Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huikkaanpa muuten muistaessani mielialoihin liittyvän tiedustelun ilmoille! Onko täällä muita, jotka on alkanu ottaa raskausaikana kovia kierroksia kaikesta, mitättömistäkin jutuista? Tajusin jatkuvan ärsytyksen ja raskauden yhteyden oikeastaan vasta tänään.

Jouduin laittamaan asiakaspalautetta pariin yritykseen, ja heti painettuani mailin lähetysnappia, tajusin, että apua, mähän kirjoitin tunteiden vallassa aikas kiihkeät ja tökeröt viestit. Melkein teki mieli laittaa anteekspyyntö perään.

Samoin oon huomannu, että ärsytyskynnys on matala. Töissä oon antanu tulikivenkatkuista palautetta laiskotteleville työkavereille, esimiehen epämääräisestä toiminnasta jne. Kotipiirissä raivostuttaa naapurin toilailut, ihan älyttömästi, ja yleisesti hermo menee kaikkeen, mikä ei mee just niin kuin ajattelin.

Apua, en mä normaalisti ole tällainen vaan kiltti ja rauhaa rakastava ihminen. Onko tällainen hormoniHIRVIÖKS muuttuminen ihan normaalia raskausaikana? :S

Täällä on yksi! :grin Ärsyynnyn pienistä asioista ja helposti, ja voin joissain tilanteissa kiihtyä turhan nopeasti. Pystyn kyllä hillitsemään itseni töissä ja tilanteissa, joissa tulee käyttäytyä sisäsiististi, mutta miehelleni olen kyllä antanut tulla aina välillä. :oops:

Jamppa78 mää ainakin jos oon liian kauan syömättä(ilman raskauttakin) muutin ihan hirviöksi, ärtyneeksi ja itkuiseksi. Eikä mulla ole sokeriaineenvaihdunnassa häiriötä, mut vs pääsee vaan liian alas ja aiheuttaa näitä oireita. Alhainen vs ei kuitenkaan ole vaarallinen kuin silloin jos on sokeriaineenvaihdunnassa häiriö(diabetes), mutta ei sitä tahallaan kannata päästää liian alas jo oman voinnin takia.

Nessu on ihan normaalia et raskauden aikana odottavasta äidistä tulee hormoonihirviö ja et mielialat vaihtelevat hyvinkin nopeasti. Itsestä ainakin huomaan jo nyt että välillä pinna menee jostain yksinkertaisesta asiasta ja välillä ihan hölmöstä. Viimeeks eilen vedin kunnon itkuteatterin kun esikoinen ei suostunut syömään mitään vaan sylki/pärisi kaiken suusta ulos ja hieroi soseet päähän.... Esikoiselle en oikein hermostu ja jos hermostun niin osaan hillitä itseni, mut mies on oma lukunsa ja hän tietää ettei tää ainakaan helpotu mitä pidemmälle mennään.

Muut oireet hävinneet tai lieventyneet, paitsi tissi turvotus, nännikipu ja hajuherkkuus/etominen hajuista. Noh nyt sit viime yönä alko hikoilu, hikoilen nyt kuin pieni possu ja haisen aivan jäätävälle. Tää vaihe ois kyllä saanut jäädä väliin tai tulla vasta loppupuolella kun esikoisesta.

Muokattu viimeksi:
Täällä myös yksi, joka ärsyyntyy ihan kaikesta! Eikä yhtään helpota kun kotona on 2-vuotias täydessä uhmassa oleva lapsi. :mad: Viime raskaudessa olin itse tyyneys ja nyt täysin päinvastainen. o_O

Täältäkin yksi hormoonihirviö ilmoittautuu (tai mieheni sanoin pregozilla:D) ei mulla normaalistikaan ole pitkä pinna, mutta nyt saattaa napsahtaa jo yhdestä väärästä sanasta. Onneksi mun lähimmillä työkavereilla (miehiä) on kummallakin lapsia eli tietävät minkälaisia raskaana olevat naiset voivat olla ;)

