Neuvolakäynnit

Millä viikolla teillä on nt-ultra? Meille neuvola, kätilö ja gyne sanoi, että se kannattaa olla mahdollisimman lähellä sitä 13+6, jotta tulos on varmempi. Vissiin voi näyttää normaalia, vaikka olisi turvotusta tms., jos sen tekee viikkoja ennen tuota 🤔 Pienen pieni riski sille, mutta kuulema jos haluaa mahdollisimman luotettavan, niin kannattaa sinne 14. viikon puolelle odottaa. Sitä ihmettelin, kun eiks siinä se raja ollu 11+0-13+6? Tosin tiedän muutamia, joille just käyny silleen, että nt-ultra tyyliin 12+0, kaikki ok ja sitten rakenneultrassa paljastuu isot ongelmat, jotka ois näkynyt jo viikolla 13 😭😱

Meillä tuo siis tulossa 13+2 tai 13+4 ihan sen takia, että saa mahdollisimman luotettavan tuloksen 😁
Ohoh 😮 Meille ei sanottu tuosta mitään, mutta omakantaan oli ilmestynyt aika viikoille 13+0. 🤔

Mulla oli NT-ultra 12+3 ja viimeinen mahdollisuus varata ultra olisi ollut 1.8. eli 13+4 jota vähän ihmettelin 🤷‍♀️ (muistaakseni NT-ultran raja on 11+0-14+0)
Tuo turvotushan alkaa hävitä käsittääkseni nopeasti viikkoa 15 kohti joten itse olen saanut ohjeen käydä siinä about ”puolivälissä” aikaslottia, mutta tosi tulkinnanvaraisia ovat nämä neuvot. Me jona tapauksessa otettiin omakustanteinen nipt, joten saadaan lisävarmuutta asiaan (tehtiin myös esikoisesta sama), eli ainakin pari viikkoa vielä saisi elää jännityksessä…

Mulla oli maanantaina toinen neuvola: perusjutustelua ja kuunneltiin sydänäänet.

Meillä oli nyt se toinen neuvola jossa siis oli lääkärin vastaanotto. Oli yllättävän lyhyt tapaaminen, ja yllätyin myös että katsottiin ultralla. Mutta kiva! Ja sain vastauksia kysymyksiin, yhden kuitenkin unohdin kysyä. Nimittäin mulle ei ole missään vaiheessa mainittu rautalisästä ja vähän epäilyttää että riittäisi pelkkä ruuasta saatava rauta. Onko joku päässyt neuvolan kautta testaamaan ferritiinin? Ja miten muuten on neuvottu?

Meillä oli nyt se toinen neuvola jossa siis oli lääkärin vastaanotto. Oli yllättävän lyhyt tapaaminen, ja yllätyin myös että katsottiin ultralla. Mutta kiva! Ja sain vastauksia kysymyksiin, yhden kuitenkin unohdin kysyä. Nimittäin mulle ei ole missään vaiheessa mainittu rautalisästä ja vähän epäilyttää että riittäisi pelkkä ruuasta saatava rauta. Onko joku päässyt neuvolan kautta testaamaan ferritiinin? Ja miten muuten on neuvottu?
Ferritiinin pääsee täällä testaamaan, jos on jotain ns. oireita, mutta ei muuten. Perus verikokeissa otetaan aina hemoglobiiniarvo, mutta eihän se yksinään oikein mitään kerro.. Mulle sanottiin apteekissa, että rautalisää ei saa syödä raskauden aikana (ainakaan alussa) ominpäin, mutta lääkäri sanoi että ilman muuta saa syödä 😅 Eli kysyisin eka neuvolasta tai lääkäristä ennen kuurin aloittamista.

Ferritiinin pääsee täällä testaamaan, jos on jotain ns. oireita, mutta ei muuten. Perus verikokeissa otetaan aina hemoglobiiniarvo, mutta eihän se yksinään oikein mitään kerro.. Mulle sanottiin apteekissa, että rautalisää ei saa syödä raskauden aikana (ainakaan alussa) ominpäin, mutta lääkäri sanoi että ilman muuta saa syödä 😅 Eli kysyisin eka neuvolasta tai lääkäristä ennen kuurin aloittamista.
Tää onkin hauska miten erilaiset ohjeet tuli apteekissa ja neuvolassa! Täytyy vähän seurailla oloa ja ottaa ens kerralla puheeksi, hemoglobiini on mulla otettu vaan ekalla käynnillä ja seuraavaan on yli kuukausi...

Mä sain työterveyden kautta onneksi ferritiinimittauksen, mutta neuvolan puolelta on käsittääkseni melko vaikeaa. Halusin tietää juuri siksi, että tiedän kannattaako syödä lisärautaa (useinhan kai kannattaisi, kun harvalla ferritiini on niin hyvä, että pysyy hyvänä raskauden loppuun asti) mutta itsellä ollut nyt niin paljon vatsavaivoja, että en ole toistaiseksi uskaltanut aloittaa lisärautaa, siis sen lisäksi mitä äitiysvitamiineissa on

Mä sain työterveyden kautta onneksi ferritiinimittauksen, mutta neuvolan puolelta on käsittääkseni melko vaikeaa. Halusin tietää juuri siksi, että tiedän kannattaako syödä lisärautaa (useinhan kai kannattaisi, kun harvalla ferritiini on niin hyvä, että pysyy hyvänä raskauden loppuun asti) mutta itsellä ollut nyt niin paljon vatsavaivoja, että en ole toistaiseksi uskaltanut aloittaa lisärautaa, siis sen lisäksi mitä äitiysvitamiineissa on
Saitko työterveydestä ihan raskauden perusteella vai pitikö mainita jotain työntekoon liittyviä oireita? En oo oikein tottunut käymään työterveydessä kun tuntuu et mitkään vaivat ei liity työhön :D

Otin ferritiini asian puheeksi neuvolassa ja lääkärin vastaanotolla, kun ite söin useamman rautakuurin ennen raskautta hyvin matalan ferritiini takia. En saanut lähetettä labraan, vaan ohjeena että jatkaisin sen syömistä joka toinen päivä, koko raskauden ajan.

Mulle sanottiin apteekissa, että rautalisää ei saa syödä raskauden aikana (ainakaan alussa) ominpäin, mutta lääkäri sanoi että ilman muuta saa syödä 😅 Eli kysyisin eka neuvolasta tai lääkäristä ennen kuurin aloittamista.
mulle taas sanottiin apteekissa että voi syödä ja samaan aikaan raskausvitamiinien kanssa 🙃

Takaisin