Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä lidis, että tuli :grin, kun mä just koitin muistella, mikä noiden liivien nimi oli, noita Carriwellejä (luukuilla) mulla oli useammat alkuun.

Muokattu viimeksi:
Yllätys 15&16, kiitos vielä viestistä :shy: Eilen illalla tosiaan vielä oli niitä kipuja/pistoja/vihlontaa, mutta tänään ei enää mitään? Kesti melkein saman aikaa kuin viimeksikin? :bored: Oisko sitten niitä kasvukipuja? Jos nyt vielä palaavat piakkoin ja on samanlaista, niin soittelen kyllä lääkäriin? Soitetaanko näistä raskauden aikaisista oireista neuvolaan vai omalle lääkärille? :hilarious:Muoks:vaivoista mitkä tarvii lääkäriä! :D

Hormiga, nuo carriwellin liivit on kyllä siitä hyviä et käy sama koko vaikka rinnat vähän kasvais tai kutistuis :)

Fannyeh ne luultavammin on niitä kohdun kasvukipuja ja kiinnikkeiden venymistä, eli ovat vaarattomia. Pistot ja vihlonta voivat liittyä myös liitoskipuihin, mutta ne tuntuvat häpyluu alueella. Kasvukivut yleensä kestää vain vähän aikaa mutta voivat tuntua usein, varsinkin äkkinäisissä liikkeissä. Jos ne kivut palaavat voimakkaampina, niin ehdottomasti yhteys neuvolaan, muussa tapauksessa menevät varmaan samalla tavalla itsestään ohitse. Usein noi kivut ovat vaarattomia, mutta jos ovat voimakkaita niin silloin voi olla joku vialla.

Yleensä raskauden aikaisista vaivoista, jotka selkeästi liittyvät raskauteen soitetaan neuvolaan ja sieltä saa aikaa lääkärille jos th:n mielestä sille on tarvis. Kuitenkin käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, mutta neuvolaan kannattaa ottaa noissa yhteyttä jollei ole erikseen mainittu että omalle lääkärille.

No, mitäs sanotte mun seuraavista teorioista :
A) kun on heikot vatsalihakset, alkuraskauden turvotus tulee helpommin /isompana?
B) ne kiristävät farkut "estää" sen vauvamasun normaalin pyöristymisen alkuraskaudessa, silloin kun lähinnä vielä vaan turvottaa (tuloksena siis vaan pullea ylävatsa, kun se turvotus tunkee kylkiluiden alta ulos)?

Kun mulla on heikot vatsalihakset ja koko alkuraskauden ajan kamala turvotus. Ja nyt kun masu alkaa hiukan jo pyöristyä (12+4), tai tuntuu siltä, niin vasta illalla lököhousuissa alkaa masu näyttää tasaisesti pyöristyneeltä/turvonneelta.
Kaikkea sitä muuten tulee mietittyä...:rolleyes:

Taitaa olla aika normia noi kivut alavatsassa, mullakin on niitä tasaseen tahtiin. En ole huolestunut, kun ei ole ollut minkäänsortin vuotoja. Sen sijaan mä alan kohta kyllästymään koko raskauteen, kun tää mun pahoinvointi vaan jatkuu ja jatkuu :yuck:, nyt olen oksentanut kaksi kertaa päivässä, aina aamuisin ja iltaisin. HÖH. Koko ajan on siis sellainen hirvee pahaolo, ei oikein huvita tehdä sen takia juuri mitään, sitten kun yrittää syödä pois sitä pahaa oloa, niin närästys kiusaa kurkussa...
Voi kumpa tulisi jo syyskuu... :wink

Mulla on tullut parin päivän ajan välillä ikäviä tuikkaisuja. Kuitenkin ne kestävät vain noin sekunnin pari kerrallaan, niin kipu ei todellakaan ole häiritsevää. Enemmänkin olen tyytyväinen niistä. Kun ei maha vielä ole kasvanut, kipuvihlaisut tuntuu osoitukselta siitä, että kohdussa ainakin tapahtuu jotakin.

Connie kyllä se maha pyöristyy myös niissä kiristävissä farkuissa. Kannatta kuitenkin mielummin käyttää löysempiä housuja kuin kaikkein kireimpiä, sillä itselle tulee mukavampi olo eikä housut reuna paina kohta. Kuitenkin rv 12 kohtu on vielä aika alhaalla lantiossa jolloin selvää vauva mahaa ei vielä ole. Pikkuhiljaa kun kohtu alkaa nousemaan lantiossa ja sikiö kasvamaan nopeammin (noin rv 15+ kieppeillä), ryhtyy mahakin pyöristymään pikkuhiljaa. Kannattaa odottaa ihan rauhassa, sillä se mahaa ei saa pyöreämmäksi yhtään sen nopeammin kuin se kasvaa.

Vatsalihakset tai niiden kunto ei sinällään vaikuta turvotukseen, vaan se menee aika yksilöttäin. Toiset turpoavat herkemmin kuin toiset, ja turvotusta lisää entisestään helposti turvottavat ruoka-aineet(esim vaaleat viljat). Turvotus kuuluu raskauteen, varsinkin alkuun. Turvotus johtuu kehon jormonaalisista muutoksista ja helpottaa jossain vaiheessa raskautta. Tuo että illalla vatsa on pyöristynyt liittyy juuri turvotukseen, aamulla turvotus on pienemmillään ja illalla taas suurimmillaan.

