Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Riitu87, mullakin on ns - veri joten vasta-aine seurannassa olen minäkin. Mulla on vaan sattunut säkä tuon ukon suhteen; - verta hänkin joten meidän muksutkin ovat kaikki samaa "merkkkiä" enkä ole tarvinnut mitään piikkejä synnytyksien jälkeen.

Ai täällä on muitakin "negatiivisia"! Mä sain myös neuvolassa kuulla, että mun veriryhmä on B-, joten käyn raskauden aikana kaksi kertaa verikokeissa, etten ole alkanut kehittämään niitä vasta-aineita. Oon myös vielä vähän pihalla tosta jutusta, mutta menin tyhmänä lukemaan kaikenlaisia pelottelujuttuja netistä, ei olis tosiaan pitänyt. No, jos sitä vaan luottais suomalaiseen terveydenhuoltoon :) ja jos jotain hämminkiä odotusaikana tulee, niin eiköhän se pystytä hoitamaan.

hui! tieto lisää tuskaa ihan tosissaan...[:o] mutta siis kiitos paukke tuosta selvityksestä...mulla ei ole mitään havaintoa kumpaako merkkiä mieheni on plussaa vai miinusta..mun vanhemmat on miinusta molemmat ja ilmeisesti siis ollaan siskon kanssa kumpikin miinusta...tai no ainakin varmistetusti minä olen. Täytyy ehkä anopilta kysyä kumpaanko ryhmään mies kuuluu, se tuskin ite moista asiaa tietää...täytyy varmaan vaan luottaa suomalaiseen terveydenhuoltoon kuten ruskakin sanoi, ei kai tässä muutakaan voi...[:-]

Riitu87: jos miehes on ollu armeijassa niin varusmieskortista jostain niistä lappusista on ainaki ennen löytyny veriryhmä. Olikohan se sotilaspassi?? Koitappa kysästä mieheltäs löytäskö mokoman lappusen? Ainaki mun miehellä, velillä ja isällä se löytyi siitä. Tosin sun miehes on todennäkösest aika monta vuotta nuorenpi ku mun mies. Jos toi nimimerkin luku johonkin viittaa[:)].  Jos käytännöt on muuttunu? Tai eihän kaikki nykyisin armeijaa käy.

Olipahan Paukkella hyvin perusteellinen selitys[:)] antigeeneista. Mä jo tuossa sitä kysymysviestiä lukiessani aloin päässäni miettimään et miten tuon asian ilmaisisi hyvin yksinkertaisesti niin, että jokaisen maallikonkin on se helppo ymmärtää. Mut mun ei tarvinnukkaan.

Sen verran vielä selventäisin et toi asia on tosiaan täysin hoidettavissa. Et älkäähän olko huolissanne. Sen eteen on muutama verikoe annettava ja piikki otettava mut se pelastaa.

Nykyään ei tutkita automaattisesti veriryhmää armeijassa, eikä sitä siis missään sotilaspasseissa tai muissa papereissa lue.

Tässäpä siis hyvä ja hieno tapa selvittää miehen veriryhmä: Lähetä se luovuttamaan verta. Parin päivän päästä se voi käydä kysymässä veriryhmänsä luovutuspisteestä. Samalla miehesi tulee pelastaneeksi noin kolmen ihmisen hengen. www.veripalvelu.fi

Toinen neuvolakäynti takana, aika nopea käynti oli, n. 30min..

Viikot: 14+3
Paino: 73.6kg (+1.6kg alusta)
Vauvan syke: 158
Verenpaine 132/73

Hemppaa ei otettu, koska viimeksi hyvä (136) - seuraava, edelleen terveydenhoitajakäynti 6.4, sen jälkeen kuulemma eka lääkärineuvola.

Sykettä saatiin aika kauan etsiä, meinasi jo iskeä paniikki. Mutta kyllä se sieltä löytyi. Vauva on varmaan jotenkin "takana", koska myös ultrassa vatsan päältä näkyi huonosti, vaikkei mulla siinä kauheasti ylimääräistä ole. En muistanut sikapiikistä kysyä mitään, tällä viikolla näyttäisi Vantaalla vielä saavan sitä, nyt olisi 1. kolmannes takana, joten pitäisi tehdä päätöksiä..

Toinen neuvalakäynti täälläkin. Nopeasti meilläkin sujui, n.20 min
Rv 14+5
paino 92.9 (+3,3 kg edellisesta neuvolasta joka oli 6 vkoa sitten [:-])
RR 104/70
pissa puhdas
Hb 100!!! eli rautaa aloitetaan syömään
sydämensyke +

3 neuvola takana viikot 18+1

Paino 62.1 eli +608g/vk (nousua 3.1kg /5vk!!!)Kätilö tuumas vaan, että hyvä! Musta tuntuu paljolta.
verenpaine 108/64
Hb ei otettu kun viimeksi oli 141
pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 16cm, eli ylimmällä käyrällä mennään.
sydämen syke kuului hyvin vaihteli keskimäärin 150 oli Möykkyläisen pulssi.

