Oireita, oireita..

Mulla se auttaa kramppeihin aika hyvin mut noihin levottomiin jalkoihin ei. Jotkut sanoo että tukisukat auttaa.

Mulla on kauhea kriisi mahaan ilmestyneiden raskausarpien vuoksi. Ensimmäistä siis odottelen, ja vanhastaan on jäänyt kasvun myötä tulleita arpia reisiin. Mutta nää vatsanalueen arvet ahdistaa kyllä ja paljon! Onko muilla samoja ongelmia? Etenkin huolestuttaa se, että ollaan menossa vasta viikoilla 23+1, että mitähän tästä tulee kun maha vaa jatkaa kasvamistaan... Mitä ootte raskausarpiin käyttänyt? Nyt ainoastaan riittävä juominen ja Bio-oil käytössä.

Mulla on kauhea kriisi mahaan ilmestyneiden raskausarpien vuoksi. Ensimmäistä siis odottelen, ja vanhastaan on jäänyt kasvun myötä tulleita arpia reisiin. Mutta nää vatsanalueen arvet ahdistaa kyllä ja paljon! Onko muilla samoja ongelmia? Etenkin huolestuttaa se, että ollaan menossa vasta viikoilla 23+1, että mitähän tästä tulee kun maha vaa jatkaa kasvamistaan... Mitä ootte raskausarpiin käyttänyt? Nyt ainoastaan riittävä juominen ja Bio-oil käytössä.

Eipä niitä oikein voi estää tulemasta. Tulee jos on tullakseen :) Riippuu ihan ihmisen ihon omasta kyvystä venyä ja palautua.

Esikois poikaa odottaessa arpia tuli vasta rv 40+ viikolla mahaan kun nyt tyttöä odottaessa repesi "jenkkakahvoihin" vartalon ympäri törkeet tiikeriraidat jo rv 18+.. :confused:

Raskausarpien muodostuminen on isolta osin hormoniperäistä, joten ei niille oikein voi mitään... Ja myös ihotyyppi vaikuttaa paljon.
Toki kimmoisa eli hyvin rasvattu iho kestää venytystä kuivaa paremmin ja tuo bio-oil on oikein hyvää sitä ajatellen, mutta ihmeitä se ei tee :-)
Mulla tuli jo ekalla kolmanneksella arvet rintoihin ja niitä on tullut rasvailuista huolimatta lisää, vatsa mulla on sitten taas ainakin toistaiseksi säästynyt arvilta vaikka kaksosten vuoksi vatsa on jo saman kokoinen kuin yksöisraskaudessa aivan viimeisillä viikoilla eli ota näistä sitten selvää :-D

Muokattu viimeksi:

Samaa mieltä Tanian kanssa, eli tulevat jos ovat tullakseen. Itselläni ei esikoisesta ole minkäänlaisia raskausarpia, vaikken tehnyt asialle yhtään mitään. En rasvannut tai mitään muutakaan.
Myöskään omalla äidilläni tai mummollani ei ole arpia tullut, eli on enemmän ihotyypistä kiinni kuin mistään muusta.
(Tai no, on mulla yksi arpi, mutta istun sen päällä.)

Mullakaan ei mitään arpia oo tullut vaikka masu venynyt ja paukkunut enempikin kun laki sallii. En oo rasvaillu tai muutakaan.
Esikoisesta käytin orjallisesti jotain bepancare voidetta, mutta ei silloinkaan tullut arpia. Tuskin oli voiteesta kiinni. Luulen siis että kyllä muut seikat vaikuttaa noihin raskausarpien syntyyn.

Kyllä se näin on, että ei niitä arpien tulemista voi estää voiteilla/ rasvoilla :) Joillekin saattanut tulla vasta synnytyksen jälkeen arpia...