Connie tuttu fiilis, mut ei auta kuin odottaa. Odottavan aika on vielä hyvin pitkä :D nyt porukka toivoo et maha alkais jo muistuttaa vauvamahaa ja kohta kaikki toivoisi vauvan vaan syntyvän mahdollisimman pian, että pystyisi normaalisti kävelemään, istumaan, nukkumaan jne :D

Ohh! Uusi oire... Tai tuskin liittyy raskauteen vielä rv 12+2 ja alaselkäkipu... Palasin töihin ja nyt 2 päivän jälkeen oon jo ihan kuollu ja kipeä! Saa nähdä kuinka käy?

Fannyeh kyl liittyy. Raskuden aikana erittyy relaksiinihormonia, joka löysyttää nivelsiteitä ja osittain myös sidekudoksia. Se siis löysyttää sen häpyliitoksen lisäksi SI-niveltä, joka aiheuttaa suurimman osan raskauden aikaisista selkäkivuista.

voiko harjoitussupistuksia tulla jo näin aikaisin, rv14+5??? Viime raskauden loppupuolella multa kiellettiin saunominen kun se aiheutti supistuksia ja äsken saunassa tuntui kuin olis supistellut useamman kerran?!? Kohtu on sen verran pieni vielä ja rasvakerrosta päällä etten oo ihan varma mutta käsin tunnusteltaessa tuntui kovalta (nyt pehmeä samasta kohtaa) ja sisäisesti tunne oli tuttu... En tiedä pitäiskö pelästyä vai kuuluuko uudelleensynnyttäjällä asiaan. Jos soitan neuvolaan se pistää mut heti ä-polille ja saikulle! :D

Mulla on myös supistuksia, ne tulee fyysisen rasituksen yhteydessä. Kysyin niistä tänään, ja th sanoi ettei hätää, jos ei oo säännöllisiä ja kivuliaita. Uudelleen synnyttäjillä kuulemma tuntuu helpommin. Käski kyllä mainita lääkärille ensi viikolla. Ja jos muuttuu säännöllisiksi tai kivuliaiksi, niin sit akuuttiaikaa lääkäriin. Käski myös lopettaa raskaimmat hommat töissä, mistä ilmoitin esimiehelle. Saa nähdä miten järjestyy.

Uskon kyllä, että harjoitussuppareita voi tulla jo nyt. Mulle th varoitteli viime käynnillä, että esikoisen nostelemisesta saattaa tulla jo melko pian niitä. Että eiköhän se ihan mahdollista ole! :)

Viikon päästä on onneks se ennakko rakenneultra (poikkeavuusepäilyjen takia) ä-polilla niin eiköhön sillon tehdä sisätutkimus ettei vaan ole kohdunsuulla jo tapahtunut jotain ja voin kysellä lääkäriltä tarkemmin. Ja onneks mies ei pääse mukaan, en haluis pelästyttää häntä turhaan.

Harkkasuppareita tosiaan voi tulla uudelleen synnyttäjille jo aika varhaisessa vaiheessa. Kuten tema kirjoitti, niin ei syytä huoleen jos ne tulevat harvakseltaan, ovat lyhyt kestoisia ja eivätkä ole kipeitä. Kannattaa ehkä jättää se saunominen, jos meinaa ruveta supistelemaan, ja muutenkin levätä. Lisäksi on syytä mainita asiasta neuvolassa tai lääkäri käynnillä.

Harmittaa vaan kun saunominen on mun henkireikä. Saunon n 3 krt/viikko ja makoilen piiiitkään lauteilla miedossa lämmössä. En tiedä pärjäänkö puoli vuotta ilman saunaa??? :/

Apua, mitkä liitoskivut :eek:
Parina iltana on jo ollut aika tuskallista liikkua, mutta tänään tämä alkoi jo aamusta. Ei satu pelkkä liikkeellelähtö, vaan joka ikinen askel. Aika tuskaa koiran lenkitykset. Toivottavasti ei jatku loppuu saakka näin, pitää kyllä alkaa katsella tukivyötä.

Vai supistuksia teillä! Mä en varmaan edes tunnistais ensiodottajana moisia, jos mulle niitä tulis. Kertokaapa, miltä ne tuntuu?

Täällä on tänään 14+0, ja just miehelle kummastelin, että on tää raskaana oleminen nyt ihan erilaista kuin ekalla kolmanneksella. Mulla ei ole enää mitään muita oireita, kuin mahaa tuikkii joitakin kertoja päivässä (nyt just vihloo kohdun toista laitaa pienesti, mutta tuntuvasti) ja hampaidenpesu aiheuttaa edelleen yökkäysrefleksin.

Ei erityisesti väsytä, ei ole pahoinvointia, ei tartte syödä jatkuvasti, tissit ei oo sikakipeet (ainoastaan vähän tavallista turpeammat ja pikkasen arat).

Jotenkin ihan epätodellinen olo, kun oireet on vähentyneet ja muuttuneet niin paljon! Alkais vaan nyt äkkiä maha kasvaa kunnolla, että edes näkis jotain tapahtuvan.

Muilla samaa??

Takaisin