Nukkumisesta

joo se on jännä miten ihmisen arvot tässä muuttuu, nyt voisin tehä kaikkeni/antaa pikkurillini siitä että sais vihdoin kunnon täydet yöunet...[;)] mieski lohdutteli illalla et aina vois olla huonommin asiat, ei vaan paljoo lohduta[:o] mutta lohduttaa ku kuulee et muilla on samaa vaivaa, niin ainakin tajuaa itte et tää on sit vaan vaihe. Meille kans ehotettiin niit kiinteiden alottamista mutta kun ne pitää niin varovasti alotella että siihen menee kuitenki tovi kun niistä on apua..

viime yö alko hirveellä karjunnalla ja kiukkuamisella ja tuntu et ny pää sanoo poks, sit poika simahti ja ekalla syötöllä vääns sellaset pörinät etten oo ennen kuullu[:-][:D] oli tainnu mamma syödä jotain sopimatonta ku kakkakin oli sellast ihme hyytelöö[&:] onneks meni jo vähän paremmin yö, nukku sentään sikeemmin aina pari tuntii. Mut siis joo, täl on varmasti tekemistä niitten taitojen oppimisen kans mist muutki puhu, Liekki on oppinu tarttuilemaan juttuihin ja selkeesti nukahtamisvaiheessa oli tosi levottomat kädet. Ja mikä hassuinta, Liekillä on tapana aamusin pähistä ja jutella itekseen jonku tunnin verran aina, mä vedän koiranunta sen aikaa. Ja tänään sitte aloin nostaan peittoa pähinätuokion päätteeks niin vauva olikin menny ylösalasin[:D][:D] mies sano et oli tehny noin sen vahtivuorolla ja mä jo mietin et joo joo mitäköhän se on sen kans oikein säätäny[:D] huooh, ehkä tää taas tästä. tsemppiä kaikille

Ihana lukea täältä, että muillakin yöunien kanssa ongelmaa. Meilläkin ennen nukuttiin koko yö yhdellä syötöllä ja nyt musta tuntuu, että muutamana viimeisenä yönä olen ravannut pojan sängyn luona harva se tunti: kolme kertaa syödään ja pari kertaa putoaa tutti suusta, huohh.. [&:] Osa selittyy kyllä sillä, että meillä nukkumaan meno on aikaistunut kymmenestä kahdeksan maihin (nytkin poika vetää jo sikeitä), mutta miettinyt että pitäisikö hakea velliä ja yrittää sillä pidentää unta. Ensi viikolla meillä tulee neljä kuukautta täyteen (mihin tää aika on mennyt [:-] )ja kiinteitäkin aletaan harjoittelemaan, mutta tuskin ne vielä hetkeen auttaa pitämään vatsaa täynnä..[8|]

Mä olen huomannut, että meidän neiti nukkuu noin 12 tuntia yössä, keskimäärin kahdella syötöllä. Jos neiti menee nukkumaan kello 21, on seuraavana aamuna herätyskin suunnilleen kello 9.

Illat meillä on helpottaneet kummasti, viime aikoina on saatu neiti yöunilleen toisinaan jo 20:30 ja ihan omaan sänkyyn. Usein nukahtaa rinnalle olohuoneessa, josta kannan sitten sänkyynsä. Siellä havahtuu hieman, jolloin laitan tutin suuhun ja unilelun kainaloon. Pari kertaa usein sitten vielä kuuluu ähinää, kun tutti tippuu, ja käydään sitä laittamassa takaisin suuhun, mutta sitten kun oikeasti nukahtaa, tutti saa tipahtaa, eikä siihen enää havahduta.

Öisin sitten herään itse siihen, kun pienen sängystä kuuluu ähinä, nostan neidin sieltä viereen syömään, ja kun on syönyt, nostan takaisin. Eka syöttö on ollut nyt viime aikoina 12 - 02. Useimmiten toisella syötöllä, joka ajoittuu yleensä noin 06 - 07 välille, jätänkin neidin viereeni nukkumaan vielä ne muutamat tunnit, jotka unta vielä riittää.

