Neuvolakäynnit

Mulla oli maanantaina rv 39+0 neuvola. Meiän neuvolatäti oli kanssa jäänyt lomille ja sijainen oli nyt siis ekaa kertaa meillä.

Sf edelleen 34
Rr 114/65
Painoa tullu viime viikkoon yli 2kg (turvotusta)
Turvotus+
Pissa puhdas
Sydänäänet ja liikkeet++
 Mutta tämän sijaisen mielestä vauva ei olisikaan vielä kiinnittynyt eikä edes laskeutunut( mikä hemmetin tunariääliö! Eiks se ny osaa tehä mitään oikein?)[:@]
Luotan kyllä oikean neuvolatädin sanoihin pikkusen enemmän ku sil on kokemust kuitenki melkee kakskytvuotta... Ja Kyllä seki jo jotai sanoo et sf-mitta ollu kolme viikkoo jo sama,vaik mittaja oliki nyt eri.
 
Tänään meilläkin oli neuvola rv 38+1

paino + 700g/ vk
rr 115/75
pissa ok
hemppa 119
sf 34
rt, liikkeet ja sykkeet ok

Meilläkin oli nyt uusi täti ja oli hieman öööö outo[&:]
sanoi ettei vauva olekkaan vielä kiinnittynyt eikä laskeutunut mutta pari viikkoa sitten oli lääkäri ja hän katsoi ultralla niin sanoi että poika on jo lähtökuopissa... noooh näillä mennään kait se vauvi sieltä joskus ulos tulee tosin vois jo alkaa tulemaan!!! ensi viikolla olis taas uusi neuvolantäti toivottavasti se ees tajuisi/osaisi jotain [8|]
 
Nettta toi on kyllä jännä juttu toi oudot neuvolantädit.
Mä oon tässä raskauden aikana käynyt kolmella eri tädillä (oma täti ollut aina välillä saikulla/lomalla) ja YKSI niistä on ollut normaalin tuntuinen.. [:)]

Yksi heistä on ylihössöttävä ja juttelee mitä sattuu (mm.kohdunpohjan mittaaminen on aina semmosta "25 senttiä, eiku ei voikaan olla kun viimeksi on ollu jo 30.. koitetaas jotenkin toisin.." ja "tässä ultrassa näkyykin vauvan pää, mites se noin heiluu, eiku maha se onkin ja kai sillä on vaikka hikka")..
Toinen tapaus selitteli pelkästään omista asioistaan koko ajan, eikä kuunnellut mitään mitä mulla oli sanottavana.. [:D]
Kyllä meitä on moneen junaan....
 
Kedorla Me kans ollaan käyty varmaan yli viiden tädin luona ja jotenkin on tuntunut että kaikilla "viiraa"päässä [&:]
Oma neukkamamma jäi just kans mammalomalle mut ei hänkään loppuvaiheessa ollut enää "kiinostunut" mun raskaudesta vaan ehkä oma maha pyöri mielessä enemmän kuin työhommat toki ymmärrän senkin mutta kummiskin se tuntui hieman oudolta...
Odotan jo innoissaan/peloissaan että millanen toi uusi täti sitten on[:D]
Toivottavasti saisit takaisin ton normaalin tuntuisen tädin!!
 
Nettta, meillä se normaalintuntuinen täti oli yksi tuuraaja. [:)]
Oma neukkulatäti on tuo pahin jonka jutuista ei koskaan ota selvää..
Kauhistuttaa jo ajatuskin siitä kotikäynnistä, jonka tekee sitten vauvan syntymän jälkeen...sitä odotellessa..

