Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Mulla on vasta heinäkuun puolen välin tienoilla rv10, jos olen oikein laskenut. Vielä saa odotella 😅 Sittenpä sitä saakin sen sikiöseulantatutkimuksen aika pian tuon jälkeen.

Täällä ensimmäinen neuvolakäynti vasta heinäkuun puolessa välissä. Olisi saatu jo ensi viikolle (melko aikaiselta kuulostaa tosin kun nyt 5+3), mutta sanoin, että tuolla Heinäkuisella viikolla alkaisi loma niin työnantajan ei tarvitse ihmetellä kesken päivää katoamista.

Ensimmäinen neuvolakäynti (etäkäynti) vasta heinäkuun viimeisellä viikolla. En millään malttaisi odottaa.

Tiistaina 1. Neuvola, menkoista laskettuna tasan rv. 9. Huomenna ajattelin täyttää ennakkokyselyt jotka jo löytyvät Maisasta. Toivon että olisi mahdollista päästä ultraan pian, sillä vähä oireisuus huolestuttaa. Jos ei pääse kunnalliselle niin sitten täytynee varata yksityiseltä aika 😅

Kävin ekan neuvolakäynnin jo 7+4 aikoihin, koska halusin käydä sen lomani aikana, ettei vielä tarvinut töissä kertoa asiasta. Kalsiumin saannin lisäys todettiin tarpeelliseksi ja ensimmäinen sokerirasituskoe on luvassa jo tuossa ekan kolmanneksen jälkeen.

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola 9+0. Jäi oikein hyvä fiilis vaikkakin meillä vaihtuu sitten seuraaville käynneille terveydenhoitaja. Kalsiumin riittävään saantiin tulee myös kiinnittää huomiota. Seuraavaksi sitten yhdistelmäseulonta ja neuvolalääkäri ensi kuun lopussa. 😊

@Ootus ja @Ninspi mitä teillä kyseltiin kun kalsiumista tullut molemmille mainintaa?

Multa kysyttiin eka neuvolassa vain että syönkö kaikkea vai onko jotain erityisruokavaliota. Vastasin että syön kaikkea ja sit siirryttiin vain seuraavaan aiheeseen. Ei kysynyt ruokavaliosta mitään tarkentavaa kysymystä. Olisin kuvitellut että olisi kysellyt vähän tarkemmin just esim kalsiumin ja raudan lähteistä

@Tsuppis miulle suositeltiin kanssa kalsiumia purkista, ja miulta ainakin neuvolassa kysyttiin ihan erikseen maitotuotteiden käytöstä. Oon kaikkiruokainen, mut maitotuotteet rajottuu lähinnä leivän päällä olevaan juustoon ja proteiinivanukkaaseen tms. per päivä ni sain ohjeeks syödä lisäkalsiumia purkista. Rautaan liittyvistä jutuista ei kyllä myökään juteltu sen enempää.

@Koiruuksia mulla on sama homma maitotuotteuden kanssa ja neuvolassa sanottiin vain että voit miettiä haluatko jossain vaiheessa aloittaa syömään kalsiumia. Se oli vähän hassua mun mielestä eikä kertonut yhtään mitään oikeasta tarpeesta🤔

@Hyytti onpa hassua miten erilaisia ohjeistuksia eri paikoissa saa 🤔 miulle vielä erikseen mainittiin et jos päivässä tulee syötyä nuo juustosiivut ja vanukas/jogurtti tms. ni riittää pienempi määrä lisäkalsiumia, mut jos esim. vanukas jää syömättä ni sit pitäis ottaa enemmän kalsiumia.

Mulla ei kalsiumista tosiaan mainittu mitään. Isot erot terkkareissa.

"voit miettiä haluatko jossain vaiheessa aloittaa syömään kalsiumia" Herrajestas mikä kommentti terveydenhuollon ammattilaiselta! Jos maitotuotteita käyttää vähän niin pitäis kysyä muista kalsiuminlähteistä ja suoraan suositella vaikka 500 mg lisää eikä vaan sanoo että mieti ite haluutko 🙄

Rauta mainittiin ainoastaan kun laittoi labralähetteitä. Kysyi siis hemoglobiinitasosta edellisessä raskaudessa ja laittoi ferritiinimittauksen kun oli edellisessä matalat. Siinäkin ois mun mielestä ollut aika hyvä hetki ottaa ruokavaliota tarkemmin puheeksi

"voit miettiä haluatko jossain vaiheessa aloittaa syömään kalsiumia" Herrajestas mikä kommentti terveydenhuollon ammattilaiselta! Jos maitotuotteita käyttää vähän niin pitäis kysyä muista kalsiuminlähteistä ja suoraan suositella vaikka 500 mg lisää eikä vaan sanoo että mieti ite haluutko 🙄
Täytyy kysäistä seuraavassa neuvolassa että miltä ne verikokeet näytti jos sen perusteella saisin paremman vastauksen. Mulle ei ole vieläkään tullut omakantaan mitään tulosta niistä vaikka näytteestä on jo pari viikkoa...

