Oireet!

Mullakin tulee ihan kauhea olo jos on pitempään syömättä!

Ja huomasin kyllä itsekin että aivan ihana tämä herkkä hajuaisti keväisessä koirakakkahajussa.
Mä viime viikolla kysyin puolisolta, että mitä ihmeen voimakasta kukkaistuoksua hän on itseensä suihkinut. Mutta sanoi käyttäneensä ihan samaa mietoa bossin dödöä, mitä itse ostin sille lahjaksi puoli vuotta sitten 😅

On kyllä uskomatonta, miten paljon raskaus voi vaikuttaa elimistöön. Mutta onhan se suurenmoinen asia mitä järjellä ei voi täysin ymmärtää.

Mun tutulta hävisi raskauden aikana reikä sydämestä.
Whaaaat 🤯👀 Miten tuo on mahdollista 😅 Häviäsiköhän iteltäkin 🥲

Pahoinvoinnit alkoi viime viikon perjantaina, ja löytyi jo ensimmäiset ällöttävät ruoat :sad-face: Nuudelit ja murot yököttävät ihan julmetusti. Toisaalta sitten on himojakin jo tullut, syön vegejuustoa suoraan pakkauksesta ja himoitsen jatkuvasti misokeittoa ja muita keittoja :Kissing Face With Closed Eyes:

Muuta sitten on ollut vatsan turvotusta, ilmavaivoja, omituista ruoansulatuksen toimintaa, itkuisuutta, hajuaistin herkistymistä, näitä vissiin aika perus juttuja. Kollegan tupakalta haiseminen aiheuttaa päänsärkyä.

Eniten olen ihmetellyt ikäänkuin pystysuuntaisia, viiltäviä kipuja häpykummun alueella alavatsan sivuilla. Viestien perusteella aika yleisiä?

Iso harmitus on myös se, että jouduin lopettamaan unta tukevan lääkityksen. Uni on ollut aika arvaamatonta :disappointed-face:

Mitä ihmettä? 😱 Onko näkö palautunut takaisin? Tosin nyt kun mietin, niin mä taisin raskauden aikana tilata omin päin vahvemmat piilarit ilman reseptiä 🤔
Juujuu, lähinäkö huonontunut nyt ihan hirveesti. Ikäkin varmaan vaikuttaa kun nyt 37v. Mutta selkeästi tässä plussasta lähtien huonontunut. Eli jos kaikki menee hyvin niin oon varmaan lähes sokea loppuraskaudessa. 😅

Pahoinvoinnit alkoi viime viikon perjantaina, ja löytyi jo ensimmäiset ällöttävät ruoat :sad-face: Nuudelit ja murot yököttävät ihan julmetusti. Toisaalta sitten on himojakin jo tullut, syön vegejuustoa suoraan pakkauksesta ja himoitsen jatkuvasti misokeittoa ja muita keittoja :Kissing Face With Closed Eyes:

Muuta sitten on ollut vatsan turvotusta, ilmavaivoja, omituista ruoansulatuksen toimintaa, itkuisuutta, hajuaistin herkistymistä, näitä vissiin aika perus juttuja. Kollegan tupakalta haiseminen aiheuttaa päänsärkyä.

Eniten olen ihmetellyt ikäänkuin pystysuuntaisia, viiltäviä kipuja häpykummun alueella alavatsan sivuilla. Viestien perusteella aika yleisiä?

Iso harmitus on myös se, että jouduin lopettamaan unta tukevan lääkityksen. Uni on ollut aika arvaamatonta :disappointed-face:
Voi ei. Unettomuus on aivan kamalaa 😔

Mulla on aika oireetonta tänään ollut, toki nännit yhä kipeät. Olen nukkunut melko paljon päikkäreitä tänään.

Mitään ällötyksiä tai mielitekoja ei ole onneksi ollut.