Mutta siis, ennen kaikkea, tosi ihanaa, kun saa omaakin aikaa hieman sitten tänne iltaan. Jaksaa päivän paremmin touhuta neidin kanssa[:)]

Päivisin nukkuu vaihdellen, aamupäivän päikkärit on tunnin mittaiset lähes poikkeuksetta, ja liikkuvissa vaunuissa. Iltapäivisin torkkuu useimmiten alle puolen tunnin päikkäreitä, ehkä parit kolmet, paitsi jos lähden vaunuilla lenkille. Silloin nukkuu pidempään.

Noi unet tuntuu vaihtelevan paljonkin. Meillä on jo pariinkin otteeseen ollut pitkiä kausia, joiden aikana on nukuttu ilman syöttöä läpi yön. Nyt syödään yleensä kerran yössä. Nukkumaan klo 20, eka syöttö noin klo 4, toinen syöttö noin klo 7 ja sen jälkeen ei yleensä enää neiti nukahda. Viime yönä tosin syötiin ekan kerran jo klo 1 ja toisen kerran klo 5. Sen jälkeen unta riittikin klo 8 saakka. Päivällä tyttö nukkuu parit noin tunnin kestävät päiväunet silloin, kun väsy yllättää.

Meillä mennyt ihan överiksi tämä touhu.. Nukahtaa 22-23 aikaan, aloittaa syömisen 01 aikaan ja siitä herätään max tunnin välein. Syö, nukahtaa,syö nukahtaa.. Itse en enää meinaa saada unta välissä ja väsymys sen mukaista[:(]

Meillä ihan sama tilanne. Viime yö oli taas yhtä ravaamista sänkyjen väliä. [&:]

Nukkumaan mentiin 21.00, ekan kerran syötiin 23:45, sitten 02:00 ja taas huudettiin 03:30. Siinä kohtaa mulla meni hermot ja kävin lämmittämässä pulloon maitoa (meillä siis rintaruokinnalla mennään pääasiassa, illalla nyt annettu muutaman kerran desin verran velliä normaalin NANin sijaan). Aatu veti desin pystyyn ja halusi vielä sen jälkeen multa maitoa. Nukahti viereen, josta kannoin sänkyyn, mutta eikös sieltä vaan alkanut heti perään huuteleminen. Annoin sitten periksi ja hain viereen, niin saatiin edes loppu yö nukkua. Mieskin kuitenkin herää jo viideltä, joten ei sitä näytöstä voinut kauempaakaan jatkaa. Sitten mä vedinkin unta Aatun kanssa puoli yhdeksään, pari kertaa muistan antaneeni vielä maitoa aamu(yön) aikana.

Eli nälkäänsä tuntuu huutavan, mutta hurjalta tuntuu, että voi tarvita noin paljon ruokaa. Päivät pärjää paljon vähemmällä. Olin kolme päivää koulutuksessa suunnilleen poissa 7:30-16:30, syötin ennen lähtöä ja tullessa heti, mutta päivän aikana oli kulunut ruokaa n.2,2 desiä [:-]

Meillä taidetaan kanssa harjoitella liikkumista. Parina edellisenä yönä Aatu on kammennut itsensä poikittain ihan laitaan kiinni. Tiedä sitten voiko se noin paljon vaikuttaa uniin. Toivottavasti vaan tätä ei kovin kauan kestäisi [:o]

Katjuskainen: Meillä nukutaan samanlailla yöunille klo 21 ja aamulla n. klo 9 noustaan. Ihanaa ettei toi aamuherätys oo enää suoraa huutoo, se ähisee ja tekee jotain omaa kivaa sängyssään ja antaa mun ns. rauhassa heräillä [:)] Eilen aamulla kun nousin kattomaan nii se oli kääntyny 180 astetta: pää peiton alla ja varpaat tyynyliinalla ja kovasti nauratti ku äiti tuli kattomaan [:D] Tänään oltiin vaan käännytty mahalleen ja hiplailtiin leluja.
Yöllä herätys on klo 4 (120ml) ja sit yleensä klo 7. Toi aamuseiskan herätys on vaan sellanen, että kunhan saa 40ml maitoo nii uni jatkuu.

