Oireet viimeisellä kolmanneksella

nasku - Olen monesta paikasta lukenut, että nimenomaan nuo tyhjentymiset ennakoisivat synnytystä, joten sormet ristiin että siitä on kyse ja palkinto odottaa pian!

Jotenkin sen kans siihen yhdistäisin vaikka rajumpaa onkin kuin edellisissä odotuksissa, ei nyt ihan vatsataudiksikaan sovi! Joten todella myös toivon että tää olis "lopun alkua"!
 
Lopun alusta puheenollen ja tuolla ulkona meuhkaavasta ukosnilmasta tuli mieleen:

Luin (vähän epäluotettavasta lähteestä tosin..) että ukkosella ja myrskyllä syntyy enemmän vauvoja, koska suuret ilmanpaineenvaihdokset saavat monilla synnytyksen alkamaan. Kertokaa ihmeessä jos näin käy, haluaisin todisteita pitääkö ukkosella olla erityisen varuillaan.. :joyful:
 
Lopun alusta puheenollen ja tuolla ulkona meuhkaavasta ukosnilmasta tuli mieleen:

Luin (vähän epäluotettavasta lähteestä tosin..) että ukkosella ja myrskyllä syntyy enemmän vauvoja, koska suuret ilmanpaineenvaihdokset saavat monilla synnytyksen alkamaan. Kertokaa ihmeessä jos näin käy, haluaisin todisteita pitääkö ukkosella olla erityisen varuillaan.. :joyful:
No olisipa hauska yksityiskohta. :grin Joidenkin kehothan kyllä tuntee nivelissä tai päänsärkyä tulevat ukkoset, niin ei kai se siihen suhteutettuna olisi ihan mahdoton ajatus... Siis jos olisi jo muutenkin hollilla vauva.

Henkimaailman hommie, ei voi tietää, mutta kertokaa toki jos näin huomaatte käyvän. :p
 
Mulla itseasiassa edellinen synnytys käynnistyi kovalla ukonilmalla 2014, se nimettiin paikallisuutisissakin Helena-myrskyksi koska 31.7. Helenan nimipäivä.. oli vähän jännät paikat kun synnytyssalissa vilkkui valot ja ovien sähköiset lukot ei toimineet--> kätilöt ei päässeet vauhtamaan vuoroa ja mm. Lääkehuoneiden ovia murrettiin auki :grin
 
Mulla itseasiassa edellinen synnytys käynnistyi kovalla ukonilmalla 2014, se nimettiin paikallisuutisissakin Helena-myrskyksi koska 31.7. Helenan nimipäivä.. oli vähän jännät paikat kun synnytyssalissa vilkkui valot ja ovien sähköiset lukot ei toimineet--> kätilöt ei päässeet vauhtamaan vuoroa ja mm. Lääkehuoneiden ovia murrettiin auki :grin
Aika hurjan kuuloista! Vähän jännyyksiä ettei menisi ihan liian helpolla tämmöset hommat.
 
Mulla ainakin on ukonilmalla (tai sitä ennen lähinnä) usein niin huono olo, että en pitäisi mitenkään ihmeellisenä, jos synnytyskin lähtisi tuolloin helpommin käyntiin. Ei-raskaana ollessa iskee usein migreeni matalapaineella. Nytkin pari päivää ollut ihan veto pois. :dead:
 
No nyt oli ketoaineita virtsassa neuvolakäynnillä.. Todennäköisesti syynä se, että oon yrittänyt kovasti pitää painon alle 15 kg nousussa, kun jostakin sain päähäni, ettei sen olisi hyvä nousta sen yli.

Ilmeisesti olen sitten syönyt liian vähän - vaikka paino on noussut 2 kg kahdessa viikossa ja on jo sen +15 yli!

Lisäksi vauva on neuvolankin mielestä liian korkealla, ja joudutaan ehkä taas lisätutkimuksiin sen takia. Vauva hei, koettaisit nyt laskeutua..

// Lisään vielä, että ei ihmekään että on vähän pinkeä olo: sf-mitta ei 2 viikossa ole kasvanut lainkaan ja on nyt alakäyrällä. Vauvahan on vähintään tukevahkossa kunnossa eli iso pikkutyyppi pienessä tilassa. Silti mahtuu monottelemaan kipeästi joka puolelle, miten??
 