Mä oon ollut nyt muutaman päivän niin turvonnut että on oikeesti tukala olla. Ja oon nyt reilun viikon herännyt neljän-viiden maissa aamulla ilman että pystyy nukkua enempää. Huonoa oloa ei oo oikeen vielä ollut. Yleensä oon super herkkä esim matkapahoinvoinnille, joten voin kuvitella että sit kun iskee ni tulee kunnolla 😄

Täällä lähinnä tissit ja nännit kipeenä ja satunnaisia mahatuntemuksia.
Leposyke korkeella ja älykello valittaa stressistä. Hengästyy myös helposti.
Ja unet on kans ollut tosi outoja ja heräilyjä öisin.

Kirjoittelinkin jo tästä kierrosta tuonne Vauvakuumetta / kuumeilijoiden piinapäivät -ketjuun oireistani, jotka olivat tällä kertaa aivan erilaiset verrattuna edelliseen tärppikiertoon. Mutta tiivistetysti, ovis oli todella selkeä (LH-huippu ja fyysiset oireet), vaan sitten melko oireetonta lähes kokonainen viikko. Dpo 6-7 unet oli todella outoja ja vilkkaita, alavatsaa jomotti ja vihloi niin että heräsin yöllä siihen, ja sitten taas ei juuri mitään. Muutaman päivän jälkeen ohimenevää etovaa oloa, aivastelua (mikä se tämäkin oire on 🥲😂) ja röyhtäytteli kauheesti. Sitten alkoi melko kova vihlonta dpo 11, jonka jälkeen painon tunne alavatsalla ja kunnon valkkaritulva 🫣 Siitä arvasin seuraavana päivänä testata vielä uudelleen… 🥹❤️

Vaan nyt ei paljoa kerrottavaa, tissit mulla ei oo parissa edellisessäkään raskaudessa turvonneet / kipeytyneen vasta kun rv 5-6 eteenpäin, eikä ne tunnu miltään nytkään. Etovaa oloa pukkaa ajoittain silloin, kun huomaan että ruokailusta on mennyt useampia tunteja. Vireystila vaihtelee, eilen suht virkeenä alettiin hellun kans kattoon leffaa ja yhtäkkiä havahduin siihen ettei silmät meinaa pysyä auki 😂 Ai niin ja pissalla saa ravata kans.

Menin innoissani nukkumaan kun ajattelin että saan nukkua pitkään. Olikin koko yön järkyttävän kuuma ja ravasin vessassa. Nyt kun nousin ylös nii palelee.

Menin innoissani nukkumaan kun ajattelin että saan nukkua pitkään. Olikin koko yön järkyttävän kuuma ja ravasin vessassa. Nyt kun nousin ylös nii palelee.
Siis mulla oli kans ekaa kertaa nyt raskauden aikana karseen kuuma yöllä ja heräilin paljon. Yleensä koko ajan palelee (niin nytkin). Oon nukkunu viime syksystä asti tosi huonosti ja se meni jo vähän parempaan suuntaan ennen raskautta mutta nyt on nukkuminen taas paljon huonompaa. 😣 Hyvää asentoa ei löydy millään. 🙄 Päikkäreitä olen nukkunut kun koko ajan väsyttää.

Mullakin on ollut öisin kuuma. Sit mää oon kans ny muutamana yönä heränny vessaan ja sen jälkeen lähinnä vaan pyöriny sängyssä, kun ei meinaa tulla uni uudestaan 😴
Nyt on alkanu myös hampaiden pesu aiheuttaan yökkimisrefleksiä 😅

Tänään 4+3

Eilen jomotteli alavatsaa ihan huolella ja illalla oli aivan just ja just havaittavaa ruskeaa tuhrua pyyhkiessä, mutta nyt aamulla ei mitään. Hieman meinasi huolestuttaa, mutta ilmeisesti varsin normaalia näin pois jääneiden kuukautisten aikaan (tai niin ainakin toistelen itselleni)

Rintsikat painaa ylitöitä, katsotaan kauanko menee että pitää vaihtaa kokoa suurempiin.

