NIPT-tutkimus

valkyrie

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmikuiset 2023
Marraskuiset 2025
On aika aikaista vielä tälle(kin) aiheelle, mutta mielenkiinnosta haluaisin tähän tarttua!

Onko joku jo aikeissa mennä niptiin tai oletteko aiemmissa raskauksissa käyneet? Käyttekö omakustanteisesti vai tarjoaako kuntanne tutkimuksen raskaana oleville?

Mä haluaisin käydä tässä testissä sitten kun tulee ajankohtaiseksi, ja toki sikiön sukupuolen selviäminen jo hyvissä ajoin olisi myös kiva juttu. Meidän kunta ei tätä tutkimusta kuitenkaan tarjoa, joten siihen pitäisi hankkiutua omakustanteisesti - mikä taas on aivan mahdottoman kallista. Luin kuitenkin, että esimerkiksi Virossa olisi mahdollista käydä tutkimuksessa vähän edullisemmin.

Aion mennä! Asuinmaassani tämä kuuluu myös niin sanottuun neuvola-pakettiin, eli lisäkustannuksia ei juurikaan synny muuhun terveydenhoidon kustannuksiin. Itseäni kiinnostaa etenkin tietää, että kaikki on rakenteellisesti hyvin - ja tietysti sukupuolen haluamme myös tietää siinä samalla. Kiinnostaa myös kovasti kuulla muilta (Jotka sen täällä haluavat jakaa) miten on meidän marraskuisten lasten sukupuolijakauma!

Aika hurjalta kuulostaa mulle, että on omakustanteinen Suomessa. Siitä saa kuitenkin niin valtavan tärkeää tietoa myös lapsen tilasta, eikä ole suinkaan vaan "sukupuolen selvitys".

Mä haluaisin myös mennä. En kuitenkaan tiedä vielä, tarjoaako meidän kunta sitä. Ja niin kuin valkyrie sanoitkin, omakustanteisesti se on tosi kallista, ja sillä rahalla saisi paljon muutakin hyvää ja hyödyllistä. Ulkomaille tuskin kuitenkaan lähdetään tutkimusta tekemään, vaikka ihan houkuttelevahan tämäkin vaihtoehto on 🤔

Ollaan ajateltu käydä NIPT:ssä omakustanteisesti. Onhan se hintavaa, mutta haluaisimme varmistaa vauvan terveyden.

Mä vähän tutkin noita hintoja, kun mietin, missä olisi lähin mahdollinen paikka käydä tutkimus tekemässä. Täällä lähimailla ei oo ihan kauheasti vaihtoehtoja, joten tutkimus tulisi maksamaan jopa 800 e. Virossa hinta olisl 300-400 e, joten jos asuttaisiin etelässä, niin hyödyntäisin todellakin tämän mahdollisuuden. 😅

Itse vaihdan väliaikaisesti hyvinvointialueeni Helsinkiin, koska siellä tarjotaan tällä hetkellä NIPT-tutkimus ilmaiseksi. Työpaikalta tulee puolisen tuntia ajelua lähimpään Helsingin neuvolaan, toivottavasti saisi ajat sumplittua järkevästi. Vauva siirtyy sitten neuvolaan tänne meidän omaan kuntaan.

Itsellä ei ole tietoa tarjotaanko sitä täällä meillä 🤔 Pitää kysäistä varhaisultrassa. Jos eivät tarjoa niin sitten menen varmaan yksityiselle maksoi mitä maksoi.

Mielenkiinnosta, missä kunnissa NIPT tarjotaan? 😊

Taitaa tulla päiväreissu Viroon ☺️ Ihan todella helppo toteuttaa ja en millään haluaisi mennä NT-ultraan kätilön arvailtavaksi. n. 300€ maksaa Virossa.

Minä aion myös mennä kun meidän kunta tätä tarjoaa. Hus:illa ainakin oli, että kunnan tarjoamassa NIPT testissä ei kerrota sukupuolta vaan katsotaan ainostaan kromosomit. 😳🤷🏻‍♀️ Olisihan se sukupuoli kiva myös tietää, mutta tässä kun pitkään yrittänyt niin sillä ei hirveästi ole meille väliä☺️

En oo aiemmin käynyt, mutta nyt toivon iän puolesta pääseväni kunnan tarjoamana 🤞

Minä saan NIPT:n kunnalta, kun olen jo niin vanha. Jos näin ei olisi ollut, oltaisiin ehdottomasti menty yksityiselle ja maksettu se laajempi paketti. Sukupuolta en haluaisi tietää ennen vauvan syntymää ja toivon, että tästä asiasta päästään puolison kanssa yhteisymmärrykseen 😅

Onkohan kellään tietoa, että jos päsee iän puolesta testiin, niin millä viikoilla tää tehtäisiin? Siis varmaan vaihtelee, mut noin niinku mitä vois malttamaton uskaltaa odottaa 🤭

Takaisin