"Nolot kysymykset" ja muut ällöjutut

Jorvissa oli ainakin vielä 1,5v sitten tarjolla kuivattuja luumuja "keittiössä", niitä kävin yömyöhään mussuttamassa "salaa" makeannälkään:) Kotona luumuvaihe jäi päälle, popsin niitä ties kuinka pitkään ihan vaan sen takia että ovat niin hyviä:)
 
Meillä annettiin osastolla joka ilta 10 tippaa laxoberonia? :) ja neuvottiin jatkamaan kotona vielä jos siltä tuntuu.
 
Pegorion, Movicol tai joku muu vastaava makrogolivalmiste on leppoisampi mitä Laxoberon. Käytin alkuraskaudessa ihan suolen toiminnan ylläpitoapuna puolesta pussista yhteen pussiin per päivä ja pidän varalla messissä ja kotona. Ehkä eka raskaus, jossa ongelmaa ollut toiminnan kanssa, johtuen varmaan runsaasta pahoinvoinnista.

En tykkää luumujutuista, yleensä liian makeita ja en vaan tykkää luumun mausta. Joskus myös auttanut liiankin kanssa, ehkä siksi ällöttää.

Movicolia saa sitruunaisena, suklaisena, "ei minkään" makuisena. Kylmään nesteeseen (veteen) sekoitettu jauhe melko ok hörpätä.

Kunhan saan tietää sektiopäiväni, aloitan taas säännöllisen käytön ja kevennän sekä siistin ruokavaliota.

Otittepa mitä tahansa vaivaan niin muistakaa juoda reilusti! (Joo, vesi ja Bepanthen toimii yhdessä tai erikseen joka vaivaan rohtona... :wink ) Nestekierto muuttuu synnyttäessä hormonitoiminnan ja maidontuotannon takia, joten massa siellä suolessakin kituuttaa kuivuutta. Onhan meidän kropat toki nyt luonnollisesti keräämäässä nestettä (näkyy sellasena lievänä ja normaalina loppuraskauden turvotuksena) mutta synnytys tai leikkaus ja vuodelepo sekä rasituksista paraneminen kuluttaakin sitä nestettä.
 
Miksei täällä voi laittaa useampaa arvostelua :D Guang Xi olit taas kirjottanut niin hauskasti ja totuudenmukaisesti ja hyviä vinkkejä et olis ollu ihan kauheen vaikee päättää, joten nyt näin :D

Tosiaan noi erilaiset makrogoli valmisteet on varsin tehokkaita ja varsin paljon ystävällisempiä kuin laxoberon. Onneksi mulla on alkanut taas toi vatsa toimimaan mukavasti tässä loppuraskauden puolella. Ruokavalio ja runsas veden juominen auttaa kyllä vatsan toimintaan mukavasti, ainakin yleensä :D
 
Noihin luumujuttuihin sen verran pakko kommentoida, että suosittelen melkeinpä niitä perus kuivattuja luumuja, jos oikeesti tarve niiden syömiseen tulee. Tossa piltin yms luumusoseessa on muistaakseni vaan 30% luumua, joten saa syödä hiukan reilumminkin. Totesin vaan kantapään kautta esikoisen kohdalla, kun kiinteiden aloituksen jälkeen oli hänelle pakko antaa purkillinen luumusosetta päivittäin. Sit kyllästyin sosepurkkien rahtaamiseen kaupasta ja tein itse soseen niihin tyhjiin purkkeihin. Voin kertoa, että melkoinen potti räjähti käsiin. Sama määrä tiukkaa tavaraa sai hiukan erilaisen vaikutuksen aikaan kuin se valmis tärkkelyssotkotus. Eipä tarvinnut jatkossa kuin pari teelusikallista antaa "hillona" puuron kanssa :wink
 
Jep, melkeen kannattaa tosiaan tehdä itse luumusosekin :D Sitäpaits, on myös parempaa kuin pilttipurkin sose :wink
 
bonalla on 100 % luumua, mutta kannattaa juu katsoa purkin kyljestä ennen ostamista, jos ei halua sekoituksia, niinkuin tietty aina muutenkin kaupassa :happy:
 
Mulla on ollu hauskaa kun vessassa saa ravata jatkuvaan ja vatsan toiminta kiihtynyt:D Tuntuu että onko sitä vauvaakaan enää mahassa kun niin paljon maha pieneni vessa reissulla?:confused:
Oon ravannu puntarilla ja eilen aamusta iltaan putos painokin vaikka söin. No nyt ei oo sitten luumuille vielä käyttöä kun noin hyvin luonnostaan toimii:grin

