Nimi

Meillä tytölle on alunperin ajateltu nimeä: Jemina Aada Sofia, nyt sen on ehkä syrjäyttämässä Kiira Ada Evelia. Hätäkasteen varalta siihen synnytyssairaalan esitietolomakkeeseen laitettiin pojan nimeksi Joona Eemil Aaron. Tuosta Jemina-nimestä meille on tullut tekonimi "Jemppa" ja "Jemsku" [:)]

äänestin että miksi salata..
mutta sen nyt näkee sitten. kastajaisiahan meillä ei vietetä vaan nimenanto juhlat heti vaan ku mahollista. vaikka jo sairaalassa..[;)][;)]
kirjotinki tonne jo että "hätäkastetta" varten annettiin nimet ida-maria ja miska petteri mutta ne ei tule olemaan ne nimet mitkä tulee. kolmi-osaista nimee ei kumpikaan halunnut antaa eikä sitten mitään tavanomaistakaan eikä kyllä mitään kauheen erikoistakaan nimi väännelmää.. joka ei kuitenkaan soinnu tai kuulosta hyvältä.
pari ehdotelmaa on mutta kyllä se ipanan nasuli sen nimen sitten määrää.. [:)] ittelle tärkeetä että sillä nimellä on joku "peruste" eikä vaan se että kuulostaa tai näyttää hyvältä. siksipä nimi ehdotelmat tulee sukuhistoriasta ja musiikkihistoriasta...

mä en ole koskaan saanut mitään hätäkastelappua sairaalasta mihin olisin saanut laittaa nimet valmiiks... mutta tähän asti on pojan nimi ollut "100varma", kunnes... nyt ollaankin ehkä tultu toisiin aatoksiin... katellaan nyt, pitää ehkä ensin nähdä tulokas livenä ja sitten päättää onko hän nimensä näköinen. 

mulla se kohta oli siinä neuvolan tätskyn antamassa lapussa, missä oli sairaalaan meneviä tietoja. Eli siis sellanen sairaalan esitietolomake..?

minäki sain eilen tuon lappusen, siinä lukee että on liite äitiyskorttiin. [:)]
mä en tajua että miks siinä on edes se kysymys että saako hätäkastaa o.O? Miksei siis joku antaisi lupaa siihen? kyllä mä ainaki tahtoisin että jos jotain kamalaa sattuisi niin vaaville kerkeäisi antamaan nimen.

Ja mä ainakin aion laittaa siihen nimi kohtaan ne nimet mitkä on nyt suunnitelmissakin, en tiedä kumpi on tulollaan ja puhuttiin miehen kanssa alkuraskauden aikana kokoajan "empusta", keskiraskauden ajan "sampasta" ja nyt loppuvaiheessa puhutaan vaan vauvasta [:D] mutta olisi niin tyhmää kirjoittaa tuohon lappuseen eri nimet kun mitä on ajatellut. jos jotain kamalaa tässä vielä sattuisikin niin en pystyisi seuraavalle muksulle antamaan noita nimiä..

Niin, etkö oo tyttö koo täyttänyt esitietolomaketta sairaalaan??

Mä kun soitin neuvolaan että oon raskaana niin mulle laitettiin postin mukana se esitietolomake ensimmäisenä paperina. Neuvola otti siitä itelleen kopion ja sairaalaan vein sen sitten ekan ultran myötä.
Meillä pojalle hätäkaste nimenä olis Tatu Eerik. Mies ei oikein lämmennyt tolle toiselle nimelle, mutta sain sen "läpi" kun selitin että se kulkee meiän suvussa... Pojasta todennäkösesti tulis Tatu tai Turo, jos nyt kuitenkin poika olis.

