Oireet

Joo, ei olis tullu mieleenkään nukkua maitorinnoilla mahallaan! Toki olis ollu mahdollista sit kun täysimetys vähentyi osittaisimetykseen, eli puoli vuotta synnytyksestä.

Mun rinnoilla ei muutenkaan nukuta mahallaan :shy: Selällään vois kyllä olla mukavempaa. Moni on kirjoittanut, ettei nyt "saa" nukkua selällään. Miksi ei? Muuten kuin, että on epämukavaa.

Mä nukun edelleenkin pääasiassa ihan hyvin. Herään kyllä öisin vessaan 2-3 kertaa, mutta saan melko nopsaan uudestaan unen. Koira herättää toisinaan öisin 1-2 kertaa, kun pitää joko päästä ulos tai sitten ulkoa sisälle(hyppää ovea vasten ja herään siihen). Päiväunia en ole ottanut. Muutama huonosti nukuttu yö raskauden aikana on toki koettu, mutta onneksi seuraavana yönä on sitten aina uni maistunut...ja onnistunut.

37+5, ei oo nukkumisen kans vaikeuksia kun viime yönäki meni reilu 9 tuntia heräämättä :D Yleensä nukun yöunia sen 8-10 tuntia yhellä heräämisellä kun vessassa käyn. Vaihtelevasti vielä 1-2 tuntia päiväunia iltapäivällä. Mulla on aika siro maha ja muutenki vointi aika hyvä, oon kyllä kiitollinen että pystyy nukkumaan! Toki mullaki paikat puutuu ja välillä ei meinaa löytyä millää hyvää asentoa mutta pääsääntösesti mennee yöt hyvin. :)

Selkä säryt vaivaa päivisin, niin että on pitänyt ottaa panadolia. Eilen supistelikin aika tehokkaasti, mutta lopahti tunnin päästä tyystin.

Täällä nukuttu nyt viimiset kaks yötä särkylääkkeiden avulla, koska jalkojen nivelkivut on tehny comebackin.. :(

Oletteko muuten seuranneet verenpainetta kotona? Mä olen aina sillointällöin ja nyt päätin mitata kun tuntuu olo erityisen turvonneelta ja väsyneeltä, vähän kun yrittää jotain ihan normi kotiaskareita tehdä niin ei pysty kun alka puuskuttamaan ihan mahottomasti ja on pakko istua. Mulla oli paineet ihan hyvät 122/67 mutta lepopulssi huiteli 102 ja olin jo tosiaan istunu sohvalla jo hyvän aikaa....

Mun tosiaa pitää seurailla verenpainetta ja tohon sykkeeseen saan synnytyksen jälkeen ilmeisesti jonku lääkkeen ku on koko ajan korkeella. Viimeks paineet 140/91 syke 120.

Oletteko muuten seuranneet verenpainetta kotona? Mä olen aina sillointällöin ja nyt päätin mitata kun tuntuu olo erityisen turvonneelta ja väsyneeltä, vähän kun yrittää jotain ihan normi kotiaskareita tehdä niin ei pysty kun alka puuskuttamaan ihan mahottomasti ja on pakko istua. Mulla oli paineet ihan hyvät 122/67 mutta lepopulssi huiteli 102 ja olin jo tosiaan istunu sohvalla jo hyvän aikaa....
Mä kans täälä joskus ihmettelin mun pulssia. Itellä kans se siellä 95-105 kaiken aikaa! Verenpaineet kuulemma hyvät (lähtötilanne, eli normaali mulle on 90-100/60-65 ja nyt ne on pysytelly n. 125/80). Eli omasta mielestä koholla, mutta ilmeisesti ei mitään syytä huolestua. Kuulemma ihan normaalia että pulssiki korkeella ku on niin painolastia ja lisää verta elimistössä ym.

Mulla puolestaan syke on hyvä; normisti sellainen 50 kieppeillä ja nytkin n. 65. Verenpaineet sitten ei niin mallikkaasti olekaan. Normistikin alapaine ei ole matala, mutta viime aikoina paineet olleet >140/>90.

Mulla sama ku liljaanalla ja ipalla, pulssi ihan törkeän korkea jatkuvasti. Leposyke siihen sadan pintaan aina, ja pienikin "rehkiminen" esim kyljen kääntäminen pedissä kiihdyttää sitä. Ei oo yhteydessä paineisiin jotka aina noin 100-110/60-70

Mulla menee vielä sykettä laskeva lääkitys rytmihäiriöihin jatkuvasti, myös siis ilman raskautta koska lääkkeettä sykkeet nousee vähintään 120.

Eli korkea syke saattaa siis olla ihan normijuttu joillakin näin raskausaikana, en ole kyllä aikasemmissa raskauksissa verenpaineita/sykkeitä mittaillut eikä terveydenhoitaja ole ikinä mitään asiasta maininnut joten vertailla en edellisiin raskauksiin voi. Mutta kyllä tekee raskaaksi ja tukalaksi olon...no jospa pian jo pääsis synnyttämään että sais tän kropan taas jotenkin balanssiin.

Muistaako joku jo aiemmin synnyttäneistä, että loppuuko jotkut oireet kuin seinään, kun vauva on ulkona? Mä en muista kuin, et valvominen jatkuu:dead: ainakin omalla kohdallani sekä käsien puutuminen myös ottaa aikansa, ennenkuin häviää.
Siihen päälle tulee sitten ne mukavat jälkisupistukset:arghh: ja kohdun painelu varsinkin sektion jälkeen mikä on varsin "mukavaa". Ehkä kahden viikon päästä ollaan oireiden paremmalla puolella :joyful:

Muistelisin, että ei ne ihan heti lopu... ehkä muuttaa muotoaan? ;-) jälkisupistukset on inhottavia, mut ne muistaakseni kesti viikon tai kaksi ja sitten loppui. Ja synnytyksen jälkeiset hormonit onneks auttaa valvomiseen jne. :-)

Ei lopu. Mulla oli rannekanavaoireita vielä ainakin 3 vk synnytyksestä. Nyt ei oo oireillut ollenkaan toivottavasti ei tuukaan.

Muistaako joku jo aiemmin synnyttäneistä, että loppuuko jotkut oireet kuin seinään, kun vauva on ulkona? Mä en muista kuin, et valvominen jatkuu:dead: ainakin omalla kohdallani sekä käsien puutuminen myös ottaa aikansa, ennenkuin häviää.
Siihen päälle tulee sitten ne mukavat jälkisupistukset:arghh: ja kohdun painelu varsinkin sektion jälkeen mikä on varsin "mukavaa". Ehkä kahden viikon päästä ollaan oireiden paremmalla puolella :joyful:

Närästys loppu :) muita en muista.

Närästys varmasti loppuu joo, kun vatsalaukku pääsee laskeutumaan omalle paikalleen. Mulla on loppunut (jos ei ala uudestaan) molemmissa närästys jo joskus 35 rv paikkeilla, kun vauva on laskeutunut alemmas.

Aivan kauhia kutina !! Siis voisin vaikka teräsharjalla harjata (ei nyt sentää ), jotta loppus tuo arpien kutiaminen. Tulen hulluksi. Huonot on kudokset ku näi pääsi repeytyyn :( loppuuhan tää kutina synnytyksen jälkee?

Takaisin