Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on nokkosihottumaa ympäri kehoa, äitin mukaan on hormoneista johtuvaa. Hänelläkin kuulemma oli raskauksien aikana, ja mulla oli kuulemma ihan pienenä vauvana (syntymän jälkeen) hormoninäppylöitä.
Mua kiusaa kans kuiva hilseilevä iho.

Mulla puutuu sormet. Erityisesti oikean käden nimetön! En tiedä miksi juuri se, mutta sama oli esikoisen kohdalla. Eilen mulla tuntui oikealla jossain lantionpohjassa sellainen vähän supistusta muistuttava puristava kipu. Erona vaan se, että kipu oli välillä poissa ja välillä noin 10 sekuntia taas vaivasi. Mitä lie oli... Inhottaa vaan, kun luultavasti johtui siitä, kun kannoin muutamia muuttolaatikoita.

Mulla puutuu sormet. Erityisesti oikean käden nimetön! En tiedä miksi juuri se, mutta sama oli esikoisen kohdalla. Eilen mulla tuntui oikealla jossain lantionpohjassa sellainen vähän supistusta muistuttava puristava kipu. Erona vaan se, että kipu oli välillä poissa ja välillä noin 10 sekuntia taas vaivasi. Mitä lie oli... Inhottaa vaan, kun luultavasti johtui siitä, kun kannoin muutamia muuttolaatikoita.
Mulla oli toi ihAn sama kipu tänään lantionpohjassa, mäkin kannoin kyllä tänään muuttolaatikoita.. :D

Mä oon vähän niinku varmuuden vuoksi jo nyt päättäny olla kantamatta tai nostamatta mitään kevyehköä kauppakassia raskaampaa. Onneksi mies on niin ritarillinen että aina muutenkin kantanut kaikki kassit ja laukut ym :)

Töissä 30 raskausviikollaan ensimmäistään odottava nuori nainen halusi nostaa mun kanssa yli 80kg painavan potilaan lattialta tuosta vaan vanhanaikaisesti rykäisten. En osannut muuta kuin tuijottaa häntä hetken epäuskoisena ennenkun hain nostolaitteen. Ei tainnut tyttö tietää että se olisi voinut olla hänelle ja vauvalle vaarallista! Eikö ne neuvolassa kerro näistä? Kyllä mua valistettiin parikymppisenä kun ensimmäistäni odotin. Nyt osaa jo muutenkin kuunnella omaa kroppaansa ja harkita asioita ennen kuin tekee...

Mäkin haluaisin välttää tota nostelua mut pakko kun on toi 2vuotias ja painaa jo 15 kiloa.. semmlnen rötky.. kaikki pyllynpesut jne. :( Pitää alkaa jotenkin muokkaamaan noita juttuja :D vaipan pois Otto ollukki haaveissa vaa ei pojalla kyllä se homma oikeen nappaa :(

Kyllä minä viime raskaudessa nostelin kaikkea painavaa :rolleyes: mutta vointi oli hyvä eikä nostot aiheuttanut kipua.. Ei nyt tietysti kannata nostella mitään älyttömän painavaa mut neuvolassa kyllä painotettiin et oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Ja nääkin riippuu niin henkilöstä, toiset ei saa 20kg säkkiä nostettua muutenkaan ja toiset kantelee sitä jatkuvasti.

Mulla ainakin tosta nostelusta alaselkä tulee kipeeksi ettei voi ees kävellä kunnolla.. tosin jokaisessa kahessa muussakin raskaudessa ollu sama homma ku niin löysäksi lantio menee heti raskaana.. raivostuttava vaiva .. Pitäs opetella siihen tukivyöhön mut viimeksi ainaki aiheutti supistuksia

Mä olen yleensä ollut vähän sellainen, että "kyllä mä jaksan, en ole mikään ballerina!" Raskausaikana en nostele mitään järin painavaa, vaikka mitään ongelmia voinnissa ei olisikaan. Nyt luulen, että fyysinen rasitus vaan oli liikaa, kun piti samalla kävellä rappusia aika paljon. Ja ei minullakaan mies anna kauheasti tehdä mitään raskasta, mutta sepä ei ollut tällä kertaa näkemässä mun touhuja :D

Mä nostelen kyllä punttejakin enkä usko, että siitä on mitään haittaa ainakaan vielä näin aikaisi. Luulen että pahinta on just jos tempoo tai riuhtoo.

