Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon onneks ollu jotenkin tosi tyyni tän raskauden ajan. Alkuraskaudesta CB digi junnas pari viikkoo luvuissa 2-3, silloinkaan en osannut mitään pelätä. Muutoinkin alkuraskaus meni ajatuksella että iloitsen nyt ja suren vasta sitten jos tarvetta tulee, turha surra mitään etukäteen. Sama jatkuu edelleen ja synnytykseenkin suhtaudun (ainakin vielä) täysin avoimin mielin. Tää rauhallisuus on täysin uutta mulle, yleensä kun haluan suunnitella kaiken hyvissä ajoin etukäteen :rolleyes: ja tiedonhaluinen olen aina ollut, luen kaikki kauhutarinoista hyvin menneisiin synnytyksiin, googlettelen myös abortoituja sikiöitä nähdäkseni miltä meidän minityyppi näyttää (kiiton vaan Mangusti :grin ) yms, mutta tää seesteisyys yllättää jopa mut itseni!

Mangusti, oon samoilla linjoilla. Omilla ajatuksilla ja asenteella voi vaikuttaa valtavasti. Mä valmistauduin ensimmäiseen synnytykseen huolellisesti ja koen että pystyin työni avulla olemaan "synnytyksen jumalatar".

Myös tän raskauden suhteen teen jatkuvasti töitä itseni kanssa siten, että päätän luovuttaa peloista ja luovuttaa yrityksestä hallita raskautta ja sen kulkua. Mulle tärkeää niin raskaana kuin synnytyksessä (kuin äitinä) on kuunnella itseäni. Mä olen oman kehoni paras asiantuntija ja myös synnytykseni asiantuntija.

Synnytyksessä mun mielestä on tärkeintä kyky rentoutua suuren kivun keskellä. Synnytyskivusta ajattelen, että kipu vie kohti syntymää. Eli antautuminen ja rentoutuminen kivulle on oleellista synnytyksen edistämiseksi. Rentoutumis- ja kivunlievityskeinoja on lukemattomia ja mehän käytetään niitä arjessakin (musiikki, tanssi, jooga, meditaatio/rukoilu, meditaatiofraasit, rentoutusharjoitus, suihku/kylpy, (synnytys)laulu, tens-laite, hieronta, kauratyyny jne.jne..). Parasta synnytykseen valmistautumista tiedollisen puolen ja valmennuksen lisäämisen lisäksi on omien rentoutuskeinojen haltuunotto.

Mitä tulee noihin pelkoihin isosta vauvasta niin siinä missä minä väänsin omaani 3100g 36h hiki hatussa ja kirosin, paras ystäväni joka on kokolailla samankokoinen kun minä, työnsi omansa (esikoisen) 4600g vaivatta 1½ tunnissa ulos ilman ainuttakaan tikkiä ja totesi että oli kun olisi kaupassa käyny...:grin eikä tuo ollut edes mun vaikein synnytys, vaan seuraava jonka kesto oli vain 8h... siksi en itse jaksa murehtia synnytystä yhtään etukäteen. Tiedän vaan että odottaa voi mitä vain...:p kunhan lopputuloksena olisi terve vauva :smiley-angelic001

Mitä tulee noihin pelkoihin isosta vauvasta niin siinä missä minä väänsin omaani 3100g 36h hiki hatussa ja kirosin, paras ystäväni joka on kokolailla samankokoinen kun minä, työnsi omansa (esikoisen) 4600g vaivatta 1½ tunnissa ulos ilman ainuttakaan tikkiä ja totesi että oli kun olisi kaupassa käyny...:grin eikä tuo ollut edes mun vaikein synnytys, vaan seuraava jonka kesto oli vain 8h... siksi en itse jaksa murehtia synnytystä yhtään etukäteen. Tiedän vaan että odottaa voi mitä vain...:p kunhan lopputuloksena olisi terve vauva :smiley-angelic001

Veronicat, synnytys on niin mielenkiintoinen tapahtuma juuri siinä miten vähän sitä voi aidosti ennakoida minkään ulkoisen perusteella. Synnytykseen valmistautuminen onkin aika jännittävä matka siinä mielessä, että valmistautuu johonkin mitä ei voi itse lainkaan hallita. Mutta silti omalla toiminnalla ja ajatuksilla voi jollain tavalla vaikuttaa.

