Neuvolan ravitsemussuositukset

Heljä

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Mitä olette mieltä neuvolan ravitsemussuosituksista? Minusta ne vaikuttaa melko vanhahtavilta ja osin hämmentäviltä. Toki olen samaa mieltä siinä, että sitä kiellettyjen ruoka-aineiden listaa kannattaa noudattaa, koska turhia riskejä ei ole syytä ottaa.

Mutta... esim. se, että kaikessa tuntuu prioriteettina olevan se, että ruoan tulee olla vähärasvaista tai rasvatonta. Jopa laadun kustannuksella. Vähäkalorisuuden takaamiseksi mm. aspartaamin käyttöä pidetään suotavana !?! Aspartaamin käytön lisääntymisellä on havaittu yhteys esim. aivokasvainten lisääntymiseen väestössä, joten en usko, että se voi mitenkään hyvää tehdä kehittyvän sikiön aivoille. Jos jotain muuta kuin vettä haluan juoda, niin valitsen kyllä mieluummin esim. luomutuoremehun, vaikka sen kaloripitoisuudesta niissä esitteissä varoitettiin.

Ymmärrän toki, että turhaa painonnousua tulee välttää, mutta en usko, että rasvattomuus on siihen oikea keino. Ennen raskautta laihduin 9 kg (lievästä ylipainosta normaalipainoon) luopumalla lisäaineilla kyllästetyistä kevyttuotteista. Kun syö maukasta ja laadukasta ruokaa tulee automaattisesti syötyä määrällisesti vähemmän. Toki huonolaatuisia rasvoja (kovat rasvat, transrasvat yms.) kannattaa välttää, oli sitten raskaana tai ei, mutta hyvänlaatuisia rasvoja (esim. kylmäpuristettu oliiviöljy sekä rasvaisista kaloista ja pähkinöistä saatavat rasvat) en aio vältellä raskaanakaan. Sikiön aivot ja hermosto tarvitsevat niitä kehittyäkseen. Uskon myös, että hyvälaatuisten rasvojen riittävästä saannista huolehtiminen on myös paras keino välttää raskausarpia.

Ja sitten kalsium. Neuvolassa ainoana kalsium-lähteenä nähdään maitotuotteet. Jos maitotuotteita ei käytä riittävästi, suositellaan synteettisiä kalsiumpillereitä. Unohdetaan, että kalsiumlähteitä on muitakin (esim. vihreät kasvikset, tietyt pavut ja pähkinät, kala) ja yhtä tärkeää kuin kalsiumin saannista huolehtiminen on huolehtia sen imeytymisestä (esim. riittävä D vitamiini). Imeytymätön kalsium kalkkiuttaa verisuonia ja lisää suonikohjujen riskiä. Tämä riski on erityisesti niissä kalkkipilleireissä, joiden imeytyminen on heikkoa.

Ennen raskautta söin välimeren ruokavaliotyyppistä kasvis ja kalapainotteista ruokaa. Välttelen eineksiä ja lisäaineita ja syön melko paljon luomua. Paljon hyvälaatuisia rasvoja. Jos jotain tekee mieli, niin sitä syön, koska uskon, että se on merkki siitä, että elimistö tarvitsee sitä. Tällä aion jatkaa raskaanakin. Ehkä vielä vähän enemmän panostan monipuolisuuteen ja niitä kiellettyjä ruokia välttelen. Miten te muut?
 
Moi,

minun neuvolassani ei hirveän paljon ollut noita ravitsemussuosituksia.. Muutenkin sanottiin että miettikää mitä syötte ja maalaisjärki peliin.. Eipä paljon muuta :) Itse otan kyllä kalsiumtabletin ja multivitamiinin (raskaana oleville) joka päivä. Kalsiumia olen syönyt lisänä jo lapsesta asti kun olen laktoosi-intoleranssi enkä oikein ikinä ole oppinut noiden maitotuotteiden makuun.. Ja varsinkin nyt raskaanan en usko että pelkästään noista vihreistä kasviksista ym saisi tarpeeksi kalsiumia kun tarvekin on suurentunut.

