30.5. Olin nt-ultrassa ja silloin lääkäri sanoi olevan kaiken hyvin. Lääkäri ei puhunut mitään seulatuloksista, joten oletin kaiken olevan ok. Lääkäri oli aika kiireinen käynnillä, koska ajat olivat myöhässä n.40 min toisen lääkärin poissaolon vuoksi.
No seuraavana päivänä tulikin puhelu äpolilta ja kerrottiin seulatulokseni hälyttäneen(verikokessa S-Pappa arvo oli matala) ja tarjosivat käynnin 2.6. äpolille.
Tieto tuli kuin puskista ja olin sokissa. Itkut tuli tirautettua ja tottakai ajateltua pahimmat vaihtoehdot.
Eilen olin äpolilla ja lääkäri kertoi tarkemmin seulatuloksista eli pelkästään ikäni vuoksi riski on jo matala 1/440 ja huonon S-pappa arvon vuoksi downriski on 1/97. Trisomia 18 riskiluku oli hyvä 1/9500.
Käynnillä lääkäri kertoi eri lisätutkimusvaihtoehdoista; istukkabiopsia, NIPT-testi ja lapsivesipunktio. Käynnillä lääkäri ultrasi pitkään ja tarkkaan rakenteita. Ultran perusteella lääkäri totesi, ettei hän nähnyt sikiön rakenteissa downin piirteitä. Näkemäni perusteella kieltäydyin istukkabiopsiasta siihen liittyvän keskenmenoriskin vuoksi. Halusin NIPT-testin, jonne menen ensi vko:n maanantaina. Siten saan mielenrauhan asialle toivon mukaan.
Jatkossa pääsen rakenneultaan äpolille, mikä on hyvä asia neuvola ultrassa koetun huonon kokemuksen jälkeen.
Lääkäri kertoi ultratessa, että istukan toinen seinämä hieman nousee mikä voi mahdollisesti aiheuttaa lapsen pienikasvuisuutta.
Lisäksi luin netistä yhtä väitöskirjaa liittyen S-pappa arvoon, jossa kerrottiin matalan arvon enteilevän mahdollisesti raskausmyrkytystä, lapsen kasvuhäiriötä, synnytyksen ennenaikaisuutta jne. Väitöskirjassa todettiin, että seulatuloksilla yleensä saadaan luotettavammat tulokset yli 35-vuotiailla raskaana olevilta. Nuoremmilla odottajilla eivät tulokset aina pidä paikkansa. Eikä seulatulokset muutenkaan ole kuin todennäköisyyksiä. Vaikka seulat ei hälytä, voi silti syntyä down-lapsi. Näitä tapauksia on aina vuosittain muutamia sairaaloittain. Muutenkin lapsella voi olla vaikka mitä esim. sokeutta tai kuuroutta, joka todetaan vasta syntymän jälkeen. Raskaus on jännittävää ja riskialtista aikaa. Mutta mielestäni asioista ei kannata liikaa murehtia vaan nauttia hetkistä ja päivistä. Liika murehtiminen lisää vain stressitasoa, mikä ei ole hyvä sikiön kannalta.
Joten itse elän nyt päivä kerrallaan ja haluan uskoa sikiöllä olevan kaiken hyvin. NIPT-testin tulos tulee n. 2 viikon kuluessa.