Neuvolakäynnit

Mulla käynti kesti n. 20 min. Ensin oli juttelua voinnista ja kyselyä vähän mielialasta, tunnelmista. Sisätutkimus olis ollut ellen olisi just sellasessa käynyt. Kuunneltiin sykkeet ja ultrattiin vielä neuvolan huonolla laitteella. Eipä oikein muuta. En tiedä onko ensikertalaisella jotain ehkä enemmän.

Mulla käynti kesti n. 20 min. Ensin oli juttelua voinnista ja kyselyä vähän mielialasta, tunnelmista. Sisätutkimus olis ollut ellen olisi just sellasessa käynyt. Kuunneltiin sykkeet ja ultrattiin vielä neuvolan huonolla laitteella. Eipä oikein muuta. En tiedä onko ensikertalaisella jotain ehkä enemmän.
Ei ollu ensikertalaisellakaan sen ihmeempiä lääkärineuvolassa, ainakaan mulla 😊

Täällä ei taida toista neuvolalääkärikäyntiä enää edes olla. Kaksi neuvolakäyntiä takana, viikkoja jo 18+4, mutta koko lääkärintarkastusta ei ole edes mainittu. En tätä ensimmäistä itsekään pitäisi välttämättömänä, kun ei ole mitään erityisiä vaivoja ollut, mutta kiinnostavaa kyllä, että kai sen pitäisi kuulua kansalliseen neuvolaohjelmaan, mutta luultavasti säästetty pois.

Mulla otettiin verenpaine, paino, sit kyseltiin vointia ja keskusteltiin jostain lääkkeistä esim allergialääkkeen käytöstä josta olin kysellyt aiemmin. Vauvan sykkeet etittiin doplerilla. Eli ei mielestäni oikein mitään 🤭 vähän tuli yllärinä kun luulin että neuvolalääkärillä jotain tutkittais/ käytäis läpi enemmänkin…. Aikaa meni ehkä 20min.

Tänään oli toinen neuvolakäynti, jossa otettiin verenpaine ja kuunneltiin vauvan sydänäänet, lisäksi glukoosi+proteiinitasot virtsanäytteestä pitää tarkistaa joka kerta. Sitten käytiin läpi kaikenlaisia asioita liittyen meidän olosuhteisiin, mahdollisiin pelkoihin jne. Lisäksi annettiin opastusta raskausajan liikuntaan.

Varattiin neuvolakäynnit koko loppuraskaudelle, kesällä on myös neuvolalääkäri ja sitten sokerirasitustesti.

Meillä ei ole tällä hetkellä mitään sellaisia erityisiä huolia tai muuta, minkä takia ekstra neuvolapalveluille olisi tarvetta, mutta onneksi erilaisiin elämäntilanteisiin on hyvin apua saatavilla neuvolan kautta!

Takaisin