NT-Ultra

Mullakaan ei ole tullut omakantaan mitään verikokeista, ei edes mitään tekstiä. Ensiviikolla neuvola, jospa siellä sitten kuulisi. En edellisissä raskauksissa ole edes osallistunut koko seulontoihin ja pitkään mietin nytkin, niin en niistä ole murehtinut.
 
Mulle tuli Downin osalta vain kirje, että ei aihetta jatkotutkimuksiin koska tulos on normaali. Eikä neuvolalääkäri sanonut mitään niistä, kysyi vain oliko ultrassa kaikki ok :bored: .. Ehkä seuraavassa neuvolassa sitten kuulen lisää, jos kuulen.
 
Tässä on niin eri käytäntöjä. Meillä Oulussa tosiaan tulee nettiin tarkat arvot. Osahan ei edes halua nähdä tuloksia, koska aiheuttaa vaan huolta, kun ei osaa tulkita. :) Varmaankin jos tulot normaali, ei sen kummempaa analyysia enää tule. :)
 
Ilmankos mulla ei lue omakannassa yhtään mitäön tuloksia, jos neuvolasta ne pitäis sinne kuitata :rolleyes: se varmaan unohti nekin.
 
Tänään oli nt ultra ja kaikki tässä vaiheessa niin kuin pitää. Erikoislääkäri ultrasi ja erittäin tyytyväinen olen kuinka tarkkaan kaikki käytiin läpi ja mitattiin. Liekkö ääneen ajatellut kun tytöstä puhui mutta katsotaan mitä rakenneultra kertoo syyskuussa. Testattiin uutta konetta samalla ja kymmenkunta kuvaa lähti mukaan.
 

Liitteet

  • _20170719_162048.JPG
    _20170719_162048.JPG
    453 KB · Katsottu: 86
Viime torstaina kävin nt -ultrassa ja verikokeessa. Sanoivat, et tulokset voi kysyä seuraavana päivänä omasta neuvolasta. Soitin sitten kysyäkseni. Mulle tuumattiin vain, että eheihän ne meillekään näin nopeesti tuu. Sanoi, että jos niissä jotain on, niin sairaalasta ollaan suoraan minuun yhteydessä. Muuten tulokset kuulee seuraavalla neuvolakäynnillä, mihin on vielä tästäki yli kaks viikkoo. Omakantaan niitä ei kuulemma laiteta.

En tuloksista aio stressiä ottaa. Olis se silti kiva tietää vähän nopeampaa kuin kolmen viikon viiveellä, kun testeissä on käyny.
 
Ultrassa käyty.. kyllä jännitti niin että luulin pyörtyväni. Kaikki oli niinkuin kuuluukin, kovasti liikkuvainen kaveri siellä oli ja pari kertaa kääntyili ympäri. Niitä riskilukuja mitä olen ressannu, niin ei edelleenkään tuolta saatu eli postissa pitäis tulla parin vko sisään. Nt heitteli 1.8-2.2 välillä ja sehän ei tietenkään mun oloani helpottanu, vaikka kätilö vakuuttelikin kaiken olevan ultran mukaan kunnossa. Toisaalta taas järki sanoo että onhan toi vielä alle "riskirajojen" ja kaikki nähdyt rakenteet kun olivat kunnossa niin sehän on pääasia ❤
 
Mä sain riskiluvut heti ultran jälkeen, samoin ekassa raskaudessa. Ei pitkään mennyt kun ultraaja syötti luvut tietokoneelle joka ne laski. Ja hyvät oli. :)
 
Ultra oli viime viikon perjantaina (rv12+4). Koneen mukaan laskettu aika 3 päivää aiemmin eli 26.1. Ei kuitenkaan muutettu. Turvotus oli 1,3 ja lääkäri ei soittanut ultran jälkeen eli ei riskejä:) ultrassa muuten kaikki hyvin MUTTA vauvan mahalaukun vieressä oli tumma kohta jota kätilö epäili laajentuneeksi munuaisaltaaksi tai kaiuksi. Viikon päästä uusi aika lääkärille ultraan jossa tarkistetaan onko tumma kohta hävinnyt. Onneksi en panikoi, kätilö rauhoitteli että tuskin on vakavaa. Mutta ensi viikollahan se sitten selviää. Eniten toivon että se olisi hävinnyt ja kaikki olisi kunnossa:Heartred
 
Nyt oli tullu omakantaan noita riskilukujakin, en tiedä et tuleeks noista vielä joku yhteisluku vai onko ne noin siinä kirjeessäkin?? Onhan toi down-riski ollu aiemmissa raskauksissa paljon pienempi, mut olo on nyt kuitenkin huojentunut kun odotin "pahempaa" ton korkean hcg:n takia. Sitten kun se kirje tulee kotiin niin saa kuulemma alkaa varata rakenneultra aikaa jee.

PAPPAkMoM (26.7.2017 9:45:52): 1.49
hCGBVkMoM (26.7.2017 9:45:52): 5.92
NTkMoM (26.7.2017 9:45:52): 1.44
Ikäriski (26.7.2017 9:45:52): 1:692
Down-riski (26.7.2017 9:45:52): 1:353
T18-riski (26.7.2017 9:45:52): 1:100000
 
Maanantaina oli tosiaan ultra ja turvotus oli 1,2. Tänään tuli jo Huslabista kirje, ettei kohonnutta riskiä ole. Hieno juttu ja nopeaa toimintaa. Kannassa ei vielä tänään ollut mainintaa tulosten valmistumisesta. Mut hei, hyvä vauva ja hyvä Huslabin nopea toiminta! :)
 
Onko teillä ollut miehet mukana nt-ultrassa? Näköjään käytännön eroja nuissa tulosten ilmoittamisissa kun kysillä riski luvut katsottiin saman tien ja aika rakenneultraan varattiin myös samalla.
 
Oli mies mukana. Ja meilläkin kätilö antoi rakenneultraan ajan samalla. Siinä on meillä sama kätilö, mikä on mukavaa.
 
oli mies ultrassa mukana.
Riskilukuja en ole nähnyt, mutta kirje tuli että kaikki ok (tosin vain downin osalta oli maininta).
Viikko ultran jälkeen oli lääkäri, ja lääkäri vain kysyi "oliko ultrassa kaikki hyvin", oli mielestäni vähän hassu kysymys.. sain ultrasta mukaan jonkun lapun, mikä piti antaa lääkärille, eikä lääkäri edes katsonut sitä, sanoi vain "jos oli kaikki hyvin niin tuo paperi on turha". Muutenkin jäi vähän jännä fiilis siitä lääkäristä, oltiin siellä huoneessa ehkä 12,5min, ja siihen sisältyi jo sisätutkimus. Lisäks se sekoili allergialääkkeen kanssa.Mittasi se verenpaineen ja kuunneltiin sydänääniä.
Ultrasta saatiin rakenneultra-aika, harmi että sama kätilö on silloin just lomalla, eli on joku toinen :sad001
 
Minä mietin että onpa hassua, kun tosiaan vain Downista se maininta siinä kotiin tulevassa lapussa. Kuitenkin testaavat sen Edwardsin samalla ja siitä olisi maininta ja ohjeet samaan tapaan, mikäli riskiluvut olisi korkeat. Tämä tieto löytyi kirjeessä olleista linkeistä, mitkä mainittiin jos haluaa lukea lisätietoa seulonnasta.
 
Takaisin
Top