Joo mä vedin eilen kilarit kun yritin miettiä minkä sämpylöistä haluan syödä ja mies ehdotteli vieressä että "ota toi, ota toi..." sit ku ei kelvannut mikään niin mies pikkasen isommalla eleellä laski patongin takas tiskiin ja sano että joo hän ei ehdottele enää mitään johon minä totesin että "joo en mää ota mitään jos tollai painostetaan" lopulta saatiin ihan järkyttävä parisuhderiita aikaseks koko loppu illaksi koska mä olin kokenut mieheni auttavan eleen painostuksena ja halusin että hän pyytää anteeks ja hän ei halunnu pyytää anteeks koska oli yrittänyt vaan auttaa. :D Noh.. kyllä sekin siitä sitten.. pikkasen tänään on vaan naurattanut että nähtävästi sitä voi riidellä vaikka sämpylästä...

603fa6ed3f9bf8dbd144ed44931aeeac

Täältäkin yksi hormoonihirviö ilmoittautuu (tai mieheni sanoin pregozilla:D) ei mulla normaalistikaan ole pitkä pinna, mutta nyt saattaa napsahtaa jo yhdestä väärästä sanasta. Onneksi mun lähimmillä työkavereilla (miehiä) on kummallakin lapsia eli tietävät minkälaisia raskaana olevat naiset voivat olla ;)

Pregozilla, loistava! :D

Huuliherpes?!?!? WTF!!!! Miulla ei oo ikinä ollu, nyt näyttäis sit olevan. Kai. Kesken harkkapäivän suupieleen nous ilman ennakko-oireita kolme kirvelevää pientä rakkulaa.

Meillä käydään näin talvella joka viikko saunassa ja olen rohkeasti jatkanut sitä näin raskaanakin, mutta saunan jälkeen tulee ihan äärettömän huono olo. Onko muilla samanlaista? Viime raskaudessa pystyin saunomaan ihan normaalisti. Nestehukasta tuskin johtuu kun juon aina vichyä lauteilla ja muutenkin tulee juotua ihan hyvin päivänmittaan. Saunassa ollessa on aina hyvä ja ihanan rento olo, mutta saunomisen jälkeen tulee aina järjettömän huono olo. :confused:

Swan-81, Huuliherppeksestä ei kokemusta, mutta olen lukenut, että raskaus saattaa laukaista tuollaisia piileviä "juttuja". Mitäköhän lie mahdoin googlettaa kun se vastaan tuli. Mutta on ilmeisesti normaalia, että raskaus ajaa sen esiin.

Mä saunon noin 3 kertaa viikossa ja makoilen siellä piiiiiitkään. Mulla on kans aina joko juotavaa, appelsiinia tai vesimelonia ettei tule ainakaan nestehukkaa. Vielä ei ole tullut heikotusta tai muutakaan. Viime raskaudessa tuli ehkä joskus puolenvälin jälkeen aina oikee mega-supistus kun nousi lauteilta seisomaan! Siis saunassa ollessa ei mitään mutta kun tuli ulos supisti kunnolla ja siks multa sit kiellettiinkin saunominen... :(

Raskaus voi tosiaan laukasta piilossa olevia juttuja, esim ton huuliherpeksen. Mulle puhkas syylän peukaloon, jota en saa poistaa..

Ettei toi saunan jälkeinen huono olo liitty verenpaineen laskuun, siis jos on sellanen heikko olo eikä oksettava.

Saunominen lisää pintaverenkiertoa ja sitä kautta laskee verenpainetta. Siksi voi tulla huono olo..

Saunominen lisää pintaverenkiertoa ja sitä kautta laskee verenpainetta. Siksi voi tulla huono olo..

Aah, loogista. Tän takia ei varmaan tee mieli saunoa ja olo ei tunnu hyvältä. Muutenkin alhaiset paineet ja nyt laskeneet entisestään.

