Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös väsymys palannut kuvioihin, mutta eipähän esikoisen kanssa kotona oikein päikkäreitä nukuta. :shifty: Öisin sen sijaan nukun kuin tukki! Eli vielä ei onneksi maha vaikuta nukkumiseen tai sitten olen vain niin kuoleman väsynyt aina öisin. :grin

Uus havainto! Onko muilla tällaista: Huomasin mahaa öljytessäni, että molemmissa nänneissä on jänniä pieniä valkoisia täpliä. Koskin tällaista valkoista kohtaa, ja se ropsahti irti. Näytti aivan kuin olis puristanut sellaisia pienen napakan talimöykyn näpystä. Sitten kun katsoin tarkemmin, näin vaaleita kuivahtaneen näköisiä kohtia olikin melko paljon molempien nännien päissä. Kiepsuttelin vähän topsutikkua niissä, ja kuivaa mömmöä lähti enemmänkin irti.

Onko kenelläkään aavistusta, mitä mahtaa olla? Jotain kuivunutta rintaeritettä, ihan talia vai mitä? Enpä oo aiemmin moista havainnut.

Nessu 31+6

Voiko olla? Ne vaaleat kikkareet on tosi tosi pieniä, ihan sellaisia parin millin kokoisia. Mutta niitä on tosiaan nänni-ihon sopukoissa runsaahkosti. En mä kyllä ole huomannut, että mitään nestemäistä olis rinnoista vielä tullut. :D

Kyllä voi. Sellaista töhnää se ensimaito on ja tosi pieniä määriä mulla ainakin on aina tullut se mitä raskausaikana tulee, tyyliin saunan jälkeen puristamalla on tullut sen verran, että on nähnytkin jotain tulevan. Nyt kyllä vasen rinta erittää vähän herkemmin kuin aiemmissa raskauksissa...

Nessu, noista oli puhetta jossain toisessa ketjussa joku aika sitten. Siellä joku osasi kertoa, että ne on rasvasta koostuvia vahatulppia, jotka suojaa nännejä, ja niitä voi samasta syystä olla myös nännipihoissa. Ei kannata puristella tai rapsutella pois, ne uusiutuu ja poistuvat sitten imettäessä :)

Blackpanther ja Hormiga, kaikkea sitä oppii! Ehkä mä tosiaan jätän kuopsuttelut vähemmälle. :)

Uus havainto! Onko muilla tällaista: Huomasin mahaa öljytessäni, että molemmissa nänneissä on jänniä pieniä valkoisia täpliä. Koskin tällaista valkoista kohtaa, ja se ropsahti irti. Näytti aivan kuin olis puristanut sellaisia pienen napakan talimöykyn näpystä. Sitten kun katsoin tarkemmin, näin vaaleita kuivahtaneen näköisiä kohtia olikin melko paljon molempien nännien päissä. Kiepsuttelin vähän topsutikkua niissä, ja kuivaa mömmöä lähti enemmänkin irti.

Onko kenelläkään aavistusta, mitä mahtaa olla? Jotain kuivunutta rintaeritettä, ihan talia vai mitä? Enpä oo aiemmin moista havainnut.

Nessu 31+6
Kuin sattukin, kyselin samaa noin viikko sitten raskausvaivat-ketjussa :) yllätys osasi kertoa, että kyseess on vahatulppa tms. joiden tehtävä on suojata/rasvata nännejä ja ne lähtee pois imetyksen alussa.

Täälläkin oli vahatulppia, ihmettelin niitä eilen yön hämärässä. Mutta sain tänään vastauksen neuvolassa kun siellä kävin. En kyllä saanut mitään kieltoa niiden rapsuttelun suhtee, mutta taidan jättää rapsuttelun tähän yhteen kertaan, kuulemma sen sain tietää, että maito tekee tuloaan...Mullahan ei siis aikaisemmin ole maitoa tullut, tarkoitan että tässä raskaudessa vielä.. eli josko se sieltä alkaa jossain välissä puskemaan =)

Nessu joo ne on niitä vahatulppia(oli niille joku hienokin nimi), ne ei oo vaarallisia. Ne uusiutuu joten nännien päässä saattaa olla kuivunutta "raejuustoa". Niitä ei kannata tosiaan puristella sillä saattavat ärtyä.

