Nimiehdotuksia

Mäkin koitin jo lueskella listaa ääneen, mutta mies oli enempi sillä linjalla, että odotellaan nyt ensin saadaanko sukupuolesta veikkausta :D

Mää keskityin etsiin ja naureskeleen kaikille kamalille nimille :-D melkein tuli pissat housuun.
Me ei vielä noita nimiä kauheasti mietitä. Toki välillä heitellään nimiä ilmoille :-)

Juu, kyllä minäkin muutamat naurut sain, kun tuli kyllä semmoisia nimiä listalla vastaan.. :D

Hauska listaus! Tossa kyllä näkyy hyvin myös se, miten paljon Suomessa on muita kuin suomea puhuvia.. nimilautakuntahan on ainakin ennen ollut tarkkana ettei 2 suomenkielistä vanhempaa voi nimetä suomalaista lastaan esim suomalaisesta kirjoitusasusta poiketen tms mutta jos nimi onboerusteltavissa muun kielisillä sukujuurilla tms niin sitten lupa heltiää.

Sinänsä tuo on vähän epäreilu systeemi, että tuskin lautakunta pystyy arvioimaan vastaavasti onko joku nimi vaikka hyvän kielen ja nimiasun mukainen kikujun kielellä tms.. Siis vain suomenkielisten antamat nimet syynätään tarkkaan (ja ruotsin?) ja hylsyjä satelee, mutta jos on perusteltavissa muun kielinen nimi niin saa antaa ehkä lähes minkä vaan nimen, sellaisenkin mitä kyseisellä kielellä ei käytettäisi?

Me selattiin huvikseen jotakin erikoisten nimien listaa ja bongattiin sieltä hyvä hassu työnimi, josta ei osattu sanoa onko tytön vai pojan nimi, joten sopii hyvin, vaikkei tiedä kumpaa sukupuolta on. Sellainen nimi, jota ei kyllä annettaisi oikeaksi nimeksi. Ite oon kyllä sanonu sikiötä vielä ihan vaan sikiöksi, jotenki pelkään liiallista kiintymistä. Ehkä rakenneultra tuo varmuutta.. toivottavasti. Mies käyttää työnimeä.

Toinen ja kolmas etunimi on mietittynä pojalle ja tytölle. Nimet tulee suvuista ja on perinteisiä suomalaisia nimiä, joista tykätään. Etunimeä ei mietitä ennen syntymää, ainakaan lopullista. :)

Sukunimeä ei tarvitse miettiä, koska otin itse miehen nimen ja vauvalle tulisi sama. Meillä molemmilla on/oli ihan tavalliset yleiset suomalaiset sukunimet, niin oli helppo päätös. Mutta ymmärrän erikoisten nimien omaavien tuskan, olisi munkin mahdoton luopua uniikista nimestä, jos sellainen olisi ollut.

Meillä myös on kutsumanimi pienelle tällä hetkellä :) Oikeaa nimeä voi sitten kesän jälkeen alkaa miettiä, tai kun osuu kohdalle..

Hei pyöritteleekö kukaan muu näitä nimiasioita mielessään? Mä huomaan harva se päivä tsekkaavani jonkun nätin nimen merkitystä tms. Nyt kun sukupuoli on tiedossa, on nimiasia vähän helpottanut kyllä. Ollaan kirjotettu kivoimpia nimiä ylös, kirjoitusasukin kuitenkin musta vaikuttaa valintaan. Ja nimiä makustelen suussanikin, siis että kuinka helpolta mikäkin nimi tuntuis sanoa. Tai että onko se nimi yleensä sen kaltainen, et se tuntuu luontevalta sanoa. Vanhin lapsi antaa myös ehdotuksia (helpottaa hurjasti :D ), mutta 3vltä kun kysyy niin tulee tiukasti "eikun se on tyttövauva!". No eipä tässä vielä kiirettä ole (tai mistä sitä ikinä lopulta tietää), päätökseen vaikuttaa tietenkin sekin onko vauva jonkun tietyn nimen "näköinen".

