Neuvolaläynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siiru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinka usein niitä neuvolakäyntejä siis on? En muista esikoisen ajalta mitään.. epäilen, että koska iän puolesta on riskiraskaus, niin muutama ylimääräinenkin käynti saattaa tulla :Upside Down Face:

Mie kysyisin myös kokeneemmilta, et miten neuvolat, ultrat menee töiden puolesta? Jos siellä joutuu siis käymään työajalla? Onko se palkatonta aikaa vai vaihteleeko tämä 🤔 en oo yhtään vielä perehtynyt itse asiaan.

Mie kysyisin myös kokeneemmilta, et miten neuvolat, ultrat menee töiden puolesta? Jos siellä joutuu siis käymään työajalla? Onko se palkatonta aikaa vai vaihteleeko tämä 🤔 en oo yhtään vielä perehtynyt itse asiaan.

Minkä työehtosopimuksen piiriin kuulut? Siellä on kerrottu miten nämä menee. Yleensä raskauden seurantaan liittyvät normaalit neuvolakäynnit on palkallista työaikaa.

@MrsAmyP oon yksityisen sosiaalipalvelualan tes:n alla. Täytyy vilkaista sieltä. Jotenki olettas, että eiköhän se noin mene. Täytyy varmaan esihenkilöltä varmistaa, kuuluuko varhaisultra julkisella myös samaan kastiin 🤔 kiitos!

@MrsAmyP oon yksityisen sosiaalipalvelualan tes:n alla. Täytyy vilkaista sieltä. Jotenki olettas, että eiköhän se noin mene. Täytyy varmaan esihenkilöltä varmistaa, kuuluuko varhaisultra julkisella myös samaan kastiin 🤔 kiitos!
Kannattaa varmaan varmistaa. Itse eri TES:n alla mutta oma ajatus on että ns.tavalliset neuvolaohjelman mukaiset käynnit olis palkallisia ja sitten itse muuten vaan haluamat ”extrat” olis omaa aikaa (esim me käytiin esikoista odottaessa varhaisultrassa ja loppuraskaudessa 4D tms ultrassa ihan omaksi iloksi).

Kai tavallitsetkin käynnit pitäisi ensisijassa järjestää työajan ulkopuolelle, mutta jos ei onnistu niin sitten saa käydä työpäivän aikaan ilman palkan vähennystä. Jos esim
Vuorotyö, voi varmaan tulla toivetta varata ajat vapaapäiville.

Työskentelen itse saman tessin alla ja muistaakseni viimeraskaudessa ne käynnit mitä en saanut järjestettyä työajan ulkopuolella oli palkattomia. En kyllä pistä päätäni pantiksi 😄

Tässä vielä chatgpt vastaus 😄

Liitteet

• Screenshot_20250420_094131_ChatGPT.jpg
    Screenshot_20250420_094131_ChatGPT.jpg
    551.1 KB · Katsottu: 16
Äitiysneuvolat ja -seulonnat pitäisi olla palkallista aikaa ihan työsopimuslain mukaan, jos ei onnistu sijoittamaan työajan ulkopuolelle (kuten arkena 8-17 välillä työskentelevillä yleensä on). En tiedä, voiko jokin tes sen kumota 🤨 itse olen tessittömällä alalla ja merkitsen työaikakirjanpitoon raskauden seurantaan liittyvät poissaolot palkallisina poissaoloina, vaikka neuvola-aika olisi esim. klo 8-9 ja mun sisääntuloliukuma päättyy vasta klo 10, koska aloitan normaalisti työpäiväni ennen yhdeksää.

// sanoisin, että julkisen puolen varhaisultra olisi myös työaikaa, mutta jos menee yksityiselle, sit en ole varma 😅

Aiheeseen liittyen, kamalaa kun ei tiedä missä vaiheessa haluaa työnantajalle kertoa raskaudesta niin pitääkö siihen asti vaan ottaa käynnit omasta pussista.. xD

Itsellä eka neuvola on 9+1.
Harmittaa etten tajunnut varatessa, että kyseinen päivä on töiden puolesta aika haastava ja en haluaisi vielä päällikölle kertoa. Mutta sanon vain että tärkeä lääkärikäynti ja siksi pyydetty puolet päivästä vapaata.

