Oireilua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Säde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Säde

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tervetuloa jakamaan ihania ja kamalia raskausoireita. Itselläni ei ole pahempia ollut, onneksi, koska jo pienikin kuvotus tuntuu vastenmieliseltä!

Hassuja tilanteita syntyy hajuaistin suhteen. Mun ruokahalu on oikeestaa hävinnyt kokonaan, koska kaikki vaan haisee tosi pahalle. Pakko syödä, ettei voi pahoin, mutta ei tee mieli mitään. Yksipäivä pilkoin sipulia ja kynteni haisivat vielä viiden päivän jälkeen sipulille.. yök!

ALKUPERÄINEN: Säde

kaikki vaan haisee tosi pahalle. Pakko syödä, ettei voi pahoin, mutta ei tee mieli mitään.

Naulan kantaan. Vielä viimeset kaks viikkoa join maitoa melkein viis litraa viikossa (ja söin kaiken mahdollisen mikä vaan eteen kannettiin), nyt en pysty juomaan mukillistakaan koska se haisee muka niin kamalalle. Tein perunamuusia joka miehen mielestä maistuu normaalille, mun mielestä ei, koska se haiseekin niin kuvottavalle. Hirveetä kun tekis mieli vaan kaikkea raikasta ja raakaa :D Jos saisin valita niin ilmeisesti eläisin pelkillä raaoilla hedelmillä ja vihanneksilla.

Onneks mulla ei ole herkkä oksennusrefleksi, koska tuntuu että on oksennukset kurkussa koko ajan. Välillä kyllä melkein toivon että pystyis oksentamaan niin helpottais olo vähän. Kirsikkana kakun päällä raskaus on vielä niin alussa, että tätä hupia on mahdollisesti tarjolla ainakin viis viikkoa vielä [:'(]

Rinnat sairaan arat, pääkivut, huimaus, etova olo / oksentaminen, hajut tekee pahaa, mikään ei maistu enää samalle, kahvia ei saata juoda ollenkaan, paisunu olo, yks päivä tekee mieli suolakurkkua ja toisena päivänä se pelkkä suolakurkkupurkki tekee pahaa, turkinpippurihimo sillon tällön.. mitähän vielä? huh.. ei tää tosiaan oo helppoo tää alkuraskaus!! mutta oon huomannu, että vichyvesi auttaa sillon tällön :) toisinaan suussa maistuu outoja makuja, esim raudan maku aika yleinen. väsymys on aika tuttua.. näitä oireita ja yksittäisiä himoja vois jatkaa vaikka kuin pitkälle.. :)

mulle lääkäri sano tänään et paha olo on tyhän mahan syndrooma, eli liian vähän tai liian harvoin tullut syötyä. perskule vaan kun ei tee mieli mitään eikä jaksa syödä niin paljon kun pitäs!!

ALKUPERÄINEN: tulitikku

mulle lääkäri sano tänään et paha olo on tyhän mahan syndrooma, eli liian vähän tai liian harvoin tullut syötyä. perskule vaan kun ei tee mieli mitään eikä jaksa syödä niin paljon kun pitäs!!

Jepjep, tää tulitikun kommentti on NIIN totta! Mulla nälkäiseen vatsaan syöminen aiheuttaa vielä ikäviä vatsakramppejakin...

Silti tuntuu, että saa olla syömässä koko ajan, siis KOKO AJAN! Munsta tuntuu, että olen jotenkin turvoksissa tästä jatkuvasta syömisestä, vaikka vatsakumpua ei oikeastaan vielä näykään. Olenkohan pitänyt itseäni aiemmin jatkuvassa nälässä huomaamattani... [:)]

Etovan olon ja vatsan juilimisen lisäksi mun oireita ovat olleet jatkuva rintojen arkuus, huimaus ja epämääräinen tokkuraisuus. (Huomaan töissä, että mun täytyy koko ajan jotenkin ylimääräisesti skarpata, jotta en sano tai kirjoita ihan mitä sattuu! Väsymystä ehkä..?) Onko teillä muilla ollut tällaisia "dementiaoireita"? [:)]

Kaikesta tästä huolimatta olen yllättynyt siitä, kuinka neutraali olo minulla on. Juu, välillä kyllä herkistyttää, itkettää ja nauratta entistä(kin) enemmän, mutta toisinaan saatan hetkeksi jopa unohtaa olevani raskaana. Olo on jotenkin paljon seesteisempi kuin muutama kuukausi sitten, jolloin raskautta odotti kuin kuuta nousevaa! Onkos teillä muilla ollut samoja tuntemuksia?

