Neuvolalääkärillä käynti

Rilmariel

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Kävin juuri ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa (15+1). Etukäteen jännitin kamalasti, että mitä kaikkea siellä tehdään/teetetään, mutta eihän siinä ollut juuri sen kummempaa kuin aiemmin ekalla neuvolakäynnillä. Normitestien (verenpaine, paino yms.) lisäksi tutkittiin kohdunkaulan pituus ja kuulin myös sydänäänet ensimmäistä kertaa! :Heartred Ilmeisesti täällä on tapana, että ne kuuntelee neuvolalääkäri, eikä ultran kätilö. Vähän keskusteltiin ylipainosta, mutta kun paino on vähän laskenutkin, niin kaikki hyvin.

Sainpa samalla kesän allergialääkkeet kuntoon, ja on takuulla salamatkustajallekin sopivat lääkkeet! :)

Millaisia fiiliksiä teille on jäänyt ekasta lääkärintarkastuksesta?
 
Meillä olisi neuvolaterveydenhoitajan mukaan neuvolalääkäri vasta joskus viikolla 27 tai sen jälkeen, onkohan yleistäkin että ensimmäinen neuvolalääkäri on näin myöhään? Itsellä on ollut paljon supistuksia ja kipeitäkin, niin ahdistaa kyllä vähän, ettei tilannetta tarkisteta ollenkaan. Seuraava neuvolakäyntikin on vasta huhtikuussa.
 
Meillä olisi neuvolaterveydenhoitajan mukaan neuvolalääkäri vasta joskus viikolla 27 tai sen jälkeen, onkohan yleistäkin että ensimmäinen neuvolalääkäri on näin myöhään? Itsellä on ollut paljon supistuksia ja kipeitäkin, niin ahdistaa kyllä vähän, ettei tilannetta tarkisteta ollenkaan. Seuraava neuvolakäyntikin on vasta huhtikuussa.

On yleistä. Jopa se on jossain käytäntönä ettei lääkäri tee sisätutkimusta ollenkaan jollei ole oireita. (Siis esim supistele). Mutta voisit kyllä soittaa neuvolaan noista kipeistä supistuksista niin varmaan varais sulle ylimääräisen ajan.
 
Käsittääkseni täällä HUSin alueella (Hel,Esp,Van) ei tehdä nykyään enää sisätutkimusta ollenkaan tässä varhaisessa vaiheessa, paitsi jos on jotain tarvetta siihen, eli on ollut supistuksia tai aiemmissa raskauksissa komplikaatioita jne.
Ja se tehdään tietääkseni kaikille tässä rv. 16-20 välillä, ja sitten on toinen joskus rv30 jälkeen. Mutta nää vaihtelee tosi paljon siis ympäri Suomen milloin on ja montako kertaa ja mitä kaikkea tehdään, eli ihan kiva toisaalta vertailla tässä ketjussa että millasii käytäntöjä on :D
Itselläni vielä reilu pari viikkoa lääkärineuvolaan.
 
Meillä oli ensimmäinen - ja viimeinen - neuvolalääkäri tänään 17+6. Viimeinen siksi, että koska olen menossa sektiotoiveen takia pelkopolille, tehdään synnytystapa-arvio siellä, eikä sitä näin ollen tarvitse tehdä neuvolalääkärillä. Muuten toinen tapaaminen olisi ollut vasta loppuraskaudesta.

Tapaamisen aikana lääkäri kysyi voinnistani, tarkisti itse mittaamani verenpaineluvut, kysyi painostani (punnitsen itseni joka aamu ja äitiyskorttiin merkitään mun oman vaa'an tulokset) ja mahdollisista alavatsakivuista, supistuksista ja verisestä vuodosta. Koska mitään näistä kolmesta ei ole ollut, sanoi lääkäri ettei kohdunkaulaa tarvitse sisätutkimuksella erikseen kiusata. Sen jälkeen ultrattiin vatsan päältä ja kuunneltiin sydänäänet.

Siinäpä se. Eka ja vika neuvolalääkäri! :)
 
Minulla oli ensimmäinen neuvolalääkäri 13+0. Kävin ensin terveydenhoitajalla (silloin oli jo toinen käynti terveydenhoitajalle), jonka kanssa kävimme lävitse verikokeiden tulokset. Itse mittaamani verenpaine ja paino. Oli vain noin 10 min jutustelu.

