Oireita, oireita..

Yritin lukea aikaisempia viestejä, mutta en huomannut siellä mainittavan polvien särystä! Onko siis monilla tätä? Iltaa myöden aina pahenee, ei toki tunnu levossa mutta kyykistyessä kipu on kova. Välillä saa ihan kunnolla ottaa tukea että pääsee ylös [emoji30] olisi kiva kuulla jos jollain sattuisi olemaan jotain muita vippaskonsteja kun että synnytyksen jälkeen mahdollisesti helpottaa

On kyllä turhan lyhyt. Puhuivatko mitään supistuksen esto lääkityksestä?

Itse odotan toista ja nyt viimeksi mitatessa 1,5 cm mistä ovat huolissaan. En voi painottaa tuota levon tärkeyttä! :)
Siitähän ei sinänsä tutkimuksia oo voitu osoittaa että levosta varsinaisesti olisi apua ennenaikaisuuden estelyssä mutta kaikki keinothan ne on kokeiltava. Tsemppiä sinnekkin! Ei ole helppoa tämä lepäilykään.

Ei puhuttu vielä. Kontrolli ens viikolla. Jos etenee niin kai sit täytyy ottaa järeämmät aseet käyttöön. Kun oon täysin vuodelevossa kotona, ei supistussarjoja tuu. Tänään oli sukujuhlat jossa piti istua ja seistä, eikä päässyt makuulle, tuli kaameet sarjat ja "kestosupparit". Aika herkillä ollaan näköjään siis. Nyt menee ens viikko sitten ihan levossa.. netflix sauhuaa. Jos nyt pari viikkoa tätä malttas. Pää ja kroppa.

Yritin lukea aikaisempia viestejä, mutta en huomannut siellä mainittavan polvien särystä! Onko siis monilla tätä? Iltaa myöden aina pahenee, ei toki tunnu levossa mutta kyykistyessä kipu on kova. Välillä saa ihan kunnolla ottaa tukea että pääsee ylös [emoji30] olisi kiva kuulla jos jollain sattuisi olemaan jotain muita vippaskonsteja kun että synnytyksen jälkeen mahdollisesti helpottaa

Raskauden aikanahan nivelet antaa herkemmin periksi joten liittyisiköhän tuohon. Toki lisääntynyt paino rasittaa varmasti myös. Auttaisikohan sellaiset urheilussa käytettävät polvituet mitään? Muuten tulee vaan lepo mieleen.

Kyllä mulla myöskin tätä ja johtunee juuri tuosta, kun raskaus saa elimistössä aikaan jos jonkin näköistä vaivaa ja painoa saattaa tulla sen verran enemmän lyhyessä ajassa, niin kroppa on enemmän kovilla kuin ennen eli ei tähän valitettavasti ole muuta hoitokeinoa kuin synnytys :) liikkuminen saattaa helpottaa, mutta riskinä myös että rasittuu/ ärsyyntyy enemmän

Ruoansulatusvaivat vaan pahenee, nyt menee närästykseen omepratsolia jo tupla-annos, rv 31. Neuvolassa väläyttivät sappivaivojen mahdollisuutta, mutta neuvolalääkäri on vasta kuukauden päästä. Työterveyteen saisin ajan muutaman päivän sisällä halutessani. Oireilu siis pantamaista kipua/ahdistusta tuossa aivan rintakehän alla, yleensä lähtee oikealta ja tuntuu siellä voimakkaammin. Painaminen vastaan kädellä auttaa hiukan, samoin kyljellään tennispallon päällä osittain makoilu. Verenpaineet, hemppa ja pissatestit olleet koko ajan normaalit, turvotusta ei lainkaan, joten raskausmyrkytys ei vaikuta kovin todennäköiseltä. Puntaroin lähinnä tuota työterveyttä, eipä kai raskausvaivat heille erityisesti kuulu, mutta toisaalta pääsisin heti sisätauteihin erikoistuneelle lääkärille.

Mulle on ilmestynyt viimeisen parin viikon aikana ihan uusi vaiva. Varoitan, nyt tulee kakkajuttuja: Eli aiemmin on riittänyt, kun käyn kerran päivässä isommalla hädällä. Nyt varmaan kahden viikon ajan olen joutunut käymään vaihtelevasti 5-8 kertaa päivässä. Välillä joudun yölläkin käymään jopa kaksi kertaa. En syö mitenkään enempää kun aikaisemminkaan. Välillä on semmoinen olo, että olisi mahatauti iskenyt, mutta se olo menee aina nopeasti ohi. Nyt on ilmeisesti tästä kaikesta ihanuudesta johtuen tullut peräpukamakin, joka on minulle uusi tuttavuus. Lähteekö se itsestään pois synnytyksen jälkeen?
Onko kellään muulla tällaista ongelmaa? Nyt menossa rv 31.