Mulla on oireina pahoinvointi (toisina päivinä ei mitään, toisina pelkkä auton kyydissä istuminen tai joku tuoksu saavat yökkimään), jatkuva nälkä ja mieliteot (peruna ja soijanakit <3), kamala väsymys (saatan oikeasti nukahtaa välillä istualteen), rinnat arat, naama ja selkä täynnä kipeitä hormoninäppyjä jne. Olen oikea klassinen raskausoireiden ruumiillistuma siis :D Vichy kyllä auttaa onneksi pahoinvointiin, kiskon sitä vielä enemmän kuin ennen raskautta. Välillä saattaa myös vihloa mahaa- kaikki muu vielä menee, mutta tuo ei ole kivaa :/

Ainiin, mainitsematta jäi mustasukkaisuus- en ole koskaan ennen ollut mustasukkainen mutta nyt siinäkin määrin että mies on ihan ymmällään :D Hävettää suorastaan, mutta minkäs näille teet...

ALKUPERÄINEN: tulitikku

No näinhän se taitaa olla. Itsellä ei tee mieli syödä oikein mitään, sitten sen huomaa että se kostautuu etovana olona kun vatsa on päässyt tyhjäksi.

Itsellä ei oikein muita oireita ole kuin rinnat aivan älyttömän kipeät, ja tosiaan tota tyhjän vatsan etomista tulee välillä. Tää on aika luksusta verrattuna ensimmäisen odotteluun, silloin oksensin 24/7.

Heippa!

Tutuilta kuulostaa teidän oireet :) Mä olen kärsinyt aivan jatkuvasta pahoinvoinnista, oksennellut 2-4 kertaa päivässä, pahoinvointi tulee voimakkaina aaltoina ja koko ajan on paha, kuvottava olo. Aamuisin ja iltaisin on pahin. Oon ollut aika epätoivoinen tän kanssa, yrittänyt syödä tasaisesti, mikä saattaa kymmeneksi minuutiksi helpottaakin tai sitten ei. Mitään vähänkään makeata en voi tosin aatellakaan. Koko viikonloppu meni sohvan pohjalla, nyt eilen ja tänään yrittänyt sinnitellä töissä.

Valoa tuntuu olevan tunnelin päässä, tai sitten kuvittelen. Olen kokeillut B6-vitamiinia isoina annoksina, inkivääristä tehtyä teetä, kummastakaan ei ainakaan vielä apua. Eilisiltana hain sitten Sea band -pahoinvointirannekkeet. Illalla normaaliin tapaan oksensin kyllä rannekkeet käsissä, mutta yö meni helpommin (heräilin kyllä pahaan oloon, mutta olo ei ollut ihan NIIN paha). Tänään en ole oksentanut vielä kertaakaan! Tuntuu, että rannekkeet leikkaisi pahasta olosta sen kaikkein pahimman terän pois. Toivottavasti nää auttaisi pitkäkestoisemmin. Onko teillä muilla kokemusta rannekkeista?

Muita oireitakin on toki ollut, hajuaisti on supertarkka, rinnat kipeet ja turvonneet, väsymys ja tosiaan on vähän sellainen zombie-olo, mutta liekö tän pahoinvoinnin myötä.

Tänään varhaisultra muutaman tunnin päästä. Jännittää kamalasti, mutta toisaalta en voi uskoa etteikö siellä pikkuista olisi, kun on näin järkyttävät oireet [:)]

Terkuin,
Leena

Knööri mulla on ollu ainakin kummallista uupumista ja hitaalla käymistä. Tavallaan en oo väsynyt, mut yhtäkkiä alkaa sellanen hirvee uupumus.. hassua.

Lune
tsemppiä kamalasti! Itselläni on vain pientä kuvotusta. Tänään mies toi omenan sänkyyn lohkottuna, koska olin eilen aamulla yökkäillyt ja kumma, sängyssä syöminen kyllä auttoi. Koko aamupäivän on ollut parempi olo. Tietty syödä pitää kyllä tiheästi edelleen.

Toisaalta raikkaiden raakaruokien syöminen on ihan terveellistä, joten ei kai se haittaa, jos mieli tekee vaan salaatteja, hedelmiä jne. Kunhan muistaa syödä kunnon aterioitakin. Mut mun ruokalautanen koostuu suurilta osin salaatista. Se oli myös jännä, että yksipäivä himotti hirveästi appelsiineja. Niitä vedin sitten useamman päivän kunnes tuli stoppi. Yhtäkkiä ne haisikin aivan mädille mielestäni!