Onko muilla ilmennyt vastaavaa: puolessa välissä työpäivää tulee hyvin epämukava olo kohdun yläosaan tai vatsaan. Navan yläpuolelle. Tuntuu kireältä, tuntuu kovettuvan, mutta kestää jopa kuusi tuntia, eli sen että
pääsee kotiin ja lepoasentoon. Loput työpäivästä on tosi tukala olo. Ei ole närästystä, harjoitussupistusten/supistusten kestonkaan ei luulisi olevan yhtäjaksoista? Mitä tää on?

Twelve, Mulla on ollut tuollaisia kestosupistuksia. En nyt sano että sulla niitä ovat, mutta tulee tunne ettei happikaan kulje ja masu on pinkeä pallo. Se sitten laantuu vasta levossa oikeasti.

Mulla oli esikoisen odotusaikana kuvailemiasi "kestosupistuksia" kun kävin vielä töissä. Nyt kun olen esikoisen kanssa kotona ja arki on erilaista kuin työssäkäydessä, on vain ihan parina hassuna päivänä ollut vastaavaa ja sen olon saa nimenomaan raukeamaan vain kuumalla suihkulla ja oikeasti lepäämällä. Itkin muutama päivä sitten kun juurikin tuollainen iski päälle ja olisi ollut niin paljon tehtävää mutta piti vain malttaa olla paikallaan ja kärsiä olo ja kipu pois.

Mulla oli myös esikoista odottaessa töissä vastaavaa, oli ylipäätään tosi paljon supistuksia ja ne muuttui kipeiksikin yms, mut töissä alkoi olla tuommosia kestosupistuksia, alkuun loppupäivän pituisia ja sitten melkein koko päivän kestäviä. Olo oli tosi tukala eikä vauva oikein liikkunut työpäivän aikana. Piti jäädä saikulle kun kokopäiväsupistus ei tee hyvää kohdun verenkierrolle.. loppuraskaus meni pitkälti levon merkeissä niiden kipeiden supistusten takia, mutta noi kokopäiväsupistukset kyllä loppui kun jäin kotiin.

Esikosesta oli noita kestosupistuksia, ei töissä kylläkään. En edes ymmärtänyt niitä aluksi supistuksiksi kun se olo vaan oli päällä. Tässä raskaudessa ei ole vielä ollut juurikaan. Lepohan siihen auttaa.

Mulla on kanssa noita ylläkuvattuja kestosupistuksia, ja tuntuvat ilmaantuvan etenkin sellaisina päivinä, kun on ollut paljon touhua ja stressiä. Kaipa se oma keho ohjaa sillä tavalla lepäämään ja ottamaan iisisti?

Viime aikoina on alkanut ilmaantua ikävää paineen tunnetta tuonne alapäähän, kun vaavi on alkanut enemmän ja enemmän viihtyä pää alaspäin. Tunne on kyllä aika tukala, etenkin jos joutuu olemaan seisaallaan/kyykkimään (hello remontti ja marjareissut), ihan kuin olis greippi tai vastaava "siellä"...
Närästys on kumma kyllä vähän helpottanut, samoin pahimmat mieliteot. Ainakin toistaiseksi...

Kuulostaa ikäviltä nuo kestosupistukset :/ En ole vielä sellaisia itsellä havainnut, enkä oikein muunlaisiakaan, tai sitten en vaan osaa bongata. Alavatsaa kyllä välillä kiristelee, mutta lyhyen aikaa vaan, yleensä autosta noustessa. Sellaisia koko mahan palloksi kiristäviä en ole huomannut. Pitäisikö niitä olla? Ajattelin vaan, kun synnytys kuitenkin lähestyy koko ajan, niin kehon kai pitäisi vähän harjoitellakin?

Kaari mulla ei ollut muistaakseni esikoisesta ollenkaan harjoitussupistuksia, silti vauva syntyi jo n.6,5h päästä suppareiden alettua eli kyllä se keho hoitaa hommansa vaikkei harjoittelisi ensin :)

Olin tänään neuvolassa ja mainitsin noista kestosupistuksista sekä kipeytyneestä jalastani. Terkkari kutsui lääkärin paikalle, joka jalasta totesi että rasituksesta tulehtunut, vaihda työkenkiä. Älä Einstein, olin itse todennut saman :D Ei kestosupistukset edes kiinnostanut.

