Neuvolaläynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siiru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie kysyisin myös kokeneemmilta, et miten neuvolat, ultrat menee töiden puolesta? Jos siellä joutuu siis käymään työajalla? Onko se palkatonta aikaa vai vaihteleeko tämä 🤔 en oo yhtään vielä perehtynyt itse asiaan.
Pääsääntöisesti julkisen puolen ultrat on palkallisia. Niinkuin @Pikkuvarpunen sanoikin

Sain ekan neuvola-ajan ensi kuulle, kun on 9+4. Mutta onko siis näin, että yleensä ei vielä ultrata sillä ekalla käynnillä? Oltiin mietitty, että sen jälkeenhän on hyvä kertoa läheisille kun saisi varmistuksen, mutta onko se eka ultra siis vasta myöhemmin, ellei itse kustanna varhaisultraa yksityisellä?

Täällä päin ultrataan neuvolassa, ultrattiin jo esikoisen aikana joka syntynyt -09. Mulla oli tosiaan eilen neuvolassa varhaisultra jossa katsottiin että raskaus on oikeassa paikassa ja että sikiön syke näkyy. Mutta virallinen ensikäynti mulla on 13.5. rv 8+6 ja silloin ultrataan taas ja mittaillaan että sikiö vastaa viikkoja että osaa sit th tehdä oikeaan aikaan lähetteen nt-ultraan.

Sain ekan neuvola-ajan ensi kuulle, kun on 9+4. Mutta onko siis näin, että yleensä ei vielä ultrata sillä ekalla käynnillä? Oltiin mietitty, että sen jälkeenhän on hyvä kertoa läheisille kun saisi varmistuksen, mutta onko se eka ultra siis vasta myöhemmin, ellei itse kustanna varhaisultraa yksityisellä?
Riippuu tosiaan missä päin asuu. Esikoisen aikana asuttiin toisella paikkakunnalla tässä lähellä, ja siellä ultrattiin ekalla käynnillä. Lupailivat myös että nykyiselläkin paikkakunnalla olis ultraus.😊

Meillä ei ultrata neuvolassa, ainoastaan se niskaturvotus rv11-14 kieppeillä ja rakenneultra joskus myöhemmin sit tehdään. Varmaan jos tulisi jotain komplikaatioita niin vois saada lähetteen ultraan. Muutoin pitää itse maksaa.

Tänään soittivat neuvolasta takaisinpäin (jätin eilen soittopyynnön) ja ensimmäinen aika tuli 28.5., jolloin viikkoja on 9+3. Täytyy sitä ennen soitella vielä naistentaudeille, kun mulla oli Papa:ssa lieviä muutoksia ja sinne on tehty lähete jo aiemmin. Kutsua tosin ei vielä ole tullut. Silloin kuitenkin sanottiin ettei ole esteitä raskautumiselle.

Täällä ekassa neuvolassa käyty ja käynti oli oikein miellyttävä ja hoitaja mukava. Paljon haastattelua ja lopuksi verenpainemittaus ja vaa'alla käynti (tosi jees tälleen vapun jälkeisen aamun turvotuksen kera kun syönyt pizzaa ja sipsiä 🐽🐷) 😂. Ip sitten varhaisultraan ❤️

Vihdoinkin oli eka neuvola, neuvolan laskujen mukaan 10+1 mutta omien laskujen mukaan 9+3. Painoa oli tullut jo 3 kg :( verenpaine otettiin ja lähetteet kirjoitettiin, seuraava aika kesäkuussa 😳 eikun odottelemaan aikaa NT ultraan.

Eka neuvola ensi maanantaina. Hiukan ahdistaa toi ennakkotietosivusto minne pitää laittaa turkasen paljon kaikkea tietoa - en tiedä onko muualla käytössä, mutta täällä ainakin siis iPana (https://www.ipana.fi/), mitään varsinaista fyysistä neuvolakorttia ei sitten kai edes saa. 🤔 Siinä kohtaa rv 8+3 (tai varh. ultran mukaan 8+4. :D)

Osaisiko joku täällä kertoa mistä ihmeestä löydän keski-suomen (hyvis.fi) esitietolomakkeen? Oon kääntänyt kaikki linkit enkä löydä 🫨

