Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
oon yrittänyt kolme tuntia nyt nukkua , mut ei tuu mitään kun närästää taas niin et sapet nousee kurkkuun. Ei auta lääkkeet eikä Koho asento nyyh

Että voikaan särkeä jalat näin.. Otin pienet tirsat kun on jotenkin vaan väsynyt ja huono olo koko ajan ja nyt särkee kumpikin lonkka niin että säteilee polviin asti! Ihan järkyttävä olla.. En tiiä mitä pitäisi tehdä tälle ku mikään ei oikein auta tähän kipuun..

Auttaisiko se kaura tyyny tuohon kipuun

oon yrittänyt kolme tuntia nyt nukkua , mut ei tuu mitään kun närästää taas niin et sapet nousee kurkkuun. Ei auta lääkkeet eikä Koho asento nyyh

Mun raskausaikani muuttui huomattavasti parempaan suuntaan, kun aloitin omeprazol 20 mg:sen. Sitä ennen kävin kaikki muut tietämäni itsehoitokeinot+sallitut käsikauppalääkkeet läpi. Suosittelen siis! Nyt ei valvota enää närästys, vaan tilalle on tullut nämä liitoskivut[emoji12]

Täällä herätty klo 3.50 ja ennen sitäkin havahduttu vaikka mihin. Ei vaan uni tule. Esikoinen aloitti itkeskelyn viiden maissa, nukahtaa aina uudelleen kunnes taas kiljuu 15min kuluttua joten vaikka nukahtaisin niin eipä tuo auttaisi. Tänään pakko saada nukuttua päiväunet, joten tassut ristiin että myös taapero haluaa nukkua :grin

Mun raskausaikani muuttui huomattavasti parempaan suuntaan, kun aloitin omeprazol 20 mg:sen. Sitä ennen kävin kaikki muut tietämäni itsehoitokeinot+sallitut käsikauppalääkkeet läpi. Suosittelen siis! Nyt ei valvota enää närästys, vaan tilalle on tullut nämä liitoskivut[emoji12][/QUOTE

Mull lääkäri sitä myös kirjoitti ja ostin mutta en oo uskaltanut syödä kun farmaseutti kaveri oli sitä mieltä että siit on enemmän haittaa kun hyötyy. Tosin eihän tässä pitkään tarttis syödä sitä. On tää närästyskin kamalaa

Mie käytän Omeprazolia närästykseen.. Ei siitä ainakaan näin loppupuolella tuskin olisi mitään haittaakaan ja se oikeasti tehoaa about 2 päivässä jo nyt niin että tulee täysin oireettomaksi. Ollu käytössä jo jonkin aikaa enkä tulis toimeen ilman sitä!
En ole kokeillut sitä tyynyä noihin kipuihin.. Eilen kyllä mietin että olisko pitäny heittää se pakkaseen ja kokeilla viileää..

Mä sain jostain päähäni että kaikki noi happosalpaajat olisi olleet kiellettyjä, ja olen koittanut pärjätä Renniellä ja Gavisconilla. Närästyksen takia valvottu yö takana siis täälläkin... Mutta toden totta omepratsoli on ilmeisesti sallittu joten pitääkin kokeilla sitä. :happy:

No siis Omeprazol on lääkärin mielestä sallittua mutta kyllä siitä on vielä aikaa vähän tutkimuksia.. Mut tosiaan se on niin tehokas ja tiedän että en pärjäisi ilman sitä..

Aamulla noin 30min ennen ensimmäistä ateriaa pitäis ottaa.. Ja mulla tosiaan ekana päivänä oli vielä tosi lievää närästystä ja toisena päivänä jo ihan täysin oireeton.. :)

Joo siis mie juon aamuisin 2 kuppia kahvia ja teetä menee päivän mittaan.. Samoin suklaata jne eikä mikään aiheuta enää oireita kun vaan muistan ottaa lääkkeen aamulla :)

Aamulla otan ennen syöntiä. Eka päivänä oli vielä närästystä, mutta toka päivän jälkeen kans oireeton. Kaikkea olen pystynyt myös sen jälkeen syömään. Lääkettä saa saa ilman reseptiä apteekista, mutta toki tulee halvemmaksi, kun saa lääkäriltä reseptin.

