odotusajan liikunta

Keskustelun 'Laskettu aika toukokuussa 2013' aloitti alias, 7 loka 2012.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Rosytar Peruskäyttäjä

    Syke raja oli mutta en voi vannoa, mikä se oli 150? kävin raskaana elixiassa personal trainingillä se kertoi tuo sykkeen rajan, että siitä ylöspäin lapsi kärsii hapen puutteesta. Ja luonollisia asentoja ja ei mitään korkeita pomppuja ja loppu raskaudella kun on avautunut niin ei uimista suositella, itse en lähtisi luistelee ihan kaatumisen varalta. Synnytyksen jälkeen ei suositella ennen vatsalihasten palautumista tehdä vatsaliksia tai kovia ponnistuksia. Lihakset ovat venyneet raskaudessa jolloin palautuminen vie sinne n. Jälkitarkastus paikkeille, jolloin lääkäriltä kannattaa tiedostella koska saa tehdä.
  2. Rosytar Peruskäyttäjä

    Niin juu jos käy tunneilla kannattaa kertoa raskaudesta, antaa vaihtoehtoisia asentoja.
  3. Tapsu Aloittelija

    Miulla on ollu tapana käyä joka viikko niska-selkä-hartiajumpassa omien reenien päälle ja se on kyllä auttanut jumeihin.Ohjaajana on ollut nainen,joka odottaa itsekkin vauvaa.Harmi vain hän jäi nyt jokin aika sitten äitiyslomalle ja seuraaja ei kyllä huomioi yhtään,että tunnilla on paljon raskaana olevia.Toki aikaisempi teki liikkeet myös itseään ajatellen,mutta silti.Tänään en kyllä taida mennä,teen salilla aikaisemman ohjaajan liikkeet omatoimisesti :)
  4. Tuik Peruskäyttäjä

    Jepjep, eilen kävin tunnin reippaalla kävelylenkillä ja mulla kipeyty häpyliitos niin, etten meinannut sohvalta päästä ylös. Esikoisen kanssa ei ollut mitään vaivoja, mutta nyt tuntuu kolotuksia riittävän.
    Harmi kun mieli tekisi liikkua vaikka kuinka.

    Masullaan en ole voinut pitkään aikaan tehdä enää mitään. Ja nyt rupee tuntumaan noi kyykytkin, ettei ihan entiseen malliin taivu. Koitin jalkaprässiä, mutta se oli musta vielä karseemman tuntusta. Yhden jalan kyykyt meni vielä ihan hyvin.

    Mua on nyt ruvennut houkuttelemaan pilates ja venyttelytunnit. Oon ihan rautakanki ja alaselkä hieman jumittaa. Vois tehä ihan hyvää.
  5. Belegwen Aloittelija

    Pilates on hyvä idea. Itsekään en ole mikään taipuisa, ja odotin kammolla turhautumisentäyteistä tuntia... kävi ilmi, että pilates on hauskaa, jos on hyvä ohjaaja. Aiemmin olen mieltänyt sen myös liian hidastempoiseksi, mutta kun pilatekseen menee suoraan zumbatunnilta, on pahimmat energiat saanut jo purettua :) Pilates tekee kuulemma tosi hyvää odottaville äideille, ja syvien lihasten treenaaminen auttaa synnytyksestä palautumisessakin.
  6. Tuik Peruskäyttäjä

    Mä oon kyllä ollut aika notkea, mutta nyt raskauden myötä jäykistynyt kun venyttelyt on jääneet vähän paitsioon. Pitää tarkastaa löytyiskö tosta jumppakeskuksesta pilates tms tunteja!
  7. alia Ihastunut foorumiin Elomammat 2017

    Mulla on nyt kahtena kertana tuplatreenien jälkeen iskenyt migreenikohtaus :( Uskaltaako sitä enää kohta liikkua??
  8. Pääskynen Tuttu foorumilla

    Hei tuo sykeraja-asia on muuttunut! Tai siis poistunut :) Ennen tosiaan puhuttiin suositelluista sykerajoista, muistan siitä olleen puhetta esikoista odottaessa, vaikka siitäkään ei ole kauaa aikaa. Mutta nyt siis oliko peräti THL:n sivuilla vai missä (oli siis ihan virallinen taho) luki, että ei enää tarvitse noudattaa sykerajoja, vaan nimenomaan pitää luottaa omiin tuntemuksiin.
  9. Tuik Peruskäyttäjä

    Joo, mäkin oon kuullut tuon saman sykerajoista. Eli jos elimistö on tottunut jo ennen raskautta korkeasykkeisiin treeneihin niin niitä ei tarvitse välttää raskausaikanakaan jos vain ne tuntuvat hyviltä.
    Ite oon vaan hyytynyt ihan täysin viime aikoina jo kävelylenkeilläkin, mutta syy selvisi eilen kun mitattiin Hb.