Ei puhuttu vielä. Kontrolli ens viikolla. Jos etenee niin kai sit täytyy ottaa järeämmät aseet käyttöön. Kun oon täysin vuodelevossa kotona, ei supistussarjoja tuu. Tänään oli sukujuhlat jossa piti istua ja seistä, eikä päässyt makuulle, tuli kaameet sarjat ja "kestosupparit". Aika herkillä ollaan näköjään siis. Nyt menee ens viikko sitten ihan levossa.. netflix sauhuaa. Jos nyt pari viikkoa tätä malttas. Pää ja kroppa.

Sama tilanne siis siellä!
Mulle on annettu lupa ainoastaan vessakäynnille ja jos sitten jään yhtään junnaamaan tai käyn vaikka suihkussa niin tuota sarjasupistelua on tiedossa. Todella supistusherkkä siis.
Onneksi meillä ei nyt pitkä aika kuitenkaan oo tätä lepoa edessä, kun enää ei esteltäisi. :) (Olit muistaakseni suht samoilla viikoilla rv 33)
Pää ja kroopahan tähän meinaa hajota mutta ehkä tosiaan muutaman viikon vielä jaksaa.

Mulle on ilmestynyt viimeisen parin viikon aikana ihan uusi vaiva. Varoitan, nyt tulee kakkajuttuja: Eli aiemmin on riittänyt, kun käyn kerran päivässä isommalla hädällä. Nyt varmaan kahden viikon ajan olen joutunut käymään vaihtelevasti 5-8 kertaa päivässä. Välillä joudun yölläkin käymään jopa kaksi kertaa. En syö mitenkään enempää kun aikaisemminkaan. Välillä on semmoinen olo, että olisi mahatauti iskenyt, mutta se olo menee aina nopeasti ohi. Nyt on ilmeisesti tästä kaikesta ihanuudesta johtuen tullut peräpukamakin, joka on minulle uusi tuttavuus. Lähteekö se itsestään pois synnytyksen jälkeen?
Onko kellään muulla tällaista ongelmaa? Nyt menossa rv 31.

Voisko liittyä lähestyvään synnytykseen.. siis joo toi kaksi viikkoa on aika pitkä aika, mutta siis itselläni kun synnytys alkoi niin sai vessassa juosta ihan yhtenään koko päivän. Myös kuukautiset aiheuttaa sitä että vatsan toiminta menee ihan sekaisin, lienee siis hormoneista molemmissa kyse. Voisko olla tämä sama hormoni joka löysyttää muutenkin paikkoja niin tekee sitten tuhojaan alapäässäkin. Tai ihan vaan vauvojen paine tai aineenvaihdunta..

ikävä vaiva ja ikävä seuraus, se pukama saattaapi saada vielä kavereita ennen synnytystä tai sen aikana. Yleensä kai helpottavat itsestään, joskus pitää vähän korjata lekurissa. Itsellä scheriproct ei auttanut mitään mutta sitten kun pidin pakollisen tauon niin parantuivat itsestään.

Toivottavasti ei ihan vielä enteilisi synnytystä :o Mutta onhan tässä kaikenlaista vaivaa ollut, joten tuo menee siinä sivussa. On vaan jotenkin inhottava vaiva. Tosin näin sairaslomalla huomattavasti helpompi kun vielä töissä ollessa. Nyt on aikaa istua vessassa :D

Mulla on raskaudenaikaisen ummetuksen jälkeen nyt myös maha alkanut toimia vilkkaammin tässä ihan viikon sisään.

Peräpukamat ovat ikävä vaiva ja ne sain riesakseni esikoisen synnytyksestä ponnistusvaiheessa. Enemmän tai vähemmän vaivanneet ja ihan todella ahdistaa miten pahaksi äityvät tästä kakkosesti.
Niin ilkeä ja hirveä vaiva ettei kyllä toivois kenellekkään. :shifty: Eikä apuja löydy, kaikki kokeiltu.

Toivotaan Hellu parasta että vielä ei olisi h hetki lähellä. Varmasti kyllä vähemmän vaivalloista kotona kuin töissä ollessa. Jaksamista vaivoihin, ei enää kovin montaa viikkoa :)

Mulla esikosta tuli pukama, hyvä et olin plussata kerenny :D jonku aikaa vaivas mut sit alko helpottaa. Nyt isolla asialla käydessä tuntee et vielä on mut ei oo vaivannu.

Mullakaan pukama ei ole kipeä, eikä vaivaa mitenkään. Mutta olisihan se kiva jos se synnytyksen jälkeen jotenkin katoaisi/palautuisi.

