Neuvolat, ultrat yms.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin eilen 8+4 ekassa neuvolassa. Lähinnä juteltiin edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä. Ihmettelin, kun en saanut kun yhden lapun sieltä. Siinä ohjeet seulontaultriin ajanvarauksesta. Mulla jäi pikkusen epäselviksi ne muut labrajutut, mutta omakannasta sit katoin, että sokerirasitukseen pitäis mennä 12 viikon jälkeen ja ne muut labrat sit ennen sitä nt-ultraa.

Musta se sikiöseulontasana kuulostaa ihan kamalalta. Toisaalta miettii haluaako mennä koko juttuun, kun en haluaisi jotenkin "seuloa" omaa lastani, mutta toisaalta yritän aatella, että jos pienellä on joku häikkä, niin voi olla ihan hyvä tietää se ajoissa, että voidaan varautua jne.

Me käytiin tänään neuvolassa ja oli ihan kiva kokemus. Siellä otetaan joka kerta virtsanäyte ja sitten katsottiin myös verenpaine ja hemoglobiini. Sain ohjeeksi varata labrat rv10:lle ja kutsu nt-ultraan tulee postissa. Sitä ei pääse itse varailemaan mistään itse. Aika erilaiset käytännöt eri alueilla näköjään. Eli heti juhannuksen jälkeen verikokeisiin. :)
Kävin myös tänään ultrassa ja siellä pikkuinen jo heilutteli käsien alkujaan kuin merkiksi että "täällä ollaan, älä äiti huoli"! :love7

Rv8+3

Tänään herätty huonoon oloon liekkö johtuu jännityksestä kun tänään se ultra :happy093voi kamala et voi pientä ihmistä jännittää :D

Alkuraskauden ultra tehtiin tänään lasketun ajan määrittämiseksi. Tänään viikot 7+1 ja laskettu aika 29.1.2019 (kiva päivämäärä muuten). Oli pakahduttavan ihanaa nähdä pienen sydämen sykkivän oikeassa paikassa :Heartpink

Tänään oli mun eka neuvola ja voi että mä itkin kun kuulin pikkusen sydänäänet ekaa kertaa ja ne oli tosi voimakkaat ja kuulemma täydelliset ❤ Sai helpotuksen että kaikki on hyvin tässä vaiheessa ja mun sisällä kasvaa oikeesti pieni ihme. Harmittaa etten huomannu ottaa äänitystä miehelle kun neuvolatäti meinas ettei vielä ehkä kuulu näin alussa kaikilla vauvan sydänäänet. Parin viikon päästä olis eka ultra ja en malttais millään odottaa että päästään näkemään meidän pieni. Mies onneks pääsee silloin myös mukaan. ❤

9+6 tällä hetkellä menossa :happy:

Muokattu viimeksi:
Oon nyt ihmetellyt tätä (ja kysyn kyllä huomenna neuvolalääkäriltä mutta kysynpä täältäkin), että miksihän ihmeessä mulla on np-ultra vasta rv 13+3? Eikö sen pitäisi olla jo aiemmin, että olisi luotettava?:anyone Veriseulat ja muut otettiin jo maanantaina, niin kummastuttaa tuo kahden viikon väli noiden aikojen välissä.

Oon nyt ihmetellyt tätä (ja kysyn kyllä huomenna neuvolalääkäriltä mutta kysynpä täältäkin), että miksihän ihmeessä mulla on np-ultra vasta rv 13+3? Eikö sen pitäisi olla jo aiemmin, että olisi luotettava?:anyone Veriseulat ja muut otettiin jo maanantaina, niin kummastuttaa tuo kahden viikon väli noiden aikojen välissä.
Espoossa ainakin se väli on 10+0 - 13+6,
Mutta aika pyritään saamaan 11+5 - 13+0, ettei mahdollisten heittojen takia veny yli tai alle suositellun välin.