    Mä oon menossa ostamaan nyt yheltä tutulta tukivyön vitosella, jos se vähän auttais noihin liitoskipuihin.

    alias: ootko syönyt ja juonut tarpeeksi? Tuplatreenit on aika kova suoritus, siis jos molemmat tunnit on olleet tehokkaita. Onko sulla käytössä mitään palauttavaa tms. minkä voisit vetää välissä tai heti treenin jälkeen? Eli ei varmaan tarvitse lopettaa liikkumista, mutta mites jos jättäisit toisen treenin pois ja katot laukaseeko yksi tunti kohtausta?
  10. Rosytar Peruskäyttäjä

    Pääskynen

    Minä vain muistan muutenkin aina syke korkeana(80)raskaana, että tuntui että pomppas pilviin jolloin tein kuitenkin niin, että hiki tuli, niin en itseäni rääkkinyt kovempaan vaikka oli voimia vielä vaan pidin tahdin.

    kyllähän se syke laskee kun säännöllisesti harrastaa urheilua että kestävyyskin on parempi ja vaikeempaa oli rikkoa edes sitä syke rajaa.

    ja jos on poistunut sykerajat, niin hyvä juttu kuhan muistaa kuunnella kehoaan.




  11. alia Ihastunut foorumiin Elomammat 2017

    Ei nuo tanssitunnit nyt pitäis niin rankkoja olla. Yleensä siis kahdet tanssitreenit peräkkäin. Joskus harvoin saatan myös käydä tanssimassa ja siihen spinning päälle. Raskaus itsessään vaan tuntuu lisäävän migreeniä, joten pitäis ottaa treenitkin varovaisesti.
  12. Piipu7 Uusi käyttäjä

    Raskausviikkoja 24 ja salilla jalkaprässiä 110-120 kg ja tuntuu et maha menee oikeeseen paikkaan! :)
  13. Tuik Peruskäyttäjä

    Mä hankin sen tukivyön ja tää on tosi hyvä! Suosittelen lämpimästi!

    alias, ok. Omien tuntemusten mukaan tietty. Ymmärrän kyllä, että kun innostuu mieleisestä lajista niin sen rasituksen huomaa vasta jälkikäteen!

    Pipsi: hienoa, että vielä pystyt tekemään prässiä. Musta tuntuu, että se ottaa tosi inhasti mahaan. Mieluummin oon tehnyt takakyykkyjä ja yhen jalan kyykkyjä. Jotenkin siinä saa sen mahan paremmin "väistettyä", vaikka monethan suosittelee prässiin siirtymistä sit ku maha kasvaa.
  14. Tuik Peruskäyttäjä

    Kävin eilen pitkästä aikaa ohjatuilla tunneilla ja nauratti kun en osannut yhtään niitä sivuaskelkuvioita yms! Alkuun painoin siellä ihan väärään suuntaan kaikkien jumppareiden kanssa, mutta kyllä se sit rupes sujumaan. Jumpan jälkeen oli niin hyvä olo, että menin vielä spinning-tunnillekin. Ja nyt on perä kipee. Olin ihan unohtanut kuinka pirun epämukavia ne istuimet on! :)

  15. Belegwen Aloittelija

    Juu, kyllä se liikunta piristää ja hauskaakin taisi olla, vaikkakin ehkä omalla kustannuksella... :D Mulla on jotain hirveitä ennakkoluuloja spinningiä kohtaan, en oo vielä koskaan käynyt :) Osallistuttiin eilen miehen kanssa perhevalmennuksen fysioterapiatuokioon. Lantionpohjanlihaksien jumppaamista painotettiin ihan tosissaan ja ne harjoitukset, joita lopuksi tehtiin, olivat paljolti samoja kuin mitä pilateksessa on. Tästä lähtien taidan käydä pilateksessa ahkerammin! "Lantionpohjanlihaksesi eivät enää koskaan palaudu entiselleen", sanoi fysioterapeutti, ei erityisen paatoksellisesti tosin. Onneksi nuo mahdolliset synnytyksenjälkeiset virtsankarkailuongelmat sun muut tulee tietoon vasta nyt. Ei oo nimittäin mikään hehkeä ajatus... :D
  16. Tuik Peruskäyttäjä