Meillä on kyllä synnärillä kaikki ultraavat kätilötkin olleet jotenkin kummallisia.. Ja moni kaverikin on taivastellut hassuja kätilöitä...
Onkohan tuossa ammatinvalintajutussa jotain häimää jossain kohdassa....[:D]
 
Tänään oli neukku rv 37+1

paino +438g yhteensä nyt tullu 6,6kg
Turvotusta on ja sen kyllä huomaakin nilkoista ja varpaista, ihan kauheet prinssinakit! [:@]
RR 108/75, oli jopa hieman yllättynyt hyvistä arvoista kun joillain helle nostaa verenpainettakin
pissa ok
hemoglobiinia ei ottanu kun viimeks oli niin hyvä ja syön tota rautaa edelleen päivittäin
sf 33
rt, liikkeet ++, sykkeet oli eka jonku 130 sit se vauvaa tökki niin nous 140:neen.

Meillä oli tänään ekaa kertaa uus täti kun "oma" jäi kesälomalle ja meidän pitää käydä neuvolassakin eri terveyskeskuksessa kun tää meidän pikkupaikkakunnan terveysasema on kokonaan suljettu 6 viikkoa. Ihan mukava täti oli tai nuori nainen varmaan saman ikänen kun minä [:D] .  Ja seuraavalla kerralla on taas eri nainen et katotaan sitte millanen se on.
Joku kirjotti siitä että ehtiikö oma neukkutäti tulla takasin töihin että tulee käymään kotona niin sekin on täällä, ilmeisesti säästösyistä, lopetettu. Olis musta ollu ihan kiva että olis käynykin mut ei sitte..
Oon mä jotenkin asennoitunu siihen että vauva on vielä kolme viikkoa mahassa siis kun meillä on se laskettu aika hääpäivänä niin jotenkin tuntuu että joku tarkoitus sillä täytyy olla, ei se voi olla sattumaa. [;)]  Niin ja kun toi neukkukin kokeili ja sanoi että ei ole vauva kiinnittynyt että ei taida silläkään kiire olla ulos.. [:)]
 
moi!

Iines05: oot pari päivää mua edellä ja mulla sama homma. Ei ole vielä kiinnittynyt, pää kuulemma heilui..
 
tossa se ero muuten nyt näkyykin kun neuvolan mukaan tänään rv 37+1 (la 28.7.) mikä on laskettu edellisten menkkojen mukaan ja ekassa ultrassa antoi tuon la 29.7., tänään rv 37, minkä mukaan minä ite elän kun on noi menkat ollu aina mitä on. Jostain syystä neuvola ei sitä tietokoneelle korjannu vaikka se lukee neuvolakortissakin..


niin siis jos joku miettii miks kirjotin tohon eri päivän ku mitä tossa lilypiessa lukee [:)]
 
Mitenkähän mahtaa Jasmiinin laita olla?
Ollaankos siellä synnyttämässä jo vai vieläkös odotellaan [:D] ??
 
Iines05: niin mullakin toi laskettuaika on tuollainen heitto (30.7) Lopetin e-pillerit 02/09 eikä sen jälkeen kuukautisia tullu ollenkaan. Kävin sitten loppu vuodesta lääkäris ja todettiin labrakokeen kautta et olen raskaana. Hyvä niin, sehän se tavoite olikin!!!!!

Sitten kävin pariin kertaan ultrassa, joissa todettiin, että raskaus on niin ja niin pitkällä, joten neuvolassa keksittiin edelliset menkat ja siitä sitten laskettu aika. Niskapoimu-ultrassa todettiin lasketuksajaks 28.7.. niin, että katotaan nyt sitten millon tämä pienokainen syntyy! Neuvolakortti menee tuon 30.7 mukaan..
 