Meillä on suurinpiirtein tiedossa toinen- ja kolmasnimi. Molemmat kulkee suvuissa. Yksi etunimiehdokas on jäänyt mieleen hautumaan. Meillä kans vaikuttaa "minkä nimen näköinen" poika on :D

Me on jo keksitty nimi. Tietty sit ratkaisee kun syntyy et näyttääkö yhtään siltä et se nimi sopii :) ite en vaan pääse tosta nimestä yli ja en tykkää muista nimistä :D

Täällä kanssa nimi valmiina ja kovasti jo käytössä koko perheen ja suvun kesken :) tuli Englantilaista ja Suomalaista ja uusi perinnekin alotettua :happy: Kanadassa pitää olla nimi ennen kuin lähtee sairaalasta niin sitä alettiin sit tosisaan jo miettiin ennenkuin tiesi mitä me saadaan.. Olen vierailemassa täällä Suomessa parasta aikaa niin pääsin kysymään kirkkoherran virastosta kasteasioita kun pääsee kastamaan tänne Suomeen vasta 5kk iässä :) vähän harmittaa kun ei pääse käyttämään perinne kastemekkoa :oops:

Meillei oo halaistua aavistusta kumpi on tulossa, mutta ollaan kyl vähä sumplittu niin tytölle ku pojalle nimee :D Vaan eipä tässä niin kiirettä vielä oo ku syyskuun alkuunki on aikaa :)

Meillä oli pojalle nimi valmiina alusta saakka, mutta ultrassa sitten lupailivat tietysti tyttöä.. Erimielisyyksiä ei varsinaisesti miehen kanssa ole, ei vaan kumpikaan keksitä yhtäkään tytölle sopivaa kivaa nimeä :wtf: Yhtä ehdotin siskolleni, mutta hän torppasi ehdotukseni heti. Kuulosti kuulemma lehmältä tai muulta kotieläimeltä enemmän kuin ihmislapselta. Nimikirjat ja kalenterit on selattu moneen kertaan, mutta pitänee odottaa minkä näköinen nyytti sieltä ilmestyy.. Josko nimen valinta hiukan helpottuisi.

EIköhän se helpota, kun näkee miltä vauva näyttää :) Mulla oli alusta asti tyttöfiilis ja keksinkin melkein heti aivan ihanan nimen tytölle. Kuitenkin viikko kaksi ennen sukupuolen kuulemista mieleen pälkähti mainio nimi pojalle ja poikahan siellä ultrassa pötkötteli :) Ollaankin nyt vähän sillä fiiliksellä, että annetaan pojalle se nimi, jonka silloin keksin.

Mä oon mielestäni löytänyt hyvän nimen vauvalle. Mies on mielestään kans ja samoin vanhin lapsi... Saa nähdä kuinka täs käy. Toinen nimi kun on päätetty jo aiemmin, pitäis ekan sopia siihen...ja musta mun valinta sopis parhaiten. On tää vääntämistä :D

Mites sukunimen valinta niillä, joilla on mahd valita? Meillä on kaikilla lapsilla isänsä sukunimi, joten tämäkin saa isänsä. Kahdella isoimmalla on niiden isän sukunimi. Mä oon ainut meidän perheessä omallani.

Meillä tulokas saa myös isänsä sukunimen. Mulla ja vanhemmilla lapsilla on exän sukunimi.

Meillä kuulemma lapsi saa mun sukunimen, mies halusi. Tosin mä olen suunnitellut jo pitkään ottavani itselleni mummuni tyttönimen, jonka sitten lapsikin saisi. Mutta se ei olekaan ihan helppo juttu meidän isän sulattaa...

Sukunimi onkin se vaikee päätös.. Kun ei naimisissa olla mutta joskus varmasti mennään vielä. Aikoinaan sanoin miehelle et vauva saa sit äidin sukunimen (eli yllytin kosintaan ;) ) mutta nyt kyl mietin et miehen nimi ois ehkä parempi vaikkei naimisiin viel mentykään jos omanikin joskus kuitenkin viel siksi muutan. Miten muut, joilla ei oo sama nimi, teette sukunimen kanssa?

Pojan nimi oli päätetty jo aikasin :) Se vaan yhdellä automatkalla tuli mieleen molemmille ja tuntui niin kivalta että vauvaa alettiin jo kutsua sillä ennenkuin ees oltiin käyty rakenneultrassa/tiedettiin kumpi tulossa. (Onneksi poika tulee! eipähän kutsuttu tyttöä pojan nimellä vahingossa)
Kaveritkin on sen jälkeen kerenny jo antaa pikkuiselle lempinimiä :D Nyt maha-asukki kulkee nimellä Pawe (tämä siis lyhenne)!
Tytölle olin suunnitellu jo vuosia antavani nimeksi Sofia Katariina/Kristiina. Sit luin jostain et Sofia on yleisin nyt viime vuosina annettu nimi, voi harmitus! (en haluais liian yleistä antaa) No sit aateltiin että Venla. Mutta selvis että sekin on suunnilleen top 5 yleisimmissä nyt viime vuosina.. Ihania nimiä! <3 Varmaan monen muunkin mielestä siis ;) No onneksi ei tarvi tytön nimestä stressata kun ultrassa katsottiin että poika tulee..

Takaisin