Sama tilanne siis siellä!
Mulle on annettu lupa ainoastaan vessakäynnille ja jos sitten jään yhtään junnaamaan tai käyn vaikka suihkussa niin tuota sarjasupistelua on tiedossa. Todella supistusherkkä siis.
Onneksi meillä ei nyt pitkä aika kuitenkaan oo tätä lepoa edessä, kun enää ei esteltäisi. :) (Olit muistaakseni suht samoilla viikoilla rv 33)
Pää ja kroopahan tähän meinaa hajota mutta ehkä tosiaan muutaman viikon vielä jaksaa.

Kyllä, huomenna 33+0 ollaan - eli pari kriittistä viikkoo pitää siis jaksaa henkisesti tsempata. Tsemppiä hulluna sinnekin!

Sulla kuulostaa kyllä vielä hurjemmalta jos ei voi suihkussakaan käydä ilman seuraamuksia. Hang in there!

Ruoansulatusvaivat vaan pahenee, nyt menee närästykseen omepratsolia jo tupla-annos, rv 31. Neuvolassa väläyttivät sappivaivojen mahdollisuutta, mutta neuvolalääkäri on vasta kuukauden päästä. Työterveyteen saisin ajan muutaman päivän sisällä halutessani. Oireilu siis pantamaista kipua/ahdistusta tuossa aivan rintakehän alla, yleensä lähtee oikealta ja tuntuu siellä voimakkaammin. Painaminen vastaan kädellä auttaa hiukan, samoin kyljellään tennispallon päällä osittain makoilu. Verenpaineet, hemppa ja pissatestit olleet koko ajan normaalit, turvotusta ei lainkaan, joten raskausmyrkytys ei vaikuta kovin todennäköiseltä. Puntaroin lähinnä tuota työterveyttä, eipä kai raskausvaivat heille erityisesti kuulu, mutta toisaalta pääsisin heti sisätauteihin erikoistuneelle lääkärille.

Voisi olla myös tukirankaperäistä. Närästykseen harvemmin tuollainen kuvaamasi manipulointi auttaa. Raskauteen taas voi liittyä helposti muutoksia keskivartalon tukirakenteissa ja jos esim jokin nikama tai lihas jumissa, säteilee kipu hermoja pitkin kylkiin. Voi olla hyvin "närästysmäinen". Selittäisi sen miksi hieronta auttaa. Kokeile fysioterapiaa/hierojaa? Lämpöpussia selälle?

^Arvelisin, että tässä on kyse kahdesta eri vaivasta, eli närästys ja sappirakon (?) ongelmat. Paine rintalastalla/rintakehän yläosan oikealla puolella, alkaa yleensä melko pian syömisen jälkeen. Närästykseen tuolla vastaanpainelulla ei ole ollut mitään merkitystä, tämä pantamainen ahdistus/kova paineentunne on uusi oire. Ei siis polta/korvenna. Aiemmin arvelin että kyse on pelkästään siitä, että vauva on perätilassa ja pää painaa rinnan alle, mutta bebe oli kääntynyt raivotarjontaan ja tuskinpa nyt peffaansa ja tai kinttuaan pitelisi säännöllisesti mun ruokailujeni kanssa kellontarkasti juuri oikealla puolella ja tietyssä kohdassa painamassa.

Tosin mitä enemmän sappivaivoista luen, ilmeisesti niille ei voi raskausaikana tehdä juuri mitään, elleivät sitten äidy aivan mahdottomiksi...

Joo ei oikein voikaan muutaku ruokavalio. Varsinkaan näillä viikolla, tuskinpa lähdetään riskillä leikkaamaan kun luonto hoitaa vaivan pian itsestään. Yritä jaksaa! Kaikki sympatia täältä.

Voi taivas että mua väsyttää :( siis olen suht hyvin nukkunut koko viikon mutta päivisin oon ihan loppu. Hirveesti haluisin tehdä asioita mutta ei vaan jaksa.

Ja heti jos kävelee esim leikkipuistoon hiljaksiin kilometrin päähän niin johan supistaa loppupäivän.

Joko tämä loppuaika alkaa nyt olla sitten alamäkeä.. viimeksi alkoi vasta kun jäin äitiyslomalle ja silloinkin vai selkäsäryn takia.

Mulla oli hemoglobiini vaan 103, vaikka syön rautaa. Onko muita, joilla lisärauta ei ole auttanut? Yritin ottaa tupla-annoksen, mutta se ei sopinut vatsalle ja jouduin päiväksi sairaslomalle vatsakipujen vuoksi.

Twelve mulla ei ole kans juuri noussut, vaikka rautalisiä vetelenkin. Oli 103 kun alotin, reilu kk myöhemmin 104... Mittausta ennen reilun viikon söin kans 200mg.
Neuvolan terkka ei tästä ollut kumminkaan huolissaan, sanoi että hempparin kuuluukin laskea raskauden aikana, ja kunhan ei sinne alle 100 tipu, niin hyvä. Rautalisää toki pitää syödä, jotta se pysyy edes tossa reilussa satasessa.

Takaisin