Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitä sushiahan ei sais merilevänkään takia syödä (jodi)... :( Oon mäkin kyllä syönyt pari kasvissushia joskus!

Mun tekee taas kamalasti mieli thairuokaa! Ei kiinalaista, intialaista tai muuta vaan thai! Tosi outoa :hungry:

Niin, mä tutkin tota merilevä asiaa joskus tarkemmin, ja en ihan allekirjoita että ei saisi ollenkaan raskausaikana syödä merilevää. Jodin saanti kuitenkin on tosi tärkeää raskaana, ja jos syön kerran kuussa esim. muutaman kasvismakirullan tai nigirin jonka ympärille on vain kääritty ohut levänauha, niin ei ole varmasti pelkoa jodin liikasaannista. Varsinkin kun yleisimmin käytetään nori-levää jossa pitoisuus on pienimmästä päästä.
Alla yksi ote aiheesta:

Merilevät sisältävät runsaasti jodia, joka on tärkeä, kilpirauhashormonien toimintaan vaikuttava kivennäisaine. Jodin päivittäinen saantisuositus on 150 mikrogrammaa. Raskaana oleville suositellaan päivässä 175 mikrogrammaa ja imettäville 200 mikrogrammaa. Jodia saadaan levien ohella maitovalmisteista, merikaloista, merisuolasta ja kananmunasta. Jodin puute aiheutti 1950-luvulle asti struumaa. Nykyään jodia lisätään eläinrehuun, joten maitovalmisteet ja kananmunat sisältävät riittävästi jodia.

Evira ei kiellä sushin syöntiä raskaana, eikä myöskään sano, että pitäisi elää ilman sushia raskaus- tai imetysaika. KUNHAN, ennen kuin syöt sushia, selvität, että kala on oikeanaisesti säilytetty, ja kalan tulee olla tuoretta. Tyhjiöpakatuissa kaloissa sekä mädeissä on listeriariski, mutta ei suinkaan kaikki kalat ole tyhjiöpakattuja.

Tässä vielä:

Merilevien runsasta käyttöä on syytä välttää niiden sisältämän jodin ja mahdollisten raskasmetallien takia. Merilevien säännöllistä käyttöä tai niiden käyttämistä ravintolisänä ei suositella raskaana oleville eikä henkilöille, joilla on kilpirauhasen toimintahäiriöitä.

Eli runsas ja säännöllinen käyttö ei kyllä omalla kohdalla toteudu ja kun en hirveästi pöytäsuolaa käytä ja maitoakin vain max. 4-5dl päivässä niin olen huoletta muutamasta sushiherkuttelusta :P

Onko kellään muulla ollu supistuksia mulla nyt menossa rv15+1 ja kaks kertaa tullu et kohtu menny kovaksi ja vähän tullu kipua samalla nivusiin. Mut niitä ei tule edes joka päivä. Mulla on kyllä aina alkanu supistelut aikasin. Viimeksi alkoi rv16. Mut silti pelottaa.

Onko kellään muulla ollu supistuksia mulla nyt menossa rv15+1 ja kaks kertaa tullu et kohtu menny kovaksi ja vähän tullu kipua samalla nivusiin. Mut niitä ei tule edes joka päivä. Mulla on kyllä aina alkanu supistelut aikasin. Viimeksi alkoi rv16. Mut silti pelottaa.
Mulla mennyt n.4vk supisteluiden kanssa. Neukku meinas vaan ettei mitään jos ei kivuliaita. Noh tilanne meni siihen etten mitään voinu tehdä ilman suppareita. Kivuliaita alkoi myös tuleen. Sitten kävin äitipolilla tarkistaan. Onneksi paikat kiinni. Mutta löytyi hiivatulehdus ja pissanäytteen viljelystä steptokokki. Kunnon ab molempiin ja alkaa supistelut helpottaan. Mitään oireita ei ollut. Kannattaa tämmösetkin tarkistaa. Neuvolan pissanäytteestä ei ilmenny

Olen nibs sinun kanssa samaa mieltä tuosta sushi asiasta. Lääkäri sanoi että hyvissä rajoissa voi syödä :) jos itse tekee sushia niin voi laittaa myös kalaa kunhan se on suoraan kalatiskiltä.

Viime aikoina oon melkein joka yö herännyt korahtaen tukehtumisen tunteeseen. Vasta tänään aloin yhdistellä palasia mielessäni ja alkaa epäilyttää että joko sattumana tai raskauden takia olisi tullut selvempiä uniapneaan viittaavia oireita. Täytyy maanantaina soitella neuvolaan, jos tilannetta pitäisi ihan tutkia/hoitaa. Luin, että uniapnea lisää aikaisen synnytyksen ja pienikasvuisuuden riskiä niin en halua jäädä itsekseni asiaa pohtimaan ja huolehtimaan.

Mulla ollu tänään runsas supistelupäivä :-o myös liitoskipuja ollu useampaan otteeseen vaikka oon koko päivän ottanu rennosti.

Kai sitä vaan välillä on näitä kasvupäiviä tai jotain.... Kun välillä monta päivää ettei mitään oireita missään :S

Mulla ollu tänään runsas supistelupäivä :-o myös liitoskipuja ollu useampaan otteeseen vaikka oon koko päivän ottanu rennosti.

Kai sitä vaan välillä on näitä kasvupäiviä tai jotain.... Kun välillä monta päivää ettei mitään oireita missään :S
Millä kuulla meet?

