Nimi vauvalle

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Onko teillä jo nimi valmiina tulokasta varten? Alkuvaiheessa ei toki vielä tiedä, onko tulossa tyttö vai poika, mutta onko teillä nimiehdokkaat molemmille sukupuolille? Entä onko vauvalle ns. työnimeä?

Nimikoneestamme saattaa olla apua nimen mietinnässä. :)
 
Sen verran hömppä olen, että olen tehnyt salaa pientä listaa lasten nimistä :rolleyes: Ehkä tämäkin asiaa konkretisoituu, kun päästään np-ultraan ens torstaina. Voi alkaa miehen kanssa jo vähän pyörittelemään nimiä suussa. Esikoisen nimi päätettiin lopulta, kun tyttö syntyi. Silloin vasta oikeastaan näkee, sopiiko nimi lapselle (minun mielestä). Mutta kolme nimeä tulisi, ensimmäinen nimi tulee olemaan kansainvälinen, joka taipuu helposti suomenkielellekin, toinen nimi tulee miehen kulttuurista ja kolmas nimi tulee olemaan minun puolelta sukua periytyvä suomalainen nimi :grin
 
Löytyy nimet molemmille, mutta kaikille päätetty vasta syntymän jälkeen lopullisesti että näkee nimen olevan sopiva :grin
 
Löytyy nimet molemmille, mutta kaikille päätetty vasta syntymän jälkeen lopullisesti että näkee nimen olevan sopiva :grin
Näin meilläkin :) Kahden ipanan kohdalla mennyt nimi uusiksi kun ei ollut yhtään mietityn nimen näköinen :D
 
Meillä ei ole mitään nimeä valmiina. Musta tuntuu, että nimen keksiminen tulee myös olemaan todella vaikeaa, koska olemme miehen kanssa niin eri mieltä hyvistä nimistä. Mies pitää sellaisista nimistä, jotka ovat mielestäni meidän oman ikäluokan, siis 80-luvulla syntyneiden nykyisten kolmikymppisten nimiä. En haluaisi antaa sellaista vauvalle. Itse taas kierrättäisin mielelläni meidän 1800-luvun lopulla syntyneiden isoisovanhempien nimiä, mutta miehen korvaan ne kuulostavat edelleen vanhojen ihmisten nimiltä.
 
Ei ole mitään nimeä mielessä, enkö vielä ala liikaa miettimään.. Kattelee sitten rakenneultran jälkeen, jos sais tietää sukupuolen. Tosin syntymän jälkeen meillä ollu suvussa tapana pitää nimenantojuhla, että siinä mielessä sitten alkaa olla kiire sitten syntymän jälkeen :grin esikoiselle keksittiin nimi sit yllättävän helposti, mutta, jos ois ollukkin poika, niin ei tullu pojalle ees varalle nimeä... Toivottavasti on siis tyttö, ehkä helpompi keksiä nimi. :wacky: poikien nimissä ei ollu yhtään sama "maku"
 
Mulla on muutama mieleinen nimi sekä tytölle, että pojalle. En oo ihan varma, mikä miehen mielipide niihin nimiin on :D Me varmaan todenteolla mietitään sitä nimeä vasta sitten lapsen synnyttyä, kun ei haluta tietää sukupuoltakaan etukäteen. Niin mentiin esikoisenkin kohdalla ja hyvä nimi se sillekin lopulta löytyi :)
 
Meillä kans muutamia vaihtoehtoja tytölle ja pojalle. Sukupuoli haluttais tietää jos se vain rakenneultrassa näkyy, mut eihän siihen voi 100 % luottaa, joten nimet pitää varalta keksiä kummallekin. :) Etunimi tulee olemaa joka tapauksessa kaksitavuinen ja tykätään suomalaisista nimistä, joten joku ajaton ja perinteinen niin tytölle kuin pojalle. Esikoisenkin nimi löytyi 7 veljeksestä. :grin

Mie uskon ja luotan, et lapsi kasvaa "nimensä näköiseksi", joten ei ruveta sitä enää syntymän jälkeen muuttamaan sen perusteella, miltä lapsi sit näyttää. Vastasyntyneen ulkonäkökin hakee vielä muotoaan, ei meidän esikoinenkaan ole enää kunnolla tunnistettavissa siitä, miltä näytti vaikkapa parin viikon iässä. :) On kasvanut just nimensä näköiseksi.
 