Mulla oli tänään neuvola 40+3. Nyt kun mennään jo yli lasketun ajan, neuvolassa aletaan kuulemma käydä 2 krt /vko, ma ja pe.
Neuvolan täti lupasi laittaa tämän viikon perjantaina lähetteen TYKS:iin seuraavan viikon perjantaille 23.7. Silloin siis aletaan käynnistelemään, jos ja kun tämä tulokas ei ole ennen maailmaan tullut. Ihanaa saada joku päivämäärä[:)]

Mulla on ihan hirveästi turvotusta, nyt oli tullut painoa 1 kg/vko, kun sitä edellisellä kerralla oli 2kg/vko. Vaikka eipä tuo ihme ole näillä helteillä[8D]
 
Rila; hieman poikkeaa tuo neuvolakäytäntö näköjään kun meillä loppui neuvolakäynnit viime kertaiseen (viimeksi 40+2). Nyt vain joudumme itse ihmettelemään ja tarkkailemaan olotiloja eikä se ole kovinkaan hyvä näin loppumetreillä etenkään, kun nythän niitä tietenkin alkaa oikein suurennuslasilla tarkkailemaan. Tietenkin voin soittaa neuvolaan jos jokin asia mietityttää mutta pääsääntöisesti otamme kuitenkin yhteyttä äippäpolille TYKS:n jos jotain ilmenee...
 
Oho! Onpa eroa käytännöillä[8|]
Mä tykkään ainakin että tää tihennetty kontrolli näillä yliviikoilla on kiva juttu ja tosiaan, näin loppumetreillä sitä alkaa olemaan kaikenmaailman vaivaa.

Mun yks kaveri on TYKSissä töissä ja kehoitti pakkaamaan pöytätuulettimen sairaalakassiin, siellä ei ilmeisesti oikein ilmastointi pelaa / sitä ei ole[:(]
Hiukan vaan epäilyttää että huonetoverit ja henkilökunta katsovat pikkasen karsaasti jos alan kaivamaan omaa tuuletinta kassista[:D][:D][:D]
 
Neuvola 37+6, jonka yhteydessä pikainen lääkärikäynti erään lääkityksen takia.

Vähän tuntui olevan neuvolatädillä kiire, tutki vain pissan, paineet ja hempat. Rautakuuri on tehonnut ja hb noussut ihan kivasti. [:D]Painoa tullut ihan jumalattomasti, lähes kilon viikossa, [:@] mutta eipä täti puuttunut asiaan mitenkään, kun pissassa ei ollut proteiinia ja paineet oli yhä hyvät eikä turvotuskaan ole mahdotonta. Sen sijaan sokeria oli pissassa kolmen plussan verran (!!!), mistä puhuttiin lääkärinkin kanssa. Mhinkään jatkotoimenpiteisiin ei ryhdytä kuitenkaan, kun mulle on tehty jo kaks sokerirasituskoetta hyvin tuloksin ja viikkoja on jo näin paljon. Sokeritilanteen ei siis pitäisi vaikuttaa vauvan kokoon. Toivotaan, toivotaan...

Lääkäri vielä kurkkasi alapäähän ja totesi, ettei mitään edistystä ole tullut edelliseen kertaan. Kohdunsuu siis yhä 1 cm ja pehmeä, mutta kiinni. Blaah... Vauva on kuitenkin kiinnittynyt. Sykkeitä, sf-mittaa tms. ei tällä kertaa mittailtu, mutta toisaalta on tuo pimpula niin aktiivisesti liikkunut, että eiköhän hänellä ole kaikki masussa hyvin [:)] (Kunhan ei voisi siellä liian hyvin ja viihtyisi ihan hurjan kauaa enää.)
 
Täällä kanssa neuvola takana 39+2. Kaikki edelleen kunnossa ja vauva ryhtynyt selvästi aktiivisemmaksi tässä viikon sisään. Tai siis enemmän supistelee ja tuntuu painetta tuolla alapäässä. Että siellä pieni valmistautuu synnytykseen. [:)]

Turvotusta on jonkin verran, mutta tämä ainainen hikoilu vai mistä lie johtuu, niin paino oli laskenut 100g edellisviikkoon. Nyt tullut 10kg alusta. SF-mitaksi sai 1cm enemmän (33->34), mutta tällä kertaa olin fiksu ja pidin itse jalat koukussa. Edelliskerralla kun oli ekaa kertaa sijainen, kun oma terkkari on nyt lomalla ja silloin hän mittasi niin, että mulla oli jalat suorana. En ite sitä tajunnutkaan kuin vasta jälkeenpäin. Nyt kuitenkin siis 34cm kun edelliset 3 kertaa ollut 33cm. Raivotilassa vauva edelleen, muttei ole vielä kiinnittynyt. Tosin ei tuolla kohdussa enää juuri ole tilaa liikuskella, mutta jotenkin se pikkuinen vaan pääsee vielä möyryämään. [:)] Ei siis tätä mammaa ainakaan ole huolestuttanut vähentämällä liikehdintää.

