Nimistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nereid
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esitietolomake sairaalaan?? Mä en muista mitään tuollaista olleen tai että johonkin oltais esikoisen nimiä kirjoitettu? Onko tää joku uus juttu?
Meillä on pojalle kutsumanimi jo olemassa ekan raskauden ajalta, toinen ja mahdollinen kolmas nimi vielä harkinnassa. Kutsumanimi ei ole salainen, esikoinenkin aina esittelee kaikille, kuka mun masussa on ja kertoo kyllä samalla mahdollisen toisen nimen, mutta ei olla vielä tosiaan päätetty tuleeko se (tykätään kyllä molemmat ja esikoinen selvästikin myös), mutta jotenkin edelleen mietintäkannalla. Kolmas nimi - jos annetaan se toinen, olisi miehen toinen nimi. Hassua tässä on se, että mieskin pitää mahdollisena tuota kolmea nimeä, kun esikoiselle olisi kuulema riittänyt pelkkä etunimi! Itsellään on lyhyt (4 kirjainta) ja toinen nimi pidempi (8 kirjainta) ja on kuulema aina ärsyttänyt lomakkeita täyttää....

Hannatuuli, ehkä toi lomakejuttukin vaihtelee paikkakunnittain. Mä sain neuvolasta sellasen lomakkeen, missä kyseltiin raskausajan vointia, elämäntilannetta, kokemukset aiemmista raskauksista, toiveet synnytyksen suhteen, toiveet osastollaoloajan suhteen. Kysyttiin myös, saako vauvan hätäkastaa tarvittaessa ja siihen liittyivät sitten nuo nimiehdotukset (vastasin ei saa, joten ei nimiäkään sit tarvita). Lomake pitää sitten antaa sairaalaan.

Mun ainakin piti täyttää jo moooonta viikkoa sitten esitietolomake sairaalaa varten (phks). Siellä oli muunmuassa hätäkasteessa annettavat nimet tytölle ja pojalle....

Meillä se esitietolomake oli sähköisessä muodossa ja se piti täytellä jo joskus raskauden puolivälissä. Siinä oli paikka nimillekin, mutta terkka sanoi, ettei sitä kohtaa välttämättä tarvitse täyttää. En sitten laittanut mitään, kun ei ollut mitään nimiä mietitty. Eikä ole vieläkään päätetty! :)

Mä en ees muista, mitä mä siihen lomakkeeseen kirjotin niitten nimien kohdalle :D siis kans phks menossa kans synnyttään. Ekan kans oli ihan hirvee miettiä niitä, mutta nyt taisin vaan heittää jotain, enkä ees kysyny isännältä mitään :)

meidän toinen suunnittelema nimi Hupulaiselle oli tullut nyt kalenteriin.Jänskättää vain että nyt kun paljon on vauvoja tullu/tulos ettei kukaa vaan vie _meidän_ nimeä :D.

Meillä oli lomakkeeseen pakko laittaa molempiin kohtiin joku nimi. Ei sen hätäkasteen vuoksi, vaan kutsuvat lapsia sairaalassa jo ihan etu- ja sukunimellä ja esim. mahdolliset lääkkeet määrätään koko nimellä. Ei ole kuulemma "Virtasen tyttöä" tms, on suuri riski, että paikalla onkin kahden eri perhe Virtasen vauvat. Siksi myös etunimi pakollinen. Painottivat kyllä, ettei sillä ole mitään merkitystä, mikä nimi paperissa lukee, kunhan on joku. Ei ole kuulemma pakko nimetä lasta loppujen lopuksi juuri sen nimiseksi. :D

Hento: Mulla on vähän sama, että läheiselle ystäväpariskunnalle syntyy ihan vähän ennen meitä (heidän LA oli yli viikko sitten) vauva ja pelkään, että he vie meidän nimen :P Tosin eivät ees tiedä kumpi sieltä on tulossa :D Mutta silti on käyny mielessä se :)

Mutta eikös vauvalle anneta heti henkilötunnus kun hän syntyy... :O Luulisi, että voisivat sitä käyttää hoitojen yhteydessä.

En tiedä, onhan se varmaan helpompaa kysellä, missä on Liina Virtasen lääkkeet, kuin missä on 120313-854F:n lääkkeet. Taitaa olla silti näemmä vain meidän sairaalan käytäntö, en sitten tiedä, miten muissa toimitaan. Lomake palautettiin viikolla 26 ja sillon jo laitoin siihen molempiin kohtiin koko nimet. Eikä niillä nimillä tarvinnut tosiaan olla mitään tekemistä sen kanssa, mikä lapsen oikeaksi nimeksi loppujen lopuksi tulee.