Ei, en ole koskaan semmosta saanut minkään raskauden aikana. Eikä sitä olla koskaan sairaalassakaan kyselty. Piti oikein siskoltakin tarkistaa niin ei hänkään tai kukaan kaveri täältäpäin ole semmosta täyttänyt. Olisko se sitten jotenkin sairaala- tai paikkakuntakohtainen? tiedä häntä... 

en oo muuten minäkään saanu enkä täyttäny mitään tuollasta esitieto lomaketta [8|]!
ja eikös me mohomaha sentäs asuta samassa kaupungissa [:D]?
Eilen tosiaan neuvolasta sain vain tuollaisen liitteen neuvolakorttiin, jossa kysytään hoitosuunnitelman esitietoja, en tiedä sitten onko sama mitä tarkotat? Mutta outoa jos olet joutunu jo palauttaa tuon ensimmäisen ultran yhteydessä[8|] kun tässä niin paljon kysymyksiä joihin vielä osaa edes vastata [:D] ja mulle sanottiin myös että pikkuhiljaa tässä pitää täytellä tätä ja pitää neuvolakortin mukana ja ottaa sitten sairaalaan mukaan ja antaa kätilölle.

SUMMERWINE sen takia sitä kysytään koska on myös meitä jotka emme kuulu kirkkoon emmekä halua että pappi on kuvioissa mukana. kirkkoon kuulumattomien lapsia ei minun tiedon mukaan ole edes mahdollista kastaa?? antoi ne vanhemmat siihen luvan tai ei. mutta nimenhän toki voi sairaalassa antaa virallisesti jos tilanne niin vaatii.

eikä sitä hätäkasteessa antamaa nimee ole tarkoitus toisille lapsille antaakkaan. kyllä me se niin mietittiin että jos jotain sattuu niin nuo on ne nimet jotka meidän lapsi silloin siinä tilanteessa saa. ja niillä sitä kutsutaan enkelinäkin.

no nyt selvensi asiaa[:)]! minusta tuo hätäkaste vaan kuulostaa niin hätäseltä toiminnalta että en ajatellut tuolta kantilta että jos kirkkoon ei kuulu niin senkin takia voi hätäkastaa [8|] itse luin evl.fi sivuilta tuosta ja siellä sanottiin vain että "Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa." että osaksi tuonkin takia yhdistin sen vain huonoihin juttuihin, eli vaikka lapsen kuolemaan.

SUMMERWINE: [:D] selvyydeksi vielä että se hätäkaste on just HÄTÄKASTE eli annetaan jos asiat näyttää menevän jostain syystä pieleen että on PAKKO kastaa tai antaa lapselle virallinen nimi jo sairaalassa.
KASTETTA ei voi antaa jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon mutta nimi pitää jotenkin antaa. nykyisin siinä lapussa pitäisi lukea myös muukin vaihtoehto kuin hätäkaste koska se hätäkaste on evlutseurakunnan juttuja... en sitten tiijä kuka taho lapselle sairaalassa nimen antaa niille jotka ei kirkkoon kuulu ja jos jotain menee pieleen. ??
ja tällä just tarkoitan lapsen kuolemaa.[:(] tai ennusteet ovat heikot jostain syystä jolloin "hätäkaste" joudutaan suorittamaan. mäkään en oo koskaan kuulunut kirkkoon enkä oo ton vertaan selvittänyt miten sairaala toimii tollasissa tilanteissa.. [&:] ehkä olisi jo aika.
ps. tietääkö kukaan onko suomessa vielä niinkin alkukantaista toimintaa että jos lasta ei keretä hätäkastaa /virallistaa sairaalassa jos jotain sattuu (=kuolee) niin sitä pientä ei ole VIRALLISESTI ollut olemassakaan?? (eli olisi just kirkonkirjoissa/siv.rekisterissä) [&:][&:] kuulin vaan että jos lapsi kuolee kohtuun sen enkelin viralliseksi saaminen on vaikeeta. KAUHEE AIHE.. mutta näitä asioita miettii....