Ja mulle ainakin sanottiin, että sitten jos näyttää menevän yli eikä vauvaa näy eikä kuulu niin sitten annetaan synnytyssairaalaan aika päivälle 41+5 ihan vain tarkistukseen. Ja sitten sen perusteella päätetään sitten mahd. käynnistyksestä. Mutta niin ne käytännöt vaihtelee.
 
Tänään oli se kontrollikäynti sairaalalla. Kohdunsuu kiinni ja vielä 2cm jäljellä. Ihan sama tilanne kuin ennen juhannusta. Paino vauvalla tällä hetkellä pikkusen päälle 3kg. Lääkärin mielestä voi mennä pitkälti yliaikaiseksi ja koska mulla ei ole niin minkäänlaisia tuntemuksia vieläkään, vaikka LA on ylihuomenna, niin varattiin jo sektioaika 23.7. Eivät kuulemma anna mennä yliaikaisiksi (yli 41 viikkoa) ensisynnyttäjillä, joilla on perätila. Niihin kuulemma liittyy liikaa riskejä. Tämä oli toisaalta helpottava uutinen. Jännä vaan, että tästä ei mainittu viimeksi...? Minä olen mielessäni varautunut kumpaankin. Normaalisti käynnistynyt synnytys voi mennä joka tapauksessa sektioon, niin tämä tieto ei ollut mikään järkytys. Mies otti sen vähän rankemmin. [8|]

No, 9 päivää aikaa vielä tulla normaalisti ja sitä nyt toivotaan todella hartaasti. 
 
Neuvola Rv 39+5

Eipä mitään uutta / ihmeellistä...
Painoa 255g /viikko yhteensä 9kg
Turvotusta on
Paineet 117/77
Pissa puhdas
Sf mitta 34, edelleen menee ihan keskikäyrää
rt ja sykkeet 130

Seuraavaa neuvolaa ei etes varattu, sano kyllä että voin mennä ens viikolla mut sanoin sit ite että jos ei oo pakko niin en mä viitti mennä, soittaa tai menee sitten jos jotain ilmenee. Että nyt sitte vaan odotellaan, 10.8. on Rv 41+5 millon pitää mennä äitiyspoliklinikalle tarkastukseen jos ei mitään tapahdu ennen sitä ja sillonkin ne tekee tutkimuksen ja laittaa takas kotiin, millonka se käynnistys on edessä jos ei ite lähde tulemaan? Varmaan vielä Rv 50 odottelen synnytyksen alkua! [:D] Vaikkakin olen kokemuksista kuullut että ei tuo käynnistys ole vaihtoehtona niin hyvä kun että alkaa luonnollisesti.. tiiä sitte.
 
Neuvola tänään rv 40+0.

Painoa törkeästi lisää, 1.26 kg/vk, yhteensä 12 kg.
Turvotusta on ja reippaasti
Paineet 129/80
Pissa puhdas
Hb 99, taas tehostetulle rautakuurille
Sf-mitta 36, hipoo yläkäyrää
Sikiön sykkeet 140 ja hyvin oli vaihtelua
Raivotarjonta, sikiö kiinnittynyt ja alhaalla synnytyskanavassa

Ensi viikolle vielä yksi aika, jos sen yli mennään, tulee yliaikaisuuskontrolli. Toivottavasti ei tarvitse sinne...
 
Takaisin
Top