Mulla olis maitotuotteiden osalta kans tullu sanomista, mutta protestoin, koska syön säännöllisesti tofua, papuja jne. Lisäsin nyt kyllä raejuuston käyttöä. Mutta aika kevyellä keskustelulla sivuutettu asia niin uskon ettei se ole iso huoli ylipäätään. Lisäksi ainakin mun raskausmonivitamiini sisältää jo yksinään melkein kaiken tarpeellisen kalsiumin. 🤔

Täytyy kysäistä seuraavassa neuvolassa että miltä ne verikokeet näytti jos sen perusteella saisin paremman vastauksen. Mulle ei ole vieläkään tullut omakantaan mitään tulosta niistä vaikka näytteestä on jo pari viikkoa...
Jos kyse on seulatuloksista, ne laitetaan näkyviin usein vasta ultran jälkeen. Tai sitten siis ku se seulonta tulos on selvinnyt. Jos yjtäaikaa otettu muita, niin voi olla, että ne on saman viivästyksen takana

@Ootus ja @Ninspi mitä teillä kyseltiin kun kalsiumista tullut molemmille mainintaa?

Multa kysyttiin eka neuvolassa vain että syönkö kaikkea vai onko jotain erityisruokavaliota. Vastasin että syön kaikkea ja sit siirryttiin vain seuraavaan aiheeseen. Ei kysynyt ruokavaliosta mitään tarkentavaa kysymystä. Olisin kuvitellut että olisi kysellyt vähän tarkemmin just esim kalsiumin ja raudan lähteistä
Olin täyttänyt Ipanassa jonkun lomakkeen jossa kyseltiin näitä ravitsemusasioita, ja sieltä nousi se minun vähäinen maitotuotteiden käyttäminen. Terkka laski jollain laskurillakin siinä, mutta ohjasi minua laskemaan niitä vielä itse myös. (Tämä minun eka käynti oli vähän lyhyempi, jotta saatiin järjestettyä minun toiveesta se loma-aikaan, niin ei ollut aivan niin hyvin aikaa kaikkeen siinä.)

No, en ole sitä laskuria kokeillut vieläkään, mutta olen lisännyt maitotuotteita ja mm. maustamattoman jogurtin vaihdoin sellaiseen, jossa on enemmän kalsiumia.

Mun pitäis kanssa ottaa se kalsiumlisä. Olen kyllä kanssa tietoisesti syönyt vähän enemmän maitotuotteita, hankala jotenkin arvioida että mikä sitten riittää. Ehkä se on helpompi varmistaa ottamalla purkin kautta.

Muakin kehotettiin syömään kalsiumia purkista, kun en juuri käytä maitotuotteita. Olin kyllä aloittanu kalsiumin jo pari vk ennen neuvolaa kun luin jostain että raskausaikana olisi hyvä saada riittävästi kalsiumia. Raudasta puhuttiin myös, mutta kehotti tässä vaiheessa vaan syömään enemmän paprikaa 🙂

Minäkin odotan verikokeiden tuloksia, keskiviikko aamuna kävin labrassa ja nyt on tullut vasta veriryhmä maisaan. Testaaja kyllä sanoi että tulokset tulevat yleensä parin päivän sisällä, joten nyt tietysti mietityttää mikä kestää.

Mulla ei neuvolassa puhuttu noista ravitsemusasioista oikeastaan mitään, mutta toisaalta mulla oli kuitenkin ravitsemusterapeutin vastaanotto. Ravitsemusterapeutti laski mulle mitä ja paljonko mun pitäisi syödä, jotta tulee päivittäinen kalsiumintarve täyteen. Lisää ei katsottu tarpeelliseksi. Välillä huomaan kuitenkin, että on päiviä, jolloin ei syömiset mene suunnitellut mukaan, eikä tule kalsiumit täyteen. Että pitäisiköhän sitä lisää sitten kuitenkin ottaa 🤔 Muutenkin stressaa syömiset, kun paino ei nouse ja rautaa en varmaan saa tarpeeksi.

Alkuraskauden labratulokset (ei siis seulontoihin liittyviä) tuli mulla tosi myöhään näkyville, mikä oli hermostuttavaa. Ravitsemusterapeutti ne tulokset näki ja kertoi niistä mulle. Aiemmin, jos on tulokset viipyneet, olen laittanut sähköisessä järjestelmässä viestiä (mulla Lunna), että saisiko ne näkyviin ja on sitten tullut.

Takaisin