Ihan hiton huono-olo tänään ollut, siis outo- huono vointi :depressed:
Tosi hankala jotenkin hengittää (missä asennossa vaan), tuntuu ettei saa tarpeeksi happea. Kädet puutuu olkapäitä myöten, tai vähintäänkin kumman tuntuset. Pää tuntuu kummallisen raskaalta, särkee-ei särje, ja väsyttää kuollakseen ja päässä pyörii varsinkin pysty asennossa. Puoliso kun tuli töistä, hämmesteli loppu illan kun oon kuulema ihan vitivalkoinen ja mustat silmän alukset ylettyy poskiin.
En ole muuta jaksanut tehdä kuin maata sängyssä kyljellään ja nukahdella, jolloin hikoilen litra tolkulla :depressed:
Tosi outo olo.

Onneks huomenna neuvola. Tosin ne ei oikein osaa ikinä sanoa mihinkään mitään, silleen en sata prosenttia luota..mutta kait tyhjää parempi.

Mäkin hikoilen ihan hulluna!! Vaikka ei nyt oo musta ees mitenkään kovin hiostava toi ilma. Viime yönäkin heräsin siihen et oli liian kuuma kun mies oli laittanut ikkunan kiinni. Oon nukkunut jo pitkään pelkällä pussilakanalla ja usein ilmankin sitä. Otin sit ensin kaikki vaatteet pois mut lopulta oli pakko avata ikkuna uudelleen ja sit sain vihdoin unen päästä kiinni kun vähän viileni. Aamulla tuli palautetta et on kuulemma liian kylmä. Ja mulla oli edelleen kuuma! Töissäkin oon istunu vaan tuulettimen edessä jäähdyttelemässä...

Alethea jos sun olo on edelleen sama niin kannattaa käydä varmuudeksi näytillä, sillä toi voi viitata raskausmyrkytykseen. Toki sulla on huomenna nla jossa kattovat proteiinit pissasta, mut jos olo pahenee.

Ei oo tarvinnut munkaan palella! Isäntä alkoi säätää taloa lämpöisemmälle ja minä parin vieressä että älä hitossa! Helpommin noi muut saa vaatetta ja peittoa lisää päälle...

Entiiä onko nää nyt sitten liitoskipuja kun liikkuessa tuntuu et koko alakerta tippuis alas ja vihloo sillain kummallisesti. Kyljen kääntäminen sängyssäki meinaa olla jo aika kovan työn takana. Viimeksi neuvolassa vauva oli vielä pt mut mietin johtuisko nää kivut siitä jos oiski nyt kääntyny rt ja laskeutunu :eek:

Emi: On liitoskipuja ja ne ei oo suhteessa vauvan asentoon. Johtuu vaan hormonien vaikutuksesta kun paikat löystyy eli keho valmistautuu synnytykseen.

Täällä vauva kääntynyt tuloasentoon ja siltä myös tuntuu... Ei mikään hehkeä olo kun kävelee. Tuntuu että paikat repeää.

Niin se varmaan on. Tuntuu että tää on millon missäkin asennossa. Ei varmaan vielä oo asettunu aloilleen. Liikkuu tosi paljon.

Jahas, vatsalihasten erkaantuminen osui nähtävästi väistämättä myös omalle kohdalle. Esikoista odottavana kuvittelin, ettei sitä kaikille tule tai ei ainakaan itselle (hölmö mä), mutta perhevalmennuksessa tajusin, että fysioterapeutin kuvailema harjanne/pyramidi mahassa on just se erkaantumisen merkki. Ja mulla on semmonen.

Kun vaikka makuulta/sohvalta/lököasennosta pinnistelee itsensä vatsalihaksilla ylös, mahaan muodostuu sellainen koko pötsin korkeussuunnassa lävistävä harjakatto.

Onko teillä muilla? Mä kun tosiaan ajattelin tuon erkaantuman välttäväni sillä, että oon ennen raskautta harrastanut paljon liikuntaa ja ollut suht hyvässä kunnossa... :D No, kai tuo tuosta palautuu normaaliksi synnytyksen jälkeen, kun pötsi alkaa pienentyä.

Nessu 31+1

Takaisin