Catnip, myönnän, että mulla on ihan luonnostaan kova luotto omaan kehoon. Oon hyvin rauhallinen mitä tulee raskauteeni. Silti oon superkiitollinen siitä, että kätilösiskoni palautti mut maan pinnalle ekassa raskaudessa. Hän kysyi, miten aion valmistautua synnytykseen. Mä vastasin jotain, että eihän siihen tarvitse valmistautua, kyllä mun keho osaa, jos muutkin naiset on siihen pystyneet. Sisko oli vaan, että voi kuule.. ja siitä alkoi pitkä prosessi, joka johti yhteen elämäni voimaannuttavimmista kokemuksista ♡

Ehkä juttu on se, että "entisajan" naiset näkivät synnytyksiä ja myös ehkä avustivat niissä itse. Meillehän ei luonnostaan tällaista tietoa kerry. Ja sen takia oma synnytys voi olla shokeeraava niin itselle kuin puolisolle jos ei ole tarpeeksi valmistautunut asiaan. Mulle esim. neuvolaterkka sanoi synnytyksestä, että "kyllä ne kätilöt sitten hoitaa". Vaan ihan itse sitä hoitaa oman synnytyksen. Oma keho ja mieli siinä ottaa jokaisen kipeän supistuksen vastaan tunti toisensa jälkeen ja oma keho ponnistaa vauvan ulos. Plus että kyllä se vauvakin tekee kovasti töitä päästäkseen ulos ahtaasta kohdusta. Kätilöt on vaan kätilöitä, avustamassa, mutta ei ne ole mun kehon asisntuntijoita. Ja lääkäriähän ei synnytyksessä edes tarvitse. Ja lääkärit nyt kaikkein vähiten on luonnollisen syntymän asiantuntijoita.

Itse kun olen tämmöinen 100-kilon keijukainen niin alkuun pompsahti painoa lisää reilut 4 kg:a ja nyt niistä on hävinnyt 3 kg:a eli turvotus on poistunut aikas lahjakkaasti. Housut roikkuu ja sukat ei enää kiristä.

Noista yhdynnän jälkeisistä vuodoista tuli mieleen, että itsellä ainakin alapää on tällä hetkellä kuiva kuin sahara vaikka tekis mieli. Tämäkin saattaa aiheuttaa vuotoja. Mies tuossa illalla lueskeli tuota raskauskirjaa ja siitä, että meikäläisellä pitäis hormoonit pyörähtää taas käyntiin ja "pupuvauhtiin".. Totesin vaan, ett saas nähdä jos tää sahara vielä jatkuu miten käyp, mutt onneks on luikkarit :p

Veikkaan että musta tulee keväällä vielä synnytysintoilija :D Tahdon olla mahdollisimman hyvin valmistautunut ja tahdon tietää, mitä tapahtuu. Sen verran on kipukokemuksia takana, että oon huomannut, kuinka paljon ulko-kivulliset tekijät vaikuttaa, kuten pelko tai kyky rentoutua. Toivottavasti valmistautuminen auttaa ja osaan sitten tosipaikan tullen pysyä rauhallisena! Olen myös tosi kiinnostunut kaikista luomusynnytyksistä ja vastaavista jutuista. Juuri niin että minä synnytän, eikä niin et odottelen että muut hoitaa lapsen ulos minusta (ainakin toiveissa, jos kaikki menee normaalisti).

