Neuvolakäynnit

Nopeella googletuksella uudelleensynnyttäjällä on yksi neuvolakäynti vähemmän, kun ensisynnyttäjällä.
Omalla kohdalla tulee aina niin paljon äitipolikäyntejä, että sen takia neuvolakäyntejä jätetään välistä.

Eka neuvola on 10.7. Tiedättekö mitä neuvola on mieltä jos joskus joutuu ottaa esikoisen mukaan kun ei saa ketään häntä hoitamaan siksi aikaa?

Kertokaas vähän ekakertalaiselle, että miten neuvalakäynnit etenee. Onko tyylit tosi paikkakunta/henkilökohtaisia? Ja mitä odottaa ihan ekalta kerralta?

Eka neuvola on 10.7. Tiedättekö mitä neuvola on mieltä jos joskus joutuu ottaa esikoisen mukaan kun ei saa ketään häntä hoitamaan siksi aikaa?

Onko teille tuttu th? Veikkaisi että voi yrittää keksiä esikoiselle puuhaa huoneessa käynnin ajaksi.

Kertokaas vähän ekakertalaiselle, että miten neuvalakäynnit etenee. Onko tyylit tosi paikkakunta/henkilökohtaisia? Ja mitä odottaa ihan ekalta kerralta?

On varmasti paikkakuntakohtaista. 😊 Espoossa v. 2020 eka käynti oli vain jutustelua. Yleisiä fiiliksiä raskaudesta ja kertomista siitä että milloin neuvolakäyntejä sit jatkossa on. Ohjeet nt-ultran varaamiseen & niiden verikokeiden varaamiseen saatiin muistaakseni heti ekalla käynnillä.

Joka kerralla myös mitataan verenpaineet (itse) ja tehdään pissasta tikulla tulehdustesti.

Sit myöhemmin kuunnellaan vauvan sydänääniä. ❤️ Ja joskus otettiin hb.

Juttelua on, itse selvinnyt yleensä 45 min ensikäynnistä kun ei ole ollut mitään ihmeempiä kysyttävää ja asiat jo tuttuja. Riippuu myös paljon sinusta itsestäsi mitä ja miten laajasti haluat itsestäsi ja perheestäsi kertoa.

Juttelua on, itse selvinnyt yleensä 45 min ensikäynnistä kun ei ole ollut mitään ihmeempiä kysyttävää ja asiat jo tuttuja. Riippuu myös paljon sinusta itsestäsi mitä ja miten laajasti haluat itsestäsi ja perheestäsi kertoa.

Joo mulla vaikutti se, kun edellisestä raskaudesta 10 vuotta aikaa ja on monta sairautta, joista juteltiin 👍🏻

Inhoan sitä pissatestiä joka täytyy tehdä joka kerta. Tällä kertaa otan niitä tikkuja mukaan kotiin ja testaan kotona ennen kun lähden neuvolaan. Mulla on aina ollut ujo pissa kun on jotain labratestejä joutunut tekemään.

Riippuu myös siitä millainen on teidän terveydenhoitaja. Meille sattui onneksi todella ihana th joka on puhelias ja kyselee paljon ja hänelle on kiva jutella. Mutta kerran kun hän oli lomalla ja jouduttiin toiselle terkkarille, oli käynti tosi erilainen enkä oikein pitänyt hänestä. Samaa olen kuullut myös muilta, toiset terkkarit kivoja, toiset ei.

Ne pissatikut on kyllä yksi riesa. Viime raskaudessa mulla näytti alkuunsa koko ajan vihertävältä (vai mikä se ei-neutraali väri olikaan) ja juoksin antamassa pissanäytettä labraan monta kertaa eikä niissä ollut mitään. Sitten vaihtui terkka, kerroin tästä ja hän sanoi, että väriä pitää katsoa luonnonvalossa, se terveyskeskuksen kelmeä vessavalo voi tehdä tepposet ja näyttää väärin. Otin sitten testejä kotiin ja kas, väri tikussa alkoi näyttää aivan normaalilta kun katsoin ikkunan vieressä sitä.

Ensimmäisen neuvola-ajan sain 4.7. Huonosti on aikoja heinäkuulla kun lomatkin pyörii. Ongelmana myös se, että joudun kolme muksua ottamaan mukaan jos aika menee miehen loma-ajan ulkopuolelle. En usko että kotipalvelustakaan saa ketään lyhyellä varoajalla. Meillä siis päivät, koulut ja kerhot alkaa pyöriä vasta elokuun puolella.

Mä oon kans miettinyt että voitaskohan ottaa esikoinen mukaan, kun haluaisin että mieskin ois tuolloin ekalla kerralla mukana, kun siellä kuiten ultralla tsekataan tilanne.
Samoin myös nt ultraan pitäs varmaan ottaa mukaan.

Mä oon kans miettinyt että voitaskohan ottaa esikoinen mukaan, kun haluaisin että mieskin ois tuolloin ekalla kerralla mukana, kun siellä kuiten ultralla tsekataan tilanne.
Samoin myös nt ultraan pitäs varmaan ottaa mukaan.
Nt ultra tehdään yleensä sairaalassa eikä sinne saa ottaa lapsia mukaan. Kannattaa kysyä tilapäistä hoitoapua kunnan kotipalvelusta vahemman asiointiin tai jos päiväkodit tai seurakunta järjestää lapsiparkkia ultrien ja neuvĺolakäyntien ajaksi jos ei ole mahdollista saada muuta hoitoapua esim sukulaisilta.

Nt ultra tehdään yleensä sairaalassa eikä sinne saa ottaa lapsia mukaan. Kannattaa kysyä tilapäistä hoitoapua kunnan kotipalvelusta vahemman asiointiin tai jos päiväkodit tai seurakunta järjestää lapsiparkkia ultrien ja neuvĺolakäyntien ajaksi jos ei ole mahdollista saada muuta hoitoapua esim sukulaisilta.
Joo, meillä nuo ultrat tehdään terveystalolla, kunta ostaa palvelun sieltä. Täytyy kysyä kun aikaa varaa että onko ok, jos ei oo niin sit täytyy varmaan mulla mennä yksin,ja miehen jäädä kotiin, kun hän tekee vuorotyötä niin pystyy ajat sumplii sen mukaan.
Meillä mummo ja täti jotka asuu lähellä, on työssä ite päivät, niin hankala saada heitä hoitaan, ja syyskuussa alkaa vasta päiväkoti.

Meillä ensimmäisellä käynnillä jutellaan, käydään ruokarajotteita läpi, omia ja suvun sairauksia ja kaikkea muuta mitä nyt kuuluu raskauteen. Mitataan verenpaine, hb, paino, pituus. Kerrotaan niskapoimu ultrasta ja siihen liittyvistä seulonnoista, muista tulevista labroista ja pissanäytteistä. Siinä nyt mitä tuli mieleen. 😊

Takaisin