Huonompaa unta on myös, normaalisti nukun ilman heräilyä 10h putkeen ihan sujuvasti. Nyt valvonut klo 3-6, tai vaihtoehtoisesti herännyt aamuun puoli kuuden aikaan.

Lomapäivät loppuvat nyt, olen viikon hengannut kotona. Saa nähdä, mikä on olo kun joutuu kiskomaan farkut jalkaan ja aktivoitumaan :tears:

Muokattu viimeksi:
Mulla oli kans eilen aikamoista jomottelua ja nivuskipua, ja vähän mietin, alkaako vuoto. Mutta ei onneksi 🙈 Tänään ei ole ollut oikein mitään muuta kuin etova olo.

3+5 olisi menossa kuukautisista laskettuna 28pv kierron mukaan. Vajaa viikko sitten jo alkoi tuntumaan että suonta vetää ihan liian helposti ja oudossa paikoissa. Sain triplata magnesiumin. Samoihin aikoihin iski aavistukset päälle ja lopetin kaikki pahat tapani ja aloin ottamaan b-vitamiinilisää foolin vuoksi. Unet ovat tosiaan olleet aika levottomia, ja nyt alkaa jo iltapäivästä väsyttämään. Muutama päivä sitten tuli matkapahoinvointia autossa, minulle alkuraskauden oire jo ennen plussaa. Aamulla on nälkä aikaisin, vaikka yleensä on voinut kuitata aamupalan kahvilla, mutta nyt se ei toimi. Ja tietysti tuo perus että syönnin jälkeen nousee vähän etova olo kurkkuun. Ja nyt kun joku sanoi niin kyllä, leposyke oli aikaisemmin koholla, nyt ehkä jo tasaantunut.

En tiedä lasketaanko tätä oireeksi... Mutta kun tässä yks päivä laskin lapsiani (olivat kaikki hiljaa paikoillaan ja tuntui että joku puuttui), ... niin kaikki olivat paikalla, mutta jäi silti tunne että joku ei ollut paikalla. No jospa kohta olisi, puuttuva palanen.

Mulla oli 2 yötä kauhea närästys ja pahaa oloa. Närästys väistynyt hyvin pitkälti jo, pahoinvointia on hieman. Todella iso pelko pahasta olosta koska edellisessä raskaudessa oli tosi paha hyperemeesi. Pelottaa tosi paljon, että uusiutuuko se. En kestä sitä enää. Viime raskaudessa olin n. 5-6 viikolta alkaen sänkypotilaana 5 kuukautta putkeen. Laihduin ja ravasin tiputuksessa. Viimeinen kolmanneskin oli vaikeaa mutta ainakin pystyi jo nousemaan ja vähän syömäänkin.

Muita atoopikoita täällä? Mulla tuntuu iho reagoivan herkemmin asioihin. Jo ennen raskaustestiä katsoin että punottaa herkemmin. 🧐 Nyt esim päänahkaa kutittaa (shampoo, pitkä pesuväli?) ja tutun villapaidan saumat myös ärsyttää ihoa.

Update siihen mun unettomuuteen! :Smiling Face With Smiling Eyes: Sain raskauspahoinvointilääkkeen otettavaksi iltaisin, ja nyt seurataan riittääkö sen väsyttävä vaikutus pitämään minut unessa. Jos se ei riitä, saan nostaa pikkuruisen annoksen sitä unta auttavaa lääkettä takaisin! Lääkäri luki pitkän listan sen lääkkeen tutkimuksista raskauden aikana, ja sitä on automaattisesti tutkittu raskaana olevilla vain isompina annoksina (eli alkuperäiseen käyttötarkoitukseen) ja silloinkin vaikutukset ovat niin vähäisiä, että sitä käytetään raskaana ollessa myös niinä isoina annoksina :) Hopefull :Sunflower:

Takaisin