Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin, soitin neuvolantädille ja oli sitä mieltä että jos ois supistelua pitäs tuntua myös alavatsalla jotain. Mutään tulehduksiin viittaavaa oiretta ei ole joten päätettiin nyt jäädä seuraamaan Oon muutenkin menossa ens ma neuvolaan ja enää 4 työvuoroa ennen viikon lomaa. Käski kuitenkin seurailla onko voimakkaampaa työvuorojen jälkeen kuin vapaapäivinä. Eilenhän mulla oli vapaa ja tuntemukset oli musta vähintään yhtä kovia kuin työpäivinäkin. Noh, tänään viel lepäilyä ja huomen sit töihin. En kyl haluis näin aikasin saikulle jäädä nutta toetty vauvan vointi on tärkeintä :)
Nyt vaan seurataan. Mun terkalka on se ultra ni ens ma varmaan vähän katotaan sitä kohdunsuun pituuttakin.

Täällä ollut kiusallista vti:n tunnetta, mutta pissa puhdas kuitenkin ja välilä tuo maha kovettuu, mutta helpottaa kuitenkin. Ärsyttävintä on ollut huono mahan toiminta, normaalisti tulee syötyä säännöllisesti ja juotua paljon vettä päivän mittaan, mutta viikonloppuna "vähän sinne päin", niin ai, että mä kärsin! Koko tämä alkuviikko, noh vasta tiistai tänään, mut kuitenkin. Olo on niin turpee ja tuntuu, että olisin lihonut 10kg ja näytän vaan löllökasalle, ei vielä oo auttanut paluu marjoihin, luumuihin ym :angry Ja asiaa ei oo sekään auttanut, että ei oo liikkumaankaan kerennyt:shifty:

Levottomat jalat vaivaa iltaisin. Alaselkäkipua 24/7... kylkiasento helpottaa vähän. Uutena oireena ollut parina iltana esiintyvä kutina? Kutitti joka paikkaan paitsi kämmeniin ja jalkapohjiin. Raskaushepatoosikin on vasta loppuraskauden vaivoja, ja nyt menossa rv 18. Äitilläni oli kyllä ollut samaa ongelmaa raskauksissaan ja maksa-arvoissa häikkää. Pitänee kysästä neuvolalääkäriltä ens viikolla :)

Pinguliini:) täälläkin on ilmestynyt kutisevaa ihottumaa (joskin ylävatsalle). En ole ikinä, oikeasti ikinä, kärsinyt ihottumista tai allergioista, mutta nyt raskauden aikana iho on tehnyt tässä poikkeuksen. Olen laittanut kutisevaan kohtaan bepanthenia, ja sillä se tuntuu rauhoittuvan.
Onko kellään vielä närästystä? Muutamana päivänä on alkanut poltella jopa jogurtin jälkeen, syömisilläni ei ole siis väliä. Olen toki aina ollut sitä sorttia, jota närästää jo ruoan katsominen. Alkuraskaus on ollut ainoa poikkeus, jolloin närästystä oli vain ehkä kerran tai kahdesti.

Mä epäilen että oon tullu alkergiseks sille bio-oilille jota käytän kylkiin ja vatsaan. Ne kohdat nimittäin kutisee ja välillä näkyy ihottumaakin. Onhan siinä aika voimakas tuoksu. Pitää koittaa jotain muuta tuotetta. :)

Vinkki alaselkäkivuista kärsiville!! :) Itselläni kovasti alaselän lihakset jumissa ja liikkuminen todella vaikeaa välillä. Lattialta tai sohvaltakin nousu hankalaa. Tämä selkäkipu/jumi ilmestyi nyt raskauden aikana ja on oireillut melkein alusta asti, vkot nyt 16+2. Mulla laitettiin alaselän kinesioteippaukset ja on auttanut hyvin!! Selkää ei voi raskausaikana ihan samalla tavalla teipata kuin normaalisti, mutta kyllä ammattilaiset tietää, kuinka voi teipata. Kokeilkaa ihmeessä! Olen kokeillut fyssarin erilaiset selkätuet jne. ja niistä ei ole ollut apua. Siis mahtavaa, kun pystyn kävelemäänkin niin, etten näytä pingviiniltä. :D

Mulla on tuota närästystä ollu aika alusta asti. Etenki limukat vähäsessäki määrässä tekee aika viheliäisen olon! Eikä aina sitten auta samarin siihen vaivaan...