Täällä ei ole kummempaa havaittavissa. (vk 6. menossa) Pyörryttää aamulla hieman ja tietty ne vessareissut on lisääntynyt. Aamulla tosin kun puhuin pojalle kynsienpuremisesta ja siitä miten paljon kynsien alla on bakteereja niin meinasin oksentaa [:D][:'(] samalla kuvaillen likaista vessanoven kahvaa... hahahhaaa[:D] Ja en ole kyllä ikinä kuulunut niihin ihmisiin jotka yökkäilee pienistä (hoitajana sairaalassa olleena tulee myös ruokatunnilla puhuttua kaikkea mikä ei ehkä ruokapöytään kuulu) [:D] 
Esikoisen aikaan aloin oksentaa siinä 7.-8. viikolla ja yrjöilin sitten joka aamu kuukaudenpäivät. Närästystä, ummetusta, raudanmakua suussa yms ei ikinä oo ollut. Innolla odotan mitä tämä kaveri tuo tullessaan..

Hei Kaikille!

Kummastelin täällä aiemmin, kun minulla ei tunnu olevan mitään raskausoireita. Eihän niitä nyt kukaan kai niin toivo, mutta mielestäni raskaus on jotenkin näin alkuvaiheessa konkreettisempi jos on edes vähän oireita. Edellinen raskauteni kun oli varsin oireeton ja menikin sitten jo aikaisilla viikoilla kesken:( Tämä pelko jotenkin kummittelee mielessäni edelleen...

Mutta siis nyt ihan viime päivinä oireita on alkanut täälläkin pikkuhiljaa ilmaantua; rinnat ovat arat ja väsymys lisääntynyt, myös tuota nälkäisenä kuvottamista on, ja kuten moni muukin mainitsi on KOKO AJAN nälkä[;)]

Ensimmäisessä raskaudessani muistan, että minua pissatti tosi useasti ihan plussauksesta asti. Nyt en käy yhtään normaalia useampaan vessassa. Tämä edelleen vähän mietityttää, koska tuntuu, että joka paikassa on raskausoireina mainittu ensimmäisenä tuo tiheä pissatus(?)

Noh, täytyy vaan yrittää ottaa rauhallisesti päivä kerrallaan[:)]

- hippu 76

Mä voisin nukkua ja nukkua ja nukkua aina vaan! Väsymys on aivan järjetöntä, mikä taas johtaa siihen että oon todella hajamielinen ja kiukkuinen :D no, on ne tunteetkin aikalailla pinnassa, millon mikäkin itkettää, naurattaa, pistää vakavaks tai masentaa.
Ja nälkä on koko ajan, mutta kumminkaan ei pysty paljoa syömään kerralla, tulee paha olo. Myös autossa tulee paha olo, samoin esim. ruokakaupassa (on niin paljon eri hajuja). Vesi- tai vichypulloa kannan mukanani joka paikassa, jos alkaa tekee huonoa taikka pyörryttää.
Joka ilta saa kärsiä pääkivusta, mikä on tooosi ärsyttävää, ei viiti oikeen mitään paracetamoliakaan aina vedellä :/
Plus sitten vielä kaiken tän lisäks turvottaa ja rintoja aristaa.
Eiköhän tuossa oo nyt jo jotain :)

Mutta selvitään kaikki kunnialla kaikesta, tsemppiä kaikkien mahankasvuun :)

Minulla vääntää mahaa vähän väliä ja vessassa saa istua minuuttitolkulla mukamas köntsällä, mut mitään ei yleenä tule. Herään lähes joka yö ja viimeistään aamulla turhalle istunnolle vessaan. Olo on etova aina, kun mahaa vääntää, mutta en ole vielä oksennellu. Väsymystä ja tahatonta nukahtelua on ollut. Alkuun maistui ruoka hyvin, mutta nyt on ollut vähän vaihtelevaa, kun on tuo huonovointisuus lisääntynyt. Olka- ja polviniveliä särkee, en tiedä johtuuko raskaudesta. Mieliala on vaihdellut, mutta se johtunee enemmän tupakasta vieroituksesta, jonka aloitin päivänä(4+3), jolloin sain positiivisen tuloksen raskaustestistä. Kieltämättä tuo tupakanhimo on melkoinen kestettävä vielä tämän kaiken päälle.

