Oireita, oireita..

Kyfi, Oma vointi ja jaksaminen kertoo aika paljon. Minusta siis kuulostaa siltä että vaikkei nyt suoranaisesti tekisi paikoille mitään, ei sun kannalta hyvä juttu että jatkuvasti supistaa. Työt kyllä odottelevat siellä. :)
Aiemmin täällä olikin juuri puhe noista kestosupistuksista ja etteivät oo hyväksi vauvalle.

Kyselin terkalta noista harkkasupistuksista ja "kestosupistuksista", sanoi että vaarattomia kohdun harjoitteluja, vaikka kestäisivät pitkäänkin. Ei pitänyt puoltakaan tuntia mitenkään kummallisena. Kuulemma vain jos alkaa tuntua kipua alapäässä/kohdunsuun liepeillä niin täytyy olla yhteydessä lääkäriin.

Viime viikolla oli muuten yks kerta kun sattu ihan julmetusti tonne lantion alaosiin. Nyt kokeiltiin kohdunkaula, on lyhentynyt noin yhteen senttiin. Taitaa joutua lomalle...

Sairasloman paikka on! Kyfi millä viikoilla olet?
Mulla kohdunkanavaa edellisellä kerralla 1,5 cm ja vuodelepoon jouduin. :/

Sairasloman paikka on! Kyfi millä viikoilla olet?
Mulla kohdunkanavaa edellisellä kerralla 1,5 cm ja vuodelepoon jouduin. :/

Tänään 32+3! Huomenna vielä ultralla tarkistavat. Tänään pötkötellyt vaan sohvalla, ei oo onneks supistellut tai kipuillut.

Täällä ollut pari päivää nyt hieman runsaampaa ja vetisempää vuotelua, enimmäkseen kirkasta, mutta välillä hieman punertavaa... Mietin vaan että missä vaiheessa pitäs huolestua... :confused:

Tänään 32+3! Huomenna vielä ultralla tarkistavat. Tänään pötkötellyt vaan sohvalla, ei oo onneks supistellut tai kipuillut.

Hyvä juttu! Se ultramitta onkin tarkin.
Aika samoissa mennään, täällä tänään 32+0.

kullerva, Huii punertavaa! Millaista vuotoa siis? Kyllä mä tuossa tilanteessa varmaan jo kyselisin vähän.

Kullervo mee ihmeessä johonkin tarkistamaan tilanne? Eikö lapsivesi voi olla punertavaa? o_O

Kyfi, tuo sentin kaulahan on todella lyhyt. Jouduitko sairaalaan lepoon vai saitko jäädä kotiin?

Mä kävin taas eilen taas käyrillä makoilemassa ja jätin näytteet. Ei raskausmyrkytykseen viittaavaa, onneksi! Paineet oli korkeimmillaan 143/101, mutta laskivat pikkuhiljaa makoilun ansiosta. Nyt vaan kotiseurantaa ja lepoa.

Hiukan kyllä pisti pelottamaan nyt tuo raskausmyrkytyksen vaara mullakin, kun eilen pissassa oli kuitenkin sanomista, vaikka se saattoi johtua kyllä muista asioista. Tänään toimitin sitten uuden pissanäytteen, jonka otin kyllä kaikkien ohjeiden mukaan. Harmi vaan, ettei sen tulos tule tekstarina, menee varmaan ensi tiistaiaamuun ennen kuin saan tuloksen kun on vasta seuraava neuvolan soittoaika. Inhottavaa nyt kun joutuu odottamaan monta päivää :(

Nyt tuntuu, että turvottaa jo päivällä hyvissä ajoin, sormet tuntuu siltä kuin olis nippu nakkeja, ja nivelet tuntuu kankeilta. Näkee kyllä, että ovat hieman turvoksissa normaaliin nähden, mutta ei nyt mitään järkyttävää turvotusta ole. Nilkat alkaa taas olla melkoiset pökkelöt myös jo tähän aikaan. Luojan kiitos on perjantai!