Eka neuvola ensi maanantaina. Hiukan ahdistaa toi ennakkotietosivusto minne pitää laittaa turkasen paljon kaikkea tietoa - en tiedä onko muualla käytössä, mutta täällä ainakin siis iPana (https://www.ipana.fi/), mitään varsinaista fyysistä neuvolakorttia ei sitten kai edes saa. 🤔 Siinä kohtaa rv 8+3 (tai varh. ultran mukaan 8+4. :D)
Meilläkin iPana ja mielestäni tunnollisesti täytin ne tiedot sinne mut ne kyselyt skippasin, niin hitto niitä sitten käytiin kohta kohdalta sen neuvolatädin kanssa läpi! Ymmärrän että ne haluaa seurata tarkkaan kaikkea päihteidenkäyttöä ja olla varmoja että ne löytää varhaisessa vaiheessa äitejä joilla on haasteita mutta musta sen pitäis riittää että sanoo ettei juo ollenkaan ilman että joutuu audittia täyttään.

Meilläkin iPana ja mielestäni tunnollisesti täytin ne tiedot sinne mut ne kyselyt skippasin, niin hitto niitä sitten käytiin kohta kohdalta sen neuvolatädin kanssa läpi! Ymmärrän että ne haluaa seurata tarkkaan kaikkea päihteidenkäyttöä ja olla varmoja että ne löytää varhaisessa vaiheessa äitejä joilla on haasteita mutta musta sen pitäis riittää että sanoo ettei juo ollenkaan ilman että joutuu audittia täyttään.
Huh! Onpa hyvä tietää, täyttelenpä viikonlopun viihteeksi kaikki mahdolliset etukäteen, josko sitten välttyisi tuolta. :'D

Täyttelin myös esitietolomakkeet jo, miehen täytyi tehdä audit mutta minun oma voidaan tehdä vasta sitten neuvolassa. Ehkä uskovat sitten saavansa todenmukaisimmat vastaukset ihan paikan päällä😅 Katsoin muutenkin, että ensimmäinen käynti on 1,5h😳 kuulostaa jotenkin kovin pitkältä, mutta kai siinä sitä asiaakin tulee🙈 ja tietty jos ultraavatkin

Meillä piti olla tällä viikolla tiistaina eka neuvola mutta senhän kerkesin maanantaina heti perumaan kun viikonloppuna oli saatu "varmistus" kkm diagnoosista. Ihan järkyttävä tunteiden vuoristorata nämä pari viikkoa on ollut, ensin epäselvä löydös, sitten tuomio ja lähete gynepolille hakemaan cytotecit jossa elävä sikiö yhtäkkiä löytyykin. No tänään heti soitin taas neuvolaan ja oli vähän tyhmäkin olo sinne päivittää tätä eipäs juupas tilannetta, vaikka en ole mitenkään itse tässä hätiköinyt ja esim dramaattisesti perunut kaikki ajat vuodon takia omatoimi-diagnoosilla. Vaan ihan oikea varmistus oli saatu ja kahdesti ultrattu. No joka tapauksessa uusi aika nyt saatiin ens viikolle järjestymään ja viikkoja silloin 9+1 eli ihan sopivat viikot vielä ekalle käynnille. Lähetteen ja ajanvarausohjeet seuloihin sain heti puhelimessa niin saa nekin varmasti vielä oikeille viikoille heti varattua. Huhhuh tätä elämää.

Meillä piti olla tällä viikolla tiistaina eka neuvola mutta senhän kerkesin maanantaina heti perumaan kun viikonloppuna oli saatu "varmistus" kkm diagnoosista. Ihan järkyttävä tunteiden vuoristorata nämä pari viikkoa on ollut, ensin epäselvä löydös, sitten tuomio ja lähete gynepolille hakemaan cytotecit jossa elävä sikiö yhtäkkiä löytyykin. No tänään heti soitin taas neuvolaan ja oli vähän tyhmäkin olo sinne päivittää tätä eipäs juupas tilannetta, vaikka en ole mitenkään itse tässä hätiköinyt ja esim dramaattisesti perunut kaikki ajat vuodon takia omatoimi-diagnoosilla. Vaan ihan oikea varmistus oli saatu ja kahdesti ultrattu. No joka tapauksessa uusi aika nyt saatiin ens viikolle järjestymään ja viikkoja silloin 9+1 eli ihan sopivat viikot vielä ekalle käynnille. Lähetteen ja ajanvarausohjeet seuloihin sain heti puhelimessa niin saa nekin varmasti vielä oikeille viikoille heti varattua. Huhhuh tätä elämää.
Huh, onneksi vielä katsoivat ennen kuin aloittivat tyhjennyksen.

Takaisin