Mä en edes ymmärrä millä ihmeellä ehdin valmistautumaan mihinkää synnytykseen kun on koulu loppuun rämmittävänä. Ja viimesenä vielä olis työssäoppiminen ja siinäkin menis näyttö toukokuun ekalle viikolle. Enhän mä mihkää synnyttämään ehdi :D Onneks LA vasta 19.5 ;)

Kävin tänään jokseenkin kivuliaassa toimenpiteessä gynellä, ja hän siinä tuumasi, että mahdan olla hyvä synnyttäjä. :laughing005

Joo, vaikka ilman puudutteita tai lääkkeitä kestinkin tän, niin en kyllä synnytä luonnollisesti. Paskanmarjat, esikoiseltakin olin ajatellut yrittäväni välttää epiä, mutta nyt otan sen asap. Minä harvemmin pelkään kipua tms., mutta tää on ku hammaslääkäri. Puudutteet kehiin, niin mulle on sama mitä teette. :grin Ja mä oon siis semmonen tosi reipas, että uskon kyllä pystyväni vaikka mihin, mutta jos mun ei ole tarvis, miksi mä aiheuttaisin aivan turhaa tuskaa. Ajattelen asian siispä melko yksinkertaisesti.
Esikoisen synnytyksessä kestin 22tunnista 15 yhdellä panadolilla ja muutamalla ilokaasuhengityksellä, jotka oksensin ulos. Loput nautinkin epiä, ja pystyin keskittymään edes vähän synnytykseen.
Mun kehoni myös reagoi tällaiseen kipuun kuumeella ja kouristuksilla, joten mulla nousi synnytyksessä kuume yli 39C ja tärisin/kouristelin aivan hallitsemattomasti siihen saakka, että epi vaikutti. Mulle se siis toi rauhaa. :)

Ja mä edustan tässä asiassa sitten sitä naiskuntaa, jotka harvemmin uskaltaa suutaan avata kauhistelevien kommenttien satoa odottaessa.
Minä ajattelen myös itseäni. Kyllä mä mieluummin synnytän pienemmän lapsen ilman niitä riskejä kuin mitä ekassa synnytyksessä oli tottakai, mutta kyllä mä myös toivon oman ala- ja yläpääni säilyvän jokseenkin ehjänä. Mulla on mennyt yli vuosi, että olen pystyny alkaan nauttimaan seksistä kuten ennen. Älkää käsittäkö väärin - kyllä mä toosani varmasti repisin vaikka irti, jos se lapseni hengen pelastaisi! Mutta jos sitä ei ole pakko repiä rikki, niin kyllä mä toivon sitä kohdeltavan niin hellästi kuin mahdollista. Olen siis yleisestikin äiti, joka haluaa huolehtia myös omasta hyvinvoinnistaan, enkä aivan ymmärrä naisia, jotka heittävät minuutensa täysin lapsen vuoksi. Jos minä voin hyvin, lapsi voi hyvin, ja jos me molemmat voidaan hyvin, meidän perhe voi hyvin. :)

Mutta synnytyksestä kukkaruukkuun ja siihen pelkoon. Esikoisestahan en pelännyt tyyliin mitään. Olin niin sinisilmäinen, naiivi ja noviisi, että olin vain onnellinen ja rakastunut. Jos joku pystyy siihen tilaan vielä, niin NAUTI!! Älä pilaa sitä turhalla informaatiolla tai huolella. Sellaista raskausajan pitäisikin olla. Hehkua ja rakkautta, odotusta uudesta. :Heartred
Mä vaan pelkään, eikä nämä vauvakuolemat, keskenmenot ja omat kokemukset helpota yhtään. Toivoisin, että näistä pääsisi puhumaan jo nyt, eikä vasta loppuraskaudessa. Voisi ehkä nauttia jotenkin tästä, kun saisi purettua ja selvitettyä päätään ammattihenkilön kanssa. Selvitettyä, että mistä kaikki johtuu. Olen normaalisti äärettömän realistinen ja rationaalinen persoona, joten osaan kyllä järkeillä asioita. Möröille vaan ei voi mitään.