Mitä itse vältän raskausaikana on nuo pehmeät kypsentämättömät juustot pastöroimattomista maidoista (ellei ole kuumennettu siihen 72 asteeseen).. Tosin välillä olen siitäkin sen verran lipsunut että jos itse teen ruokaa niin avaamattomasta paketista olen ottanut siivun, mutta jos se on avattuna ollut niin seuraavana päivänä en enää syö. Kaksi kertaa olen tämän siis tehnyt, aurajuustolla ja vuohenjuustolla :) Niin ja esim Creme Bonjoureja syön hyvällä omallatunnolla koska pohjassa pienellä lukee että tuote on pastöroitu.. eli ei pelkkä maito, vaan se koko juusto.

Haukea en syö ollenkaan, itämeren kaloja yritän välttää. Harmi kun tuolla pakkasessa on 4 kokonaista itämeren lohta kun ne ennen raskautta ostin :) En myöskään mitään vakuumipakattua enkä raakaa kalaa.

Lihoista en söisi maksaa, mutta koska itse syön lihoista muutenkin vain kalkkunaa ja kalaa, niin omalla kohdalla se ei ole mitään ongelma.

Vihannekset huuhtelen kyllä tavallista tarkemmin ennen syömistä, mutta en kuitenkaan kuori niitä vaikka niin suositellaan.

Sushista olen luopunut lähes kokonaan kun aika harvassa sushissa ei ole merilevää tai raakaa kalaa.. Se on vähän sääli. Yhden kerran lipsuin tuosta ja söin yhden palan merilevää ja puolikkaan palan raakaa kalaa.. Sitten kierin itsesyytöksissä viikon verran ja tunnustin neuvolantädille, joka nauroi minulle aika rankasti.

Eli täällä minun neuvolassani ei kyllä mitenkään tiukkoja sääntöjä ole ja kaikki he tuntuvat sanovan että kaikkea voi syödä kohtuudella. Jotain kuitenkin välttelen mutta en ihan kaikkea :)
 
Ihan samaa mieltä Heljän kanssa. On käsittämätöntä et vielä tänä päivänä puhutaan kevyttuotteiden hyödystä. Ja vielä raskaana oleville! Kevyttuotteet on todella ravintoköyhiä ja täynnä lisäaineita. Miten se voi olla hyväksi vauvalle? Ja kun vielä tiedetään et kevyttuotteet aiheuttaa lihavuutta sillä ihmiset eivät saa riittävästi ravintoaineita ja ovat siksi nälkäisiä ja syövät enempi.

Olen puhtaan ja aidon ruuan kannattaja. Ruoka siinä muodossa kun se on luonnollisinta. Voita ja kermaa käytän. Syön täysrasvajugurttia ja juon kevyt tai täysmaitoa. Luomuna lähes kaikki. Lapsenikin (11kk) on syönyt koko ikänsä vain luomuruokaa. On erittäin terve lapsi. Meillä on sairastettu kerran koko vuonna. 

Aspartaamista vielä. USA:n armeija on listannut aspartaamin isojen myrkkyjen listalle. Suomessa on tehty väitöskirja (viime tai edellisvuonna) aspartaamin haitoista ja siinä oli listattu yli 70 terveyshaittaa aspartaamille. EU on sallinut aspartaamin ja siksi ihmiset kuvittelevat et se on terveelllistä. Surullista. Aspartaami on yksi pahimmista lisäaineista mitä voi syödä. Ja meidän lapset saavat mielettömät määrät aspartaamia karkeista ja limuista jne. Mä sanon ihmisille et luopukaa kahdesta lisäaineesta jotka tuhoaa terveyden: aspartaami ja natriumglutamaatti (E620, E621) eli aromivahvenne. 
 
