Neuvolakäynnit

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti.
Rv 6+5, RR hyvä, painoa sopivasti. Hemppa yllätti, oli jopa 136!

Melkein 1,5 tuntia vierähti jutellessa ja tietoja täytellessä. Sain neuvolakortin, meillä onneksi vielä pahviset käytössä.

Sain lähetteet alkuraskauden verikokeisiin. Pyysin ekstrana ferritiinin mittausta ja se lisättiin samoin kuin pvk. Marraskuussa mulla oli työterveystarkastuksessa ferrit vain 25, niin haluan tarkistaa onko tilanne parantunut.

Sen verran on parin vuoden takaa käytänteet muuttuneet, että kaikki verikokeet otetaan Satasairaalassa alkuraskauden ultrakäynnin yhteydessä, aiemmin näytteet otettiin omassa tk:ssa. Pissanäytteet saa viedä halutessaan omaan labraan ja ajattelinkin ne hoitaa pois murheista ennen polikäyntiä.
Nipt-tutkimus tarjotaan täällä nykyään kaikille odottajille (viimeksi sain sen 40+ iän perusteella). Niskapoimua ei mitata, eikä veriseulaa tehdä ollenkaan.

Seuraava neuvolakäynti marraskuun alussa rv 14+, sitä ennen varhaisultra neuvolalääkärillä rv 8+ ja alkuraskauden ultra polilla rv 12-14.

Näissä käytänteissä on varmasti eroja hyvinvointialueiden välillä, mutta jos olet Satakunnasta, niin tästä saat vähän esimakua mitä tulossa. :smiling-eyes:
 
Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti.
Rv 6+5, RR hyvä, painoa sopivasti. Hemppa yllätti, oli jopa 136!

Melkein 1,5 tuntia vierähti jutellessa ja tietoja täytellessä. Sain neuvolakortin, meillä onneksi vielä pahviset käytössä.

Sain lähetteet alkuraskauden verikokeisiin. Pyysin ekstrana ferritiinin mittausta ja se lisättiin samoin kuin pvk. Marraskuussa mulla oli työterveystarkastuksessa ferrit vain 25, niin haluan tarkistaa onko tilanne parantunut.

Sen verran on parin vuoden takaa käytänteet muuttuneet, että kaikki verikokeet otetaan Satasairaalassa alkuraskauden ultrakäynnin yhteydessä, aiemmin näytteet otettiin omassa tk:ssa. Pissanäytteet saa viedä halutessaan omaan labraan ja ajattelinkin ne hoitaa pois murheista ennen polikäyntiä.
Nipt-tutkimus tarjotaan täällä nykyään kaikille odottajille (viimeksi sain sen 40+ iän perusteella). Niskapoimua ei mitata, eikä veriseulaa tehdä ollenkaan.

Seuraava neuvolakäynti marraskuun alussa rv 14+, sitä ennen varhaisultra neuvolalääkärillä rv 8+ ja alkuraskauden ultra polilla rv 12-14.

Näissä käytänteissä on varmasti eroja hyvinvointialueiden välillä, mutta jos olet Satakunnasta, niin tästä saat vähän esimakua mitä tulossa. :smiling-eyes:
Ompa kiva tuo nipt kaikille!😳👌🏻
 
Itselle nää kaikki raskauteen liittyvät asiat on vielä tosi sekavia ja oon aivan pihalla mitä mikäkin lyhenne tarkoittaa. 😬 Siksikin halusin varata heti neuvolan että pääsen vähän kärryille ja sain ajan 23.9. Vähän jännittää kun tuo on jo niin aikaisin 6+4 (menkoista 7+0). Ja riskit vielä isot, mutta pitää yrittää mennä positiivisin mielin. Samana päivänä meillä varhaisultra iltapäivällä. 🥺

Kiva lukea täältä jo etukäteen niin tietää vähän mitä odottaa. Ainakin hirveästi sain jo netin kautta täytettävää ekalle käynnille.
 
Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti.
Rv 6+5, RR hyvä, painoa sopivasti. Hemppa yllätti, oli jopa 136!

Melkein 1,5 tuntia vierähti jutellessa ja tietoja täytellessä. Sain neuvolakortin, meillä onneksi vielä pahviset käytössä.

Sain lähetteet alkuraskauden verikokeisiin. Pyysin ekstrana ferritiinin mittausta ja se lisättiin samoin kuin pvk. Marraskuussa mulla oli työterveystarkastuksessa ferrit vain 25, niin haluan tarkistaa onko tilanne parantunut.

Sen verran on parin vuoden takaa käytänteet muuttuneet, että kaikki verikokeet otetaan Satasairaalassa alkuraskauden ultrakäynnin yhteydessä, aiemmin näytteet otettiin omassa tk:ssa. Pissanäytteet saa viedä halutessaan omaan labraan ja ajattelinkin ne hoitaa pois murheista ennen polikäyntiä.
Nipt-tutkimus tarjotaan täällä nykyään kaikille odottajille (viimeksi sain sen 40+ iän perusteella). Niskapoimua ei mitata, eikä veriseulaa tehdä ollenkaan.

Seuraava neuvolakäynti marraskuun alussa rv 14+, sitä ennen varhaisultra neuvolalääkärillä rv 8+ ja alkuraskauden ultra polilla rv 12-14.

Näissä käytänteissä on varmasti eroja hyvinvointialueiden välillä, mutta jos olet Satakunnasta, niin tästä saat vähän esimakua mitä tulossa. :smiling-eyes:

Wau! Satakunnassa on nää alkuraskauden asiat ainakin hyvin! 😍
Tahtoisin kanssa ferritiinin mittauksen (oli ennen raskautta 18 🙄) ja niptin! Oma ensimmäinen neuvolakäynti on 25.9 jolloin olisi rv7+3.
 
