Ihan kaiken haluisin kuulla kyllä tuosta toimenpiteestä. Myös sen, onko tulokset kuinka varmoja? Kauanko tulosten saaminen kestää? Mitä sitten, jos kromosomitulokset on puhtaat? Miten muut mahdolliset viat saa selville? jne! Kaikki tieto kelpaa!
Eli meillä meni näin kun -14 vuonna käytiin. Jokunen aika odoteltiin odotushuoneessa ja sitten meitä pyydettiin ensin juttelemaan tuloksista ja täytettiinköhän me pari lappuakin siinä? Tää nainen kerto mikä meillä sai hälyyttämään seulat niin paljon (meijän riskisuhdeluku oli 1:25). Sai vissiin esittää kysymyksiä ym. Mä olin jotenki nii shokissa siin et en muista sitä keskustelu osuutta.
Sit sen jälkeen mentiin lippujen ja lappujen kanssa odottelemaan taas, eli saatiin tietoa keskeytyksestä ja näistä trisomioista.
Lääkäri pyysi sitten meijät toimenpide huoneeseen jossa ensin ultrasi vauvan ja katsoi uudestaan mitat ja myös sen turvotuksen. Meillä alle 2 viikossa turvotus oli laskenut 2,4mm -> 0,9mm. Siinä vaiheessa aloin toivoa jo parasta. Sitten tarkkaan ultrattiin ja varmistettiin se missä se istukka varmasti on. Tässä toimenpiteessä oli lääkäri ja kätilö molemmat.
Maha steriloitiin ja ja sitten yritettiin. Mulle jouduttiin kolmeen kertaan pistämään, kaks niistä ei menny kun ton ensimmäisen kerroksen läpi joka ei aiheuta sitä keskenmeno vaaraa. Kolmas onnistu sitten ja kirpas vaan siinä vaiheessa kun se meni tietyn kerroksen läpi. Tosi nopeesti oli ohi sitten kun löydettiin oikea kohta.
Mä muistelisin että noiden tulokset on ihan 99-100% varmat noiden kolmen trisomian suhteen eli se 21, 19 ja sit oli viel oliks se 18(?)-trisomia. Ja sitten oli viel kaks jtn muuta minkä nimiä en muista mutta aiheutti vaan pieni kokoisuutta ja ei ilman hoitoja tuu vissiin kuukautisia ym.
Meillä ikävästi osu uus vuos tohon väliin että meillä kesti kauemmin tuloksissa. 1-2 viikkoa normaalisti menee että tulokset tulee. Mä en ite jaksanut odottaa että kirje tai niistä soitto tulee vaan soitin ite sinne.
Jos tulokset on puhtaat niin raskaus etenee ihan normaalisti. mulla ei ainakaan mitään lisäjuttuja tullu vaan se oli sitten varma juttu että lapsi on terve trisomioiden osalta :)
Toivottavasti sait jotain vastauksia. Hyvin sekavaa tekstiä tuli. Näkikö ultraaja nenäluun? Ja vastasko reisiluu myös viikkoja?