Noudatatko ikäsuosituksia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tästä keskustelusta mieleen: kuinka tarkkaan noudatat lelujen/pelien/ohjelmien ikäsuosituksia?

Me (toisin kuin vanhempani) ollaan kohtalaisen tarkkoja ohjelmien ja videopelien suhteen. 5v nyt on saanut katsoa esim. Olipa kerran keksintöjä, vaikka osa jaksoista on k7. Ja 11, kohta 12 vuotiaan voisin kuvitella antavani katsoa k13 elokuvia jos olen ne nähnyt ja todennut hänelle sopiviksi. Mutta yhtään siitä pidemmälle ei ohjelmien suhteen jousteta ainakaan näiden lasten kanssa (ovat kumpikin varsin herkkiä ja kuopukselle on jotkut ikärajaltaan sopivatkin olleet jänniä).

Leluissa, lautapeleissä ja palapeleissä katsotaan enemmän lapsen taitoa ja valmiuksia. Esikoinen kaahasi palapelien ja legojen suhteen jo pienenä ikäsuosituksista ohi, kun kasaili niitä paljon. Lautapeleissä myös arvioidaan osaisiko lapsi (vähän autettuna) pelata ikäsuosituksen tuijottamisen sijaan. (5 vuotiaan kanssa on pelattu esim. Muuttuvaa labyrinttia, jonka ikäsuositus on 7v.) Ja esim. esikoiselle on voinut antaa ennen 3v synttäreitä k3 leluja, koska ei laittanut niitä suuhun. Kuopukselle ei ole voinut antaa niitä edes heti 3v synttäreiden jälkeen.

Mun mielestä on ihan hyvä, jos näitä noudatetaan. Itse näki liian väkivaltaisia elokuvia ja ohjelmia aivan liian nuorena, niin ne on kummitellut aikuisenakin. 😅 En mä niitä itse varsinaisesti alkanut katsomaan, mutta illalla ku porukassa katsottiin telkkaria, niin se meni aikalailla sen mukaan mitä porukat sattui katsomaan. Esim. Tappajahain katsominen ei varsinaisesti ole kannustanut uimaan sameassa järvivedessä tai ala-asteella mun ei olisi tarvinnut olla tietoinen mistään Bodom-murhacasesta.

Meillä oli tosi höveliä lapsena, kateltiin zombimättöleffoja ala-asteella, silloin ku oli videovuokraamot juttu niin me saatiin oikeastaan valita ihan mikä leffa vaan kerran pari kertaa kuussa.

Ja just jotain resident evil sun muita kauhupelejä meiän iskä pelas pleikalla ja me katottiin ja sit vähän vanhempina pelattiin gta:t sun muut kyl aivan alle ikärajojen. Nämä ei kuitenkaan tehnyt meistä mitään psykopaattisia massamurhaajia tai ylipelokkaita tms.

Riippuen omien lasten mielen kehityksestä toki arvioin mitä meillä sit katotaan, mut ei ainakaan lapset yksin jos nyt joku vähän vanhempaan makuun he ehdottomasti haluis kattoo. Ikinä ei pidä musta mennä millään ehdoton ei asenteella.

Perjantaina meen elokuviin ekaa kertaa neljävuotiaan kanssa katsomaan uuden ryhmä hau dinoleffan (siitä on puhuttu nyt vuosi et se tulee, mut alkaa jo toi ryhmä hau ikä olla lopussa), ja se on k7, mutta eipä noi aiemmatkaan k7 ryhmä hau leffat oo musta ollu mitenkään k7 kamaa oman lapseni tason huomioon ottaen. Yleisestikin meillä on katsottu k7 juttuja 3-4 vuotiaana, silkan väkivallan yritän suodattaa pois.

Leluissa en juurikaan oo ikäsuosituksia katsellut, toki ihan vauvalle ei mitään pieniä irtoavia osia. Ja puuhakirjat pitää olla 4vlle 6+, toki kirjoitustehtävät ei vielä toimi, mut kaikki laskeminen ja logiikka on ihan liian helppoa muuten.

Lapsi vasta 2,5v. Leluissa, palapeleissä ja kirjoissa ei hajuakaan ikämerkinnöistä vaan menen täysin sillä mitä luulen osaavan ja mikä kiinnostaa, tuntuu että ne on aina vähintäänkin "3v+". Pienempänä tietenkin katsoin tavaroita tukehtumisvaaran kannalta. Ruutuajassa olen mieluumminkin suosituksia tiukempi, eikä lapsi katso kuin joskus musiikkivideoita (Puistopartio) potalla viihdykeenä, että saan itse levätä sen 15 minuuttia, kun ei nuku päikkäreitä.

Itse katsoin elokuvia ja pelasin tietokonepelejä reilusti alle suositusiässä, enkä näe sen aiheuttaneen mitään ongelmaa. Huomaan kuitenkin lapsella olevan todella hyvä mielikuvitus siinä miten keksii ja uppoutuu leikkeihin, ja siksi olen varmasti tarkempi hänen kanssaan elokuvien ikärajoista, ellen ole niitä itse todennut sopiviksi.

Takaisin