    Totta se on kyllä noista lantionpohjalihaksista. Oon huomannut esikoisen jälkeen, että pissihätäisenä ei kannata ruveta tekemään mitään raskaita hyppysarjoja... Vaikkakin oon treenannut niitä ihan tosissaan, niin ei ne kyllä ole entisensä. Mutta ei siis mitään pelkotiloja kannata ottaa, normaaliliikuntaa ja elämää ne kestää ihan hyvin. Mun oma laji on vaan sellainen jossa hypitään tosi paljon ja sit niitä hyppyjä kans treenataan ja siinä on tullut huomattua.. :)

    Mun ystävälle(tanssija) synnytyksessä sanottiin, että "voivoi kun sulla on noi lantionpohjalihakset hyvässä kunnossa, ponnistusvaihe tulee kestämään kauan". Eli oon käsityksessä, että synnytyksessä niistä on vain haittaa, mutta synnytyksen jälkeen on tärkeää kuntouttaa ne. Korjatkaa jos oon väärässä?
  17. noppa13 Aloittelija

    Hei!

    Kysymys, oletteko käyneet äitiys tai raskausjoogassa? Huomasin että Kampissa sekä Töölössä olisi joogaa tarjolla,
    jossa kerrottiin että aiempaa kokemusta ei tarvitse olla ja ryhmään voi mennä mukaan missä vaiheessa tahansa (mieluitin toisella kolmanneksella).

    Liikunta on jäänyt raskauden myötä kovin vähälle ja vaikka tuo jooga ei niin hikistä puuhaa olisikaan niin näihin pitkiin kotipäiviin sairaslomalla ollessa toisi hieman vaihtelua,
    tulisi pistettyä nenä edes ulos ulko-ovesta :-)
  18. Bean Aloittelija

    Tuik ma olen samassa uskossa noista lantiopohjanlihaksista ihan omankin kokemuksen perusteella. Lihakseni olivat erittain hyvassa kunnossa ennen synnytysta. Avautuminen meni ihan ok vauhdilla mutta kun tuli ponnistusvaihe niin gyne paatti etta nyt ei ole aikaa odotella etta mina ponnistan yksin ja han nappas epparin ja sitten kun ponnistin niin katilo painoi vastasta lasta ulos. No ponnistin niin lujaa etta lapsi tuli ulos viidessa minuutissa ja repesin joka suuntaan kun lihakset ei antaneet periksi... Gyne sitten tikkaili mut kasaan seuraavat puoli tuntia :) Ei jaanyt mitaan traumoja mutta sen paatin etten todellakaan tee mitaan lihastreeneja silla alueella raskauden aikana. Ennemmin juoksen vessassa useasti kun repeilen samalla lailla toistamiseen silla haavojen panateleminen ei ole mitaan herkkua. Mutta kaipa tamakin on yksilollista.
  19. Tuik Peruskäyttäjä

    Jep, sitä mäkin olen miettinyt, että en treenaile nyt niin innokkaasti noita lantionpohjia, mitä nyt tulee liikkuessa muutenkin niitä treenattua ja sitten synnytyksen jälkeen panostaa asiaan enempi.

    noppa13: mä kävin just eilen sellasella tunnilla missä yhdistettiin joogaa ja taichitä yms. Se ei ollut erityisesti raskaana oleville tarkoitettu, mutta onneksi sain vaihtoehtoiset liikkeet siltä ohjaajalta. Suurimman osan pystyi tekemään ihan muiden mukana kuitenkin. En ole ikinä käynyt aikaisemmin joten aika suuri osa tunnista meni liikkeiden hakemiseen, mutta ihanasti venytti ja tuntui kivalta, suosittelen lämpimästi! Varsinkin jos aikaisempaa kokemusta ei edellytetä, niin varmaan siellä käydään rauhallisemmassa tahdissa ne liikkeet läpi. Yllättävän raskaitakin oli jotkut liikkeet, varsinkin ne keskivartaloon asuvat jostain syystä :)
  20. Bulla Aloittelija

    Olen käynyt nyt pari kertaa äitiysjoogassa ja suosittelen. En ollut lainkaan varma onko jooga minun juttuni kun kurssille ilmoittauduin, mutta iloisesti yllätyin. Rentouttaa oloa ihanasti.

Jaa tämä sivu