Juu jos miettii että esikoisen aikaankin niitä supistuksia oli jo alusta runsaasti niin ois luullut että piiiut vaan ja ois ulkona. Ei se taida niin toimia vaikka tästä välillä kuuleekin. :)
Eihän kaikilla edes tuu supistuksia ennen niitä aitoja oikeita!

Twelve, No voi että :/ Kyllä tuo nyt on sellainen asia johon pitäisi puuttua ja levolla. Nimittäin nuo kestosupistuset eivät todellakaan tee hyvää vauvalle. Ei tainnut lääkärillä olla ihan prioriteetit kohdillaan.

Aikamoiset liitoskivut alkaa olemaan. Tänään "jouduin" pitkästä aikaa menemään bussilla töihin ja kävelymatkaa pysäkille n.3km ja tuntui etten selviydy perille. Joka askel tuntui aika tuskaiselta ja matkaankin meni selkeästi kauemmin kuin normaalisti. Nyt rv32 menossa ja vajaa kk mammalomaan.

Kuulostaa ikäviltä nuo kestosupistukset :/ En ole vielä sellaisia itsellä havainnut, enkä oikein muunlaisiakaan, tai sitten en vaan osaa bongata. Alavatsaa kyllä välillä kiristelee, mutta lyhyen aikaa vaan, yleensä autosta noustessa. Sellaisia koko mahan palloksi kiristäviä en ole huomannut. Pitäisikö niitä olla? Ajattelin vaan, kun synnytys kuitenkin lähestyy koko ajan, niin kehon kai pitäisi vähän harjoitellakin?

Voin lohduttaa, että vaikka supistuksia olisikin, ne eivät välttämättä tunnu. Itse olin esikoisen synnytystapa-arvion jälkeen "käyrillä", jossa totesivat "harjoitus"supistuksia. Eivät tuntuneet yhtään missään, joten jos eivät olisi sanoneet asiasta, niin en olisi kyllä tiennyt. Ja kyllä kroppa osasi ne oikeat supistukset hoitaa sitten kun aika oli.

Harkkasupparit. Kuinka usein niitä "saa" tulla? Mulla loman jälkeen kolmas työpäivä ja harkkareita alkaen iltapäivästä tihentyen iltaa kohti. Aamupäivät töissä oon jaloillaan ja iltapäivät pääosin istumatyötä. Nyt piti nousta ja jalotella kokoajan, käydä välillä pötköttääkin, viittä minuuttia pidempään ei mikään asento tuntunu hyvältä. Supparit esti työhön keskittymisen, välillä piti nojailla pöytään etukenossa et helpotti. Ei ne mitenkään kipeitä ole, vaan epämukavia, tunne menkkamainen ja epämiellyttävä. Pääsin töistä varmaan kaks tuntii ylityöt puolella kunnes kaikki hommat oli tehty.

Kotona sit episodi jatku siten et ku pääs lepoon, suppareita tuli 5-10 min välein ja ne kesti about minuutin et mahan kovuus hellitti, kellotin. Tätä kesti pari tuntia ennenku alko helpottaa ja kunnolla oli hyvä olla vasta neljän-viiden tunnin jälkeen. Tavallaan maha oli kovana kokoajan. Onkohan tää nyt sitä "kestosupistusta"?

Onks tällaset normaaleita? Kohdunsuun tilanne tarkistettiin ennen lomaa pari vk sitten ja oli kunnossa. Nyt vaan vähän mietityttää. Enskaraskaus (rv 32+) menossa enkä oikeen tiedä mikä on ylireagointia ja millon pitäis osata sanoa itse stoppia. Töissä olis niin kiva olla.. eikä olis ku pari viikkoo jäljellä. Toisaalta ei tästä kyllä näillä oireilla oikeen tuu mitään...

Takaisin