Meillä saunotaan about joka toinen päivä. Tykkään makoilla lauteilla, ja oon huomannu, että raskaana ylös pitää nousta hitaasti ja vaiheittain, ettei ala huippasta. Muuten saunassa ja sen jälkeen on ihan normaali, mukavan raukea olo.

Ainoa ikävä puoli, jota saunominen mulla villitsee, on ruusufinni, joka on ennen raskautta pysynyt hallinnassa lääkevoiteilla, joita en tietenkään nyt käytä. Kauhulla odotan kesää, sillä yleensä myös aurinko pahentaa ihon kuntoa rajusti. Olen varmaan synnytykseen mennessä ihan rupikonna...

Meillä saunotaan noin kerran viikossa. Olen nykyään huomannut, että kun astun saunaan, ei ole väliä mikä sauna, niin välittömästi tuntuu lievä päänsärky. Muuten ei heikota tai huippaa, eikä särky ole niin kova että estäisi minua saunomasta.

Voisin tässä huvikseni tehdä myös oirelistaa. Mulla nyt 11+1.
- väsymys vähentynyt
- rinnat hieman arat, olleet samalla tavalla arat jo ajasta ennen plussausta
- lievää jomotusta kohdun seudulla välillä. Jos kumarrun esim. sitomaan kengännauhoja, usein sattuu kun nousen ylös.

Siinä ne sitten olikin, muuta en keksi. :p

Minä en sauno oikeastaan koskaan, koska saunan jälkeen tulee lähes aina huimausta. Mulla on aina alhainen verenpaine. Sauna toimii oikeastaan varastona...

Saunan jälkeinen olo varmaankin liittyy verenpaineen laskuun kun ei verenpaine muutenkaan mitenkään korkealla huido. Jostain googletinkin jo, että siihen saattaa auttaa kun heti saunan jälkeen suihkuttelee jalkoja jääkylmällä vedellä. Se siis ensi kerralla testiin! :)

Tosin eilen saunan jälkeen kyllä oli ihan oksettava olo, mutta syy siihenkin selvisi kun mies oksensi koko yön (ja aamun) eli meillä on ihanaakin ihanampi oksennustauti taas kylässä. :sorry: Pitää vaan pistää sormet ristiin ettei lapsi saisi sitä tällä kertaa kun taaperon oksennuksia on niin mukava metsästää vati kädessä. Viimeeksi meni olohuoneen matto roskiin. :grin Ja nykyään meillä leikitäänkin nukella leikkiä "nukke on kipeä, nukkea oksettaa, nuken pitää oksentaa ämpäriin". :hilarious:

Mun lapsella parhaillaan 3. vatsatauti kuukauden sisään. Olen ihan naatti. Hajut ällöttää muutenkin, joten ravaan sit itsekin vielä normaalia useammin yrjöllä, ääh... Loppuis jo!:puke

Mulla on iskenyt joku sitkeä flunssa. Koko viikon nousi iltaisin lämpö 37,5 ja aamuisin ei mitään.
Nokka ihan tukossa. Räkä valuu kurkkuun ja yskittää. Yskä taas vaihtuu heti yökkimiseksi, joten töissäkin olen tarkistanut että jos alkaa yskittää,niin ehdin vessaan... Voi olla että ilman tätä karmeaa flunssaa ja päänsärkyä, saattaisi ehkä hivenen huonovointisuus olla vähentynyt?
Nyt kyllä olo on kaiken kaikkiaan entistä kurjempi, mutta vaikka yökin enemmän niin oksettaa ehkä vähemmän...
11+4

Kyl maar, yhä väsyttää. Se iskee iltapäivällä tai alkuillasta, voiko seitsemältä käydä yöunille..? Toisaalta on pakko hoitaa iltatoimet isompien lasten kanssa. Ja kun niiden nukkumaanmenoaika saattaa olla vasta kymmeneltä tai viikonloppuna myöhemminkin, niin voi morjens. Kun tähän lisää aamuyön pissareissusta asti valvomisen niin vot. Eikä kahviakaan pysty juomaan että piristyisi. Onneksi on suklaa. :P 12+0

Takaisin