NIPT-tutkimus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulle tehty, tehdäänkö tai haluaisitko että sinulle tehdään NIPT-tutkimus? Tutkimuksessa seulotaan siis sikiön kromosomipoikkeaavuuksia, eikä se automaattisesti kuulu kaikkien raskauksien tutkimuksiin.

Täältä löytyy VAU.fi:n artikkeli aiheesta.:)
 
Edellisessä raskaudessa tehtiin nipt seulojen hälyn takia. Oli rajoilla seulat. Nipt ei ollut kummoinen koe mutta tulosten odottaminen oli tuskaa. Onneksi kaikki oli lopulta ok. Haluttiin tietää sukupuoli.

Nyt tässä uusimmassa raskaudessa en kahta kertaa mieti niptiä jos sitä tarjotaan vaan haluan ehdottomasti sen.
 
Minulle on tehty pari kertaa nipt ja jos tarjotaan nyt niin menen tietysti. Eihän se äidille ole kuin verikoe, ja tarjoaa silti hyvin tietoa sikiöstä.
 
Mullakin seulat oli siinä rajoilla joten pääsin julkisella NIPTiin. Simppeli verikoe, tuloksista soitettiin muistaakseni n. viikon kuluttua. Tarkempi selostus tuli Kantaan myöhemmin. Odottelu oli piinallista, mutta onneksi kaikki oli siltä osin hyvin. Halusimme myös tietää sukupuolen kun mahdollisuus oli. Jälkikäteen oon ollut tyytyväinen että pääsin, koska olisin kuitenkin murehtinut normaaliakin seulatulosta koska se ei ole niin tarkka kuin NIPT.
 
Oman mielenrauhan takia menin omakustanteisesti.
Nt-tulokset oli normaalit, mutta mielestäni ”liian lähellä” riskirajaa, ja kun takana kaikennäköistä munasarjoissa, halusin varmuuden.
Bulevardin klinikalla kävin Helsingissä. En tiedä suosittelenko sitä. Lääkärillä oli kiire, hintaan kuului eriteltynä 4d-ultra, mutta lääkäri ei sitä viitsinyt tehdä… hän myöskin soitti tuloksista kerran (tietty pe ip), olin töissä enkä voinut vastata, eikä kukaan vastannut kun soitti takaisin. Sitten joutui odottamaan tuloksia vkl:n yli. Seuraavallakaan viikolla lääkäriä ei saanut kiinni ja hoitaja sanoi tulokset kertoessaan, että lekuri soittaa vain kerran. En siis saanut koskaan lääkärin tulkintaa tuloksista, vaikka tulokset olivatkin normaalit. Koen että maksoin vähän turhasta.
Ensi kerralla jos julkisen tulokset ovat ok, en enää NIPT:n mene omakustanteisesti. Julkisen tarjoamana tietysti menisin.
 
Muokattu viimeksi:
En ole käynyt, mutta menisin ehdottomasti jos sitä julkisella tarjottaisiin ja mahdollisesti myös omakustanteisesti jos olisi seulat ihan rajoilla.
 
Meille tehtiin NIPT aiemman raskauden kromosomipoikkeaman vuoksi. Oma neuvola ei ensin sitä olisi antanut ("ethän sinä ole yli 40-vuotias"), mutta sanoin, että meille se luvattiin edellisen raskauden selvittelyjen yhteydessä, että siihen seuraavassa pääsee niin halutessaan ja keskussairaalan reaktio olikin heti että "tottakai". En olisi pystynyt olemaan rauhallisin mielin raskauden suhteen, jos ei sitä olisi nyt tehty. Samalla sai sukupuolen myös tietoon jo hyvissä ajoin mikä oli tietysti kiva plussa :) tämänhän saa itse päättää, haluaako tietoon. Tuloksissa kesti n. viikko. Erittäin hyvä, kun tällainen mahdollisuus on, ettei välttämättä tarvitse niitä kajoavia tutkimuksia tehdä ja miettiä keskenmenoriskiä.
 
En ole käynyt. Ultrissa on riskiarvoluvut olleet niin hyvät, ettei ole tarjottu. Kuitenkin jos luvut olisivat olleet alhaisemmat ja jokin riskiarvo koholla, niin menisin toki tutkimukseen.
 
Mä pääsin Turussa automaattisesti, kun olin yli 40-vuotias odottaja. Tunnen useamman, joka muilla paikkakunnilla on maksanut päästäkseen nipt:iin, siis itseni ikäisiä, joten oli tosi kiva etu saada se kunnan kustantamana. Kaikki oli kunnossa ja samalla selvisi sukupuoli, mikä oli mukava lisä.
 
Mä haluaisin ehdottomasti NIPT:n tähän alkaneeseen raskauteen jos vain niille viikoille pääsen. Ikää on 44, joten riskit kaikenlaisille poikkeavuuksille ovat todella suuret. Toivottavasti pääsen tutkimukseen julkiselle automaattisesti.
 
