Nimistä

Nereid

Piirimestaruustason postaaja
Huhtiäidit 2020
Hei, mulla on tavallaan ongelma, ja haluaisin rehellisiä mielipiteitä.
Kysyn täältä sen takia että ollaan kaikki raskaana ja halutaan kaikki lastemme parasta.
Eli mullahan on 5 lasta ennestään, saman miehen kanssa, ero tuli 4 vuotta sitten.
Nyt saan toisen miehen kanssa lapsen, ja mies on ulkomaalainen ja sen tulee kyllä näkemään lapsesta että isä ei ole pohjoismaista kotoisin.
Voiko pojalle silloin antaa perinteisen Suomalaisen nimen kuten Ahti tai Otso tai Aarre tai Tarmo jne...?
Tai siis juu voi tietysti, mutta onko se hassua?
Olen kyllä lukenut kiinasta adoptoidusta tytöstä, jonka nimi oli Lumi, ja se oli mun mielestä kaunis ja sopi hienosti. En vaan haluaisi että lasta kiusataan nimen takia. Vaikka toisaalta kyllähän lasta voidaan kiusata monesta muustakin syystä, harvemmin kai nimen takia. Mun kaikilla pojilla on vanhat Suomalaiset nimet.
Mielipiteitä?
 
Hei, itse odotan ulkomailla ja olen myos miettinyt nimi-asioita. Minusta lapsen etunimen tulee sopia hyvin seka asuinmaahan etta lapsen isin sukunimeen... Nimi voisi periaatteessa olla suomalainenkin, kunhan se sopii em. ehtoihin...
En myoskaan halua jotain umpi-perinteista ja joka toisella olevaa nimea lapsen isin kulttuurista...
Todennakoisesti annamme lapselle jonkin lyhyen, helpon ja kansainvalisen nimen.
Tsemppia nimen harkintaan! :)
 
Mielestäni nimeksi sopii oikein hyvin joku perisuomalainen. Ei ole kauan aikaa kun näin kaupassa pienen mustan Arvo-pojan :) Aivan ihana!

Enemmänkin itseäni kummastuttaa perisuomalaiset ihmiset jotka antavat lapelle jonkin erikoisen ulkolaisen nimen joka on vaikeasti lausuttava jne. Mutta jokainen toki tyylillään..
 
Kyllä minustakin voi antaa ihan perisuomalaisen nimen :) Kai se sen verran tavallista on, ettei luulisi sen aiheuttavan erityisempää kiusaamista. Minusta tuntuu, että moni ko. tilanteessa oleva koettaa myös etsiä nimen, joka on sekä suomalainen että sopii myös jotenkin sen toisen kulttuurin taustaan, esim. lyhennöksenä. Ehkä sellainenkin voi löytyä siis. Mutta ymmärtäisin silloin syynä olevan lähinnä se, että vanhemmat haluavat olla "tasapuolisia", ei mikään kiusaamisjuttu. Minusta monella vähemmän suomalaisen näköisellä lapsella on kyllä ihan suomalainen nimi. Ja jotkut maahanmuuttajatkin vaihtavat nimensä muotoa suomalaiseksi. Ehkä jotkut ajattelevat sen jopa vähentävän kiusaamista... Mietin sitäkin, että kannattaako nimellä välttämättä suurentaa sitä eroa, mikä on näkyvissä tämän nuorimmaisen ja muiden lasten välillä? Mutta varmaan se nimi on paras, mikä teistä tuntuu parhaalta :)

Ja oon samaa mieltä kuin TerhiJii.. koska itse olemme suomalaisia niin haluan antaa lapselle suomalaisen nimen. Se voi toki olla erikoisempikin, mutta sen pitää sopia suomen kieleen ja ääntämiseen. Ja suomen kieleen mielestäni kuuluu, että nimi lausutaan samoin kuin kirjoitetaan.
 
Jos lapsen on tarkoitus elää ja kasvaa Suomessa, suomenkielinen nimi on ehdottomasti etu. Esimerkiksi työhaastetteluissa ikävä kyllä karsitaan ihmisiä jo nimen perusteella. Saddam Osama Stalinin hyvätkin paperit saattavat jäädä tylysti lukematta. Teen tutkimustyötä maahanmuuttajien parissa ja tiedän, että syrjintä on Suomessa todellisuutta. Näin ei tietenkään pitäisi olla.

Tiedän myös täysin suomalaisen nuoren naisen, joka ei halua kirjoittaa ansioluetteloonsa synnyinpaikkaansa, koska on syntynyt äidin ollessa matkalla.
 
