Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lanaka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on parina päivänä ollut pistävää kipua alamahassa oikealla puolella. Eilen oli koko päivän ja esim herätessä kun nousin ylös niin pitikin istua uudestaan kun seisominen sattui. Kävely tuntui pahalta myös ja välillä tuntui että hengitys vaikutti myös. Tänään se alkoi vasta illasta kun olin ollut koko päivän jalkojen päällä töissä, eikä ollut niin kovaa kipua kuin eilen. Tuntuu vähän lihaskivun tyyppiseltä, mutta hierominen tuntuu epämukavalta? Onko kellään muulla ollut tällaista? Eikai rv8 mitään kiinnityskipua enää ole?

Muokattu viimeksi:
Mulla on parina päivänä ollut pistävää kipua alamahassa oikealla puolella. Eilen oli koko päivän ja esim herätessä kun nousin ylös niin pitikin istua uudestaan kun seisominen sattui. Kävely tuntui pahalta myös ja välillä tuntui että hengitys vaikutti myös. Tänään se alkoi vasta illasta kun olin ollut koko päivän jalkojen päällä töissä, eikä ollut niin kovaa kipua kuin eilen. Tuntuu vähän lihaskivun tyyppiseltä, mutta hierominen tuntuu epämukavalta? Onko kellään muulla ollut tällaista? Eikai rv8 mitään kiinnityskipua enää ole?
Voi olla monesta eri syystä kipuja. Kyllähän se kohtu alkaa ottaa uutta muotoaan vähitellen. Sit siinä menee paljon suolistoa vieressä ja hidastunut ruoan kulkeminen voi olla kivuliasta. Alaselkäkivut on tyypillisiä raskaudessa ja sattumoisin suoliluun sisäkaaressa on lihasryhmä, joka kiertyy sisäelinten ympäri selkärankaan kiinni. Joillakin voi oikutella selkä jo varhain, vaikka syytä ei oikein voi nimetä, mullakin kuukautiset aiheuttaa selkäkipua. Kysta mynasarjoissa voi vaivata kans raskaana.

Sit harvinainen syy olisi kohdunulkoinen, mutta tätä ei kannata alkaa epäillä heti kun aika epätodennäköistä.

Voi olla monesta eri syystä kipuja. Kyllähän se kohtu alkaa ottaa uutta muotoaan vähitellen. Sit siinä menee paljon suolistoa vieressä ja hidastunut ruoan kulkeminen voi olla kivuliasta. Alaselkäkivut on tyypillisiä raskaudessa ja sattumoisin suoliluun sisäkaaressa on lihasryhmä, joka kiertyy sisäelinten ympäri selkärankaan kiinni. Joillakin voi oikutella selkä jo varhain, vaikka syytä ei oikein voi nimetä, mullakin kuukautiset aiheuttaa selkäkipua. Kysta mynasarjoissa voi vaivata kans raskaana.

Sit harvinainen syy olisi kohdunulkoinen, mutta tätä ei kannata alkaa epäillä heti kun aika epätodennäköistä.
Kiitos🙏🏻 kyllähän sen tietää että väkisinkin kun kropassa tapahtuu isoja muutoksia niin se aiheuttaa tuntemuksia. Tämä vaan on kaikki sellaista uutta ja jännää kun on ensimmäinen raskaus🙈 huomenna pääsee onneksi neuvolassa puhumaan näistä!

Mulla oli ehkä viikko kun ei ollut paljon oireita. Nyt on alkanut taas etominen ja vatsan nipistely.

Mulla kans mahakipuja on ollu jonku verran. Alussa ne oli sellasia menkkamaisia kipuja mut nyt on enemmän sellasta repivää kipua välillä ja pistelyä. Välillä kun nousee nopeasti ylös tai vaihtaa kylkeä niin tulee sellanen repäsykipu ja hetken pitää hengitellä et voi liikkua taas. Nää on tuttuja kyllä edellisissä raskauksissa myös niin en huolestu.

Huomaa että paljon turvotusta ja ilmavaivoja myös välillä ja maha kipuilee myös sen takia.

Mulle tuli yllättävänä oireena se, että piilolinssit ei pysy enää silmissä. Tai pysyy silmässä, mutta liikkuu siinä pinnalla niin että jatkuvasti näkö sumenee. Optikko sanoi että raskaushormonit kuivattaa silmiä ja saattaa tosiaan muuttaa silmän kaarevuutta jolloin aiemmin hyvät linssit ei sovi/pysy.

Muuten pärjään ihan hyvin laseilla, mutta aurinkoisina päivinä on pakko pitää piilareita aurinkolasien kanssa, tai jos käy uimassa.

@Goofy Enpä ole itse kokeillut pilareita hetkeen, käytän kertakäyttölinssejä satunnaisesti urheillessa. Ei olisi kyllä käynyt mielessä!
Mulla on aurinkolasit vahvuuksilla, mutta saattaisin sun tilanteessa harkita sellaisia lasien päälle tulevia aurinkolaseja. Optikot myy niitä ja mun mielestä ne on olleet ihan hyvän näköisiä mitä oon nähnyt. Mä oon myös hankkinut uimalasit voimakkuuksilla Prismasta aikanaan, ne on välillä ihan näppärät.

Mulle tuli yllättävänä oireena se, että piilolinssit ei pysy enää silmissä. Tai pysyy silmässä, mutta liikkuu siinä pinnalla niin että jatkuvasti näkö sumenee. Optikko sanoi että raskaushormonit kuivattaa silmiä ja saattaa tosiaan muuttaa silmän kaarevuutta jolloin aiemmin hyvät linssit ei sovi/pysy.

Muuten pärjään ihan hyvin laseilla, mutta aurinkoisina päivinä on pakko pitää piilareita aurinkolasien kanssa, tai jos käy uimassa.
Mulla ihan samaa, että silmät kuivuu tosi paljon ja piilareita saa olla jatkuvasti putsaamassa/korjaamassa. Käytän pilareita ihan päivittäin, niin on kyllä ärsyttävä vaiva. Muistan, että samaa silmien kuivumista oli myös edeltävissä raskauksissa.

Optikko laittoi mulle nyt tilaukseen kokeiltavaksi piilarit joista on vähennetty hajataiton korjausta ja vähän sit lisätty vahvuuksia. En tule kuulemma näkemään yhtä tarkasti kuin aikaisemmin mutta näön ei pitäisi enää niin sumentua vaikka linssi liikkuisi silmän pinnalla. Ja kaveriksi piilareiden kanssa sopivia silmätippoja:)

Oma pahoinvointi alkaa tässä hiljalleen väistyä, mutta tilalle on tullut ärsyttävä vaiva: yllätysoksennukset. Tuo vaiva oli esikoisraskaudessa hyvin ärsyttävä ja jouduin kantaa pientä lasten sankkoa käsivarrella sitä varten että jos yhtäkkiä tulee vain ylös ilman ennakko varoitusta. Vielä ei olla tuossa tasossa, ja toivottavasti sinne ei mennäkään. Turhauttavaa kun on liikkeellä jossain hyvin voivana ja yhtäkkiä sit vain lentää laatta.

Mä en oo onneksi oksennellut, mut sain osastolta taannoin mukaan avatun paketin loput niitä sairaalan oksennuspusseja (ois mennyt roskiin muuten) ja pidin alkuraskaudessa niitä mukana esimerkiksi autossa. Ne menee kohtuupieneen tilaan. Toki en suosittele osastolla oksentelua tän vinkin toteuttamiseen, mut ehkä niitä saa muualtakin.

Takaisin