Meilläkin on muutama nimi pojalle ja tytölle, joita ollaan mietitty. Minustakin pojan nimet on jotenkin vaikeampia, tai ei ainakaan olla miehen kanssa yhtä hyvin samaa mieltä, kuin tytön nimistä. Yhtä mieltä ollaan siitä, että nimi saa olla lyhyt (kaksitavuinen) ja melko perinteinen suomalainen. Toka ja mahdollinen kolmas nimi tulevat sitten näillä näkymin olemaan suvuissa kulkeavia nimiä. Pojalle ne olisikin jo melko varmasti tiedossa, enää puuttuu etunimi. :D No onneksi on vielä aikaa miettiä ja reilun kuukauden päästä tiedetään sitten todennäköisesti kumpi on tulossa.
 
Mulla olisi tytölle monta vaihtoehtoa, mutta pojalle on taas vaikeampaa keksiä. Meillä 3v poika ja en vieläkään ole täysin innostunut hänen nimestään. :D
 
Meillä 3v poika ja en vieläkään ole täysin innostunut hänen nimestään. :D

Voih, voiko noinkin käydä? Oon aatellu, et minkä tahansa sitten valitseekin, niin se muotoutuu oikeaksi, eikä enää miettisi muuta.
 
Meillä nimi tytölle jo valmiina. Se olikin helppo päätös kun esikoinen 3v sen keksi ja sanoi että se tulee pikkusiskon nimeksi. Olikin minusta ja miehestä kaunis nimi ja esiintyy myös miehen suvussa. Toiset nimetkin tulee meidän molempien suvuista. Mutta sitten jos tuleekin poika niin ollaan vaikeassa tilanteessa. Ollaan miehen kanssa niin eri linjoilla poikien nimien suhteen. Eikä esikoisestakaan apua kun hänhän ei pikku veljeä kelpuuta vaan sisko sieltä tulee :D
 
Musta tuntuu, että tytölle keksin kauheasti kivoja nimiä. Pojalle ei millään. Asiaa ei auta vahva poikaolo. :D tuplavokaali pitäisi nimessä olla.
 
Pitäiskö alka listata kivoja poikein nimiä porukalla? Kaikilla tuntuu olevan sama ongelma nimien kanssa:hilarious: Meillä siis myös...
 
Pitäiskö alka listata kivoja poikein nimiä porukalla? Kaikilla tuntuu olevan sama ongelma nimien kanssa:hilarious: Meillä siis myös...

Mielellään!

Meillä on mietitty muun muassa näitä:

Joona, Leo, Teemu, Eetu, Joel, Emil, Henri, Lukas
 
Meilläkin sama ongelma :D

Meillä oli osa samoja, kun tossa edellä, lisäks tämmösiä on pyöritelty: Janne, Iikka, Kalle
 
Meidän ainut poika on nimeltään Samu, hänen nimensä keksimiseen meni syntymän jälkeen useampi viikko, vaikka jo raskausaikana tiedettiin pojan olevan tulossa :D Nyt jos poika tulis, mies haluaisi antaa hänen nimekseen edesmenneen pappansa nimen Osmo, sopii mulle kun tykkään vanhoista ”pappanimistä”. Jos aivan itse saisin päättää niin pojasta tulisi Aleksi, mut se ei käy kun kaikilla neljällä on nelikirjaiminen nimi, niin halutaan sit tälle viidennelle myös :)

Tytöstä tulisi varmaan Aili mun edesmenneen mummoni mukaan, mies ei vaan tästä kovin innoissaan ollut, mut meillä kun on jo kolme tyttöä niin alkaa ne omaan makuun mukavimmat nimet olla jo käytössä.
 
Mä pidän myös Aleksista ja esim. Eliaksesta, mutta mies on todella ehdoton sen suhteen, ettei saa olla enemmän kuin kaksi tavua.
 
Mulla on poikien nimistä pyörinyt mielessä Rasmus, Iivari, Niilo, Vilho, Akseli, Artur ja Eliel. Mikään noista ei vaan oikein (vielä:rolleyes:) kolahtanut miehelle.

Joona, Leo ja Lukas löytyy tuttavapiiristä, joten ne on pois laskuista, vaikka kivoja nimiä onkin. Muita kivoja nimiä, joita jo lähipiiristä valitettavasti löytyy, olisi Eero, Eino, Aamos, Anton ja Aarno.

Osmo on kiva! Pitääkin lisätä se omalle mahdollisten nimien listalle:)
 
Takaisin
Top