Mitä ne ketoaineet virtsassa tekee? Tai mihin ne vaikuttaa?
Entä miten vauva voi olla liian korkealla?
Sori tyhmät kysymykset. Hyvä, jos pääset tutkimuksiin vielä, jos/kun on huolenaiheita.
 
meilläkään ei näy laskeutumisen merkkejä, vaikka menossa 38+3. pää kuulemma kuitenkin tosi alhaalla mutta vatsa lähtee edelleen vaakasuoraan rintojen alta ja vauva punkee välillä pyllyä vieläkin korkeammalle. olo tosi tukala ja sais kyllä jo ruveta laskeutumaan... pahoin vaan pelkään, että tää vatsan muoto liittyy tuohon kohdun rakennepoikkeamaan ja että laskeutumista ei tapahdu ennen synnytystä.
 
Mitä ne ketoaineet virtsassa tekee? Tai mihin ne vaikuttaa?
Entä miten vauva voi olla liian korkealla?
Sori tyhmät kysymykset. Hyvä, jos pääset tutkimuksiin vielä, jos/kun on huolenaiheita.

Käytännössä ketoaineet tarkoittaa sitä, että elimistö polttaa itseään kun ruokaa ei ole tullut tarpeeksi. Käsittääkseni kun elimistö polttaa rasvaa, sieltä voi vapautua vauvan käyttöön aineita, jotka eivät ole niin hyödyllisiä/terveellisiä kuin ruoasta saadut. Ei siis mikään varsinainen hätä (esim. karppaajien elimistöt ovat käsittääkseni jatkuvasti ketoosissa), mutta sain lempeän kehotuksen vähän hillittää painonhallinnan suhteen ja syödä normaalisti. Joku joka tietää asiasta enemmän voi tarkentaa tietojani!

(Taustalla varmaan se, että entisenä syömishäiriöisenä on henkisesti rankkaa nousta painonnoususuositusten yli ja saada siihen päälle raskausdiabetes ja vielä epäilyt vauvan isosta koosta - tosin tänään jo kolmas ihminen sanoi käsikopelon perusteella että normaalikokoiselta tuntuu ja lapsivettä normaalimäärä - , joten olen ylikompensoinut tilannetta..)

Vauva ei ole siis laskeutunut käytännössä yhtään synnytystä varten, vaikka ollaan viikolla 37. Tämäkään ei mikään kriisitilanne, mutta jos ei ensi viikon neuvolassa ole viitsinyt lipua alemmas, joudun äitipolille tarkistukseen ettei ole mikään rakenteellinen vika synnyttäjässä.. Todennäköisesti ei taaskaan mitään vikaa, meillä tuppaa tulemaan näitä pieniä mutta tarkistettavia asioita jotka kuitenkaan eivät sitten ole mitään. Hyvä tietenkin vaan että tarkkaillaan :D

Sori romaanimittaisesta selityksestä!
 
meilläkään ei näy laskeutumisen merkkejä, vaikka menossa 38+3. pää kuulemma kuitenkin tosi alhaalla mutta vatsa lähtee edelleen vaakasuoraan rintojen alta ja vauva punkee välillä pyllyä vieläkin korkeammalle. olo tosi tukala ja sais kyllä jo ruveta laskeutumaan... pahoin vaan pelkään, että tää vatsan muoto liittyy tuohon kohdun rakennepoikkeamaan ja että laskeutumista ei tapahdu ennen synnytystä.

Jooo.. Pitäisköhän alkaa pomppia paikoillaan vai mikähän auttaisi? Olen viikkoa sua jäljessä mutta aika tiukkaan tuntuu juurtuneen mullakin tuonne ylös. Lähettävätkö lisätutkimuksiin vai tiedetäänkö sulla siis kohdun rakennepoikkeava jo?
 
Mulla esikoinen ei laskeutunu ollenkaan ennen ku synnytyksen aikana. Siksi synnytys kestiki pitkään kun samalla vauva laskeutu. Mutta siis eivät silloin ollu neuvolassa asiasta huolissaan ja nyt vasta ekan kerran kuulen että vois epäillä jotain poikkeavuutta. :eek:

Ja siinä raskaudessa oli kyllä tukalat oltavat loppuajasta kun vauva ei laskeutunu ja hengittäminen oli koko ajan hankalampaa. :sad001 tällä kertaa vauva ollut jo pitkään lähtökuopissa ja raskus niin paljon helpompi omalla tavallansa!
 