Rv 19+3 ja yöllä sain kaverikseni toispuoleiset alaselän jomottelut. Onneksi kipu ei ole kuin häiritsevää ja ajoittaista, mutta pelottaa kyllä vähän, että kuinka pahaksi se ehtii äityä tämän kaksosraskauden aikana varsinkin, jos kyse on iskiaskivuista.

Rv 19+3 ja yöllä sain kaverikseni toispuoleiset alaselän jomottelut. Onneksi kipu ei ole kuin häiritsevää ja ajoittaista, mutta pelottaa kyllä vähän, että kuinka pahaksi se ehtii äityä tämän kaksosraskauden aikana varsinkin, jos kyse on iskiaskivuista.
Noi selkäkivut on välillä niin rasittavia. Koita jaksaa. Mullakin ekan kanssa oli niin paha iskias etten päässy kävrlemään olleskaan ja vessaankin konttasin itku kurkussa. Inhottavaa...

Huh,nyt on ruvennu tuleen "kauheesti" finnejä naamaan. Kun ei oo ikinä pahemmin ollu kun max 1 kerrallaan... ja nytkin on varmaan joku 5 :o En tykkää >:(

Täällä vaan sattu tonne vasemman kylkikaaren alle jos istun. Luulen että selkärangan luona lihas jumissa joka säteilee sit tonne kylkikaaren asti. En tiedä miten saisi sitä avattua.

Ihania, kamalia oireita joita mulla on esiintynyt ovat:
  • Alkuraskauden sairaanloinen ja kokonaisvaltainen väsymys, joka on onneksi väistynyt.
  • Alkuraskauden ummetus, ikinä en ole aikaisemmin kokenut. Päinvastoin suoli on aina ollut hyvin vireä. :)
  • Karmivat painajaisunet; viime yönä koitin tappaa kissan kokoista rottaa pesäpallomailalla, siinä onnistumatta.
  • Kohtu painaa suolistoa, ei siis peräsuolta vaan jostain syvemmältä. Kipu on aika kirpakka, kun se yllättää.
  • Mielialat on pysyneet muuten ihan tasasena, mutta kyllä tämä yhtäkkinen painon nousu tuo pintaa ahtareita.
  • Uusi mukava piirre on vihlaisut lonkassa.
Vielä toistaiseksi olen pystynyt ratsastamaan ja jopa hyppäämään nuorilla hevosilla, tosin ratsastushousuja pitäisi valmistaa myös odottajille. Kun on pakko jättää vetskari auki, niin se painaa ikävästi kohdun alareunaa. Sitä olen miettinyt, että mitä sitten teen kaikella vapaa-ajallani, kun en enää pystykkään könyämään hevosten selkään? Nyt siis ollaan viikolla 18.

Tule bebe jo nopeasti! :happy093.

RitRat: loppu ajasta kattelet heppoja kentän laidasta ja karsinan oven raosta vähän turpaa hipellät. Vielä uskallat nousta selkään?

lucky87: Jooh, kyllä mä vielä ratsastan. Huomenna on itseasiassa estevalmennus ja viikonloppukin meni valmentautumisen merkeissä. Nykyään meillä on "enää" 2 hevosta, viiden sijaan. Aikaa on jo nyt enemmän, kuin mihin olen tottunut. Lisäksi tämän kauden kisakalenteri on tyhjä, joka on sikäli ihana asia, että ehdin nähdä ihania ei-hevostelevia ystäviäni tavallista enemmän.

Täytyy kyllä myöntää, että kehon hallinta ei ole luonnollisestikaan yhtä hyvä, kuin se on ollut kun muutokset kropassa tapahtuu niin nopeasti. Toivottavasti synnytyksen jälkeinen palautuminenkin on nopeaa.

Eilisillasta asti kävely tuntunut vaikeelta, vaapun kun ankka eteenpäin. On jotenkin semmonen olo niinkun olis paikat puutunu "alhaalla" niinkun olis ollu samassa asennossa pitkään, mutta se "puutuminen" ei häviä vaikka lähtee liikkeellä. Eilen oli aika pitkä päivä ja olin melkein koko päivän liikkeelle, ensin töissä, siitä melkein suoraan koiran kanssa treeneihin joissa tulee aina vähän juostua, sen jälkeen nopeesti kodin kautta ja kauppakeskukseen shoppailemaan ja kotona olin vasta tosi myöhään. Voikohan johtua tästä "pitkästä" päivästä tää olo? Ei siis ole mitenkään kipeä mistään, vaan tämmönen jäykkä ja puutunut olo vaan.. Huomenna onneks neuvolalääkäri muutenkin niin voi kertoa näitä oireita, muuten varmaan olisinkin jo soittanu neuvolaan. Ensimmäinen tulossa niin en oikeen tiedä miltä kaikkien oireiden pitäis tuntua ja mikä on normaalia ja mikä ei.. Rv 19+0

Fii: outoa puutimista. Oliko sulla niinku jalat puuduksissa vai? Jos vauva painaa jotenki jotai joka saa paikat puutumaan kun verenkierto estyy vähän.

Tänää 16+4 ja edelleen aamulla yökkäilen. No tänään oon oksentanu jo 2 kertaa. Loppuukohan tää jossain vaihees. Mihi asti teillä on kestäny pahoinvointi?

Takaisin