Nimipohdintaa :)

Täällä on mulla ja miehellä vaikeuksia keksiä pojalle nimeä. Tytölle oli juuri sopiva nimi mietittynä, mutta poika kun tulee niin ei päästä minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen. Minullakin mies on suomenruotsalainen, joten nimen pitää olla sellainen joka taipuu ruotsiksi ja suomeksi. Sukunimi on ruotsinkielinen. Mä tykkään kauheasti esim. juuri tuosta Benjamin nimestä, mutta se on kuulemma liian pitkä. Mies haluaisi nimeksi Mikael koska hänen toinen nimensä on Mikael, mutta mikä ihme sopis Mikaelille toiseksi nimeksi sitten? Haluaisin kuitenkin kaksi etunimeä.

Akidi, minä siis ainakin liputan Benjamin nimeä!

Onko Mikael Benjamin sitten paha? Mun mielestä Mikaeliin sopii hyvin melkee kaikki pitemmät nimet. Tai kolme nimeä tyyliin Mikael Aapo Benjamin (nyt vaa esimerkki) Mut Mikel Oskari, Mikael Joonatan, Mikael Petteri tms..

Meillä ei ole pienintäkään aavistusta nimestä vielä tässä vaiheessa. Miehellä oli montakin ajatusta tytön nimeksi, mutta nyt kun epäillään tämän olevan poika, niin ei ole yhtään ehdotusta.
Tosin esikoisenkin nimi päätettiin edellisenä iltana ennen nimiäisiä, joten eipä tässä mikään kiire ole.

Luulin, että meillä olisi pojalle sentään toinen nimi valmiina, miehellä suvussa menevä nimi, mutta nyt mies sanoikin ettei halua sitä, joten ei ole sitten sitäkään ideaa...

Mä oon miettinyt vauvalle nimeä jo pitkään, tehnyt pitkiä listoja kaikista kivoista ja vähänkin kiinnostavista nimistä. Ehkä kuukausi sitten vaihdettiin miehen kans meidän nimilistat (mulla varmasti ainakin 40 nimeä, miehellä 5). Oli jännää nähdä toisen suosikit. Yhteistä suosikkia ei löytynyt silloin vielä, mikä ahdistikin aluks. Nyt puhuttiin pari viikkoa sitten taas nimistä ja miten helpottunut olinkaan, kun todettiin, että on yksi nimi, jota kumpikaan ei tyrmännyt! Omassa mielessä se alkoi jopa kuulostaa tosi kivalta!

Itse mietin nimenomaan, että miten vauvan etunimi sopii sukunimeen ja millainen tunne nimestä herää itselle. Moni kiva nimi on "pilattu" sillä, että siihen liittyy esim. muistoja omilta kouluajoilta tai se tuo mieleen jotain negatiivista. Ollaan myös selkeästi sivuutettu kaikki 80-luvun nimet, ja tosi yleiset tämän päivän nimet.

Huomaan että ainakin itseäni miellyttää erityisesti nimet, joissa vokaalit tulee jotenkin selkeästi esiin tai joissa on useita vokaaleja.

Mulla oli pitkään, jo ennen raskauden puoltaväliä jonkinlainen "paniikki" nimestä, että pitäis äkkiä keksiä nimi vauvalle, ettei tule kiire, ja ettei vauvan synnyttyä tulis toivoton olo, jos yhteistä nimisuosikkia ei löydykään heti. Nyt vähän myöhemmin oon alkanut luottaa siihen, että kyllä me se nimi keksitään sitten, eikä haittaa vaikka lapsi ehtisi syntyäkin ennen nimeä. Kun kuitenkin lapsen olemus/ulkonäkökin voi vaikuttaa ehkä jollain tavalla sit siihen nimeen. En tiedä. Ja kun lapsi syntyy, se on niin konkreettista, että ehkä sitten sitä nimeäkin osaa miettiä vielä paremmin, että mikä kuulostaa oikealta.

Se on ollut jännä huomata, että välillä kun oon tykänny kauheesti jostain nimestä, niin jossain vaiheessa se on yllättäen alkanutkin kuulostaa huonolta vaihtoehdolta. Eli ihan kiva kuitenkin kun on ajoissa alettu edes vähän kypsyttelee nimiasiaa.

t. rv 27+6

Meillä on (tai ainakin itselläni on) kauhea nimikriisi.. Kaikki tyttöjen nimet, joita mies ehdottaa on just niitä nimiä, joita en kyllä omalle lapselleni halua. Ovat sellaisten henkilöitten nimiä ollut, jotka ovat ollaan inhottavia ihmisiä mun elämässä enkä muutenkaan tykkää sellaisista nimistä, joita tuntuu olevan joka toisella tai kuulostaa samalta kuin moni muu nimi.

Pojalle olisi muutamakin nimi keksittynä, mutta tyttö kun on luultavasti tulossa, niin saattaa olla että menee vielä aikaa kunnes se "the one" löytyy. Ehkä tämän kanssa menee sitten niin, että täytyy saada pikkuinen ensin ihan syliin asti :)
Ensimmäisen kohdalla kutsumanimi vain yhtäkkiä syntyi aika ajoissakin raskausaikana ja kaksi muuta etunimeä sitten raskauden edetessä, kun lähdettiin miettimään onko meidän suvuissa, jotain sellaisia mitä tahdottaisiin antaa eteenpäin.

http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1

Tuolta on mielenkiintoista katsella, kuinka yleisiä mitkäkin nimet on.