Lääkäri kyseli vointia, jonka jälkeen tehtiin sisätutkimus ja lopuksi kuunneltiin sydänääniä. Mitään ongelmia tai kipuja ei ole ollut ja olen hus:n alueella, joten käytännöt taitavat vaihdella aika paljon jopa saman sairaanhoitopiirin ja neuvoloiden välillä. Minulle sanottiin jo ensimmäistä lääkäriaikaa varatessa ensimmäisellä terveydenhoitajan neuvolakäynnillä viikoilla 8+5, että lääkäri tekee sisätutkimuksen.

Seuraava neuvola käynti on terveydenhoitajalla 17+0. Terveydenhoitaja totesi, että hänestä on mukava nähdä noin kerran kuukaudessa, että onneksi on vielä jotain vapauksia, vaikka käyntejä on karsittu. Seuraavaa lääkärikäyntiä ei ole vielä varattu, enkä muista mille viikoille sanottiin sen suunnilleen osuvan.
 
Mullakin oli tänään ensimmäinen lääkäri neuvolassa, rv 16+1. Siellä lähinnä juteltiin voinnista, edellisistä raskauksista ja radista. Sydänäänet kuunneltiin, mutta muita tutkimuksia ei tehty. Juuri viime viikolla oli neuvola ja siellä katsottiin paino ja verenpaine. Sisätutkimuksesta sanoi, ettei sitä enää automaattisesti tehdä, mutta jos on tulehdusoireita tai muuta huolta, niin hän voi sen tehdä. Sanoin ettei tarvitse.
 
Täällä taas oli heti toinen neuvolakäynti lääkärikäynti, oisko ollut viikolla 9-10, tarkisti kohdunsuun, valkovuotopikatestin teki ja haastatteli vielä ja sydänääniä kun ei löytänyt niin neuvolantäti tuli etsimään ja löysi heti :rolleyes: Toinen lääkärikäynti joskus vkoilla 20-25 paikkeilla, tuleekohan kolmatta?
 
Minulla vielä vajaa kuukausi ensimmäiseen neuvolalääkäri käyntiin. Viikkoja on silloin melkein 18. Toista lääkärikäyntiä ei minun osalta tule koska se ajoittuisi rv 34-36. Koska itsellä edellinen synnytys sektiolla menee automaattisesti sairaalaan synnytystapa-arvioon samoihin aikoihin. Turha sitä on monessa paikassa tutkia samoja asioita :) Ilmeisesti vaihtelee tosiaan paljon eri paikoissa, itsellä rv13+ terveydenhoitajan käynti jolloin kuunneltiin sydänäänet ensimmäistä kertaa :love017
 
Mulla oli neuvolalääkäri rv 14. Se oli eka ja vipa neuvolalääkäri jos kaikki menee raskaudessa ok. Se teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Loppuraskaudesta olisi toinen lääkärineuvola, mutta kun menen synnytystapa-arvioon tulevan sektion vuoksi, ei tuota käyntiä ole.
 
Täällä myös toinen neuvolakäynti oli lääkärikäynti rv16. Ensin kävin terveydenhoitajalla juteltiin kuulumiset ja tsekattiin mun paino. Sit menin lääkärin vastaanotolle, se kyseli mahd. vuodoista, kivuista ym. Ja teki sisätutkimuksen ja tunnusteli kohdun myös vatsan päältä, sitte kuunneltiin vielä sydän äänet:Heartred Täällä ilmeisesti tuo tutkimus ihan yleinen käytäntö vaikkei mitään tulehduksia, vuotoja tai kipuja ole ollutkaan.
Viimeisellä kolmanneksella vielä toinen lääkärikäynti.
 
itsellä kanssa neuvolalääkärikäynti takana (rv 16). sisätutkimus tehtiin vain kaksiosaisen kohdun takia, muuten oltaisiin kuunneltu pelkät sydänäänet. vastaanottoaika ehkä 10 min, kun kaikki tuntui olevan kunnossa.
 
Mulla on lääkäri vasta viikoilla 18+3 eli reilun parin viikon päästä... Haluisin mennä jo aiemmin. Aina pari viikkoa menee hyvin, mutta sitten alan aina miettiin, että onkohan siellä kaikki hyvin ja pitäisi kuulla syke...
 
Minulle neuvolalääkäri sanoi, että kohdunkaulan pituus tutkitaan ihan vain siksi, että on sitten jotain vertailupohjaa, jos alkaa tulla yllätyksiä liian aikaisin. Jännää, että näissä on näinkin paljon eroa! Itse asun Tampereella, käyn Tammelan ja Tampellan neuvolassa. .)
 
