Nina vai Niina? Nimet joissa voi olla kaksoisvokaali.

Olen samaa mieltä monen kanssa. Meillä tytölle ykkösvaihtoehtona just nimeksi sellainen, joka näyttää paremmalta yhdellä vokaalilla mutta lausuttas varmaan kahdella :facepalm::hilarious: no täytyy pohtia asiaa.
 
Itselläni on nimessä kaksoisvokaali, johon olen kyllä tyytyväinen, mutta tulevalle lapselle en usko samanlaista antavani, en yhdellä tai kahdella vokaalilla :joyful: Yllättävän paljon tosin voi ääntämisellä edesauttaa oikeinkirjoittamista, mutta jotenkin ei silti :stop: Sukunimenkin saa aina tavata :grin Vielä ei olla keksitty sopivaa nimeä, eikä edes tiedetä kumpi on tulossa. Helpompi on ollut valita mitkä nimet eivät tule kysymykseen. Eiköhän se ajan kanssa :grin
 
Meidän tytöllä on nimi, jossa on yksi vokaali ja se lausutaan juuri niin kuin se on kirjoitettu. Vaikka tyttö on pian 4-vuotias niin edelleen jotkut tutut saattaa sanoa tytön nimen kahdella vokaalilla.
 
Isoäitini nimi oli Jenny, ihan Karjalasta oli kotoisin eikä tietääkseni mitään suomenruotsalaisviboja tässä maankolkassa. Toinen Isoäitini sanoi aina Jenni sitä ja Jenni tätä ja mun mielestä se oli Niin Väärin.

Ja yleenaä tulee lausuttua suomalaisittain Niina, Miia jne.
 
Aikaisemmissa sukupolvissa kävi monesti niin, että ruotsiksi opiskellut pappi kirjoitti nimen kirkonkirjoihin fiinimmin, vaikka hänelle olisi ilmoitettu ihan tavallinen nimi. Sukututkimuksessa tätä näkyy paljon, että nimet ovat kirkonkirjoissa jotain ihme väännöksiä, vaikka oikeasti olivat ihan tavallisia suomalaisia nimiä. Saman ihmisen nimen kirjoitusasu vaihteli ihan riippuen siitä, kuka nimen kirkonkirjoihin kirjasi.
 
Anoppini nimen kanssa on pappi sekoillut. Sitten anoppini itse käyttää ehkä noin neljää eri versiota nimestään :rolleyes:. Oikeastaan en vieläkään tiedä sitä oikeaa muotoa.
Esim. Tarkoituksena on ollut antaa nimeksi Riitta Liisa Jokinen.
Pappi on kirjoittanut Riitta-Liisa (tai Riittaliisa) ja anoppi käyttää jompaa kumpaa tai pelkkää Riittaa ja lempinimenään hänellä on Liisi.
 
Takaisin
Top