Meillä on hyvä nimi mielessä pojalle: sopivan erikoinen, niinkuin isosiskonkin, mutta ei silti vaikea... MUTTA tässä käpykylässä sattuu olemaan yhdellä pariskunnalla sen niminen poika, enkä yhtään osaa arvella miten he suhtautuisivat asiaan. Lapsilla kyllä on ikäeroa jotain 5 vuotta eivätkä he kuulu kaveripiiriimme ja tuskin ollaan muutenkaan paljoa tekemisissä, mutta kun nimi on kuitenkin sen verran erikoinen (n. 50 Suomessa), niin tuntuukohan heistä, että me ollaan jotenkin "varastettu" heidän idea tai jotai?

Tuo nimi on ollut niin kiven takana, kun me molemmat ollaan työksemme paljon ihmisten kanssa tekemisissä ja niin monet hyvät nimet ovat saaneet sen leimansa. Tuon pariskunnan poikaa ei tunneta kuin näöltä niin meitä se ei haittaisi.

täällä myös tuskailua asian parissa...miten tää ny voi olla niin vaikeeta.mikään ei oikein toimi sukunimeen tai kuulosta nätiltä tai siihen liittyy just jotain "tunsin lapsena yhen elinan meiän luokalta joka oli ihan kusipää" -negaatioita.huh. ja mies on sitä mieltä et pitäs pikkuhiljaa olla se nimi jo,kai se on siihen anneli-tekonimeen kyllästyny ja haluaa alkaa enemmän ajatteleen sitä tyttärenään :p:)

Meillä on viimeinkin YKSI nimi jota en itse inhoa, lapset ei inhoa, eikä miesystäväkään (kai siltä pitää kohteliaasti mielipide pyytää :D). Mutta minusta se ei ole The Nimi, siitä vaan puuttuu jotakin.

Onkohan kaikki miehet sellaisia että mitä vaan ehdottaa niin mikään ei kelpaa? Mutta ei varmasti ehdota mitään itse? :D

Kuulin muuten aivan ihanan nimen hiihtolomalla jollakin pikkupojalla: Sisu! On muuten miehekäs nimi, lapsetkin ihastui eikä ole ikinä tullut tuonnimistä ennen vastaan. Ajattelin jo että siinä olisi tosi hyvä mutta sitten kun lapsen isältä kysäisin niin on kuulemma kamala, ei missään nimessä jne. Täyslyttäys. Kohta jää koko muksu nimettömäksi!!!! :D
Sukunimikin on vielä auki, en ole ottanut mitään selkoa siitä tuleeko vauvalle minun ja lasteni sukunimi vai miesystävän. Aaarghhh...... Sukunimi kuitenkin vaikuttaa paljon, ei voi tosiaan laittaa Celia-Yessica Möttöstä. Ja sitten jos tuleekin toisen meistä sukunimi on se tyyliin se Smith eikä mikään Martta Smith oikein iske (Mutta oikeastaan Sisu Smith ei olisi hassumpi, vai onko?). Turhauttavaa!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Heidi: minun luokalla oli Elina, joka oli kauhea hemmoteltu prinsessa ja hänellä oli mainitsemiasi k-pään ominaisuuksia.
Eka kerran kun tuli pieni Elina-tyttö vastaan olin ihan järkyttynyt mutta nyt pidän sitä jo ihan kauniina nimenä ja suorastaan yhtenä suosikkinani jos ei olisi niin kamalan yleinen. Mutta kaunis nimi, en ihmettele jos joku meistäkin kesäkuisista sen vauvalleen laittaa :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Meillä meni nimi asia niin, että mies sai päättää etunimen, yhdessä keskimmäinen ja sukunimeksi näillänäkymin minun sukunimi :) ehdottelin miehelle aikani etunimiä
Niin tyttöjen ja poikien. Ei kelvannut. Ja yks kaks mies toi nimivaihtoehdot esille ja kylläpä ne hyviä olikin. Ei liian erikoisia eikä liian perusjuntti suomalaisia :) kyllä on nätti nimi tulossa tuli kumpi tuli :)

Muokattu viimeksi:
meillä taitaa olla nimi jo päätetty. Sopii mulle, mutta ei ihan ole se lemppari nimivaihtoehto...menin tyhmänä lupaamaan et isäntä saa päättää toisen lapsn nimen...! Noh onneks mulla on veto-oikeus :P ettei siitä nyt irma-kyllikkiä tule :D ihastuin Eevi nimeen ihan täysillä mut miehelle ei kelpaa, höh!

Meillä esikoisen nimen päättäminen oli tosi vaikeaa ja venyi sinne ristiäisiin saakka, mutta tulipahan ihana nimi sitten (meidän mielestä) valittua. Nyt tän toisen nimi on jo oikeastaan päätetty - varmaan helpotti, kun tuo esikoisen nimi kuitenkin rajasi paljon. Ei mitenkään rimmaavia nimiä haluttu, mutta kun esikoisella on kuitenkin vanhempi mutta ajaton nimi, niin haluttiin samaa toisenkin kanssa.

Ihan pakko kysyä mikä sun mielestä miukkis on tyhmää mun viestissä, jossa kerron minkä niminen lapsi meillä on tai mistä nimistä itse pidän? kun olet sen tyhmäksi arvioinut...

Oi anteeksi Odecca! En tiedä mistä tuonne tuommoinen oli tullut. Minusta on kiva kuulla minkälaisia nimiä lapsille annetaan ja teillä on tosi sievä nimi tytöllä.

Niclas. Lucas ja Linus ehkä vähän liian samanlaisia mun makuun niin mää laittasin Niclaksen :) Mutte eivät kuitenkaan liian samanlaisia esim. kun pihalle huudat lucas nii ei kuulostaa liikaa linukselta :) Toisaalta jos haluaa rimmaavat nimet nii sitte. Mut mielipidettä kysyttiin ja sen kerroin :)

Takaisin