Meillä oli koulussa aikanaan Afrikasta adoptoitu Jussi. Mä uskon että Jussi-nimestä oli Jussille enemmänkin hyötyä kuin haittaa, juuri Kunusiinin esittämien syiden vuoksi. Ei sen takia ainakaan kiusattu.
 
Ehdttomasti voi antaa suomalaisen nimen. Elennalla oli mun mielestä hyvä pointti siinä, että kun on jo ennestään muksuja niin miksi "erotella" sisaruksistaan erityylisellä nimellä. Samaa perhettä olette joka tapauksessa :)

Asian vierestä mielenkiinnosta kyselen, että ootteko muuten aatellu antaa isän vai äidin sukunimen? Jos siis perheessä on erit sukunimet niinku meillä avioliitosta huolimatta :) Meille on aluista asti ollut selvää, että pojalle tulee minun sukunimeni sillä on Suomessa harvinaisempi kuin miehelläni. Mennessämme naimisiin olisin voinut ottaa yhdistelmäsukunimen, mutta sillon automaattisesti lapselle tulisi isän sukunimi, joten mitään ei muutettu.
 
Kiitos paljon kaikille vastauksista! Vahvistitte mun päätöksen :Heartred

Mun sukunimi, ja siitä syystä että on sama kun muulla perheellä.
Tulevan lapsen isä ei asu mun kanssa, en tiedä onko kiinni kulttuurista vai isän omasta luonteesta, mutta käytös muuttui aika radikaalisti huonompaan kun ilmoitin raskaudesta.
 
Kuudes: Ostapas uusin Kaksplus-lehti, siinä oli aika kivoja erikoisia nimiä lapselle :) Ovat suomalaisia vaikkakin erilaisia ku normaalit Tarmot ja Jarmot :D
 
Mulle tulee 2+ :)
Ne olis just sellasia mitä katteltais jos isä olis mukana kuvioissa ja jos häntä kiinnostais vauvan nimi :)
Nyt haluisin sellasen mikä sopii isompien veljien nimiin. Huomasin tänään että kaikilla mun lapsilla on etunimenä 2 tavuinen nimi, 2 alkaa J:llä 2 alkaa E:llä ja 1 A:lla eli luultavasti tälle vauvalle tulee A:lla alkava etunimi jossa on 2 tavua, paitsi sit jos hän syntyessään näyttää ihan joltain muulta :D
 
Jatkanpas tähän keskusteluun, jonka Kuudes on aloittanut... :) Eli olettekos jo miettineet tulokkaalle nimivaihtoehtoja? Vai onko nimi jo valmiina? Minkälaisia/ tyylisiä nimiä olette miettineet? Haluattekos kentien paljastaa joitain esimerkkejä? :) Mikä nimessä tai sen antamisessa on mielestänne tärkeintä?

Me emme tiedä sukupuolta, joten mietinnän alla on ollut sekä tyttöjen että poikien nimiä... Pojalle nimi on jo kutakuinkin valmiina, mutta tytölle on useampia vaihtoehtoja. Annamme nimen, joka ei ole suosituimpien listalla, mutta joka ei kuitenkaan ole liian erikoinen. Tytölle tulee kolmanneksi nimeksi nimi, joka kulkee minun suvussani. :)
 
Meillä on sekä tytölle että pojalle nimi, tytölle tulee kaksi nimeä ja pojalle kolme. Tytön etunimeksi vaihtoehtoja on kaksi mutta lähes 100% varmasti olemme päätyneet toiseen jos hän siltä näyttää :) Nimet ovat suht tavallisia mutta aivan lähipiirissä, ystäväpiirissä tai tutuilla ei näitä nimiä ole. Tytön toinen nimi on edesmenneen mummuni toinen nimi, pojan kaksi ensimmäistä nimeä tulevat vähän kauempaa suvustani ja kolmas nimi olisi isänsä toinen nimi.
Huvitti kun siskoni yritti yksi ilta arvailla vauvan nimeä ja vaikka en antanut minkäänlaista vinkkiä mikä nimi voisi olla niin kaikista maailman tytön nimistä hän veikkasi juuri sitä nimeä mitä emme nyt ehkä kuitenkaan tytölle anna mutta mikä on toisena vaihtoehtona! Oli naurussa pidättelemistä, piti katsella muualle ettei näkisi minun naamasta kuinka läheltä piti! :)
 
Meillä on valmiina pojalle ja tytölle nimet (ja mietittynä tatuoinnit näitä kuvaamaan :)). Nimet tulivat suht helposti, tytön nimen laitoin ilmoille minä, pojan toista nimeä halusi mies, yhdessä käytiin nimikirjaa läpi ja yksi nimi sopi meidän mielestä loistavasti tän mieheni valitseman toisen nimen kanssa. Saas nähdä näyttääkö vauva yhtään näiltä valinnoilta vai pitääkö laittaa kokonaan uusiksi.. :)
 