Meille tehtiin NIPT aiemman raskauden kromosomipoikkeaman vuoksi. Oma neuvola ei ensin sitä olisi antanut ("ethän sinä ole yli 40-vuotias"), mutta sanoin, että meille se luvattiin edellisen raskauden selvittelyjen yhteydessä, että siihen seuraavassa pääsee niin halutessaan ja keskussairaalan reaktio olikin heti että "tottakai". En olisi pystynyt olemaan rauhallisin mielin raskauden suhteen, jos ei sitä olisi nyt tehty. Samalla sai sukupuolen myös tietoon jo hyvissä ajoin mikä oli tietysti kiva plussa :) tämänhän saa itse päättää, haluaako tietoon. Tuloksissa kesti n. viikko. Erittäin hyvä, kun tällainen mahdollisuus on, ettei välttämättä tarvitse niitä kajoavia tutkimuksia tehdä ja miettiä keskenmenoriskiä.

Mä jäin miettimään tätä, että johtuisiko ero neuvolan ja keskussairaalan suhtautumisessa maksajasta eli kunnasta. Oman kunnan neuvolassa on usein hyvinkin tiukat ohjeet mitä saa ja ei saa tehdä ja teettää, jo pelkkä ferritiini voi olla työn ja tuskan takana. Keskussairaala sen sijaan tekee mitä parhaaksi näkee, ja sairaanhoitopiiri laittaa tyynesti laskun kuntaan. Neuvola pelaa siis "omilla rahoilla" ja sairaanhoitopiiri "toisten rahoilla". Mun verikoetulokset oli jo valmiit kun menin keskussairaalaan NT-ultraan, ja kätilö laski riskiluvut heti siinä paikan päällä. Olin niin hermostunut ja järkyttynyt vaikka ei aivan rajan yli päästykään, että varattiin saman tien uusi verikoeaika NIPTiin ilman mitään mutinoita. Tajusin nyt että neuvolan kautta en varmaan olisi päässyt, olisi vaan taputeltu olkapäälle että ihan ookoo tulos, ei oo mitään hätää.
 
Tää oliki joku uus juttu mulle. Mut googlettelun perusteella sanoisin, et kyllä,mikäli siihen tarvetta koettaisiin. Ihan sama sit jo siinä vaihees,et mennäänkö julkiselle vai yksityiselle.
 
Mä haluaisin ehdottomasti NIPT:n tähän alkaneeseen raskauteen jos vain niille viikoille pääsen. Ikää on 44, joten riskit kaikenlaisille poikkeavuuksille ovat todella suuret. Toivottavasti pääsen tutkimukseen julkiselle automaattisesti.
Tämä riippuu alueesta. Esimerkiksi HUSissa ei pääse NIPTiin pelkän iän perusteella.
 
Tää oliki joku uus juttu mulle. Mut googlettelun perusteella sanoisin, et kyllä,mikäli siihen tarvetta koettaisiin. Ihan sama sit jo siinä vaihees,et mennäänkö julkiselle vai yksityiselle.

Mun ymmärtääkseni ainakin meillä päin julkisella laitetaan kyllä NIPTiin, jos seula hälyttää lievästi. Jos siinäkin poikkeavaa, varmistetaan lapsivesipunktiolla. Jos tulee isommat riskiluvut, tarjotaan suoraan lapsivesipunktiota. Mutta seulat tehdään aina ensin. Mikäli tahtoo suoraan NIPTiin tai vaikka seulat olisi kunnossa, voi mennä yksityiselle. Talvella kun huvikseni katselin hintoja, olivat muistaakseni luokkaa 800+ euroa, en muista sisältyikö siihen jotain muutakin. Julkisella toki ilmainen.
 
Pääsin NIPTiin koska iän takia (42) seulat hälytti. Itse en jännittänyt yhtään, kuin vasta siinä kohtaa kun tuli tekstari että omakannassa viesti. Kyllähän se viikon odotusaika siinä saa ajatukset hylkäämään ja varmasti voi olla ihan kamalaa odotellessa, mutta itsellä oli kuitenkin nt-arvot ihan normaalit niin en osannut pelätä. Ja plussaa oli saada sukupuoli selville.
 
Nipt-testi tehtiin, koska arvot hälyytti. Siellä sairaalassa tosin sanoivat, että olisimme saaneet testin suoraankin mun iän takia. Tätä eivät neuvolassa ymmärtääkseni tienneet eli ehkä suht uudesta linjauksesta on kyse.
Jos vielä tuuri kävisi ja seuraavakin raskaus vielä alkaisi, menisin ehdottomasti.
 
Olen käynyt kahdesti. Ensimmäisen kerran seulat hälytti ja sain valita NIPT tai istukka punktio. Valitsin NIPTin mutta tuloksen ollessa positiivinen jouduin vielä punktioon. Seuraavassa raskaudessa sain NIPTin taustan vuoksi automaattisesti.
 
Takaisin
Top