Oon ihan ulapalla näistä jutuista. Millon soititte ekan kerran neuvolaan? Oulun nettisivuilla luki näin ”jos sinulla on perussairaus tai lääkitys varaathan ajan raskauden varmistuttua”. Entä jos mulla ei oo mitään perussairauksia PCOS:n lisäksi? Ajattelen tätä ihan liikaa ja ku soitin aikasemmin lapsettomuuteen liittyen niin se oli niin kihkeetä et voi hyvänen aika.
 
Voit soittaa vaikka heti kun olet plussannut. Aika varataan sitten vaan vähän myöhemmälle jos viikot tosi alussa. Itse soitin viikon päästä pos. testistä (joka oli viime viikon ma) ihan vaan kun olin niin puulla päähän lyöty tästä koko hommasta etten millään meinannut uskoa todeksi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:Sain ajan 3.10.2024 joka tuntuu kaukaiselta, mutta voi olla, että Turussa on ruuhkaista. Joka tapauksessa oli tosi mukava puhelu ja hoitaja pyrki jo siinä vastaamaan kaikkiin mun kysymyksiin.
 
Voit soittaa vaikka heti kun olet plussannut. Aika varataan sitten vaan vähän myöhemmälle jos viikot tosi alussa. Itse soitin viikon päästä pos. testistä (joka oli viime viikon ma) ihan vaan kun olin niin puulla päähän lyöty tästä koko hommasta etten millään meinannut uskoa todeksi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:Sain ajan 3.10.2024 joka tuntuu kaukaiselta, mutta voi olla, että Turussa on ruuhkaista. Joka tapauksessa oli tosi mukava puhelu ja hoitaja pyrki jo siinä vastaamaan kaikkiin mun kysymyksiin.
Mulla on nyt menossa vasta viides viikko, mutta ehkä soitan huomenna niin tää asia etenee ja selkenee
 
Onpa ihana tuo nipt kaikille😍❣️ Täällä Lapissa ei sellaisesta voi haaveillakkaan. Minulla eka neuvola 8+6, ensimmäisen kerran ultrataan 10-12+6 viikoilla.
 
Mulla on neuvola 23.6., 8+1.
Yritin vielä myöhempään, että mies olisi päässyt mukaan, mutta ei onnistunut kun pitää tehdä lähetteet verikokeisiin ja ultraan.

Olipa hauska soittaa neuvolaan kun hoitaja on sama kun mun kaikissa edellisissä raskauksissa. Ollaan tavattu siis ensimmäisen kerran 16 vuotta sitten. 😂😅
 
Täällä yhdistettiin esikoisen 1v neuvolaan ensimmäinen käynti 3.10 ja silloin taitaa olla rv7+1. Aika tuoreessa muistissa on vielä nämä, niin on varmaan aika pikainen osio tuo raskaus. 😅 Harmi, kun tuosta jo viikon päähän olisi ollut mahdollista myös neuvolalääkärin ultra, mutta lääkäripulan vuoksi joudutaan odottelemaan vielä yksi lisäviikko.
 
Mä varasin tänään ekan neuvolan ja se on vasta lokakuun loppupuolella ja silloin varataan aika varhaisultraan. Viikko on silloin 9+5. Mietin, että olisko pitänyt käydä kuitenkin sitä ennen vielä omakustanteisesti ultrassa mutta täytyy nyt keskustella asiasta miehen kanssa. Tää foorumi on saanut mut aika paranoidiksi kaiken maailman keskeytyneiden keskenmenojen suhteen, että en tiedä voinko olla levollisin mielin pelkkien omien olotilojen perusteella.

Muistelen, että esikoisen kanssa nelisen vuotta sitten ekalla neuvolakerralla ainoastaan juteltiin asioista, ja sen jälkeen mieskin kysyi, että ”ootkohan sä varmasti edes raskaana”, kun ei sitä mitenkään tutkittu tai testattu siellä 😂 käytiin sit kaupan kautta hakemassa vielä r-testi, kun olin sitä ennen tehnyt vain yhden testin ylipäätään.
 
Mä soitin tänään neuvolaan. Saan neuvolantädiksi saman mukavan neuvolatädin, joka oli mulla kans edellisessä raskaudessa.

Eka neuvola aika terveydenhoitajalle on 11.10. Varhaisultra on 16.10. Labrassa käyn jo heti ens viikolla. Siihen labraan ei oltu laitettu kuin TSH, kun kävin Kannasta kattoon. Ei oltu laitettu hcg:tä eikä T4v. Mulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta.
 
Minä viime raskaudessa kävin kahdesti mittaa hcgnkin, kun olin niin huolissani, että eteneehän raskaus normaalisti. Mulla oli siis niin älyttömiä ne alun vatsakivut, etten muista sellaista ennen kokeneen, niin huolestuin hirveesti. Mutta normaalisti se ei kuulu neuvolaan täällä.

Nyt koittanut miettiä varhaisultraa, että parempi vaan, kun on myöhemmin niin on taas vähän turvallisemmat viikot. Ja kun koskaan ei voi varmaksi luottaa kuitenkaan. Voi kun sitä osaisi olla ihan yhtään jännittämättä. Nyt meillä on kuitenkin samalla talokauppojen hieronta niin saa onneksi muutakin stressattavaa. 😅 Osaisipa olla aina optimistisempi, mutta onhan sitä selvää, että raskaus tuo mukanaan myös pelkoja ja huolia.
 
Takaisin
Top