Meillä myös tytölle ja pojalle nimet valmiina. Poikaahan meille on luvattu ja kun rakenneultrassa tämä tieto saatiin, pojalle ei ainuttakaan nimeä ollut. Kutsumanimen olen telkkarista bongannut minä ja toinen nimi on peräisin mun unesta :) mies ajatellut hyvin samankaltaisia nimiä, lapselle tulee siis tavalliset suomalaiset nimet, vaikka kutsumanimeä en esimerkiksi tiedä kellään tutulla olevan.
 
Nimet on valmiina molemmille. Pojasta tulisi Nooa Mikael ja tytöstä Elli Elisabeth :)
Molemmat on mun keksimiä ja miehen hyvksymiä. Suvussa kulkevia nimiä.
Sukunimeksi äidin sukunimi,ellei mies hoksaa kosia ennen ristiäisiä :wink
 
Meilläkin on molemmille nimet valmiina. Pojalle ollut itseasiassa jo ennen raskautta (nimi sellainen, jonka olen pojalleni halunnut jo vuosia ja mieskin nimestä tykkäsi, onneksi! :D) ja tytöllekin mietitty pitkään nimiä ja alkuraskaudessa vakiintui sitten tytöllekin molemmat nimet. Pojalle tulossa kaksi tavallista suomalaista nimeä. Tytön nimistä etunimeen törmäsin töissä (eri kirjoitusasulla tosin, itse halusin suomalaisemman version) ja on hyvin harvinainen, muttei mitenkään mielestäni erikoinen vaan hyvin suomalaiseen suuhun sopiva kaunis nimi. Toisen yleisemmän suomalaisen nimen päätti mies. :) Sukunimeksi tulee miehen nimi, sillä olemme kihloissa ja menossa naimisiin kesällä 2015, jolloin minullekin tulee miehen sukunimi. Oma sukunimeni todella tavallinen ja miehen sukunimeä puolestaan esiintyy vajaa 100.

Näillä näkymin meille olisi tuo tyttö tulossa. :) Nimi tulee olemaan melko harvinainen, kun etunimeä on todella vähän ja saman sukunimisiäkin harvassa. Erikoisuus ei ollut mitenkään tavoiteltua, vaan valitsimme nimen sen mukaan mikä omaan suuhun ja korvaan tuntui sopivalta, sekä mikä sopii hyvin suomalaiseen kirjoitusasuun. Itselleni ollut aina jotenkin hankalaa keksiä tytölle nimiä, kun pojalle taas ollut aina nimi/useampi tiedossa. :D
 
Meillä tytölle nimi vaihtoehdot katteltuna.. Saa nähä kumpi tulee käytäntöön, miltä vauva näyttää ja minkälainen on luonteeltaan.. Toinen on ehkä sellanen peikkotytön oloinen ja toinen nimi on vanhanaikainen ja sopisi ennemmin sellaiselle kikkarapäiselle ihanuudelle! :HeartredToinen nimi on varmaan sama molemmilla nimillä joka tulee mun puolen suvusta. (äitini ja minun toinen nimi)

Ongelma tuleekin jos poika tulee :)
 
Meillä ei vielä oo nimiä mietitty, mitä nyt välillä jostakin vitsailtu. Esikoisen kohdalla mietittiin päät puhki ja oli mukamas valmiina hyvä nimi, mutta eihän tuo poika sitten näyttänyt pätkän vertaa siltä että ois voinu antaa sen nimen. Joten uusiks meni ja kyllä parempi keksittiinkin! :wink
 
Minusta on jotenkin vaikea keksiä pojalle nimeä. Melko varmasti nimi tulee alkamaan J-kirjaimella, kuten isälläänkin, mutta muuta käsitystä nimestä ei ole. Toiseksi nimeksi luultavasti Tapio. Se on myös tulevalla isällä ja ukilla toisena nimenä. Päätetään varmaan lopullinen nimi sitten kun nähdään vauva. Tytölle olisi ollut vaikka mitä kauniita nimeä. Olisin laittanut tytölle jonkun luontoon viittaavan nimen, kuten on itsellänikin..
 
Minulla (tai meillä) olisi kahdellekin pojalle nimi valmiina. Tytölle nimen keksiminen onkin sitten vaikeampaa... mutta yksi kokonainen nimi on kasassa, täytyy vaan toivoa että se sopii sitten vauvalle! Muuten menee uusiksi.. =)
 
Takaisin
Top