Neuvolaan täytyy varmaan ensi viikosta soitella kun arki lähtee rullaamaan. Esikoisen aikaan asuttiin eri paikkakunnalla, ja sielä oli ekalla käynnillä myös ultra. Täytyy kysellä kuinka täällä toimitaan. En kyllä usko pystyväni odotella nt-ultraa jos ei neuvolassa aiemmin katsota että kaikki ok.

Meillä kysyttiin jo ekaa aikaa varatessa, että Haluatko tulla paikalle vai haluatko etäköynnin. En mä kyllä nöitä neuvolajuttuja haluais etänä hoitaa, vaikka monen muun asian voisinkin.

Siis en oo koskaan kuullutkaan, että neuvolat ois palkallista työaikaa! Pitääpä selvittää 😊 meillä eka neuvola 2.5 ja silloin 8+5 menkkojen alusta laskien 😊

Meillä neuvolat ei ollut virallisesti palkallista työaikaa, mutta niitä ei tarvinnut tehdä takaisin eikä niitä vähennetty palkasta. Tietysti yritin ottaa neuvolakäynnit iltapäivään enkä keskelle työpäivää. 😄

Mä soitin neuvolaan heti seuraavana päivänä plussasta (plussasin su 13.4.) ja sain neuvola ajan heti seuraavalle torstaille ja viikkoja oli silloin 5+1. Ei ultrattu tai muutakaan vaan toi oli ennemminkin sellainen keskustelu käynti ku plussa oli mulle pieni shokki ja alkuun oikein tiennyt mitä tehdä ja palloteltiin miesystävän kanssa kaikkia vaihtoehtoja tän raskauden suhteen. Edelleen hieman epävarmaa että mihin tässä päädytään mutta 28.4. on seuraava neuvola.

Meillä eka neuvola tulossa tällä viikolla 24.4, jolloin mulla rv8+2. Vähän jo etukäteen harmittaa että siellä ei vissiin mitään järin jännää vielä tapahdu ja ekaa ultraa saa odotella vielä useamman viikon. Erityisesti kun mulla alkanut nyt viikon verran tiputteluvuotoa, josta kyllä puhelimessa sanoivat ettei tarvii olla millään tasolla huolissaan, mutta jotenkin silti ois kiva saada jotain virallista vahvistusta siitä onko pienellä oliivilla nyt kaikki hyvin. Varhaisultrasta en kuitenkaan viitsi ylimääräistä pulittaa.

Jos jollain on tähän väliin heittää järkeviä kysymyksiä mitä esittää ekalla neuvolakäynnillä kun ensimmäinen raskaus kyseessä niin vinkkejä huolitaan!

Varasin ekan neuvolan nyt toukokuun ekalle viikolle. Silloin pitäisi olla rv 8+ jotain. Arvoin että odotanko neuvolaan soittamista vasta varhaisultran jälkeiseen aikaan eli ensi viikon alkuun, mutta oli ihan hyvä että soittelin nyt, tuntui minulle hyviä kellonaikoja olevan aika vähän tarjolla.
Kyselin NIPT testistä ja täällä ei ole sellaista tarjolla ellei nt-seula hälytä, vaikka siis mulla ikää lapsen synnyttyä 40v.

Mulla eka neuvola tulossa 19.5. Tuntuu, että kauhean pitkä odotus siihen, mutta ei auta kuin odotella! Mulla silloin viikkoja omien laskujen mukaan 9+0.

Elättelen toiveita, jos neuvolassa ultraisivat samalla. Viime raskaudessa neuvolassa ultrassa pikaisesti katsottiin, että syke löytyi. Meillä oli kolme edellistä raskautta päättynyt keskeytyneisiin keskenmenoihin, joten siksi suostuivat ultraamaan. En enää muista, mutta oliskohan ollut ihan th, kun ultrasi.. Eli sen vuoksi kovasti jo eka neuvolaa odotan, josko tuuri käy ja saisi jo samalla nähdä, onko kaikki kunnossa.❤️

Takaisin