Poppi81 olen kanssa meinannut öisin että käyn lämmittämässä korviketta mutten ole yksinkertaisesti jaksanut nousta sängystä vaan aina törkkää tissin suuhun[8|]
Meillä menee päivätkin 1-2h väleillä syöminen. Tänään annoin aamulla korvike+vellisekoitusta n. desin ja nukkui sillä 1,5h normi 20 min sijaan. Aamulla kun rinnat tyhjät aamuyön syömingeistä niin ei sitten nuku päikkäreitä kun koko ajan olisi syömässä. Illalla alan myös antamaan korviketta ja velliä lisäksi, syö kuitenkin koko illan melkein ilman taukoja ja silti kun kokeilin veti eilenkin desin korviketta ihan heittämällä päälle. Raivoo vaan kun ei mitään rinnoista tule tai ainakin liian hitaasti tuntien imutteluiden jälkeen, siihen alkaa mennä hermo. Tai miehellä menee kun katselee meidän touhua tai mun hermoilua[:D] Sen puolesta voisi antaa vaan pullosta niin äiti ja poikakin olisi tyytyväisempiä, niimpä varmaan ikävä kyllä oltaisiin[&o]

Kannattaa kokeilla tota vellin antamista illalla maidon sijasta.. Ite alotin viikko sitten Jamille antamaan velliä(joku 20 ml maitoo joukossa,että on vähän juoksevampaa..) ja meillä on ainakin alkanu yöt mennä paremmin! Suosittelen..On kuitenkin se oma jaksaminenkin tärkeää![:)]

Meillei oo vellit vaikuttanu uneen mitenkään, mutta velliä se jaksaa syödä enempi kun maitoa [:D] Se on minusta hassua, että maito max 120ml ja velliä menee heittäällä se koko purkki.

Annoin illalla reilun desin sekoitusta jossa korviketta ja maissivelliä puolet ja puolet. Muistan heränneeni neljä kertaa viiden tai kuuden sijasta[:D]
Eilen kun annoin aamulla velliä rinnan lisäksi ja kundi oli nukkunut noi pitkät unet päivällä, heräsi jutellen eikä itkien kuten yleensä kun on vielä ihan väsynyt pikkutorkkujen jälkeen. Iltapäivästä vetäsi vielä toiset 1,5h unet pihalla kun tuputin tissiä aika rutkasti ennen nukahtamista. Oikeesti ehkä se tästä alkaa "helpottumaan"[:)]

Mun täytyy kerrankin hehkuttaa hyvistä yöunista kun voin! Nyt on lauantaista nukkunu kun unelma toi meitin Jami..Vellit alotettiin,nii unetkin parani..pitää ilmeisesti vähän paremmin nälkää kun maito..n.20 menee nukkuun, herää joskus 2 ja sit 5 ja sit herätään ylös vasta joskus puol 9. AIVAN MAHTAVAA..

Joo-o,noi unethan kesti sit viikon-puoltoista...viime yönä oltiin koko aika hereillä..En tiiä johtuko hampaista vai mistä,mutta argh..illalla käytiin meinaan saunassa ja kylvyssäkin(se on yleensä väsyttäny aikas hyvin..),Jami meni 20 nukkumaan niinkun normaalistikin,mutta nyt oli jo 22 hereillä ja muka nälkä?![8|] sit 00,01.30,02,04..ton jälkeen otin viereen,en tiiä nukkuko se tai nukuinko minä,mut puol 8 noustiin ylös..ihan joka kerta en syöttäny kun se heräs,vaan laitoin tutin suuhun ja toinen nukku taas hetken aikaa..taidan muuttaa meidän äitelle asumaan,kun siellä Jami nukku kun unelma,ja sit kun kotiin tultiin,niin tää on taas tätä yökukkumista..missä vika,kysyn vaan[>:][>:]

Kuulostaa Henniv ihan meijän öiltä... tääl kans heräilty parin tunnin välein, en tiä mihin herää kun väliin hirvee huuto ja kun otan tissille niin vielä hirveempi huuto ja sit tutti suuhun niin simahtaa uuestaan[&:] tosi nälkä joo...kivaa pompottelua... mä oon ollu pari aamua niin uskomattoman poikki et Liekki on itekseen jupissu ja höpöttäny(ja varmaan huutanukki) hereillä jostain aamuyöstä jopa kolmisen tuntia mun nukkuessa sen verran et jaksan taas ottaa rinnalle[:D] niin väsy et ei vaan pysty nousta[:-] kai tää on taas jotain kivaa kehitysvaihetta?[&o]