Liikkeet ++ saipahan kätilökin osansa jalasta ku oli pieni hereillä[:D]. Opiskelija myös, joka oli ekaa päivää harjoittelussa: oli ihan ihastuksissaan ku ei ollu koskaan ennen tuntenut vauvan liikkeitä masun läpi[:)]. Satuin olemaan päivän eka ja opiskelijan ihan eka potilas.

Sain jo kelan lappuja täytettäväksi et voidaan yhdessä sit ens kerralla 1.4. kun saan sen todistuksen raskaudesta, nii tarkastaa sen  KELA:n lapun täyttämistä yhdessä neuvolatätin kanssa.

Nyt sit odotellaan kuumeisesti kahden viikon päästä olevaa rakenneultraa. Josko sen sukupuolens sais nyt tietää??!? Nii ei malttais odottaa.

Haniliini: Kohdun pohjan korkeus tarkottaa oikeastaan just toisinpäin eli sitä kuinka korkealla kohdun korkein kohta on häpyluusta ylöspäin. Eli kohtua katsotaan aina todellisuudessa alhaalta ylöspäin eli ensin on kohdun suu kun emättimestä katsotaan ja sitten viimeisenä kohdun pohja eli ylin kohta.

Sitä aletaan mittaamaan ekoja kertoja tässä 18vk:n kohdalla. Sillä vain seurataan sitä, että kohtu kasvaa normaaliin tahtiin. Toisilla saattaa olla paljonkin heittoja korkeudessa. Se korkeus saattaa riippua siitäkin miten päin vauva kohdussa on. Eli jos on poikittain just mittaushetkellä on mitta todennäköisesti pienenpi kuin jos vauva on kohdussa pystyasennossa eli pää joko suoraan ylös tai alas.

Neuvolakortissa aika lopussa on sellanen taulukko missä näkyy nouseva käyrä. Siinä on kolme viivaa keskimmäinen tarkottaa keskimääräisintä kohdun pohjan korkeutta niillä viikoilla, alin matalinta ja korkein tietysti korkeinta. Kohdun pohjan kokreus ei silti tarkoita sitä, että masu olisi sitä isonpi. Niin mulla oli ed. raskaudessakin korkealla mut masu ei todellakaan ollut iso koko aikana.

Mulla verenpaineet olleet aina noin matalat. Yleensä jopa alle sadan yläpaine. Ei se mua mitenkään ole haitannut. Jos on kovin väsynyt niin ei kannata kauheesti kumarrella ku nousee ylös nii pääss kyl tuntuu. Mut ihan normaalia tuo on.

Heipsan kaikille!!

Täälä oli tänä aamuna kolmas neuvolakäynti ja kaikki meni todella hyvin MEijän neuvola täti on todella mukava ja aina jutellaan paljon kun käydään siellä ja sinne on kiva mennä! Harmittaa vaan että kun tässä muutetaan Tampereelle niin vaihtuu neuvola ja neukkutäti
Mutta siis pissa oli puhdas, verenpaineet oli hyvät niinkun aikasemminki, hemppaa ei olla otettu ekan käynnin jälkeen koska se oli sillon erittäin hyvä!! Ja tänään kuunneltiin sydänäänet ja sieltähän ne kuulu tosin aina vaan muutaman sekunnin pätkinä sillä meijän pikkunen meni heti karkuun ku löydettii äänet ja potkas joka kerta dopleria Neukkutätiäki nauratti hirveesti ku tää meijän pieni oli niin vilkas Sykkeeks saatiin sitten kumminki 140+ ja liikkeistä neuvolakorttiin tuli oikein ++ Myös kohdunpohjan korkeus oli mulla jo 16cm eli yläkäyrällä mennään ja neukkutätiki sano että mulle näyttäs tulevam aikas iso maha Painookaan ei ole tullut vaan se on jopa tippunu -1kg ekata käynnistä..

kuultiin ekaa kertaa siis sydänäänet ja se oli aivan mahtavaa ja ihanaa

Toinen neuvolakäynti oli eilen (rv15+5)
paino 78 (-200g viime käynnistä)
RR 124/78
stixit oli puhtaat
hb 128
menninkäisen syke +150 (olikin ensimmäinen kerta kun ne kulin <3 )
Oli oikein positiivinen kokemus taas käydä. Liedon neuvolatädeistä ei oo mitään negatiivivsta sanottavaa :). Välillä mulla on sellanen tunne, etten oo raskaana, kun vatsa ei oo kauheesti kasvanu eikä oo pahoinvointia tms. Mut nyt kun oli neuvolassa ja kuuli sykkeen, niin taas alko raskaus tuntua raskaudelta :)

Nuusku, Käytkö aseman vaiko keskustan neuvolassa?
Täällä siis myös yksi Lietolainen.[:D]
Asutaan Ilmarisissa, joten saatiin tänne muuttaessa päättää kumman neuvolan asiakkaisiin halutaan kuulua.
Valittiin silloin asema, joten nyt äippäneuvolakin on sitten siellä.