Sitten iloisempiin juttuihin: pelolle sai tänään helpotusta gynekäynnin yhteydessä, kun hän ultrasi aivan ilman pyytämistä pienokaista! Siellä oli reipas pienoinen, joka oli viikkojaan suurempi - kuten olen koko ajan itse ajatellutkin. Tänään siis 15+1, mutta vastasi 15+4/5, yhdessä mitassa jopa 16+1.
Ja koska hän oli pienellä "showoff"-tuulella, esitteli hän myös melko selkeästi sukukalleuksiaan.. :grin:Heartred:Heartred

Mamsi, vaikka puhuinkin tuossa luomusynnytyksistä ja mistä ikinä, niin pohjimmiltaan ajatusten taustalla on puhdas itsekkyys! Sinänsä uskon, että muksu pärjää kyllä mainiosti, tuli ulos sit millä keinolla tahansa. En ole ihan sitä porukkaa, joka uskoo lapsen kärsivän suunnilleen aikuisenakin syntymätraumoista.. Ja onhan se kiva, jos syntyy virkeänä ja lääkkeitä, mut en mä esim sitä epiduraalia ole sen takia haluamatta. Lähinnä tahdon itseäni säästää :D Toivoisin synnytyksen etenevän mahdollisimman hyvin, ja tahdon todella välttää sektion! Siksi toivon, että lääkkettömät kivunlievitykset riittää ja synnytys etenee omalla painollaan. Tahdon sujuvan synnytyksen, leikkaamattoman ja hyvintoipuvan alapään ja sektiohaavattoman kohdun (seuraavaa raskautta...) ja vatsan (...bikinikautta ajatellen :P). Jaaaa loppupelastuksena, eihän näillä ole väliä vauvan hyvinvoinnin rinnalla, mutta kyllähän nyt toivoa saa!

Mamsi, kuulostaa tosi upealta, että haluat käsitellä sun pelon tunteita ammattilaisen kanssa. Kerroit tosi rajuista kokemuksista ja toivon, että pääset jo tässä vaiheessa purkamaan tuota kaikkea. Mun mielestä aktiivinen synnyttäminen on ennen kaikkea oman kehon kuuntelemista. Ja henkisten blokkien käsitteleminen raskausaikana voi olla nimenomaan sitä parasta valmistautumista synnytykseen.

Myös noi puudutteet toimii osalle hyvin. Oman fiiliksen kuunteleminen on varmasti tärkeintä ja ohjautuminen sisältä käsin. Ei ulkoisista paineista tai jonkun muun näkemyksestä.

Mun mielestä pointti on, että pitää löytää oma kehon tieto. Mä tankkasin tietoa synnytyksestä, suunnaten mielenkiinnon minusta tärkeiltä tuntuviin asioihin. Ja se toimi.

Suvitus, mä oon samaa mieltä, että oma synnytys kannattaa visioida mahdollisimman onnistuneeksi ja upeaksi fyysisesti ja henkisesti. Itselleen ja vauvalle saa toivoa hyvää. Olen kirjoittanut mun omista kokemuksista tänne foorumille: synnytys/yleistä synnytyksestä/kotisynnytys. Jos kiinnostaa käydä tsekkaamassa meikän ajatuksia :)

Mä en vetäisi vastakkainasettelua ns luomusynnytyksen ja medikaalisen synnytyksen välille. Lähinnä kannustan kaikkia luottamaan omaan sisäiseen viisauteen näissä asioissa. :flower

Heips, pitkästä aikaa kirjoittelen.. tosiaan hävisi nuo sisäänkirjautumistiedot, niin en ole päässyt kirjautumaan. Nt-uässä kaik ok, la on tuo 3.5.. jouduin myös sokerirasitukseen, ja kaik ok. Paastoarvo 4.5, 1h arvo 4.6 ja 2h arvo 4.5....terkkarin mukaan erinomaiset. Eipä ollut ekankaan kohdalla sokereissa mitään. Liikkeet tuntuu jo, ja dopplerilla sydänäänet kuuluu hienosti. Istukka on etuseinässä, mikä vaimentaa liikkeiden tuntemista. Tunnen liikkeet pienenä hipaisuna, kuin saippuakupla puhkeisi ihoa vasten :) nyt ennen joulua sitten rakenneultra...vielä ei tiedetä, halutaanko ottaa sukupuolesta selvää. Mites mitä oireita teillä on? Kaikkea hyvää odotusaikaanne!
Maalismaa & Pikkupapu 16+0

Jos jollakin on sahara niin täällä on ollu yks hiton niagara koko alkuraskauden ajan :grin en kyllä valita...:rolleyes:

Mä näin tänään toisella paikkakunnalla asuvaa kaveria ja sen reilun 1v iästä tyttöä. Voi jösses ku en oo ikinä nähny noin söpöä lasta, iiiiiisot siniset silmät ja todellatodella pitkät tummat ripset. Sai salaa haaveilemaan omasta rinsessasta vaikka yritän ettei alkais epätoivoisesti toivoa tiettyä sukupuolta..:p

Mamsi, neuvolapsykologista vois olla apua ajatusten purkamiseen ja pelkojen läpi käymiseen. Se on maksutontakin :) aikaa itselle ja omille ajatuksille, jos on hyvä psykologi niin siitä todella voi hyötyä. Mä ainakin hyödyin ;)

Moikka kaikille,

Vähän myöhässä tänne ilmoittaudun, mutta jotenkin vasta nyt tämä alkaa konkretisoitumaan. Työkiireet helpottaneet, panikointi ja epävarmuus väistyneet ja minivauvan näkeminen ultrassa tehnyt asian jotenkin todelliseksi.

Se mikä ei ole väistynyt, on aivan kamala fyysinen olo. Itselle on ollut hankalaa myöntää, että tällaistako tämä nyt sitten on. Ensimmäistä lasta odottavana ajatukset olivat terveellisissä elämäntavoissa, urheilullisuuden pitämisessä mukana kuvioissa työkuvioiden ja energian pysyessä samana.

Todellisuus on kuitenkin tarjoillut jatkuvan migreenin, elämäni pahimman vellovan pahan olon ja väsymyksen. Töistä suoriutuminen on tuntunut maratonin suorittamiseen verrattavalta saavutukselta ja urheiluharrastuksille on saanut sanoa heiheit.

Niin, että kaikki gloria ja innostus ovat hakusessa. Isosti. Jatkuva valittaminen ällöttää, mutta hanoja on vain vaikea saada kiinni työpäivän jälkeen. Ja ironista kyllä, olen aina ollut työpaikalla se, jonka sympatia huonovointisia odottavia äitejä kohtaan on ollut aika rajoitettua. Jotenkin hyvin naivilla tavalla ajatellut, että kyse on osittain omasta asenteesta ja tahtotilasta. Ne ajatukset saavat nyt punanposkille ja nolon olon. Kyllä, nolon olon.

Naiseuden näkökulmasta se ihana hehku ja kaikki lähinnä hymyilyttää. Peilistä katsovaa väsynyttä naamaa on vaikeaa tunnistaa – oli sitten aamu, päivä tai ilta – ja viikolle 14 mennessä olo on lähinnä kolmen viikon rajattomastihiilariijaviini -loman jälkiseurausten näköinen. Toisaalta ulkonäkökriisistä puhuminen tuntuu pinnalliselta, mutta se yhdistettynä käsittämättömän huonoon oloon, on yhtälönä ollut yllättävä. Jopa haastava.

Itse vauva on ihana yllätys ja olemme siitä kovin innoissamme. Toukokuu tuntuu vaan jotenkin vielä niin kovin kaukaiselta ja tähän oman olon kohentumiseen on alkanut jo usko loppua. Ehkä näin suorittajaihmisenä myös todella huono omatunto siitä, että miten vähän saa aikaan ja miten paljon oman olonsa itkuvirttä on jaksanut kaataa esimerkiksi oman miehensä korville. Huonoimman omatunnon aiheuttaa kuitenkin onnenkyynelten tai hymyjen heikko yhteissaldo, sillä toivoisin todella osaavani iloita tästä enemmän. Migreenipäissään palavereista toiseen juoksemisen ja välissä oksentelemassa käymisen välissä siitä vain on tullut vaikeaa.

Olo on kuitenkin kiitollinen siitä, että tämä tapahtuu todella minulle, tässä ja nyt. Tavoitteeni tällä kirjoituksella on ehkä vain kertoa siitä ristiriitaisuudesta, jota raskaana oloon liittyy. Omien visioiden ja odotusten sekä todellisuuden välisestä törmäyskurssista.

Hienoa, että tämä ketju on olemassa ja että meitä on täällä näin monta. Kiitos myös, että mukaan mahtuu vielä, vaikkakin vähän myöhässä.