Onko kellään oireena ilmennyt kuiva/hilseilevä päänahka? Mulla ei koskaan oo ollut hilsettä tai kuivaa päänahkaa tms. mut nyt kohta 20. raskausviikolla tuota on ilmaantunut ja ahdistaa! Argh, mitähän tälle vois tehdä. Ei kyl onneks kutia tms, mut ankee vaiva tummissa hiuksissa. Iho kuivuu muutenkin nyt enemmän - normaalisti kun ei tartte rasvata ku kasvot niin nyt sais vaikka pulahtaa öljypullossa usein! Vettä juon kyllä todella paljon, mut taitas olla joku vihamiinin puute..?

Mulla tullut pari kertaa elämässä hilseilyä vaikkei yleensä kyllä ole. On sina lähteny pois ku pessyt pari kertaa hiukset head&shoulders shampoolla :)

Mulla myös muuttunut päänahka tosi kuivaksi nyt raskauden aikana. On tosin muutenkin atooppinen iho että vaiva ei sinällään uusi ole, mutta näyttää nyt taas vaivaavan rankemmin. Kannattaa ensi alkuun kokeilla ihan öljyhoitoa sinne päänahkaan, muistaakseen xz merkkistä saa ihan normi kaupoista. Voit laittaa vaikka illalla päänahkaan vaikuttamaan ja pestä aamulla pois niin ehtii kunnolla vaikuttaa :)

Täälläkin on jouduttu turvautumaan hilseshampooseen... Tosin talvella pipokautena päänahka alkaa muutenkin kutista ihan eritavalla kuin muina vuodenaikoina, joten en sitten tiedä, johtuuko tuo kutina ennemmin jatkuvasta pipon käytöstä vai raskaudesta. Kasvojen iho tosin ei ole ikinä ollut näin kuiva. Joskus tosiaan tekisi mieli upottaa kasvot kasvorasvalla täytettyyn altaaseen. :)

Supistuksia yhä, vaikka ei niin usein. Toisilla kuulemma on vain herkempi kohtu supistelemaan. Kipua ei oikeastaan tuu, ilkeää tunnetta vaan jos kestää kauan ja ei lepuuta kun supistaa. Liitoskivut on sitten erikseen.. Mut aika rauhallisesti on saanut ottaa että kestää kaiken. Eniten surettaa että kuntosali on ollut pakko jättää pois. Mut onhan tääkin yks elämänvaihe :)

Muljahteluja ja kutinaa täälläkin (ekat kutinat rv 17+2), nyt 18+5 :)

Mulla muutamana päivänä tuntunu kiristystä ka tukalaa oloa alavatsalla kun koiran kaa lenkkeilee. Tahdin hudastaminen auttaa vähäsen mut ei kauheen pitkät lenkit tunnu enää kivoilta. o_O

Angii, olisiko ne niitä harjoitussupistuksia? Mulla mahaa nimittäin ajoittain kiristää juuri lenkkeillessä ja kohtu menee kovaksi o_O Miten muuten se alapään muu kipu? Joko se on helpottanut?

Joo, luulen et saattaa olla harjotussupistelua. Ei varsinaisesti satu mutta tuntuu epämukavalta. Sitä alapään jomottelua on edelleen, ei oo tosin pahentunut mut ei oo hävinnytkään. Reilu 3 vkoa rakenneultraan, siellä sit lääkäri kattoo kans kohdunsuun tilanteen samalla :) En nyt osaa olla kauheen huolissani tästä kun ei neuvolan kätilökään tuntunut olevan.