Aaah! Ihana aihe keskustella. Ja varmasti mielipiteitä herättävä, niin kuin ruokaan liittyvät aiheet aina!

Itse koin ensimmäisen neuvolakäynnin todella ikävänä juuri näiden ravintosuositusten takia. Olen täysin vegaani ja minulla on keliakia, joten ruokavalioni on jo ennestään melko tarkka, monipuolinen ja hyvin rakennettu, eli olen miettinyt syömistäni todella paljon. Kuitenkin terveydenhoitaja lyttäsi erityisesti vegaaniuden täysin, keliakialle kun ei voi mitään. Mutta kuulemma pitäisi alkaa syödä ainakin lihaa, vaikka olen ollut ilman jo 12 vuotta. Maitotuotteista hän ei ihme kyllä naputtanut niin paljon, mutta sen puolen hoiti mukaan saatu "Ruokaa kahdelle" -esite, jossa tietoruudussa todettiin, että vegaaniruokavalio ei ole missään nimessä sopiva raskausaikana (vaikka tämä väite onkin kumottu jo useaan kertaan tutkimuksissa). Noh, siinä kiukuspäissäni löin vihkosen kiinni, ja huomasin takakannesta, että vihkoa on ollut tekemässä Maito & terveys -niminen yhdistys...

Mutta joo. Ymmärrän kyllä terveydenhoitajien mielipiteet, kun kyseessä on entuudestaan vieras asia (ja tälle ainakin oli, kun ei tiennyt, mitä vegaanius tarkoittaa). Eniten minua kuitenkin loukkasi se, että terveydenhoitaja vetosi sikiön hyvinvointiin ja kysyi mieheltäni, mitenkäs me nyt saataisiin tuo Babette syömään terveellisemmin. Siinä vaiheessa mieskin vain puristi nyrkit yhteen ja molemmat oltiin hiljaa. Mua vähän ihmetyttää se, että jotenkin oletetaan, että sekasyöjän ruokavalio on automaattisesti terveellisempi. Ihan samalla tavalla sen ruokavalion voi möhliä syömällä pelkkää makaroonilaatikkoa ketsupilla päivästä toiseen tai viedä kunnialla läpi seuraamalla ravintoainesuosituksia. Me kuitenkin pidämme huolen siitä, että proteiineja tulee riittävä määrä joka päivä, syödään se yli puoli kiloa kasviksia päivässä, vedetään suositellut hedelmä- ja marja-annokset joka päivä, otetaan rasvat hyvistä lähteistä, käytetään täysjyväviljoja, huolehditaan kalsium-, D- ja B12 lisästä ja pyritään saamaan niitä tarvittavan verran ihan normaalista ruuasta.

Eli vaikka minun "ongelmani" neuvolassa liittyivätkin tähän vegaaniuteen, niin kyse on kuitenkin melko samasta asiasta, kuin mihin Heljä ja Habibikin viittasivat. Neuvolassa on se yksi käsitys oikeasta ruokavaliosta, jos oma ei sovi siihen, on se silloin vääränlainen ruokavalio. Vaikka itse olisikin todennut sen itselleen (ja lapselleen) sopivaksi ja pystyisi osoittamaan, että kaikki tarvittavat ravintoaineet tulee ruokavaliolla saatua. Noh, nyt onneksi pääsen ravintoterapeutille ja uskon, että sen jälkeen ei ole terveydenhoitajallakaan enää mitään sanomista syömisiini. Oikealla tavalla voi kuitenkin syödä niin monella eri tavalla.

Muoks. Tulipas äkäisen kuuloinen viesti :D Vähän tässä alkokin kiukuttaa, kun tuota jouduin taas muistelemaan, mutta ei ollut tarkoitus vuodattaa. Sori!
 
