmin punapigmenttiä ei ole juuri näkynyt (jos ihon palamista ja muutamaa kesakkoa ei laske), mutta isälläni on punaiset viikset ja pisamia. Nyt sitten jännityksellä odotankin, että syntyykö meille veikeä punapää :) Mukulani isällä kun on punainen parta ja suku täynnä punatukkaisia :)

mulla menee linea negra rintojen alapuolelle asti. Se tuli mulla näkyvii varmaa joskus ennen rv 20... :D itellä on koko raskaus ollu aika helppo. Ei oo ollu pahoinvointia eikä paljoo mitää muutakaa... Nyt vasta on alkanu viime viikoilla selkää kolottelee ja noi liitoskivut on ikävii.. Ei oikee pääse liikkeelle ku samantien alkaa tuntumaan alavatsassa... Mutta hitaasti mutta varmasti eteenpäi.. Syksyllä sitte mennnää vaunujen kaa kovaa :D (Ainakin toivottavasti)... Vähä ruvennu olee sormet turvoksissa aamusin.. nytki tuntuu jotenki vaikeelta kirjottaa tätä tekstii... Mistäköhä toi turvotus nyt johtuu? onkoha siihe mitää kikkaa et sais pois sen , tai ainaki vähennettyy...

Julie00: juotko päivän aikana tarpeeksi? Vähäinen nesteen saanti ainakin turvottaa heti sormet ja jalat.. Eli nesteitä kannattaa kyllä juoda, vaikka joutuuhan sitä sitten vessassakin juoksemaan yhtenään :)

no siinähän se ku mä juon paljon vettä :) töissäki aina vesipullo mukana. silti tahtoo turvota sormet..

Toi turvotuskin on vissiin aika mamma kohtaista... Mulla on pari kaveria, joista toinen kulki tässä vaiheessa peleissä tohveleissa ja jalat oli ihan siniset ja toinen on tyyliin loppuun saakka kulkenut korkkareilla.. Toisilla helpompaa kuin toisilla vaikka mitä söisi ja vaikka kymmenen litraa joisi... :P itsellänikin varsinkin aamuisin sormet ihan turvoksissa ja illalla työvuoron päätteeksi jalat... Vaikka koitan juoda paljon ja syödä kohtalaisen hyvin...

Tänääkää en oo syöny mtn rasvasta tai suolasta. Ja juonu oon todella paljon ku tääl on kauhee helle. Kai mä sit vaa joudun kärsimää tästä ; D

Liika vesiki voi aiheuttaa turvotusta etenkin näin lämpimällä ja ellei natriumtasapaino pysy kohdillaan. Eli kannattaa kokeilla jokupäivä extra suolaista myös. Mulla itsellä näin on käynyt muutamia kertoja etelän lomilla.

Mullakin meinaa jalat turpoilla kun joudun töissä olemaan paljon jaloillani. Totta, kannattaa järjen kanssa juoda sitä vettä.. liika on liikaa ja lopputulos onkin päinvastainen :) Ite juon ennemmin kivennäisvettä tai lasin mehua kuin koko ajan pelkkää hanavettä :)

Takaisin