Meillä oli lomakkeeseen pakko laittaa molempiin kohtiin joku nimi. Ei sen hätäkasteen vuoksi, vaan kutsuvat lapsia sairaalassa jo ihan etu- ja sukunimellä ja esim. mahdolliset lääkkeet määrätään koko nimellä. Ei ole kuulemma "Virtasen tyttöä" tms, on suuri riski, että paikalla onkin kahden eri perhe Virtasen vauvat. Siksi myös etunimi pakollinen. Painottivat kyllä, ettei sillä ole mitään merkitystä, mikä nimi paperissa lukee, kunhan on joku. Ei ole kuulemma pakko nimetä lasta loppujen lopuksi juuri sen nimiseksi. :D

Meidän lapsi oli kyllä koko ajan *********** Tyttö, itse kutsuttiin häntä etunimellään ja hoitajat ja lääkäritkin kutsuivat, mutta vasta kun huomasivat että meillä on jo etunimi käytössä. Jos oli muita vauvoja joilla ei nimiä ollut kerrottu, niistä he puhuivat kyllä ihan Sukunimi Sukupuoli. Tämä siis sekä Naistenklinikalla että Jorvissa, ja missään vaiheessa meiltä ei kysytty nimeä virallisesti. Ehkä jos olisi ollut kuoleman riski isompi? Meiltä kyllä aina varmistettiin myös se väliaikainen henkilötunnus esim. labrakokeiden tms kohdalla.

En tiedä, onhan se varmaan helpompaa kysellä, missä on Liina Virtasen lääkkeet, kuin missä on 120313-854F:n lääkkeet. Taitaa olla silti näemmä vain meidän sairaalan käytäntö, en sitten tiedä, miten muissa toimitaan. Lomake palautettiin viikolla 26 ja sillon jo laitoin siihen molempiin kohtiin koko nimet. Eikä niillä nimillä tarvinnut tosiaan olla mitään tekemistä sen kanssa, mikä lapsen oikeaksi nimeksi loppujen lopuksi tulee.

Aaaah, te ette ilmeisesti tiedä että meidän lasten henkilötunnukset tulee olemaan mallia 123456A789X. Eli tällä vuosisadalla syntyneiden henkilötunnuksen viiva on korvattu A-kirjaimella :signs004

Ja se henkilötunnus minkä sairaalassa saa on väliaikainen, se virallinen henkilötunnus tulee sitten kun sairaala on ilmoittanut syntymän maistraattiin. Eli ei kannata sitä sairaalassa tullutta henkilötunnusta opetella ulkoa turhaan ajatellen että se pitää muistaa loppuelämän :)

Hento - oli hassua huomata, että meidän perheessä käytössä oleva hellittelysana "hupulainen" ei olekaan ihan ainutlaatuinen :) meillä kaikki saa olla vuorollaan tuon sanan kohteena <3

kylläpä on harvinaasta että osuu sama kutsumanimi samaan ryhmään! :D Mutta ainutlaatuinenhan se silti on!
Mä oon sanonu mun kahta nuorempaa sisarusta (8 ja 2vee) hupulaisiksi ku ne on niin kovia touhuamaan ja menemään :D Mieshän meillä ehdotti että sanottais vauvaa hupulaiseksi. :)

Mistä Hannatuuli teidän hupulaisnimi on lähtöisin? :)

Eleonora: Kyllähän se harmittais ku menis se "oma nimi" pilalle, mitä on vauvalle suunnitellu ja tottunu/rakastunu siihen nimeen. Pidetään peukkoja että saaraan pirettyä omat nimemmä ;)

Ja se ku noita nimiä miettii niin ittellä häirittee heti jos tunteeki sen nimisen.. : Ei sitä mä tunnen sen nimisen.. se on sen ex-tyttis jne. :D

hento: Joo, peukut pystyssä!

Mua ei häiritte se, jos tuntee useamman sen nimisen, sillon se oma mielikuva ei kohdistu heti johonkin yhteen ihmiseen. Mutta sillon enemmän, jos tuntee vain yhden ihmisen sillä nimellä, niin heti ajattelee sitä yhtä ja varsinkin vielä jos se ei oo mikään lemppari-ihminen tai että ois kovin hyviä muistoja siitä.

hento - en tiiä mistä se on lähtöisin. Meillä viljellään kaikenlaisia "söpöliini, höpöliini, hupuliini, hupulainen, höpönassu".. Ja kaikki saavat tosiaan niistä osansa. Mies saattaa sanoa esikoiselle "tuu humpulipumpuli, mennään pesee hampulipampulit ja heppulipeppuli". Mainitsin sille asiasta yks päivä, ei ollut ite ees huomannut puhuvansa noin :D on se hassua mitä isyys tekee.....

hento - en tiiä mistä se on lähtöisin. Meillä viljellään kaikenlaisia "söpöliini, höpöliini, hupuliini, hupulainen, höpönassu".. Ja kaikki saavat tosiaan niistä osansa. Mies saattaa sanoa esikoiselle "tuu humpulipumpuli, mennään pesee hampulipampulit ja heppulipeppuli". Mainitsin sille asiasta yks päivä, ei ollut ite ees huomannut puhuvansa noin :D on se hassua mitä isyys tekee.....

Joo-o, miunkin puolisko on alkanut puhua jotain ihan uutta kieltä :p

Takaisin