Siis ei voi olla totta Babette!!!! Miten voi olla noin uuno hoitaja? Mua niin ottaa pannuun Suomessa monesti myös lääkärit ja hoitajat, jotka ovat oppinsa saaneet joskus nappijapaavo eivätkä suostu ottamaan uutta tietoa vastaan sitten mitenkään. Sun ruokavalio kuulostaa todella terveelliseltä ja olen ihan varma et suurin osa 'terveellisesti sekaruokaa syövistä' mammoista syövät todella epäterveellisesti.

Hoitaja varmaan yritti viestiä lihansyönnillä raudan kasvavasta tarpeesta. Mulle tuli paha rauta-anemia viimeraskaudessa muttei sitä lihansyönti pelastanut. Erinomaisia raudanlähteitä löytyy myös kasvikunnasta ja lisärautaa saa esim rautamehusta. Vaikka söin lihaa silti jouduin ottamaan lisärautaa.

Sulla on vankka kokemus vegaaniruokavaliosta eli ei oo mikään uus juttu. Tiedät kyllä miten pitää syödä et jaksat ja vauva voi hyvin. Pistä siis hoitajan kommentit toisesta korvasta sisään. Ja jos se ens kerralla vielä napisee niin sano reilusti vastaan. 

Mulla oli muuten tosi mielenkiintoinen keskustelu viimeraskaudessa hoitajan kanssa. Tää tapahtui Jenkeissä tosin. Valittelin kovaa päänsärkyä. Hoitaja sanoi et juo kofeiinipitoisia juomia, kuten diet Colaa. Olin suu auki ja sanoin et eihän se ole mitenkään terveellistä. Sit hoitaja sanoi, et niin toki sun pitää kattoa ettei kofeiinimäärä nouse liian suureksi. Sanoin sille takas et mua ei niinkään huoleta toi kofeiini vaan järkyttävä määrä aspartaamia ja väriaineita. Se pahis ei mun mielestä ollut se kofeiini. Mietin silloin et näinkö odottajia neuvotaan todella. Surullista.
 
Hyvä aihe ja hyvää keskustelua! 

Itse olen lähinnä karttanut vain niitä ainesosia, joita kiellettyjen listalla on ja muuten elänyt kyllä oman ruokavalioni kanssa ihan normaalisti. Oon semi-vege, sillä syön kasvisruoan lisäksi kanamunia ja kalaa toisinaan, mutta koen, että ruokavalioni on terveellinene sekä itselle että vauvalle. Neuvolan täti kysäisi, miten syön ja siihenpä se keskustelu sitten jäikin. Kuulemma pärjään tällä hyvin.

On uskomatonta, miten voidaan suositella vähäkalorista ja rasvatonta, sokeritonta ruokavaliota. Ymmärrän kyllä, ettei äitien tarvitsisi kerätä painoa moninkertaisesti verrattuna siihen, mitä ns. normaali paino on, mutta hei, aspartaamia? Tai muita kevytruokamyrkkyjä? Ei voi olla hyväksi vauvalle. Meilläkin syödään kyllä ihan normaalirasvaiset ja -sokeriset jogurtit ja juustot, syödään sitten vähän vähemmän kerralla. Paljon paremmin ainakin itse voin, kun olen jättänyt kevyttuotteet ja lisäaineet vähemmälle.

Ja mitä vielä tulee tuohon painonnousuun, en ymmärrä, miksi siitäkin pitää vetää niin kauhea hysteria. Oon kuullut, että mikäli äiti ei anna raskausaikana painonsa nousta tarpeeksi, menee lapsen aineenvaihdunta jo kohdussa sekaisin, ja sellaisena se sitten pysyy. Jo kohdussa lapsen keho tottuu olemaan säästöliekillä, jos äiti ei syö tarpeeksi, ja sitten saa koko ikänsä painon kanssa pelata. Tiedä sitten, kuinka paljon asiaa on oikeasti tutkittu, mutta kuulostaa omasta mielestä ihan järkeenkäyvältä. Oma aineenvaihdunta kun on mitä on, joudun seuraamaan normaalisti aika paljon, mitä syön, jotta pysyn normaalipainoisena, enkä todellakaan halua, että oma lapsi joutuu vahtaamaan syömisiään yhtä paljon.