Täällä 41+0 ja vauva roikkuu korkealla, ei merkkiäkään että olisi jotenkin lähtökuoppiin asettumassa. Että I'm with you guys! Kaverilla myös laskeutui vasta synnytyksessä.
 
Jooo.. Pitäisköhän alkaa pomppia paikoillaan vai mikähän auttaisi? Olen viikkoa sua jäljessä mutta aika tiukkaan tuntuu juurtuneen mullakin tuonne ylös. Lähettävätkö lisätutkimuksiin vai tiedetäänkö sulla siis kohdun rakennepoikkeava jo?

minulla todettiin gynellä n. 5 vuotta sitten kohdun kaksiosaisuus kun yritettiin selvittää syytä kipeisiin kuukautisvuotoihin. tästä yleisempi on ns. sydämmenmallinen kohtu, jossa väliseinä ei ylety kohdun suulle, mutta minulla ilmeisesti kaksi täysin erillistä kohtua. joillakin voi olla jopa kaksi emätintä. olen ravannut hieman useammin ultrissa sikiön munuaisaltaiden lievästä laajentumasta johtuen, ja samalla sitten lääkärit ovat ihmetelleet tuota kohdun rakennetta. yhdellä tutulla todettiin vastaava poikkeama vasta toisen lapsen synyttyä, kun ihmeteltiin, miksei perätilassa ollut vauva kääntynyt yrityksistä huolimatta. nää rakennepoikkeamat voi siis olla ehkä yleisempiäkin, mitä tällä hetkellä diagnosoidaan. eli ihan hyvä jos tutkivat :).
 
Ketoaineista - (omasta muistista ja kokemuksesta ja lukemisista - en ole asiantuntija)

Karppaajat sekä muilla vähähiilarisella ruokavaliolla olevilla ihmiset saattavat pyrkiä siihen että elimistö on ketoositilassa. Tällöin elimistö ei saa hiilareita mitä pilkkoa glukoosiksi joka on ihmisen ensisijainen ravinnonlähde.

Vähähiilarisen ruokavaliolla elävän elimistö käyttää saamansa ravintonsa joka koostuu usein proteiinista rasvoista ja kasviksista energiaksi. Koska elimistö ei saa näistä glukoosia, alkaa elimistö (maksa) tuottamaan ketoaineita jotta aivosi ja elimistösi saisivat tarvitsemansa ravintonsa. Elimistö alkaa tuottaa ketoaineita vasta kun glukoosivarastot alkavat olla nollassa. Normaalisti tällaiseen tilanteeseen pääsyy vaatii pitkähermoisuutta ja aikaa (2-3 viikkoa) ja tarkkaa ruokavaliosuunnittelua.

Elimistö siis valmistaa ketoaineita jotta aivot saavat ravintoa ja ketoaineet näkyvät virtsassa. Voimakkaammin jos olet laiminlyönyt nestehuoltoa sekä aamuvirtsassa on enemmän kuin päiväsaikaan otetussa virtsanäytteessä. Se kuinka voimakas ketoositila on päällä ei ole merkitystä. Joko sinulla on ketoaineita tai sitten ei.

Pitkälle vietynä ja riittämättömästi kaloreita syöneenä alkaa elimistö kuten missä tahansa muussakin dieetissa käyttää omia rasvavarastojaan. Minun mielestäni tämä ei yksistään vapauta ketoaineita elimistöösi - vaan nimenoman pitkälle viety hiilareiden syömättömyys saa ketoaineita aikaiseksi (korjatkaa jos olen väärässä). Kalorivajareita ei pitäisi kuitenkaan raskausaikana tapahtua, koska silloin nälkiinnytät itsesi sekä vauvaasi.

Ketoositilassa olevan elimistö ei myöskään koe nälkää samalla tavalla kuin "normaalitilassa" olevan elimistö, mieliteot yms vähentyvät.