Tässä myös tämä lista päivitettynä, yritin ottaa mukaan vielä puuttuvat - toivottavasti en unohtanut monta.

1.5./ Allora/ 34/ 1/ TYKS
1.5./ Mariann3 / 22 / 1 / oulaskangas
1.5./ mirtzi06 / 25 / 4 / tays
1.5./ appelsiini87/ 27/ 2/ KSKS

2.5./ Siija/ 26/ 1 / HUS
2.5./ Ninz/ 24 / 3 / HYKS
2.5./ TaatanPerhe/ 27 / 3 / OYS
2.5./ Keku/ 32/ 2/ HUS
2.5./ Cartsa/ 27/ 1/ EKKS
2.5./ Pingviini/ 18/ 1/ TYKS

3.5./ Sirpula/ 26/ 3 / KYS
3.5./ Maalismaa/ 25/ 2 / EKKS
3.5./ maikku* / 27 / 2 / HUS
3.5./ mindy/ 22/ / PKSSK
3.5./ Sooja / 2. / TYKS

3.5./ musicbox / 22 / 2 / SEKS

4.5./ Eppe/ 28/ 2 / TYKS
4.5./ Mitsubizi / 30 / 3 / HUS
4.5./ MrsH/ 31/ 1/
4.5./ mom2be/ 23/ 1/ KSSHP
4.5./ AinoEsteri/ 36/ 1/ OYS
4.5./ KettuKarkki7 34/ 1/ OAS
4.5./Viljaana/28/3/L-PKS
4.5./ enough/ 30/ 1/ HUS
4.5./ Lisii/25/1/Jorvi

5.5./ Saga_Maria/ 23/ 4&5/ HUS
5.5./ ankinen / 26 / 3 / Vks
5.5./ Jenska89 / 25 / 1 / EPSHP
5.5./ Alby/ 26/ 1/ ?
5.5./ Odottava/ 20/ 1/ TAYS
5.5./ Jiikoo/ 29/ 2/ PHKS

6.5./ Jarosa / 25 /2 /HUS
6.5./ niisku / 26 / 1 / KHKS
6.5./ plip / 23 / 2 / KSKS
6.5./ Tessu2/ 20/ 1/ KYS
6.5./ Maarina/ 22/ 1/ KYS
6.5./ kisumami/ 28/ 2/ TYKS

7.5./ Punastuu / 24 / 3 / KPKS(?)
7.5. / Violet87 / 26 / 1 / TYKS
7.5./ Miimii87/ 27/ 2/ SEKS
7.5. / Mangusti / 26 / 1 / TAYS

8.5./ Timary/ 35/ 1 / PKSSK
8.5./ Aurinko / 19 / 1 / PHKS
8.5./ Saanha / 21 / 2 / TYKS
8.5./ Sintti2014/ 31/ 4
8.5./ Catnip/ 26/ 1/ TAYS
8.5./ kipaa/ 23/ 2/ SATKS
8.5./ mimmu1/ 25/ 1/ KPSHP
8.5./ Madge_Mariana/ 35/ 2/ HUS
8.5./Esikoista odotellessa/36/1/HUS

9.5./ Maiski / 24 / 1 / TAYS
9.5./ sinituulia26/ 21/ 1/ TAYS
9.5./ Katchu/ 25/ 1/ TYKS

10.5./ pirpana5/ 24 / 2 / HUS
10.5./ kallioranta / 30 / 2 / (hus/kättäri?)
10.5./ kuukiurustakesään/ 26/ 1/ KYS
10.5./ pikkuriikki/ 25/ 4/ OYS
10.5./ Toukokuu / 20 / 1 / TAYS
10.5./ Mamsi/ 29/ 2/ OYS
10.5./Hellis/31/1/TAYS

11.5./ sunshine84 / 29 / 3 / PKSSK
11.5./ onlyer / 28/ 1/ OYS tai OAS
11.5./ Jennna/ 22/ 1/ TAYS
11.5./ Elmer/ 30/ 2/ HUS
11.5./ Piiwii/ 21/ 1/ PHKS
11.5./kpa79/35/3/Jorvi

11.5/pötkylä/31/4/SATKS