NIPT-tutkimus

On otettu NIPT. Se oli automaatio iän takia, mutta käytänteet eivät olleet vielä vakiintuneet ja se otettiin liian myöhään suhteessa siihen jos/kun tulos on positiivinen. Tulos oli positiivinen, 99% varmuus piti vielä varmentaa lapsivesipunktiolla, koska keskeytyslupa piti jo hakea 12+ viikkojen takia.

Nipt vahvisti meillä jo ensimmäisten ultrien viikkojavastaamattomuuden ja NT-ultran löydökset, joihin ei kuitenkaan keskussairaalassa suhtauduttu vakavasti. Aikaa haaskaantui joka välissä. Kukaan ei ottanut vastuuta mistään.

Nyt otetaan NIPT myös ja pidän huolen, että se otetaan ajoissa, kunnolla ja tulokset analysoidaan pikana oli korona tai ei.
 
Kävin yksityisellä iän vuoksi (40v) ja koska asuinalueellani ei sitä tarjota julkisella iän perusteella ja julkisen seula ei hälyttänyt. NIPT oli myös normaali.
 
Meillä otettiin NIPT, koska rakenneultrassa rv 22 löydettiin yksittäinen rakennepoikkeama. NT-ultra oli ok ja seulat kaukana hälyrajoista. Meille tarjottiin kyllä ensisijaisesti lapsivesipunktiota, mutta keskenmenoriskin vuoksi valittiin NIPT. Tulos oli normaali.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ei tehty niitä perusveriseuloja ollenkaan, vaan ensin nt-ultra ja siitä marssittiin suoraan labraan antamaan verinäyte niptiä varten (ikä 40v). 8 vuorokautta ultran jälkeen tuli puhelu että tutkitut kromosomit normaalit ja sukupuoli saatiin tietoon myös.
 
Tämä pohdituttaa tällä hetkellä kovasti.
Seula ei hälyttänyt, mutta olen jo nelikymppinen ja seulahan on kai vaan n. 85% tarkka. Jotenkin tuntuu, että tuo tarkkuus on tällaisessa asiassa aivan liian vähän.

Nt oli 0,9 mm.
Downin riskiluku 1:2497
Trisomia18 riskiluku 1:1887

Nuo luvut lienee sinänsä ok, mutta seulan tarkkuus ylipäätään mietityttää. Pohtiiko kukaan muu vastaavaa?
 
Tämä pohdituttaa tällä hetkellä kovasti.
Seula ei hälyttänyt, mutta olen jo nelikymppinen ja seulahan on kai vaan n. 85% tarkka. Jotenkin tuntuu, että tuo tarkkuus on tällaisessa asiassa aivan liian vähän.

Nt oli 0,9 mm.
Downin riskiluku 1:2497
Trisomia18 riskiluku 1:1887

Nuo luvut lienee sinänsä ok, mutta seulan tarkkuus ylipäätään mietityttää. Pohtiiko kukaan muu vastaavaa?

Mä olisin iän puolesta halunnut niptin, mutta täällä ikä ei ole peruste. Jos lompakko kestäisi, kävisin yksityisellä mielenrauhan vuoksi sillä nythän kuitenkin mahdollisuus on suurempi, vaikka seula normaali olikin.
 
Minulla ekan rakenneultran verikoetulos hälytti sen verran, että äitiyspoli tarjosi mahdollisuutta NIPT-testiin, Downin riskiluku oli 1:113 ja se tuntui tooooosi isolta :No Evil Monkey: vaikka itse rakenneultrassa vauvan niska mitattiin 1mm. Onneksi tuo NIPT tulos oli OK niin ei pitäisi sen puolesta enää huolehtia, vaikka toki se vähän vielä mietityttää. Olis ehkä ajatellut että tuosta NIPT tuloksestakin olisi tullut joku riskiluku tms.. Toivon mukaan seuraavassa rakenneultrassa tulee taas lisätietoa aiheeseen.
 
Takaisin
Top