Ei asiaan liity mutta voiko lapsivedet/osa mennä vessa reissulla niin ettei huomais? Kahdesti puhkastu kalvot sairaalassa vasta niin ei mitään käsitystä millasta se on kotona:wacky:
 
Esikoisesta meni vedet kun nousin sohvalta ja olin menos suihkuun. Eka reaktio oli et kusinko housuihini :D Noh, kyl sen sit huomas kun menin pytylle istumaan, sen tuloa ei voi pidättää samallalailla kuin pissalla käydessä. Ainakin mun kokemusten mukaan. :) Mut en tiiä sitten voisko silleen täysin huomaamatta mennä ö.Ö
 
Meille ainakin valmennuksessa sanottiin, että niin kauan kuin vauva on mahassa, niin sitä lapsivettä syntyy lisää ja sitä myöten sitä vettä valuu jatkuvasti sieltä vähän pihalle, jos se kalvo on puhjennut... eli ei dramaattisesti lurahda kaikki pihalle kerralla vaikka pöntöllä, vaan hiljaa liruttelee, eli kyllä se pitäis huomata, vaikka se eka satsi meniskin pöntöllä taikka suihkussa :)
 
Mulla kahdessa synnytyksessä puhjennut kalvot osittain ja vettä tullut. On ihan erilaista lirahtelua kuin pissan kanssa. Ja tosiaan molemmat kerrat mulla olleet niin, että reikä kalvoissa on ollut hiukan ylempänä. Eli ei oo ollut mitään dramaattista lattiat lainehtii menoa, kunnon lorahduksia kylläkin. Ekasta meni loput vedet synnärin odotustilassa kätilön painellessa vatsaa. Toisella kerralla joutui kätilö puhkaisemaan kalvoa saadakseen anturin kiinnitettyä vauvan päähän. Ja tosiaan sitä vettä muodostuu koko ajan lisää eli jos ei synnytys käynnistykkään, lirahtelu jatkuu kyllä. Tietty kotona odottelu ei oo suotavaa tulehdusriskin vuoksi.
 
Synnytysvalmennuksessa ohjeistettiin, että jos epäilee lapsivesien lurahtelua, niin se kyllä selvästi kastelee housut. Voi myös tehdä sidetestin, eli laittaa pikkuhousunsuojan housuihin ja jos se toistuvasti lyhyehkössä ajassa kastuu märäksi niin tod.näk. kyseessä on lapsivesi. Sitten vaan neuvolaan tai synnärille testiin, onko kyseessä vesien meno vai ei. :) Meidän neuvolassa kuulemma on noita lapsivesitestejä, eli virka-aikaan sinne pääsee kätsysti eikä tarvitse sairaalaan asti vaivautua!
 
Ekalla kerralla kalvot puhkaistiin sairaalassa, ja silloin kyllä koko sänky kirjaimellisesti lainehti. Tosi ällöttävä fiilis, ihan kun laskis alleen eikä pysty millään stoppaamaan. Hassua sinänsä, ihan luonnollista tuokuitenkin on. Tokalla kerralla vedet räjähti synnytyssalissa suoraan kätilön päälle just ennen ponnistusvaihetta. Ja taas sänky, lattia ja kaikki oli ihan veden peitossa. Örks.

Sivistyneestä, spontaanista vedenmenosta en siis tiedä mitään, ehkä tällä kertaa saisin kokea?:) Toisaalta, viimeksi rupesikin tapahtumaan heti sen jälkeen ja lapsi oli ulkona alle viidessä minuutissa. Ei ehkä ihan toivottavaa kaupassa/autossa/kotona?:wink
 
Mmm, ihana ammatti, pääsee lähikosketukseen kaikenmaailman eritteiden kanssa, aaah:wink No itse totesi just ennen räjähdystä että olo helpottuu kunhan vedet menee. Ja menihän ne:) Mutta kyllä mua silti hävetti hieman.
 
"Ei lasta, ei paskaa" sanonta on ihan varmasti jonkun kätilöiden esiäidin laukoma totuus. Muutaman kätilön tuntevana voin kertoa ettei mikään ihmisen erite ole heille vieras. Ihan turha nolostella mitään! Mun vedet on kerran heitetty kahden lääkärin rinnuksille. Mitäs sörkkivät, mutta neuvopas itseäsi viisaampia... :wink
 
Mua alkaa oksettaa tää raskaus! On taas tullut sellanen limaklöntti joka oli kunnolla verinen. Ällöttää niin paljon et voisin oksentaa! Millon tää piina loppuu?
 
Takaisin
Top