Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ompa kiva tuo nipt kaikille!Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti.
Rv 6+5, RR hyvä, painoa sopivasti. Hemppa yllätti, oli jopa 136!
Melkein 1,5 tuntia vierähti jutellessa ja tietoja täytellessä. Sain neuvolakortin, meillä onneksi vielä pahviset käytössä.
Sain lähetteet alkuraskauden verikokeisiin. Pyysin ekstrana ferritiinin mittausta ja se lisättiin samoin kuin pvk. Marraskuussa mulla oli työterveystarkastuksessa ferrit vain 25, niin haluan tarkistaa onko tilanne parantunut.
Sen verran on parin vuoden takaa käytänteet muuttuneet, että kaikki verikokeet otetaan Satasairaalassa alkuraskauden ultrakäynnin yhteydessä, aiemmin näytteet otettiin omassa tk:ssa. Pissanäytteet saa viedä halutessaan omaan labraan ja ajattelinkin ne hoitaa pois murheista ennen polikäyntiä.
Nipt-tutkimus tarjotaan täällä nykyään kaikille odottajille (viimeksi sain sen 40+ iän perusteella). Niskapoimua ei mitata, eikä veriseulaa tehdä ollenkaan.
Seuraava neuvolakäynti marraskuun alussa rv 14+, sitä ennen varhaisultra neuvolalääkärillä rv 8+ ja alkuraskauden ultra polilla rv 12-14.
Näissä käytänteissä on varmasti eroja hyvinvointialueiden välillä, mutta jos olet Satakunnasta, niin tästä saat vähän esimakua mitä tulossa.
Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti.
Rv 6+5, RR hyvä, painoa sopivasti. Hemppa yllätti, oli jopa 136!
Melkein 1,5 tuntia vierähti jutellessa ja tietoja täytellessä. Sain neuvolakortin, meillä onneksi vielä pahviset käytössä.
Sain lähetteet alkuraskauden verikokeisiin. Pyysin ekstrana ferritiinin mittausta ja se lisättiin samoin kuin pvk. Marraskuussa mulla oli työterveystarkastuksessa ferrit vain 25, niin haluan tarkistaa onko tilanne parantunut.
Sen verran on parin vuoden takaa käytänteet muuttuneet, että kaikki verikokeet otetaan Satasairaalassa alkuraskauden ultrakäynnin yhteydessä, aiemmin näytteet otettiin omassa tk:ssa. Pissanäytteet saa viedä halutessaan omaan labraan ja ajattelinkin ne hoitaa pois murheista ennen polikäyntiä.
Nipt-tutkimus tarjotaan täällä nykyään kaikille odottajille (viimeksi sain sen 40+ iän perusteella). Niskapoimua ei mitata, eikä veriseulaa tehdä ollenkaan.
Seuraava neuvolakäynti marraskuun alussa rv 14+, sitä ennen varhaisultra neuvolalääkärillä rv 8+ ja alkuraskauden ultra polilla rv 12-14.
Näissä käytänteissä on varmasti eroja hyvinvointialueiden välillä, mutta jos olet Satakunnasta, niin tästä saat vähän esimakua mitä tulossa.
Mulla on nyt menossa vasta viides viikko, mutta ehkä soitan huomenna niin tää asia etenee ja selkeneeVoit soittaa vaikka heti kun olet plussannut. Aika varataan sitten vaan vähän myöhemmälle jos viikot tosi alussa. Itse soitin viikon päästä pos. testistä (joka oli viime viikon ma) ihan vaan kun olin niin puulla päähän lyöty tästä koko hommasta etten millään meinannut uskoa todeksi Sain ajan 3.10.2024 joka tuntuu kaukaiselta, mutta voi olla, että Turussa on ruuhkaista. Joka tapauksessa oli tosi mukava puhelu ja hoitaja pyrki jo siinä vastaamaan kaikkiin mun kysymyksiin.
Soitin neuvolaan ja eka käynti 11.10. Jolloin oon 8+5.Mulla on nyt menossa vasta viides viikko, mutta ehkä soitan huomenna niin tää asia etenee ja selkenee
Mä en muuten soittais ennen varhaisultraa, mut aloin miettii et saanko nt-ultraa sit ajoissa jos venytän soittoa Pk seudulla sen verran kiven alla nuo lääkäriajat..
Joo ihan sama fiilis itellä! Toisaalta, voihan ne aina perua ja saispa nt:n sit mahdollisimman nopeasti mut mut.. Odottelen nyt ainakin pahoinvoinnin alkamistaMä meidän hoitoalkuisesta soittelin vasta varhaisultran jälkeen (oli 7+5 muistaakseni).. oli ne parhaat ajat viety mut ihan hyvin sillon ainakin helsingissä pääs. Mä en vaan millään halunnu mennä neuvolaan taas "turhaan" ensikäynnille