Mä hain apteekista niitä pissaliuskoja kotiin, niin saan joka päivä tsekattua protskut. Mulle sanottiin, ettei 1+ haittaa mitään, mutta jos 2+, niin yhteys äippäpolille.

Mä sain ed raskaudessa niitä pissaliuskoja neuvolasta ihan reilun nipun kotiin kun verenpaineet huiteli pilvissä. Muita oireita ei sitten tullut mutta pariin otteeseen kävin ylim ultrassa. Mut kannattaahan niitä seurailla vaikka sitten omalla rahalla, on kuulemma todella nopsasti kehittyvä vaiva pahimmillaan.

Laitoin aamupäivällä neuvolaan tekstiviestin ja th soitti iltapäivällä, oli ainakin proteiinin suhteen kunnossa, eli ei paniikkia ainakaan vielä sen raskausmyrkytyksen takia. Muita siihen viittaavia oireita ei ole kuitenkaan. Nuo liuskat on kyllä hyvä vinkki, laitan muistiin jatkoa ajatellen. Pitää varmuuden vuoksi seurailla verenpainettakin, vaikkei siinä ole ollut alkuraskauden jälkeen ongelmaa, vain yksittäiset mittaukset on olleet korkeita syystä tai toisesta.

Kiva kuulla Kaari ettei aihetta huoleen ole! :)
Ja yleensä sitten on muitakin oireita raskausmyrkytyksestä. Näin kokeneet konkarit kertoneet. Ettei vain yksittäinen oire sitä kerro.

Kyfi, tuo sentin kaulahan on todella lyhyt. Jouduitko sairaalaan lepoon vai saitko jäädä kotiin?

Ultralla tilanne onneks huomattavasti parempi, reilu 2-3cm suljettua kanavaa. Kantokielto, rasituskielto. Enpä oo nyt muuta uskaltanu ku lepäillä sohvalla. Jos istuukin liian pitkään, vatsa kovettuu. Tilannetta seurataan nyt tarkkaan seuraavat päivät/viikot. Tarvittaessa järeämmät aseet käyttöön, jos ei ota laantuakseen. Oon vaan kiitollinen ettei nyt mitään sairaalavuodelepoa vielä tässä vaiheessa. Olis pitkät viikot.

Aaa, ok! Mullakin ollut 2,7-3,1 jo monta viikkoa. Tosin mulle ei edes tullut mitään kieltoja eikä lepopakkoa, vaan sanoivat että oikein hyvin on kaulaa viikkoihin nähden jäljellä :) Mulla siis rv 31 menossa.

Nuo kanavan mitat tosi hyvät näille viikoille! 2,5 pidetään sellaisena rajana.
Kyfi, Toivottavasti levosta on apua tapauksessasi ja supistuksetkin laantuisivat! :)

Itse ollut reilu 10 päivää vuodelevossa ja olo on kyllä parempi supistuksien osalta mutta hieman silti jännittää onko tilanne kuitenkin edennyt.

Ultralla sitä on onneks aina vähän enemmän ku käsikopelolla. Tässä kai huoli heräs ku pari viikkoa sitten oli sormelle ihan napakka 4cm ja nyt sit sormelle ihan pehmeä. Ja supparit selkeesti tihentynyt saman ajan. Lkri sano et 2-2.5 cm on enskassa vähän turhan lyhyt näillä viikoilla ja pitäis ottaa rauhassa.

On kyllä turhan lyhyt. Puhuivatko mitään supistuksen esto lääkityksestä?

Itse odotan toista ja nyt viimeksi mitatessa 1,5 cm mistä ovat huolissaan. En voi painottaa tuota levon tärkeyttä! :)
Siitähän ei sinänsä tutkimuksia oo voitu osoittaa että levosta varsinaisesti olisi apua ennenaikaisuuden estelyssä mutta kaikki keinothan ne on kokeiltava. Tsemppiä sinnekkin! Ei ole helppoa tämä lepäilykään.

Takaisin