Mulla oli kanssa hb laskenut edellisestä (124) 116:sta ja rautaa "juon" nyt minäkin. Kokeilin ensin toista merkkiä, mutta se ei sopinut. Nyt oli markkinoille tullut uusi rautavalmiste Iron Vital F, joka on ehottomasti jopa melkein hyvää. [:D] Toivotaan, että on tehokasta myös.

Paino oli mulla tokalla neuvolakäynnillä laskenut kilon ja kolmannelle noussut kilon. Eli viimeksi oltiin lähtötilanteessa. Toivon, ettei paino nouse ihan hirrrmuisesti, sillä mua himottaa suolanen ja makea..

Annmarie: Käyn tossa keskustassa, kun asutaan ihan melkein naapurissa. :) Kiva kuulla, että liedossa on muitakin odottajia. Katoinki tosta "listalta", että tää onki sun kolmas tulokas...mulla siis ensimmäinen.

Hei!

Mulla on ollut vain yksi neuvola (rv 9) ja ultra (rv 11). Seuraavaksi on rakenneultra viikolla 20 ja neuvola joskus r-viikolla 22. Tässä on nyt kauhean pitkä väli, tai siis kaksi kuukautta, tammikuun lopusta maaliskuun loppuun ilman mitään! Kateeksi käy, kun luen teidän useammista neuvolakäynneistä! Oon ollu huolissaan, että onko masussa edes elämää, kun ei ole oikein maha kasvanut enkä tietty vielä tunne liikkeitä. Mut toisaalta ajattelen, että rakenneultra on parin viikon päästä, että sittenhän sitä tietää miten asiat on.

Onko noi neuvolakäyntien määärät kuntakohtaisia, vai onko teillä ollut ongelmia tai jotain, kun olette käyneet useammin?

Lidia10 Mulle sanottiin sillon alus, et kerran kuukaudessa on neuvola (noin neljän viikon välein) ja sit raskausviikolla 36 eteenpäin alkaa käynnit tiheentyä. Mulla on diabetes, mut se ei vaikuta neuvolakäynteihin, koska käyn sit erikseen tyksissä sen tarkkailussa.
Mulla ei ole tietoa siitä, että onko noi käynnit kuntakohtaisia... Vaikuttais kyl vähän siltä, että sillä olis vaikutuksensa.
Toi on muuten tuttu tunne, että onko sitä raskaana, kun mitään ei näy eikä kuulu. Mut usko pois, elämää siellä on :)

Kävin eilen toisessa neuvolassa.. rv16+2 RR 125/72 B-Hb 123 Sykekkin oli 155. Siellä oli joku harjottelija joka yritti eka etsiä sitä sykettä, liian ylhäältä. En onneksi ehtiny ihan hermostua kauaa siihen ei olis kyllä menny enää.. Hoitaja sitten löys sen sykkeen melkeen heti. Oli vilkas kaveri, ei doblerin alla kauaa viihtyny.[:D]
Seuraavaksi mulla on rakenne ultra 4 viikon pääst 6.4 ja siitä 4 viikon pääst on seuraava neuvola.

Eilen kolmas neuvola 15+6. Hb 138, painonnousu 300g/vko jne. Kaikki ok.
Paitsi! SH kuunteli sydänääniä mun mielestä turhan huonosti. Ilmoitti vain, että sukeltaa koko ajan pois alta, että kyllä hän ne kuuli ja lopetti siihen [:(] Olen pettynyt, todella pettynyt!

Nemiah: tosi ikävää kohtelua. mulla se haki useemman kerran ne sykkeet ku masuasukki lähti karkuun. Ja sitten kuunteli välis istukan sykkeen ja kertoili kovasti kaikkea. Mutta on kyllä tosi ikävää kohtelua. Sä voisit joku päivä soittaa sinne et voitaisko kuunnella ne ja sanoo et hermostuttaa ku ei liikkeitä tunnu vielä ja kun et niitä sillon kuullut et onko kaikki kunnossa. luulis että suostuis kuuntelee tos neuvoloiden välil tai sitten suosittelen doplerin hankkimista ittel ni voit hakea itse ne sykkeet jos neukku täti tosiaan on noin nuiva.

Tänään 10.3. neuvolassa terkkarin luona:

-Rv 19 +3
-Painonmuutos per viikko +652g [X(]
-RR 137/88, kotona mitattaessa paljon pienemmät..
-virtsakoe lähetteellä
-Hemppa 145, ekalla käynnillä 143
-Sykkeet +144, tiitiäinen oli liikekannalla ja dopplerissa kuului liikkeiden ääniä myös..
-Kohdunpohjan korkeutta ei mitattu vaan terkkari sanoi et näkee selkeästi korkeimman kohdan olevan navan kohdalla..

Seuraava neuvola kerta on 8.4.

Syke löytyi helposti ja sitten kumminkin tiitiäinen päätti lähteä kohdun toiseen nurkkaan piiloon..Mutta oli ihanaa kuulla jumputusta..Tällä pärjää ensi viikon rakenneultraan..[:D]

Takaisin