Suomen neuvolajärjestelmä suosittelee syömään kohtuullisesti hiilihydraatteja raskuden aikan (leipä, täysjyvää, perunaa). Voiko olla että olet Nokkonen jättänyt kaikki hiilarit pois ruokavaliostasi?

Lempeästi muistutan että on ihan se ja sama kuinka paljon raskauskiloja kertyy. Jokainen ihminen on yksilö ja sinä minä tai hän ei voida lokeroida raskausaikana saamiemme kilojen perusteella. Kehonpalautus ja painonlaskun aika tulee synnytyksen jälkeen. Jos haluat raskausaikana muuttaa ruokailutottumuksiasi niin on tärkeätä puhua ammattilaisen kanssa, jotta et vahingossa laiminlyö kehoasi, aiheuta puutostiloja tai vaaranna vauvaasi.

Toivottavasti saat neuvolastasi tukea.
 
Muokattu viimeksi:
Huh mikä tietopaketti! Kiitos tästä.

Itseä vähän ihmetyttää, miten niitä ketoaineita nyt pärähti.. En todellakaan ole jättänyt kaikkia hiilihydraatteja pois - vain vähentänyt niiden määrää mukataktisesti (esim. iltapalalla ja aamupalalla jättänyt hiilarit pois koska tuntui vaikuttavan sokeriarvoihin). Olen siis syönyt useamman palan leipääkin päivässä! Finelin mukaan hh:ie määrä on ollut noin 30 % päivän kalorisaannista, joka tosin on ollut matalahko. Vettäkin pyrin juomaan vähintään sen pari litraa päivässä (plus makeuttamaton vihreä tee x 2-3 mukia), koska sekin ylläpitää terveempää sokeritasapainoa.

Mielestäni en siis mitään radikaalia ruokamuutosta ole tehnyt: syönyt vain vähemmän ja proteiinipitoisemmin, jotta vauvaparka ei kasvaisi liian isoksi äitinsä sokereiden takia.

Ehkä mun elimistö menee helpommin ketoosiin - vähän niin kuin mun elimistö kehittää helpommin raskausdiabetesta kuin jonkun muun! Voi olla, että se (vuosia, vuosia sitten) läpikäyty syömishäiriö on sotkenut systeemejä tällaisilla nyt ilmikäyvillä, mutta oudoilla tavoilla.

Neuvola sanoi, että syö enemmän vihanneksia ja täysjyväviljaa. Noudatan ohjetta mielelläni - ruoka on hyvää! :joyful:

(Ja vaa'alla en enää käy ennen synnytystä. Painonnousu on todennäköisesti vain turvotusta, jolle ei kuulemma mahda mitään :cat:)
 
Minullekin tullut 2kg kuukauden sisällä eikä se voi mitenkään olla pelkkää läskiä. Outoa kun kasvoista ei kuitenkaan turvotusta huomaa :)

Kasviksia ja täysjyvää, kuulostavat hyvältä :) tsemppiä viimeisille viikoille!
 
Nyt taas tyhjennyskeikka yöllä. Rasittavaa. Tuleekohan nämä nyt kerran viikossa synnytykseen asti vai mikälie syy? Rv 35+1 ei kyllä tarvis ihan vielä tulla kiitos!
 
Oon käsittänyt, että on ihan normaalia ettei vauva ole vielä laskeutunut. Mun esikoinen laskeutui vasta synnytyksessä. Viime neuvola rv 38 terkka sanoi että ei ole laskeutunut, mutta kun viikkoja näin vähän niin ei tarvii vielä ollakaan. Nyt 39+6 enkä oo ihan varma että onko tää laskeutunut vai ei, maha näyttäs olevan vähän alempana kuin ennen ja hengittäminen helpompaa mutta silti liikkeet tuntuu välillä tosi korkealla.
 
39+5. Oireena jatkuva ärsytys, pahoinvointi palasi ja unettomuus /heräily. Nää siis tän viikon uutuudet. Onneks enää kaks viikkoa ekaan yliaikaiskontrolliin ... Tässä raskaudessa ei onneksi oo ollut niitä selkäkipuja ja migreenikohtauksia, vähemmällä lääkemäärällä päässyt. Mut joo. Sais syntyä jo!!
 
Takaisin
Top