Ja juu, mikäli unohtaa ottaa lääkkeen, senkin huomaa. Närästys alkaa viimeistään illalla vaivata[emoji53]

Ei vitsi mikä tuskien yö. Sain kyllä nukuttua, mutta tosi levottomasti meni vessassa juosten ja kylkeä käännellen. Luulin jo että synnytys alkaa, kun oli niin levoton olo. Yhden kerran kiirehdin vessaan, mut siellä irtos vaan liru. Tais vauva hangata vaan päätään rakkoa kohti, jota se tuntuu tekevän usein, kun makaan oikealla kyljellä. Oli ihan pirun kuuma kaiken lisäksi, mutta lopulta tajusin hakea peitoksi pelkän pussilakanan. Heti helpotti ähinät. Nyt aamulla sitten bonuksena heräsin nyyhkytykseeni, kun näin jotain tyhmää unta. Argh :D

No siis Omeprazol on lääkärin mielestä sallittua mutta kyllä siitä on vielä aikaa vähän tutkimuksia.. Mut tosiaan se on niin tehokas ja tiedän että en pärjäisi ilman sitä..

HUS:n sivuilla sanottiin, että suositellaan ensisijaisesti neutraloivia ja limakalvoa suojaavia aineita, mutta jos ne ei auta (kuten mulla on tilanne), niin omepratsoli tai ranitidiini käy. Jos nekään ei auta niin käskevät kysymään neuvolasta. Mä tykkään muutenkin noista HUS:n ohjeista kun ne vaikuttaa realistisilta ja näyttöön perustuvilta eikä ole ylihysteerisesti heti kieltämässä kaikkea ihan vaan varmuuden vuoksi. :)

itsekin oon sen oppinu koulussa, että jos on oikeesti jotain huolta ja vaivaa, niin terveyskirjasto ja sairaaloiden viralliset sivut on sellaisia, mistä saa luotettavaa tietoa. Lisäksi tuo vau.fi opas on ollu tosi tärkee raskauden aikana, kun siinä kerrotaan mikä on millekin viikolle tavallista, ni ei tuu hysterisoitua liikaa. Keskustelupalstoilta ja jopa neuvolantädeiltä tulee niin tulkinnanvaraisia mielipiteitä, että parempi tarkistaa aina luotettavalta sivustolta :D

Joo siis lähdekritiikki! Varsinkin sairauksien yms suhteen täytyy vähän miettiä.. Terveyskirjasto on kyllä ollut oikein pelastus. Sieltä yleensä aika nopeasti löytyy just se mitä hakee ja saa hyvin tietoa.. :) toinen on kans duodecim (Lääkärilehti?) mut siellä on enemmänkin artikkeleita erilaisista aiheista. Muistaakseni käytettiin opparin lähteenäkin ihan duodecimiä! :)

Terveysportissa on sellanen GravBase-tietokanta tms mistä löytyy tosi hyvin noi kaikki lääkkeet ja niiden vaikutukset raskauden ja imetyksen aikana. Eikä lue vaan kyllä/ei vaan kerrotaan mikä on tutkimusnäytön taso ja jos epäillään aiheuttavan jotain niin mitä ja miten todennäköisesti ja missä raskauden vaiheessa. Ja jos ei ole suositeltu niin ohjelma osaa ehdottaa korvaavaa valmistetta jos sellainen löytyy. Harmi vaan kun en nyt äippälomalla kotikoneelta enää pääse sinne... :meh:

(Edit: viesti lähti vahinkoklikkauksesta keskeneräisenä, täydensin loppuun.)

Terveysportti vaan vaatii käyttäjätunnuksen.. Turun kaupungin kokeilta kait aikanakin pääsee sinne (koulusta ainakin pääsi ja harjoittelussa) mut kotona tarttis olla tunnukset..

Apteekista ne ainakin pääsee jostain katsomaan lääkkeiden sopivuutta. Ja tietty terveysasemalle voi aina soittaa ja kysyä :)

Mulla tällä hetkellä oireina kauheat liitoskivut ja välillä alaselkää ja sisäreisiä jomottelee. Jalat painaa noin tonnin. Painetta tuntuu myös alapäässä, muttei kyllä kipeitä supistuksia ole vielä tullut ja viiltelyjä ja vihlomisia kohdunsuulla tuntuu. Autossa välillä tulee epämukavia harkkareita ja harkkareita muutenkin päivittäin useita. Maitoa tulee rinnoista jos vähän puristaa. Peräpukamia :oops: Kaikinpuolin hehkeä olo siis! Mieli vähän alakuloinen.

Takaisin