Mun ikävin oire viime aikoina on ollut nännikipu. Rinnat on tietenkin aristaneet alusta asti, mutta nyt vk15 se on siirtynyt ihan uusiin sfääreihin. Nännit on turvonneet paljon normaalia isommiksi ja ovat kivikovat ja särkevät vaikkei niihin edes koske. Voikohan tälle tehdä mitään?

Nostelussa on varmaan kehon kuuntelun ohella tärkeintä et tietää kuinka nostaa. Ainahan neuvotaan että nosta jaloilla, älä selällä. Mut lattialta kymmenien kilojen nosto ihmiseltä joka ei muutenkaan ole treenannut kyykkyjä isoilla painoilla ennen raskauttakaan... Todella todella huono idea kun jaloissa ei ole edes tarpeeksi voimaa.
Punttien nostelu on ihan eri asia niinkuin muukin liikunta jota on tehnyt ennen raskautta :)

Olin esikoisen raskauden aikaan (viimeisellä kolmanneksella) työharjoittelussa kotihoidossa nii mun ohjaaja oli sitä mieltä että yksin pitää hoitaa sänkypotilas niinku hekin tekee, näyttöä suorittaessa näytönvastaanottaja sano heti että yhdessä eikä antanu mun ees tehdä siirtoja ja ylösnousuja potilaalle :D Sen jälkeen menin vielä päiväkotiin tekeen näyttöä ja siellä kyllä joustettii tosi hyvin ettei mun tarvinnu niitä reilu 2-vuotiaitakaan nostella :)

Minä kanssa nostelen vielä meijän 2v poitsua (12 kg), mutta kun rauhallisesti ja harkitusti nostaa nii ei satu vahinkoa. Ja kyllä pitäisi kropan kestää kun on treenannut 2 vuotta + raskaus sen kanniskelua. Jokainen tietysti omien voimiensa mukaan.

Omat jalat ja kädet tuntuu lyjyn raskaalta.. jospa nyt uskaltas salilla käydä hakeen lisävoimaa tulevaan ☺ tänään tarkastus ettei supistelut aiheuttaneet mitään

Hengästyy helposti ja pyörryttää. Verenpaineet alhaalla ja pulssi korkealla. Hemoglobiini 98

Mä nostelen esikoista (n. 15kg) päivittäin enkä ole kokenut että siitä olisi mitään haittaa ollut :) Ainoastaan kärrylenkeillä ollaan sovittu pojan kanssa että hän kävelee itse ylämäet :D Ainoastaan alkanut mietityttään meidän portaat (mitkä on aika jyrkät )kun kannan poitsua niissä aamuisin alaspäin että loppua kohden saa mennä ne itse kun mulla aamusin verensokeri muutenkin matalalla..

Joo kyllä sitä vielä pystyy hyvinkin nosteleen, meidänki esikoinen (1v) painaa sen 12kiloa :D Enemmän sitten loppuvaiheessa välttää painavan nostamista

Mä nostin viikolla 39 miehen kanssa puisen arkun ku se piti kantaa autoon. Päästiin muutama askel ku huusin että mulla valuu jotai housuihin ja sitä tuli paljon! Lapsivedet meni. :) En tiedä oliko kantamisella osuutta asiaan mut toisessa raskaudessa en uskaltanut lopussa nostella mitään kun pelkäsin saman toistuvan.

Vaiva ei oikeastaan ole uusi, mutta viime viikon aikana järkyttävästi pahentunut. Alaselkäni kipuilee jo niin, että se vaikuttaa pahimmillaan liikkumiseeni. Kävelin poikkeuksellisesti 6,5 kilometriä (tukivyön kanssa) viime torstain aikana ja siitähän selkä otti nokkiinsa niin, että kotiin päästyäni en meinannut päästä portaita ylös. Sohvalla hetken levättyäni tajusin, että vasemmalle jalalle ei meinannut uskaltaa laittaa painoa ollenkaan. Onneksi se meni ohi, kun sitkeästi nitkutti 10 cm kerrallaan eteenpäin ja sai veren kiertämään.

Tämä vähän säikäytti pohtimaan, millaisessa kunnossa olen kesää kohti. Täytyy tehdä tärkeimmät hankinnat jo tässä kevään aikana, että ei tarvitse todennäköisesti pahentuvan vaivan kanssa kesällä kituuttaa kaupoilla.

Lilala.. Mulla sama ongelma joka raskaudessa :( imuroiminenki jo rasittaa ja esikoisen nosteleminen.. kövelylenkit oon jo suosiolla joutunut jättää pois :(

Takaisin