Mulla oli neuvolalääkäri tänään. Ei tehty sisätutkimusta ollenkaan.

Sitten yritettiin kuunnella sikiön sydänääniä. Mullahan ei viime terkkarikäynnillä rv 14 saatu sydänääniä kuulumaan ja jouduttiin ultraamaan. No yllätys yllätys, eipä kuultu sydänääniä tälläkään kertaa (rv 16+3) :sad001 Monitorille lääkäri kyllä sai kerran lukemat 140-150, mutta mitään ei kuulunut. Ja eikun ultraamaan taas. Siellähän se pieni vilpertti vauhdilla taas heitti kuperkeikkaa. :rolleyes:

Vaikka lääkäri vakuutti kaiken olevan kunnossa, jäi silti tuo sydänäänien kuulumattomuus kaihertamaan :oops: Seuraava ultra-aika vasta maaliskuun lopulla (ru), eikä neuvolakäyntejäkään ennen ultraa ole. Pitäisköhän mun mennä käymään yksityisellä ultrassa vai luottaa vaan siihen, että kaikki on kunnossa..
 
Mulla oli neuvolalääkäri tänään. Ei tehty sisätutkimusta ollenkaan.

Sitten yritettiin kuunnella sikiön sydänääniä. Mullahan ei viime terkkarikäynnillä rv 14 saatu sydänääniä kuulumaan ja jouduttiin ultraamaan. No yllätys yllätys, eipä kuultu sydänääniä tälläkään kertaa (rv 16+3) :sad001 Monitorille lääkäri kyllä sai kerran lukemat 140-150, mutta mitään ei kuulunut. Ja eikun ultraamaan taas. Siellähän se pieni vilpertti vauhdilla taas heitti kuperkeikkaa. :rolleyes:

Vaikka lääkäri vakuutti kaiken olevan kunnossa, jäi silti tuo sydänäänien kuulumattomuus kaihertamaan :oops: Seuraava ultra-aika vasta maaliskuun lopulla (ru), eikä neuvolakäyntejäkään ennen ultraa ole. Pitäisköhän mun mennä käymään yksityisellä ultrassa vai luottaa vaan siihen, että kaikki on kunnossa..

En kyllä oikein keksi mikä huolenaihe siinä edes olisi jos sydän äänet ei kuulu doplerilla jos kerran ultrassa ne näkyy! Eli sikäli voit kyllä olla rauhallisin mielin :) Tai siis tuskin on olemassa vaivaa nimeltä "liian hiljaisella äänellä lyövä sydän" tms ! Jos se ultrassa lyö niin sitten se kyllä lyö ihan normaslisti :) Onko niillä jotenki tosi vanhat laitteet...? Tai onko sulla ylipainoa? Istukka edessä? Varmaan sekin vaikuttaa jos kohtu on taaksepäin kallellaan? Tai sitten viihtyy muuten vaan jossain piilossa!
 
Mulla on tiistaina (15+4) eka neuvolalääkäri, täällä on toinen sitten myös loppuraskaudessa. Esikkoa odotellessa eri paikkakunnalla niitä oli kolme, kaikilla kolmanneksilla yksi, ja taas tässä välissä eri paikkakunnalla asuessa keskenmenneestä raskaudesta kun ehdin käydä neuvolassa, niin siellä olisi ollut vain yksi, muistaakseni ihan loppupuolella. Eli tosi paljon vaihtelua paikkakunnan mukaan, lienee resursseista johtuvaa.... Onneksi nyt pääsee taas kuuntelemaan sydänäänet, ja samalla voi tarkistaa ettei supistelut ym tuntemukset vaan tee mitään kohdunsuulla. Ja ehkä jopa näkemään ultralla pikkuisen. :)
 
Huomenna olisi ensimmäinen neuvolalääkärikäynti (15+5). Ensin käyn neuvolantätiä moikkaamassa ja otetaan ilmeisesti verenpaine, paino ym. Tämän jälkeen sitten lääkärille.

Olipas mukava lukea täältä mitä siellä on mahdollisesti odotettavissa, kun terkkari ei kertonut mitään aikaa varatessaan.
 
Kiitos Ruusa vastauksestasi, helpotti mieltäni :) Mulla on ylipainoa ja luullakseni neuvolassa aika vanhat laitteet, josko se selittäisi sydänäänien kuulumattomuutta. Istukan sijainnista en tiedä.
 
Takaisin
Top