Mulle kerrottiin että labrat pitää ottaa viikolla 10+ ja np-ultra 11+0 - 13+6. Tänään oon siis menossa labraan ja ultra on muutaman viikon päästä rv 13+2. Uskon että ihan luotettavat tulokset tulee kun tuolla aikavälillä menee. Kai se on niin tutkittu.

Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti. Sain lähetteen pelkopolille kun kyseli miten viime synnytys meni. Sokerirasitukseeen ei tarvi mennä jos ei nyt mitään ihmeempää ilmaannu ennen rv20. Saan itse varata ajat ultraan Bulevardille joka on aika kiva, niin ei tarvi miettiä minkäköhän ajan sais. Varattiin seuraava neuvola joka on vasta rv16. Tänään 7+6

Miulla oli kans tänään eka neuvola. Sain ajan ultraan, mikä on vasta 26.6, sillon rv 13+0. Otettiin samalla myös verikokeet ja vein labraan. Nyt vaan ootella tuota aikaa. :)

Oletteko verinäytteessä jo käyneet? Kävin itse tiistaina ja katselin jo tuloksia. Mun näytelistalla ei näy sitä S-Tr1Seul koetta ollenkaan! Mietin vaan, että onko se nyt unohtunut ottaa vai kuuluuko johonkin muuhun näytepakettiin (esim. S-ÄITSEUL) jollakin toisella nimellä?

Ainahan on mahdollista, että neuvolassa on unohdettu näytetilaus laittaa.... Vielä olen rv 10, että lähdenkö samantien labraan...

Eikö nt-ultran yhteydessä ollut vielä verikokeet? Oisko ne silloin otettavat? Mä en noista ymmärrä mitään muuta, kuin että verta otetaan. :D

Eikö nt-ultran yhteydessä ollut vielä verikokeet? Oisko ne silloin otettavat? Mä en noista ymmärrä mitään muuta, kuin että verta otetaan. :D

Aijaa! Nokun mä luin HUSLAB:n sivuilta, että toi kromosomeihin liittyvä verikoe tehdään juurikin ennen nt-ultraa ja miel. RV 10

Muoks: soitan neuvolaan!

Ne kokeet pitää ottaa ennen nt-ultraa. Niiden ja niskaturvotuslukeman perusteella lasketaan ne kromosomipoikkeavuudet..

Oletteko verinäytteessä jo käyneet? Kävin itse tiistaina ja katselin jo tuloksia. Mun näytelistalla ei näy sitä S-Tr1Seul koetta ollenkaan! Mietin vaan, että onko se nyt unohtunut ottaa vai kuuluuko johonkin muuhun näytepakettiin (esim. S-ÄITSEUL) jollakin toisella nimellä?

Ainahan on mahdollista, että neuvolassa on unohdettu näytetilaus laittaa.... Vielä olen rv 10, että lähdenkö samantien labraan...

Mä olin ti labrassa, otettiin se eka verikoe ja pissanäyte ei seulontaan liittyvä siis... mulla on lukee S-äitiseul, ja tämä on tietääkseni se minkä SPR veripalvelu tutkii ei sisällä mitään kromosomitutkimuksia, on niitä veren vasta-aineita rh- ym. juttuja.
Iän puolesta olisin jäänyt seulonnassa jo ’kiinni’ joten pääsen NIPT- tutkimukseen suoraan.

Mä muistelen, että nt-ultran yhteydessä otettavat verikokeet on niitä kromosomi juttuja ja ne jos hälyttää, niin tulee soitto perään tai sitten onnellisessa tapauksessa vain kirje. Näin ainakin Hyvinkäällä.

Jeps, neuvolasta tarkistettiin, että oli otettu. Huh! Helsingissä siis käytäntö, että tuo Tr1Seul näkyvyys on viivästetty Omakannassa, ettei niitä pääse yksinään lukemaan (ja siten hysterisoitumaan).
Varmaan sama Espoossa, kun kaikki muu näkyy ja sen kohdalla vain: tehty

Takaisin