No, kuulostipa tämäkin nyt kamalan hyökkäävältä kommentilta. :D
 
Itse onneks syön jo valmiiks aika lailla raskausajan ravintosuositusten mukaan niin ei hirveästi tarvi mitään varoa, mutta voin kyllä tunnustaa että jos on tehny mieli vaikka homejuustoa tai graavilohta niin olen hyvällä omallatunnolla syöny. Tämä kerta on nimittäin vain Jouluna ja sillon sallin itelleni kyllä kaiken. Nyt jo tuli vesi kielelle kun miettiskin vaan joulupöydän antimia.

Painonnoususta: ei kannata ottaa siitä itelleen turhaa stressiä. Ei kannata älyttömästi mässäillä mutta jos syö monipuolisesti ja terveellisesti niin mitä väliä. Terveisin ekassa raskaudessa 27 ja toisessa 20 kiloa lihonnut. Vaaka näyttänyt ysillä alkavaa lukua molemmilla kerroilla synnärillä.

Vieläkin ihmettelen neuvoloiden kesken olevia eroavaisuuksia. Meillä ei ole sanottu mitään kevyttuotteista. Mutta tässäkin kyllä sanon että älkää oikeasti niin paljon miettikö mitä ne siellä sanovat, teette niin kuin itsestä parhaimmalta tuntuu.
 
Habibi: Totta, en ajatellut että hoitaja varmaankin sen rauta-asian takia tyrkytti lihaa osaksi ruokavaliota. Hemoglobiini oli mulla vielä ihan ok, vaikkakin alarajan tuntumassa, eli kohta olisi varmaan hyvä vetästä rautakuuri.

Aika erikoinen neuvo jenkkiterkkarilta :D
 
Aivan käsittämättömiä juttuja teidän neuvoloista. Luulisi, että he jos ketkä olisivat perehtyneet asioihin. Meillä oli onneksi täysjärkinen neuvolatäti, ei paasannut turhia ja sanoi ravintosuosituksistakin, että parempi lapselle, ettei koko ajan stressaa syömisistä. Ympyröi siitä nivaskasta tärkeimmät kohdat ja helppo on ollut noudattaa. 

Samaan tapaan syön  suositusten mukaan kuin mm. Malla007. Olen ollut kolmisen vuotta "viikonloppulihansyöjä", tarkoittaa kohdallani sitä, että kasvisruokia teen paljon ja koulussa syön aina kasvisvaihtoehdon, ellei ole hyvää kalaruokaa. Viikonloppuisin käyn kauppahallissa ja ostan hyvää, tuoretta lähilihaa tai syödään vanhempien luona, mitä on tarjolla. Periaatteena on, ettei kenenkään muun tarvitse ajatella syömisiäni, olen siis kaikkiruokainen, mutta haluan pitää lihan arvostettuna herkkuna ja itse laitan paljon kasviksia.
Nyt kun tulin raskaaksi, vatsa on ollut niin sekaisin, että olen syönyt sitä mikä parhaiten pitää vatsani kunnossa. Täysi kasvisruokavalio ei ole oikein nyt soveltunut muutenkin herkälle vatsalleni ja olen lisännyt lihaa. Edelleen suosin puhdasta ruokaa ja nyt kesällä on lähes synti ellei hyödynnä suomalaisia hyviä kasviksia.
Painonnousuni vähän hämmästytti aluksi, mutta nyt ajattelen, että tulkoon kiloja sitä vauhtia kun on tullakseen. Syön itselaitettua puhdasta ruokaa, limuihin tms. en ole koskenut vuosikausiin ja ruokavalioni on ilmeisesti aika tasapainoinen. En ole jaksanut perehtyä, mitkä lisäaineet tms ovat haitallisia, siksi vältän kaikkia. Sokeria ei ole juurikaan, paitsi hedelmäsokeria, koska hedelmiä mussutan nyt kokoajan :) Varmasti osa painosta on ollut kertynyttä nestettäkin, niinkuin joku täällä jossain keskustelussa totesikin. Jännä vain kun en itse huomaa lihonneeni, paitsi masun kohdalta :)
 