Tää on kopsattu kanta-hämeen keskussairaalan sivuilta:
Ota sairaalaan lähtiessä mukaan
  • neuvolakortti
  • esitietolomake (jos et ole lähettänyt sitä etukäteen)
  • reseptit käyttämistäsi lääkkeistä ja mahdolliset lääkkeesi
  • henkilökohtaiset tarvikkeet
  • halutessasi myös omat aamutossut ja -takki.

Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan yksikön ultraäänitutkimuksiin arkisin klo 11.00 - 15.00, puhelin 03 - 629 2103. Esitietolomake tuodaan  täytettynä ensimmäiselle käynnille.

Mistäs sairaala muuten tietää niitä asioita mitä siinä kysyttiin, jos esitietolomaketta ei ole? En nyt tarkkaan muista mitä kaikkea siinä kyseltiin, mutta ainakin omat tiedot, puolison tiedot, nimiehdotukset, terveydentilasta ja perinnöllisistä sairauksista (meidän kohdalle tuli astma isän puolelta), ja saako sairaalassaolon aikana sairaala antaa sinusta tietoja omaisille ja/tai neuvolaan. Auttakaa nyt joku muukin, mitä siinä kysyttiin! [:D] Yritän ettiä sitä lomaketta, jos löydän niin kopsaan sen tänne.

Ei siinä siis suoranaisesti kysytty mitään hätäkasteesta, mutta siihenhän noi nimiehdotukset liittyy. Eihän se niille muuten kuulu tippaakaan.

.. ja päijät-hämeessä sama käytäntö..

HANI taitaa olla tosiaan niin, että jos sen lapsen kuolleena joutuu synnyttämään, sitä ei missään virallisissa rekistereissä ole. Toisaalta julmaa, toisaalta ymmärrettävää. Johonkin se on kaiketi tuokin raja vedettävä [:(] Eli siis tosiaan jos se lapsi on vaikka minuutinkin elossa synnytyksen jälkeen, hän on myös samalla virallisesti syntynyt.

Itse olen Kuopiosta, enkä ole myöskään ainakaan vielä (rv.31) kuullut tuosta esititietolomakkeesta. Mutta eiköhän kaikki mikä on tarpeellista selvitä, selviä aikanaan...

Me ollaan kerrottu meidän tulevan tytön nimi ihmisille heti ekan ultran jälkeen, ja osalle jo raskauden alkumetreillä. Nimi kun on säilynyt muuttumattomana koko raskauden ajan. En ole koskaan tuntenut omakseni salailua enkä muutenkaan käsitä, miksi nimeä pitäisi salata perheeltä, ystäviltä ja sukulaisilta, mikäli siitä on varma. Yllätysmomenttia kun on käsittääkseni pienessä vauvassa jo muutenkin ihan tarpeeksi. Muutenkaan en halua kutsua vastasyntynyttä tekonimellä tai pelkäksi "vauvaksi", vaan jo masussa juttelen hänelle hänen oikealla nimellään ja tahdon pitää hänet valmiina persoonana. X)

Ei täälläkään olla mitään esitietolomaketta saatu, ja koksiin pitäs mennä...
Tosta nimi asiasta, meillä on poitsulle melkein varma nimi tiedossa, ja julkistetaan se varmaankin pari päivää ennen ristiäisiä. Ei ole sitte ristiäisissä niin suuri järkytys, jos joku ei nimestä niin tykkääkkään[:D] saa sitten ristiäisiä varten porukka harjoitella ihastuneita ilmeitä, ei tarvi siellä sitten kummastella että kuka tollasen nimen on keksiny :D Ei sillä, ihan nätti nimi pojalle tulossa, ainakin omasta mielestä. Sukupuoli taas ollaan pidetty salassa muilta, paitsi oma äiti ennusti sukupuolen sormuksella ja kaikki puhuu vaan pojasta kokoajan[:)] Ja maha kuulemma paljastaa, että selvä poika tulossa. Mutta mitään ei olla myönnetty[;)]

Takaisin