Kuinka aikaisin teillä on alkanut tuntua liikkeet? Mulla vaik alkaa jo kohta 20. Viikko, niin ei tunnu mitään En kyllä ihan hirveesti oo yrittänyt kuulostellakaan, mut iltasin ku rauhottuu niin joskus käy mielessä, et mitäköhän ne liikkeet on ja miltä tuntuu. Mut vielä en oo tunnistanut oikeen mitään. Toivotaan et kaikki kondiksessa, istukan pitäis olla ihannekohdassa, joten ei pitäs olla tuntemusten tiellä ☺️

Kuulkaas kaikki alakerran jomottelijat!
Mulla tais löytyä syy ja hoito asiaan, uskomatonta mutta totta!
Eli mullahan oli ainakin 2 viikkoa tota menkkamaista jomottelua alapäässä useiden tuntien ajan päivittäin. Ei mitään kutinaa tai tulehdukseen viittaavaa. No, keskiviikko iltana yhtäkkiä alkoi hullu kutina ja torstaina hain hiivalääkkeet apteekista. Torstain jälkeen kun ton lääkkeen alotin ei oo enää ollut mitään jomotteluita alapäässä ja oon nyt viikonloppunakin ollut paljon jalkeilla. Eli kai se hiiva voi raskaana ollessa oirehtia noinkin oudosti? :grin

Alkuraskaus oli niin helppo, että ajattelin että tässä selviää oireitta, muutamaa päänsärkyä lukuun ottamatta.

Nyt ollut toistuvia päänsärkyjä, alapää ei tunnu normaalilta, liekö kuiva vai kevyt hiiva, tiedä näistä, lääkäri kuitenkin ensi viikon alussa, niin en ole aikaisemmin mennyt näytämään. Nyt kaiken huippuna tuli pari päivää sitten noidannuoli alaselkään aivan yhtäkkiä ja oli lattialle heittäydyttävä, sen jälkeen mentiin melkeimpä itkien ja kontaten kyseinen päivä. Panadol ei oikein auttanut, joten ei auttanut kun maata kyljellään. Nyt jo helpottaa ja heti kun kipu yhtään antoi periksi, aloin venytellä. Ei kai sitä saikkuakaan viiti käydä pyytämässä, kun parempaan päin on menossa... mutta jos tästä alkaa selkäkivut niin ei kauhesti naurata kun monta kuukautta vielä pitäisi töissä jaksaa eikä kuitenkaan mikään kevyin työ.

Onko teillä miten selät oireilleet ennen raskautta ja nyt raskauden aikana? Itsellähän ei ole pahemmin kipuja ollut, mutta fyysinen kunto ei kovin hyvä, joten siitä tämä varmaan sitten johtuu.

Onhan tuo oireillut. Jo ihan alussa todettiin iskias jonka seurauksena sain jopa lääkärin määräyksestä panacodin käyttöön. On sen verran helvetillinen kipu että kunnon kipukohtauksen iskiessä ei tarvii kävelystä haaveilla ollenkaan. Lisäksi myös si-nivelet löystyneet ja välillä alaselkä poksahtelee sen seurauksena.

Olen käynyt hierojalla/fysioterapeutilla koko raskaus ajan ( ja jo ennen raskautta ) ja siitä on ollut jonkun verran apua ja olen saanut kotiin venyttely ohjeita. Lisäksi käytössä tukivyö joka on nyt tuntunut tuovan helpotusta myös :)

Mullakin selka oireilee, duunissa istuminen aiheuttaa iskiastyyppista kipua, joka sateilee jalkoihin, ja toisaalta jos on paljon jaloillaan, niin sekaan ei oo hyva. Joku tukivyo tarttis varmaan hommata.

Takaisin