Nyt täytyy myöntää, että olen vähän pihalla. Saisinko kuulla näkemyksiänne:

Parmesanjuustoa tuli syötyä kavereiden tekemässä ceasar-salaatissa. Ajattelin, ettei ole listeriavaaraa, koska kyseessä kova juusto ja olen käsittänyt ettei listeriabakteeri pysty lisääntymään kovissa juustoissa. Kun myöhemmin tarkistelin pakettia parmesanjuusto oli tehty pastöroimattomasta maidosta (ainakaan paketissa ei lukenut pastöroinnista mitään ja tuote oli ulkomaalainen, muistaakseni italialainen). Onko siis listeriariski tuollaisessa juustossa olemassa? Eviran sivuilla ravitsemussuositukset ohjaavat välttämään kaikkea pastöroimattomasta maidosta valmistettuja tuotteita, mutta ihan ei selvinnyt koskeeko kovia juustoja. Jostain muulta keskustelupalstalta luin, että ruotsissa suosituksissa on mainittu, että kovissa juustoissa ei ole listeriavaaraa (edes pastöroimattomissa), mutta itse en ruotsin suosituksia äkkiseltään löytänyt. En nyt mitenkään paniikissa ole, mutta haluaisin tietää miten suhtautua parmesaniin tulevaisuudessa. Ja ehkä siitä, tekevätköhän neuvolassa listeriatestin, jos pyydän ja pitäisikö odottaa seuraavaan neuvolakertaan 30.8. vai pyytää, että heti pääsee käymään. Mitäs ajattelette?
 
Sinuna en panikois. Kyllä ainakin ite olen ymmärtäny että kovia juustoja voi syödä, että ne on vaan ne pehmeet mitä pitää varoa.
 
Pakko oli tulla lukemaan tuolta maaliskuisten puolelta teidän mielenkiintoista keskustelua!

Minä huomasin myös neuvolassa suositusten olevan vanhentuneita ja pinttyneitä. (siinä näyttikin komeilevan vuosiluku 2006 ja miltä vuodelta lie sekin uuditus...)

Esikoista odottaessa (2009-2010) vihreä tee kiellettiin ehdottomasti. On muka yrttitee... Nyt en asiasta vaivautunut mainitsemaan, sillä otin asiasta itse selvää ja Eviran mukaan voi käyttää tuttuja merkkejä turvallisin mielin.
Aura-juusto oli aijemmin sellaisenaan sallittujen listalla, koska Suomessa maito pastöroidaan. Nyt sekin kuuluu kuumentaa. Selitystä en saanut, vaikka kysyin...
Inkivääristä ei sanottu mitään, vaikka sen käyttöä suositellaan välttämään raskausaikana. Tämä tutkimustieto tuli jo esikoista odottaessa. Jopa Vaun Vauvan odotus-kirja on ajantasalla.

Meillä raudan kohdalla lukee myös täysjyvävilja ja palkokasvit.
Ainoastaan B12-vitamiinin kohdalla lukee vain eläinkunnan tuotteet.

Noista rasvoista... Yksi työkaveri oli hermostunut lapsensa neuvolassa, kun käskivät juottamaan lapselle rasvatonta maitoa ja lisäämään puuroon voita!! Perusteluna oli vain, kun se on suositus...
 
minä ainakin olen syönyt parmesania monet kerrat ihan hyvillä mielin.. rakastan cesar salaattia.. :) itse asiassa se cesar-kastike itse joka on tehty usein raa-asta kananmunasta on ehkä enemmän riskialtis. mutta jos se on suomalaisista munista tehty ei riski kait kovin suuri ole. niitä on myös pastöroidusta munajauheesta tehtyinä.

just käytiin ulkomailla ja söin siellä fetaa monta kertaa, majoneesia välttelin, mutta parmesania ja fetaa söin.. toivottavasti kaikki hyvin..
 