(rv 6+1)

ALKUPERÄINEN: Lune

Ainiin, mainitsematta jäi mustasukkaisuus- en ole koskaan ennen ollut mustasukkainen mutta nyt siinäkin määrin että mies on ihan ymmällään :D Hävettää suorastaan, mutta minkäs näille teet...

Hei, joo! Nyt kun Lune mainitsi asiasta, muistin itsekin tuollaiset epämääräiset negatiiviset tunteet. Mulla se on ehkä enemmän jonkinlaista ulkopuolisuuden tunnetta esim. silloin, jos ollaan baarissa tai illanvietossa... Ei siis varsinaisesti mustasukkaisuutta, mutta jotain sen kaltaista.

Eikö ole jännittävää, että vaikka kaikki on ympärillä tosi ihanasti ja vaikka tietäisi, ettei mieltä tarvitsisi pahoittaa yhtään mistään, oudot tunteet saattavat silti vain yllättää! Onneksi olen onnistunut pitämään ainakin vielä mölyni mahassa, ja olemme sitten voineet jutella mieheni kanssa rauhassa näistäkin fiiliksistä.

Ehkäpä en siis olekaan ihan niin seesteinen ja neutraali pakkaus kuin aiemmin itsellenikin uskottelin... [;)]

Jaksamista kaikille!

Knööri, mä meinaan tulla hulluksi näiden fiilareiden kanssa. Olen muutenkin luontainen maailmanparantaja- ja huolehtijatyyppi ja poden suuria tunnontuskia lähtien maailman tilasta aina eläinsuojelun puutteellisuuteen saakka- ja ylläri, pim, nyt nämä tunteet ovat kaksinkertaistuneet! Kyyneliä ja pahaa mieltä siis piisaa. No, ehkä tästä saa lisää taistelutarmoa aktivismitoimintaan...;D

Lune - Mulla on kanssa ton tyyppisiä fiiliksiä. En voi lukea edes lehteä itkemättä silmiä päästäni ja ihmisten piittaamattomuus tai vääryydet alkaa ihan fyysisesti kuvottaa...

Surulliset elokuvatkin ovat tällä hetkellä liikaa.

Aiemmin liikuttavat asiat tuntuvat todellakin tällä hetkellä tuovan tuplaantuneet tunteet pintaan.

Toisaalta voi tulla tippa silmään, jos joku sanoo jotakin kilttiä. Tuntuu hassulta, kun en tavallisesti ole mitenkään erityisen tunneherkkää tyyppiä.

Ei tiedä, millainen maailmanparannusliike me vielä täältä marrasmasuista saadaan koottua[;)]

- hippu76

Hippu76, niinpä [:D]

Huomasin että olet päivän mua edellä, kiva päästä sitten jutskailemaan kun on saanut tarkempaa arviota ultrassa [:)]

Laitanpa vielä minäkintähän jatkeeksi oireita;
Jo ennen plussausta olin TOOOSI väsynyt ja iltaisin oli etova olo. Rinnat kipeytyi ja vatsa turposi.
Nyt on menoss 6+5 ja sama meno jatkuu edelleen. Pahoinvointi lisääntyy iltaa kohden- johtunee siitä että on rehkinyt koko päivän duunissa. Syöminen ei auta etovaan oloon. Mä olen yleensä herkuttelija, mut nyt ei tee oikein mitään mieli, ei edes herkkuja. Ja silti nälättää - pikkuisen nurinkurista. Turvotus on jotain valtaisaa iltapivästä ja illasta - pitkään en varmaan tätä kellikkää pidä piilossa. Haistan kaiken todella hyvin.
Tällä viikolla on uutena juttuna tullut nuo tunteiden heittelyt. Kuulin että ystäväni koira kuoli ja tätä asiaa itkin pitkään ja nytkin alkaa itkettämään kun ajattelenkin asiaa.

Kaikesta edellisestä huolimatta "taustaolo" on kuitenkin seesteinen -tunnen olevani valmis tulevaan ja päässä on ajatus "näin tämän kuuluukin olla".

No nyt se vasta oireen aloitti.. Mua yököttää syödessä kaikki ihmiset! En voi katsoa ketään kun syön jotain.. aina alkaa yökkäyttämään! Nyt taitaa olla päässä jotain vikaa!! Ihan kumma juttu.. Töissä on kyllä aika huvittavaa kun pitää alaspäin katella kun on syömassä.. kai ne luulee että tuo on nyt lopullisesti tärähtänyt tapaus!! HIH

..toivon ettei kellään muulla ole tällaista!!

Takaisin