no meillä ei onneks oo mitään huutoo kun poika herää,vaan rupee ähisemään ja inisemään sängyssään..mäkin olin aamulla ihan tööt..laitoin pojan sitteriin tuijottaan lasten ohjelmia,ja menin ite takas sänkyyn pötköttään/nukkumaan..[:D]

meill ruvetaa nykysi yöunille 20-20.30 ja nukkuu yleesä sinne kolmee saakka.joskus pidempää,joskus ei.ja sit taas jatkaa unia ja herää 6-8 aikaa uudelleen.mut esim. viime yönä nukkuu siinä 20 ja heräsi jo yhdelt-söi ja nukahti ja heräs 6.30 ja sitten jonkun aikaa jokelteli mutta nukahti..heräsi sitten 9.30 josta lähtie nyt ollut hereillä.välis n.20 min tirsat.
 yleesä päiväll nukkuu 1-5h päikkärit ja kello 17 eteen päin sinne 20 asti sitte valvotaa.toki päiväl saatetaa olla enemmä tai vähemmä hereillä.riippuu vähä.mut yöt alkaa olemaa aikalailla samoja..

Millä ilveellä te saatte vauvan nukkumaan klo 20 tai 21? [:D]
Meillä isommat menee sänkyyn klo 20 ja vauva nukahtaa vasta 22.30 aikaan. Yritä siinä sitten keksiä tekemistä sen kanssa ettei mölyä niin että veljet herää[:D] No 21-22.30 väli on vellin ja tissin syömistä mutta tuo 20-21 väli käy välillä pitkäksi kun ei viittisi enää leikkiä tms antaa piristäväksi muttei jaksa sylissäkään hillua. Viimeiset "päiväunet nukkuu klo 15-17 aikaan ja torkut (15min) nukkuu joskus klo 18-18.30 aikaan ettei luulisi senkään vaikuttavan?!

mä ottasin mielelläni vähän myöhäsemmän ajankohdan iltaunille, ottaa päähän ku pitää itte mennä samoihin aikoihin nukkumaan joten mulla on pikkulasten nukkumaanmenoaika[:D] meillä ei hirveesti ollu enkä osannu tehä aikataulua tai rutiinia vauvalle, sit se alko ihan itekseen aina nukahdella yöunille kasin maissa, ja siinä se sitten pysy. 

Meillä vauva itse vaan alkoi nukkumaan kahdeksalta entisen kymmenen sijaan. Yksi ilta vaan todettiin, että kappas se nukahti jo nyt ja siitä lähtien hän on mennyt kahdeksan aikaan nukkumaan. [:)]

Meillä on kans ollut yöt välillä melkoista näytöstä, mutta toisaalta tuntuu että öiden välillä on tosi paljon vaihtelua riippumatta siitä paljonko illalla on syöty tai millainen päivä on ollut [8|]. Edellisyön poukkoilin ylös sängystä kahden tunnin välein, mutta viime yönä herättiin vaan 02:00 ja 05:00 syömään ja jatkettiin unta suunnilleen seitsemään.

Ihanaa, poitsu vetää jo toista tuntia päikkäreitä ulkona vaunuissa. Olen nyt muutaman kerran nostanut hänet ulos nukkumaan, jotta saan siivota ja kolistella rauhassa ja tuntuu kyllä nukkuvan ulkona paljon paremmin kuin sisällä. Kesällä taas suostui ehkä vartiksi ummistamaan silmänsä ulkona vaunuissa. Pahus vaan, että talvi tekee tuloaan.

meillä toi klo.20 on ollu alusta asti nukkumaanmeno aika,enkä kyllä valita.. Mieluummin otan sen "oman aikani" sillon illalla,kun mieskin on kotona[:)] 

Mä laitan pojalle seiskalt yökkärin päälle (kylpypäiviin niihi aikoihi kylpyy) ja siit tissittelemää ja nukahtaa yleensä siihen. Kyl aina iha viimestää ysilt on nukkumas. Aikasemmin olin sen verta fiksu et menin ite samal nukkumaa mut nyt on tullu useempi viikko valvottuu 23 ni aamul on kyl väsy. Ei oikeestaa vaikuta onko poitsu nukkunu päikkärit mihi aikoihi (meilhä ollu niitte kans sit taas ongelmii), et kai se on vaa lapsest kiinni. Eiks tosi usein ooki et se pienin (vauvaperheis) on pisimpää valveil ku muut muksut.. [;)]

Takaisin