Ainiin, unohdin tänne raportoida, että kävin nyt siellä ravitsemusneuvojalla. Ja kaikki oli juuri niin kuin pitikin! Sanoi, etten voisi enää paremmin syödä ja kirjoitti vielä papereihin näkyville, että neuvolatäti voi olla täysin huoletta. Mitään muutoksia ei mihinkään ehdottanut, vaan kaikki on mennyt juuri oikein. Ja kuulemma ottaa seuraavan terkkarikoulutuksen aiheeksi vegaaniäidit ja -lapset, jotta saadaan ainakin meidän neuvolassa tiedot ja asenteet kohdilleen.

Ja kuulemma sama työntekijä pysyy ja auttaa sittenkin, kun lapsi alkaa syömään kiinteitä. Ihanaa, kun voi olla luottavaisin mielin. Hyvä tietää, että osataan tämä homma niinkun pitääkin ja tukeakin on tarjolla, kun sitä tarvitsee :) 
 
Hyvä Babette, että tasoitit tietä seuraavillekin vegaaneille!

Uskomatonta tosiaan, että neuvolassa lähdetään tuomitsemaan jokin ruokavalio tietämättä siitä mitään. Ja uskomatonta myös se, että terveydenhuollon ammattilainen ei tiedä, mitä vegaanius tarkoittaa.

Asiantuntevan ravitsemusasioihin kantaa ottavan työntekijän tunnistaa siitä, että hän ei ota kantaa ruokavalioon pelkästään ruokavalion nimen perusteella. Esim. vegaaniruokavalion, perusruokavalion, kasvisruokavalion, karppauksen yms. voi toteuttaa niin monella tapaa, sekä hyvässä että pahassa. Tärkeämpää olisi kysyä, että mitä ihan konkreettisesti syöt, kuin millä nimellä ruokavaliotasi nimität.
 
Sitä  mitä ei saa syödä, niin sitä sitten tekee älyttömästi mieli.
Eli mieli tekisi sushia, fetaa, mozzarellaa, maksamakkaraa (sitä nyt saakin hitusen syödä), graavilohta... Näin niin kuin alkajaisiksi.
Tosin neukku sanoi, että sushia voi syödä, jos tietää että se on varmasti tuoretta, tuoreesta kalasta tehty.
 
kyllä fetaa ja mozzarellaakin saa syödä jos paketin takana lukee että se on tehty pastöroidusta maidosta. ja kaikki suomalaiset fetat ainakin on :) kuin myös suomalaiset tuorejuustot.
luojan kiitos suomessa maito pastöroidaan poikkeuksetta joten noitakin tuotteita voi syödä, kunhan ei osta mitään ulkomailla valmistettua merkkiä. :)
 


totoro kirjoitti:
Noista rasvoista... Yksi työkaveri oli hermostunut lapsensa neuvolassa, kun käskivät juottamaan lapselle rasvatonta maitoa ja lisäämään puuroon voita!! Perusteluna oli vain, kun se on suositus...

Mulle perusteltiin esikoisen neuvolassa aikanaan, että rasvatonta maitoa pitää antaa, koska on niin paljon ylipainoisia teinejä. Niin, että joo.... Maidon rasva se varmaan onkin syyllinen niiden teinien lihavuuteen eikä muut ruokatottumukset emoticon  Seuraavassa lauseessa neuvolan täti muisti mainita kuinka meidän neiti kasvaa painonsa puolesta alakäyrillä ja pitäisi antaa rasvalisää.


 
Takaisin
Top